Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jarip - 20.04.2013, 09:43:25
-
Harkinnassa lisäpitkien asennus joten mahtaisiko täältä löytyä vinkkiä laillisista lisäpitkistä sekä kiinnitystavasta/ telineestä.
-
Aika pitkälti riippuu siitä mitä on aatellu sijottaa valoihin. Minulla on kilventaustatelineellä bilteman testimenestyjälamput (40€/kpl) ja ite oon tykänny. Haulla löytyy enemmän keskustelua lisävaloista.
-
No ei niihin ole tarkoitus omaisuuksia laittaa, edellisessä minulla oli jotkut testimenestyjät mutta ei ne biltemat olleet. Oli varmaan sama testi mutta referenssi luku ratkaisi mitkä piti ottaa että sai lailliset ja hyvät ne oli, enää en merkkiä muista. Nyt on talvi ajettu Volvolla (25000km) ja todettu että pitkille pitäisi saada lisää kantamaa.
-
Mulla -07 vuotinen v70 ja kolme ämpäriä oli tarkoitus keulaan laittaa tietä valaisemaan, ja niihin xenon sarjat, mutta niitä kiinni ruuvailessa ballastit koitui ongelmaksi, minne ihmeeseen ihmiset niitä sijoittavat??? Kolmelle pitäisi paikka löytyä, mutta sen verran ahdasta on että vaikeuksia tuottaa..
Ruotsin pojilla valoja keulat täynnä mutta en niidenkään foorumeilta apuja löytänyt, pitää vissiin rakentaa puskurin taakse oma teline niille jos ei muukaan auta, jos joku paininut saman asian kanssa niin valaiskoon ihmeessä, voihan hyvinkin olla että joku kolo jäänyt hoksaamatta ::)
-
Omakohtaisiin kokemuksiin vedoten vois suostitella noita NBB Alphoja. Leveällä valokuviolla, valaisee kivasti eteen ja sivuillekkin.
Omat 40 referenssillä, eli katastukseen on otettava irti, mutta elän sen tosiasian kanssa.
Nyt on jo saatavana tuota Alphaa 25 referenssillä, Ojanperällä näky olevan 75e/kpl.
-
Juu mulla on kans nbb 225 Alphat nokalla, sivuilla hajottavat 75w xenonit ja keskellä pitste 55w xenon, kyllä niillä jo ihan näkee etiäpäin ???
-
Itse veivasin Bilteman voittajat keulalle. Kilven alle motonetistä teline ja tukiraudat valoista maskin yläpuolelle. Johdotuksista ja napin kytkennästä löytyy juttua täältä palstalta.
-
Jep, en mie sitä nappia ruvennut värkkäämään, otin releen herätteen auton pitkiltä että lisärit palaa aina kun autossakin palaa, ja ballasteille rakensin telineen puskurin taakse, 3-valon teline kilven alle ja tukiraudat autoon kiinni.
-
Alkuperäinen rekkarin alle tuleva kiinnitysrauta kiristyy tiukasti puskuripalkkiin ja on senverran tukevaa tekoa, ettei (rumentavia?) tukirautoja tarvita ollenkaan.
-
Mistä ootte ottanu herätteen lisävaloille? Omaanki pitäs laittaa valot keulaan. Varmaan tulee bosch navigatorit ku tuolla varaston hyllyllä yhet lojuu ja niille ehkä xenonit kaveriksi. Käykö tavalliset ballastit vai pitääkö olla can-väylä mallia?
-
Mulla -07 vuotinen v70 ja kolme ämpäriä oli tarkoitus keulaan laittaa tietä valaisemaan, ja niihin xenon sarjat, mutta niitä kiinni ruuvailessa ballastit koitui ongelmaksi, minne ihmeeseen ihmiset niitä sijoittavat??? Kolmelle pitäisi paikka löytyä, mutta sen verran ahdasta on että vaikeuksia tuottaa..
Ruotsin pojilla valoja keulat täynnä mutta en niidenkään foorumeilta apuja löytänyt, pitää vissiin rakentaa puskurin taakse oma teline niille jos ei muukaan auta, jos joku paininut saman asian kanssa niin valaiskoon ihmeessä, voihan hyvinkin olla että joku kolo jäänyt hoksaamatta ::)
Saattaa tulla vastaus myöhässä vähän mutta Boschin Navigatoreihin mahtuu ballasti sisälle. Nuo oli jo edellisessä autossa keulalla ja tulevat nyt Volvon nokalle, alkuperäisellä asennussarjalla olisi tarkoitus laittaa kiinni.
-
Onko tuo volvon oma asennus sarja minkä hintanen ja minkälainen asentaa. Saako sitä hommattua muualta ku siniseltä?
-
Onko tuo volvon oma asennus sarja minkä hintanen ja minkälainen asentaa. Saako sitä hommattua muualta ku siniseltä?
Muistaakseni maksaa 250€ ja ohjeiden mukaan asentaa helposti.
Volvon omaa sarjaa ei taida saada muualta, kuin siniseltä .
Muuten tarvikeliikkeistä löytyy lisävalojen asennustelinettä ja johtosarjaa..
-
Juu aattelinki tehä perinteisesti tuon asennuksen. Mutta mistähän tuossa ois helpoin ottaa heräte? Taitaa olla niin hyvin niputettuja nuo johot että saako niistä rosvottua herätettä kuin helposti. Kytkimen taian jättää konepellin alle että saa tarvittaessa valot pois. Tukiraudat pitää jotenki koittaa saaha maskin väliin ku ei viitti tuohon yläpintaan tehä reikiä.
-
Päivän hinta 306e Wetterillä sille sarjalle..
-
Jos viitsii investoida 30 e Volvon omaan kytkimeen, niin herätteen saa sitten konetilassa valmiiksi olevalta liittimeltä. Tukiraudat kai saa laitettua maskin läpi töötin kiinnikkeisiin tmv.? Näistä on tainnut olla juttua täällä. Itsellä ei tukirautoja ole ollenkaan, mutta pitäisi ehkä laittaa.
Se Volvon alkuperäinen asennusohje on muuten ihan hyvä olla käsillä vaikka ilman sarjaa asentaakin. Saa hyvät vinkit maskin irrotukseen ja johtojen läpivientiin.
EDIT: Tuossa vielä linkki asennusohjeisiin: http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/fi-FI/FI/V70%2800-08%29/2006/all/all/L.H.D/ShowDocument/ShowIiDocument/VCC-264259-1/V70_%2800-08%29_2006
-
Ei ittelle aivan aukia tuo asennus ohje mutta siis onko tuolla kojelaudan sisällä valmiina liitin johon tuon kytkimen voi liittää ja se antaa herätteen tuonne kuskin umpion takana olevaan liittimeen. (ohjeen kohta 21.) Tuleeko tuohon liittimeen myös suoravirta tuon sulakkeen takaa. Eli ei tarvi ku otttaa liittimeltä heräte ja virta releelle ja sitte vetää siittä valoille virran.
EDIT: Löysin tuollasen keskustelun joka selvensi asiaa jonku verran
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12945.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12945.0)
-
siis onko tuolla kojelaudan sisällä valmiina liitin johon tuon kytkimen voi liittää ja se antaa herätteen tuonne kuskin umpion takana olevaan liittimeen
EDIT: Löysin tuollasen keskustelun joka selvensi asiaa jonku verran
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12945.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12945.0)
Sen lämmönsäätöpanelin sisällä on paikka kytkimelle.. Paneeli pitää purkaa ja laittaa se kytkin sinne paikalleen, näin ainakin 02 S60..
-
Jos tykkää askarrella niin myös tarvike katkasijasta saa tehtyä siistin kun viitsii nähdä vaivaa, itsellä on oli toisessa jo ostettaessa ja toiseen laittelin tänään katkasijan ja loput johdot lisäpitkille. Releen ohjaukseen otin virran vain rehdisti auton pitkiltä (umpion sisältä ennen poltinta) rosovoliittimellä ja kierrätin sen ohjaamossa olevan katkaisijan kautta. Eli nyt pitkät saa palamaan apupitkien kanssa, tai ilman apupitkiä. Olihan tossa oman värkkäämisensä kun johtoja veteli ja kojetauluun poraili katkaisijalle sopivan reijän, mutta lopputulokseen olen tyytyväinen :)
-
Ei ittelle aivan aukia tuo asennus ohje mutta siis onko tuolla kojelaudan sisällä valmiina liitin johon tuon kytkimen voi liittää ja se antaa herätteen tuonne kuskin umpion takana olevaan liittimeen. (ohjeen kohta 21.) Tuleeko tuohon liittimeen myös suoravirta tuon sulakkeen takaa. Eli ei tarvi ku otttaa liittimeltä heräte ja virta releelle ja sitte vetää siittä valoille virran.
EDIT: Löysin tuollasen keskustelun joka selvensi asiaa jonku verran
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12945.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12945.0)
Niin se vulvan oma kytkin käy mihin tyhjään paikkaan tahansa siinä vaihdekepinn edessä olevassa paneelissa, auto hoitaa itse loput, jos tyhjiä paikkoja ei ole, jouvut hankkimaan paneelin missä on :)
-
Itellä ei tietenkään oo tyhjää paikkaa katkasialle joten taidan tehä samalla lailla ku renek mutta jätän kytkimen moottoritilaan ku aika harvon sitä tarvii.
Saako tavallisen kilvenalustelineen ilman puskurin irrotusta kiinni. Näytti aika ahtaalta ku maskin käytinn pois.
-
Saako tavallisen kilvenalustelineen ilman puskurin irrotusta kiinni.
Rekisterikilpi irti, lisävalojen asennusteline puskuriin kiinni ja rekisterikilpi takaisin kiinni. Puskuria ei tarvitse irroitella missään vaiheessa..
-
Rekisterikilpi irti, lisävalojen asennusteline puskuriin kiinni ja rekisterikilpi takaisin kiinni. Puskuria ei tarvitse irroitella missään vaiheessa..
Minkälaisilla pulteilla\ruuveilla oot laittanu kiinni ja onko siellä takana jotaki lujempaa mihin saa kiinni tai mitä joutuu varomaan. Sais tulla aika jämerästi kii jos nuo navigatorit laittaa ku ei oo mitkään keveimmät valot.
-
Minkälaisilla pulteilla\ruuveilla oot laittanu kiinni ja onko siellä takana jotaki mitä joutuu varomaan jos laittaa useammalla kiinni. Sais tulla aika jämerästi kii jos nuo navigatorit laittaa ku ei oo mitkään keveimmät valot.
Minä vetelin ihan perus ruuveilla, 50-70mm oisko ollu. 9kpl muistaakseni laitoin (vanhassa puhelimessa saattaa olla kuva), eikä tarvi kummemmin varoa mitään. Muovikuoren takana on jotain finnfoam tapaista, johon ruuvit tarttuu hyvin ja tulee tukeva. Lisäksi pistin töötin kantoihin ylätuet. Maskin ripoja joutui vähän hiomaan ohuemmaksi, että mahtui (Bilteman tuet).
-
Vähän voi tukevoittaa vielä kun laittaa isot metalliproput. Pystyy ottamaan kesäksi telineen poiski eikä tarvi olla tekemässä uusia reikiä :)
-
Itellä ei tietenkään oo tyhjää paikkaa katkasialle joten taidan tehä samalla lailla ku renek mutta jätän kytkimen moottoritilaan ku aika harvon sitä tarvii.
Saako tavallisen kilvenalustelineen ilman puskurin irrotusta kiinni. Näytti aika ahtaalta ku maskin käytinn pois.
Katoppas nyt kumminkin sen muovin alle, missä on nämä luistoneston ym. kytkimet, siellä saattaa olla tyhjä paikka, sillon tarttee hankkia vaan se päällinen missä on useempi kytkimen paikka :)
-
Nyt vois alkaa jo laittaan valoja keulalle ku on leimaki hajettu ;)
Aattelin laittaa kilpitelineen tommosilla kiinni. Jospa se pysyis.
http://www.blackanddecker.fi/ProductImages/imports/EU_Images/BnD/1839211_Molly-Classic.jpg (http://www.blackanddecker.fi/ProductImages/imports/EU_Images/BnD/1839211_Molly-Classic.jpg)
Ilmeisesti ei pitäs tulla ongelmia vaikka ottaa herätteen suoraan omilta pitkiltä. Vai tarviiko jotain erityis toimia.
Entä jos laitta lisäreihin xenonit nii passaako ihan tavalliset sytyttimet.
-
Laitatko mollyn puskuriin kiinni?
-
Meinasitko että tuo roppu puskuria vasten ja teline sitte pultin alle?
En vielä ees aatellu kummin tekis. Kumminkohan tuo pysyis paremmin.
-
Oman tutkimuksen mukaan kuskinpuolen vasemmassa Bi-Xenon umpiossa tuo punainen johto menee alkuperäiselle pitkälle. Eli siitä sais herätteen lisävaloreleelle. Mutta kytken valot huomenna joten laitan varmistuksen huomenna tänne. Eli autona V70 2006 Bi-Xenoneilla.
(http://i527.photobucket.com/albums/cc358/Puusilma1/DSC_00181_zpsfff16e9f.jpg) (http://s527.photobucket.com/user/Puusilma1/media/DSC_00181_zpsfff16e9f.jpg.html)
(http://i527.photobucket.com/albums/cc358/Puusilma1/DSC_00191_zpsd339f63a.jpg) (http://s527.photobucket.com/user/Puusilma1/media/DSC_00191_zpsd339f63a.jpg.html)
-
Meinasitko että tuo roppu puskuria vasten ja teline sitte pultin alle?
En vielä ees aatellu kummin tekis. Kumminkohan tuo pysyis paremmin.
http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/fi-FI/FI/V70%2800-08%29/2006/all/all/all/ShowDocument/ShowIiDocument/VCC-264259-1/V70_%2800-08%29,_2006 Ennemmin käyttäisin holkkeja jolloin asennuksesta tulee tukevampi.
-
Oman tutkimuksen mukaan kuskinpuolen vasemmassa Bi-Xenon umpiossa tuo punainen johto menee alkuperäiselle pitkälle. Eli siitä sais herätteen lisävaloreleelle. Mutta kytken valot huomenna joten laitan varmistuksen huomenna tänne. Eli autona V70 2006 Bi-Xenoneilla.
Iitellä ei oo xenoneita nii onkohan halogeeneissa sama. Eiköhän se sieltä löydy ku ehtis tutkimaan.
-
Oman tutkimuksen mukaan kuskinpuolen vasemmassa Bi-Xenon umpiossa tuo punainen johto menee alkuperäiselle pitkälle. Eli siitä sais herätteen lisävaloreleelle. Mutta kytken valot huomenna joten laitan varmistuksen huomenna tänne. Eli autona V70 2006 Bi-Xenoneilla.
(http://i527.photobucket.com/albums/cc358/Puusilma1/DSC_00181_zpsfff16e9f.jpg) (http://s527.photobucket.com/user/Puusilma1/media/DSC_00181_zpsfff16e9f.jpg.html)
(http://i527.photobucket.com/albums/cc358/Puusilma1/DSC_00191_zpsd339f63a.jpg) (http://s527.photobucket.com/user/Puusilma1/media/DSC_00191_zpsd339f63a.jpg.html)
No näin se on, eli tuosta punaisesta johdosta saa herätteen lisäkaukovaloille. Eli Bi-xenon umpio kuskin puoli ja V70 2006. Ja pari kuvaa todisteeksi. Tuo sininen lisävaloreleen herätteen johto kuvassa on tinattu tuohon punaiseen umpion johtoon josta olikin jo puhetta:
(http://i527.photobucket.com/albums/cc358/Puusilma1/DSC_00221_zpsa9cc14cc.jpg) (http://s527.photobucket.com/user/Puusilma1/media/DSC_00221_zpsa9cc14cc.jpg.html)
(http://i527.photobucket.com/albums/cc358/Puusilma1/nimetoumln_zps4f542cce.png) (http://s527.photobucket.com/user/Puusilma1/media/nimetoumln_zps4f542cce.png.html)
-
Näyttää olevan V70 2.4d -07 normaali halogeenivaloilla varustetussa kaukovalojen herätteen väri tummansininen. Käytin kaukovaloille menevän liittimen irti ja mittasin. Toimii hyvin ilman mitään kikkailua kun ottaa erilliselle releelle tästä piuhasta +12v herätteen.