Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: Lankku - 22.04.2013, 01:20:42

Otsikko: 240 -84, viimeisen matkan auto. Myyty.
Kirjoitti: Lankku - 22.04.2013, 01:20:42
Laitetaan tänne, koska kummoista projektointia ei tässä ole tällä hetkellä ainakaan.

Lanssi lähti käsistä toissa perjantaina ja tämä tuli haettua viikko sitten sunnuntaina. Jaa mikä, no B23A:lla ja M47:lla varustettu korkeakattoinen hauturi. Mittarissa huimat 114tkm.

Liikkeelle lähdössä oston jälkeen:
(http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/240%20-84%20Hauturi/13.jpg)

Nettiautossa oli kaupan kolme hauturia samassa paikassa. Kaksi seiskaa ja tämä. Tämä ja toinen 740 olivat viettäneet päälle neljä vuotta ulkona ilman suojaa. Kävin katsomassa toissa tiistaina, jolloin vieressä ollut 740 oli ehtinyt jo lähtemään. Päälipuolin näytti yllättävän hyvältä, pohjasta löytyi käsikopelolla aika helposti laittokohtia koripajan jatkoskohdissa, sisustassa ei ollut kuin muutama hassu hometipla turvavöissä. Laitoin akun kiinni, testasin sähköt ja pyörittelin konetta. Sehän lähtikin käyntiin heti ensimmäisellä yrityksellä vanhalla bensalla. Ryypyn kanssa oli todella tarkka. Hinnasta päästiin aika helposti sopuun ja kaupat sovittiin.

Hakureissulla ei mitään kummoisia ollut. Moottoriöljy näytti hyvältä, kaadoin tankkiin tuoretta bensaa noin 10(enempää ei mennyt) ja jäänestoa jos ois sattunut olemaan vettä bensan seassa. Liikkeelle lähti omin avuin kunhan koputtelin kaikkia satuloita vanteen läpi. Kytkin ei irrottanut, annoin käydä kunnolla lämpimäksi samalla kun vaihdettiin Mjt:n kanssa alle talvipyörät ja rassasin jarruja. Vasen takasatula jätti vähän päälle muttei pahasti ja kytkin alkoi lämmettyään toimimaan normaalisti. Ei muuta kuin kevyt huuhtaisu irtoliasta ja tienpäälle. Ryyppyä täytyi pitää yli puolenvälin jotta kulki. 160km matka tultiin muutamalla välipysähdyksellä, mitään ei tarvinnut autolle tehdä.

Yleiskuvia (http://smg.photobucket.com/user/244x2/library/240%20-84%20Hauturi) autosta.

Viikolla töiden jälkeen tuli rassailtua vähän kaikinpuolin kaikkea joka vaikuttaa katsastukseen, ja muutenkin. Ensimmäisenä tulppasin saastelaitteet, jonka jälkeen sai käymään ilman ryyppyä joutavaa. Sytkäennakko oli nollassa, se kymppiin ja käy jo normaalisti. Moottoriöljyt ja suodattimen vaihdoin. Eteen tuli käyttämättömät alkuperäiset tukivarret takahelakuppeineen suoraan 70-luvun alusta, joskus 8v sitten hiekkapuhalletut ja maalatut tolpat, käyttämättömät Turbon iskarit, uudet jouset joista napsasin reilu 2 kierrosta pois, 21mm etuvakaaja, oikealle alapallo ja vasemmalle ulkopää. Vasemman etutukivarren etuhelan kiinnikepultti oli ruostunut kiinni keskiholkkiin, rälläkällä poikki vaan. Lisäksi laitoin jarruletkut eteen ja taakse, vasempaan takasatulaan kumisarja sekä samaa "sarjaa" etutukivarsien kanssa olevat takaiskarit. Vasemman takajousen ylin kierros oli katkennut, otin varttikierroksen lisää pois ja oikealta saman verran. Syylärin vaihdoin vähän tuoreempaan, oli hieman karsiutunut vanhasta tavaraa pois.

Eilen läpyttelin uutta peltiä aikalailla sen verran mitä olin viikolla katsellut tarvittavan tähän hätään ja päälle epoksia. Allaolevan linkin kuvissa näkyy. Tuntuisi menevän laihalla, josko kaasarin avaisi ja katsoisi onko miten paljon tuketta sisällä. Vaatii uretaanihelaa alustaan tärkeimpiin paikkoihin ja muuta pientä lisää. Jousituksen toimintaan voi muuten olla aika tyytyväinen nyt. Katsastaa voisi muuten jo viikolla, mutta katsastusaika alkaa vasta toukokuussa :I Edellisen kerran katsastettu -07.

Laittelukuvia. (http://smg.photobucket.com/user/244x2/library/240%20-84%20Hauturi/Laitot%202013)
Otsikko: Vs: 240 -84, viimeisen matkan auto
Kirjoitti: Kaziganth - 22.04.2013, 01:25:00
On komee kalmataksi päässy hyvään hoitoon S*
Otsikko: Vs: 240 -84, viimeisen matkan auto
Kirjoitti: kauppine - 22.04.2013, 10:13:05
Hienoa! Hyvä, että näitäki tosiaan pääsee hyvään hoitoon!  :)   Tuntuvat aika pitkään roikkuvan nettiautossa myynnissä, kun eivät kelpaa kellekkään.  ::)







Ps. Mul on oma vankkurin identtinen tän kanssa, joten jos satut joskus tarvii noita sivulaseja tai takaluukunlasia, niin voin siinä kohtaa lyödä oman purkuun.  :)
Otsikko: Vs: 240 -84, viimeisen matkan auto
Kirjoitti: InlineFour - 22.04.2013, 12:46:26
Hienoa! Hyvä, että näitäki tosiaan pääsee hyvään hoitoon!  :)   Tuntuvat aika pitkään roikkuvan nettiautossa myynnissä, kun eivät kelpaa kellekkään.  ::)

Ts, roikkuvat nettiautossa myynnissä pitkään kun emännät ei anna ostaa  ::)  ;D
Otsikko: Vs: 240 -84, viimeisen matkan auto
Kirjoitti: sp69 - 22.04.2013, 16:12:59
totta sää arkun ostat tonne taakse kun ajoon otat?  ;D
Otsikko: Vs: 240 -84, viimeisen matkan auto
Kirjoitti: coolower - 22.04.2013, 18:38:40
Mulla on kanssa seuravaksi suunnitteilla tuo hauturin hankinta.

Muija oli jo ambulanssista suht kiireenä muutama vuosi sitten kun lanssi tuli meille (mulle?).
Mutta on vielä enemmän poikkiteloin tuosta hauturista...

Itsellä suunnitelmissa että arkku taakse jonka sisään subbari/kajarit.
Walking Dead merkkiä johonkin jne.

Ainut mutku on että soittaakohan porukat 112een kun menet arkku päällä vaikka Prisman parkkiin...
Sähköiset sivuverhot vois pelastaa tuolta.
Otsikko: Vs: 240 -84, viimeisen matkan auto
Kirjoitti: sp69 - 22.04.2013, 18:47:28
ja vappu kulkueessa vois ajjaa musta kaapu päällä viikate olalla :D
Otsikko: Vs: 240 -84, viimeisen matkan auto
Kirjoitti: Lankku - 22.04.2013, 19:55:49
Matalakattoinenhan se oli hakusessa, mutta menee se tääkin, koska sarjassamme "piti saada". Seuraavaksi jostain raosta kaivettava 245 Transfer :)) Maalipinnassa on koripajan maalaamassa osassa kuplaa, sama homma tuntuu olevan kaikissa näissä aikaa myöten. Muuten pinta on ehjän oloinen muutamaa ruostekohtaa lukuunottamatta.

Saa arkunkuskailut jäädä muille, eiköhän tuolla lähinnä kaikenlaista rompetta tule "yllättäen" kulkemaan. Vaikka lipputangon ja lipunkin mukaan sain :)

Hienoa! Hyvä, että näitäki tosiaan pääsee hyvään hoitoon!  :)   Tuntuvat aika pitkään roikkuvan nettiautossa myynnissä, kun eivät kelpaa kellekkään.  ::)

Ps. Mul on oma vankkurin identtinen tän kanssa, joten jos satut joskus tarvii noita sivulaseja tai takaluukunlasia, niin voin siinä kohtaa lyödä oman purkuun.  :)
Nämäkin kolme meni mun käsittääkseni kaupaksi viikon sisään. Ei paha. Pihalla vieressä seissyt lähti tietojen mukaan Kuusankoskelle ja kylmässä pihatallissa ollut Mikkeliin. Sitä tulikin ohimennen käytyä katsomassa samana päivänä kun tämän hain, Mjt:n välityksellä siihen meni takapenkki.

Takalaseihin olen ajatellut hieman josko vaihtaisi ne pleksiin, mutta tulee sillekin hintaa. Painon takia ja sen, että jos joku tavara pääsee heilahtamaan niin ei tule heti kurkkaamaan pihalle lasinpalojen kera. Katsoo nyt mitä sinne kehittää. Takalasi näyttää luonnottaman korkealta, siihen on kehiteltävä jonkinlainen teippaus tai muu operaatio.

Se unohtui mainita, että bensalinja oli menny aika rapsakaksi. Jokaisesta kiinnikkeen kohdasta lattian kohdalla ruostunut siihen kuntoon, että koko matkalta yhtenäisenä katkaistun pätkän sai katkottua kevyesti kääntämällä.

Katsastusaika varattu iltapäivälle 2.5.
Otsikko: Vs: 240 -84, viimeisen matkan auto
Kirjoitti: Kalamies - 22.04.2013, 20:20:35
Jos näissä nyt haluaa arkkua roudata, niin mielummin väsää siitä jääkaapin kuin subbarin. Paljon käytännöllisempi.  8)

Seuraillaan tämänkin elämää.
Otsikko: Vs: 240 -84, viimeisen matkan auto
Kirjoitti: ässäarpa - 29.04.2013, 00:59:20
Ts, roikkuvat nettiautossa myynnissä pitkään kun emännät ei anna ostaa  ::)  ;D


Emäntä vaihtoon tossa vaiheessa.  ;)



Lankku, loistavaa työtä niinkuin aina.  O0
Otsikko: Vs: 240 -84, viimeisen matkan auto
Kirjoitti: AtAi - 29.04.2013, 01:17:29
Onko tämä vielä hautausauto, vai joko pilattu rekkaamalla pakuksi?


Pitää sanoa että ensimmäiset siviiliomistajat, mitkä rekkaa näitä 2h henkilöauton sijaan pakuksi, on tyhmiä, siis niissä missä bensatekniikka. Koska ilkeesti haittaa myöhempää käyttöä kun ei saa enää lisää paikkoja tehtyä 2ovilimoa niinkuin livellä  :pomo:


Aiheeseen, oletpas taas löytäny rapeen yksilön, onneks sulla pysyy miggi kädessä.
Otsikko: Vs: 240 -84, viimeisen matkan auto
Kirjoitti: kauppine - 29.04.2013, 14:40:31
Onko tämä vielä hautausauto, vai joko pilattu rekkaamalla pakuksi?


Pitää sanoa että ensimmäiset siviiliomistajat, mitkä rekkaa näitä 2h henkilöauton sijaan pakuksi, on tyhmiä, siis niissä missä bensatekniikka. Koska ilkeesti haittaa myöhempää käyttöä kun ei saa enää lisää paikkoja tehtyä 2ovilimoa niinkuin livellä  :pomo:



Sotketaan vähän vielä topickkia ja kysytään tässä, että mites näiden rekisteröinti useampi paikkaiseksi? 5-henkiseksi henkilöautoksi onnistuu ihan normi farkun takapenkillä ja vöillä helposti. Mutta saako useampi paikkaiseksi?

740 vankkureita nähny ainaki yhden vissii 7-henkisen myynnissä, mutta se on kuitenki eriasia kuin 240.. (kantavuudet, painot jne..?)


Olikos tää tarkotus pitää orginaali takaosalla vai useampi paikkaiseksi muutos?
Otsikko: Vs: 240 -84, viimeisen matkan auto
Kirjoitti: AtAi - 29.04.2013, 18:25:21
Sotketaan vähän vielä topickkia ja kysytään tässä, että mites näiden rekisteröinti useampi paikkaiseksi? 5-henkiseksi henkilöautoksi onnistuu ihan normi farkun takapenkillä ja vöillä helposti. Mutta saako useampi paikkaiseksi?

740 vankkureita nähny ainaki yhden vissii 7-henkisen myynnissä, mutta se on kuitenki eriasia kuin 240.. (kantavuudet, painot jne..?)
Ei riitä muistaakseni kuin 5,x henkilölle massat, riippuu toki yksilöstä ja siitä kuinka hatusta on arvot nykästy otteeseen. 7hengelle tuskin riittää yhessäkään 240raatolankussa.
Otsikko: Vs: 240 -84, viimeisen matkan auto
Kirjoitti: dumppi - 29.04.2013, 19:27:44
kaikessa kamaluudessaan todella hieno S*
Otsikko: Vs: 240 -84, viimeisen matkan auto
Kirjoitti: Lankku - 30.04.2013, 23:45:59
Onko tämä vielä hautausauto, vai joko pilattu rekkaamalla pakuksi?

Aiheeseen, oletpas taas löytäny rapeen yksilön, onneks sulla pysyy miggi kädessä.
Suoraan ensimmäiseltä omistajalta, eli on hauturi. Tässä vaiheessa tulee 2-paikkainen henkilöauto, jatkossa sit kattelee muuttaako sitä useammalle. Pitäs konttiratkaisua kuitenkin kehittää jos haluaa pitää tavarankuljetusominaisuudet sopivina penkkien kanssa. Toisaalta sitäkin asiaa on jo tullut hieman mietittyä, muttei ole lähiaikojen asia.

Miissä rapea, eihän reilun työpäivän pituisella operaatiolla selviämistä voi sanoa vielä kuin vähän alkulämmittelyksi? ;D

Jos useammalle hengelle ajattelee, niin ambulanssi on ainakin tähän verrattuna 320kg suuremmalla kokonaismassalla. Samalla omamassakin on ainakin turbodieselinä parisataa kiloa suurempi, jolloin jää vielä reilu 100kg eroa. Pohjan osalta lanssi eroaa siinä, että vakiot pitkittäispalkit on jatkettu koko lattian pituisiksi toisin kuin hauturissa. Toinen suoraan silmiin osuva ero on takajousien sijainti. Hauturissa ne ovat vakiopaikoilla, lanssissa puolestaan lisärautojen avustuksella ehkä 10cm taaempana. Samalla tietysti yläpää on taaempana ja tulee runkopalkkia pitkin alaspäin joitain senttejä. Jouset molemmissa samat 13mm vakiot. Ja voihan se kopin erilaisuus antaa vielä hieman lisätukea korille lanssissa.

Näkymättömiin jäävää näpertelyä on tullut tehtyä tällä välin silloin tällöin. Etutukivarsiin taakse ja panhardille laitoin uretaanit. Samaan vahinkoon tuli "uusi" panhardi. Rallyracelta taisi vahingossa tulla akselin puoleinen panhardin hela väärää mallia eli keskiholkki oli 2mm liian pieni. Onneksi panhardin omasta sai juuri käypäisen ruosteettoman tirvastua irti. Bensalinja auton alla hapertui käsiin, olis pitänyt vetää heti kättelyssä letku tilalle alusta loppuun, mutta ajattelin selviäväni lyhyellä pätkällä. No niin joutui taas laittamaan lisää letkua koska pikkasenkin taivuttelua ja putki vuotaa heti kiinnikekohdista. Kunhan tässä päästään eteenpäin, tulee koko linjasto muuttumaan kuitenkin enkä halunnut sen takia laittaa kuin mahdollisimman vähän uutta.

Tuolta muuten näytti alkuperäiset etutukivarren takahelat sieltä 70-luvun alusta. Ylempi on oikeanpuoleinen ja asennettu ilmaraot sivuille:
(http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/240%20-84%20Hauturi/Laitot%202013/16.jpg)

Lanssista siirretyille 16" pelleille kiepasin kesäkumit ja tyrkkäsin vanteisiin niissä olleet orkkispölärit. Alavinotuet tuli tehtyä aiemmin, tänään maalasin ne ja laitoin paikoilleen. Herkistelin ja säädin kuskinoven lukkomekanismia sekä samalla voitelin lasinnostimen. Nyt aukeaa ovi sisältäkin. Etusatuloihin vaihdoin uudet nipat, konehuoneen ja pintapuolen pesin. Ois saanut olla vahvempaa tavaraa pinttymän poistoon, mutta nyt löytyy jo kiiltoakin. Alkaa olemaan hiljalleen fiksun näköinen paketti.

Tuuli- ja sivulasien tiiveys on tarkastettava, pestessä tuli lattialle hieman vettä. Takapuskurissa on ruttu keskellä, katsottava riittääkö pelkkä rungon vaihto ja kuoren lämmitys muotoonsa.
Otsikko: Vs: 240 -84, viimeisen matkan auto
Kirjoitti: Lankku - 01.05.2013, 21:35:43
Tuolta se nyt on näyttävinään, vielä ois pestävä kerran kunnon aineella ja kiillotettava:
(http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/240%20-84%20Hauturi/46.jpg)

Ja pari muuta kuvantapaista löytyy yleiskuvien toisen (http://smg.photobucket.com/user/244x2/library/240%20-84%20Hauturi?sort=9&page=2) sivun lopusta.
Otsikko: Vs: 240 -84, viimeisen matkan auto
Kirjoitti: KUMMITUS - 01.05.2013, 21:54:31
hieno
Otsikko: Vs: 240 -84, viimeisen matkan auto
Kirjoitti: kauppine - 02.05.2013, 10:19:17
Hyvää tahtia edenny!  :o








Apparin puolella käyny perinteiset takavaloa irrottaessa?  :D
Otsikko: Vs: 240 -84, viimeisen matkan auto
Kirjoitti: NBM - 02.05.2013, 10:26:42
Kyllä se arkunmallinen suppari ois komee...
Ja tuo soimaan:

http://www.youtube.com/watch?v=eMUAaZM5CZ0
Otsikko: Vs: 240 -84, viimeisen matkan auto
Kirjoitti: Lankku - 02.05.2013, 21:08:56
Hyvää tahtia edenny!  :o

Apparin puolella käyny perinteiset takavaloa irrottaessa?  :D
Ns. aikataulussa. Joo voi olettaa, että takavalosta on kiinnikeruuvit katkottu. Ennemmin oisin itte laittanu poraruuvilla sisältä kuin ruuvinkantoja ulkopuolelle ::)

Kyllä se arkunmallinen suppari ois komee...
Ja tuo soimaan:

http://www.youtube.com/watch?v=eMUAaZM5CZ0
Etupenkkien takana kuormatilan alla on tilaa jos sille linjalle lähtee. Vaimentaa pitäs n+1 neliöllä vaimennusmattoa jos haluaa edes sinnepäin.
Ja tuo kappale on vähän turhan laiskaa :P


Mitäs muuta. Turbon vakaajat jos löytäis ja taakse hommattava tähänkin säädettävät iskarit. Aamulla otin liikenteeseen, kävin ennen töitä ottamassa päästölapun ja ajoin jarrudynossa vielä varmuuden varalle kun kerran pääsi käyttämään. Iltapäivällä tapahtui katsastus ja muutos henkilöautoksi ilman moitteita. Voimaahan se kaipailis lisää ::)
Otsikko: Vs: 240 -84, viimeisen matkan auto
Kirjoitti: Timo_R - 02.05.2013, 21:17:49
Voimaahan se kaipailis lisää ::)


Tälle asiallehan ei vissiin mahda mitään    V:>
Otsikko: Vs: 240 -84, viimeisen matkan auto
Kirjoitti: Lankku - 27.05.2013, 21:59:56
Eilen tuli pidempää maantieajoa ja siihen päälle tänään muutama lyhyempi lenkki. Kokonaiskulutus Google mapsin mukaan laskettuna 9,8l/100km. Auton mittariin verrattuna ois 5% lyhempi matka. Perus reilu satku vauhtia valtateillä ja muutamia ohituksia siihen päälle. Kaasari tarttis vähän vielä lisää säätöä ja huoltoa, tuskin tekis tiukkaakaan saada kulutuksesta mun ajotyylillä vielä selvästi pois. Ja jonkun muun ajotyylillä se menis jo varmaan nytkin alta ysin :P

Jakohihnan, kiristinrullan ja nokka-akselin stefan vaihdoin tänään. Muiden osien mukana tullut Inan rulla suljetusta Volvon pussista piti pahempaa ääntä kuin paikallaan ollut alkuperäinen :I Ja sama oli toisessa samanlaisessa rullassa.

Ja mitä voimankaipuuseen tulee, taitaa se jäädäkin kaipuuksi. Viikonlopulla vähän punnitsin vaihtoehtoja ja tulin siihen tulokseen, että koetan museorekisterikuntoon. Ensi vuonna tulee 30v. täyteen. Hilkulla oli, etten laittanut purkuseiskasta ET/FK pakettia tähän.



Edittiä. Tänään 26.8.-13 siirtyi uuden omistajan haltuun. Ei jaksanut kumminkaan innostua siitä museoinnista niin paljoa ja ehti kuitenkin tulemaan mielenkiintoisempi projekti vastaan.