Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: juuso-t - 22.04.2013, 21:06:02

Otsikko: b230fk "hiiliboksi"
Kirjoitti: juuso-t - 22.04.2013, 21:06:02
Konepeltiä en ollut pariin päivään avanut -95 vuoden 945 Volvosta, tänään avattuani huomasin konehuoneen olevan kuljettajan puolelta hieman märkä, ruiskusta lähtevä letku oli irronnut tuosta mustasta rasiasta (kuuleman mukaan jokin hiiliboksi) ja sotkenut hieman konehuonetta, ei haissut kyllä bensalle, lähinnä mustaa öljymäistä ainetta vuotanut. Ajossa en huomannut mitään erilaista. Help wanted!  :hello:
Otsikko: Vs: b230fk "hiiliboksi"
Kirjoitti: sfrhkki - 23.04.2013, 11:40:56
Laitat sen letkun kiinni siihen, mistä irronnut.  ::)
Otsikko: Vs: b230fk "hiiliboksi"
Kirjoitti: juuso-t - 23.04.2013, 16:03:11
Jäi viestistä se oleellinen näköjään puuttumaan. Tekeekö se painetta letkuihin kuinka paljon kun irtoaa, vaikka on nippuside ympäri ja mikä on tuon rasian tarkoitus?
Otsikko: Vs: b230fk "hiiliboksi"
Kirjoitti: hevonen - 23.04.2013, 17:39:58
Ottaa bensahöyryjä polttoon pienillä kieroksilla.(maailma vihertää ja pelastuu..) Tankiltahan siihen letkut tulee.
Voit sen poistaa käytöstäkin kunhan tulppaat ainakin ne imusarjalle menevät letkut.
Eipä siellä paineita pitäis olla, muutakuin ne, mitä i-sarjan suunnalta tulee.
Otsikko: Vs: b230fk "hiiliboksi"
Kirjoitti: SirBBa - 08.09.2013, 18:54:07
Tulppasin tuon pöntön kaasuläpälle menevät letkut, ja tankilta tulevan letkun jätin vielä kiinni.
Voisiko tuon tankilta tulevan myös tulpata vai "hengittääkö" tankki sen kautta? Jos sen jättää irti johonkin niin pitäisikö jonkinlainen suodatin laittaa päähän?

Saisi vaan turhan osan kierrätykseen ja maailma pelastuisi?  :)
Otsikko: Vs: b230fk "hiiliboksi"
Kirjoitti: AtAi - 08.09.2013, 19:09:24
Tulppaat tankilta tulevan letkun, niin saat tankkiin hirveen alipaineen kun se on huohotus.
Jätät tulppaamatta niin saat helteillä nauttia bensiinikäryistä.

Oma valinta oli jättää se huohotinpönttö paikalleen.
Otsikko: Vs: b230fk "hiiliboksi"
Kirjoitti: järviin - 08.09.2013, 19:18:46
Tulppaat tankilta tulevan letkun, niin saat tankkiin hirveen alipaineen kun se on huohotus.
Jätät tulppaamatta niin saat helteillä nauttia bensiinikäryistä.

Oma valinta oli jättää se huohotinpönttö paikalleen.
Sen tankilta tulevan muoviputken työnsin siihen etupitkittäispalkin sisään, eikä ole penesa kärynnyt.
Tankin korkin rakenteeseen en ole perehtynyt, mutta jotain reikiähän siinäkin on.
Otsikko: Vs: b230fk "hiiliboksi"
Kirjoitti: puliukk0 - 08.09.2013, 19:33:58
Mulla boksi paikallaa, siihen menee tankilta tuleva letku, mutta imusarjaan menevet letkut on avoinna. Toimii, eikä haise.

EDIT: Äh. Siis imusarjasta tukittu (normi hydraulitulpat käy niihin). Sitten boksin letkut avoinna.
Otsikko: Vs: b230fk "hiiliboksi"
Kirjoitti: Kari Takaeilola - 09.09.2013, 10:07:45
No onko tämän tulppauksesta sitte mitään hyötyä? Jos koko pöntön poistaa nii painoahan saa tietysti vähemmäksi mutta porukka tuntuu vaan tukkivan letkuja. Onko tästä mitään hyötyä vai enemmän jopa haittaa?
Otsikko: Vs: b230fk "hiiliboksi"
Kirjoitti: järviin - 09.09.2013, 16:52:19
No onko tämän tulppauksesta sitte mitään hyötyä? Jos koko pöntön poistaa nii painoahan saa tietysti vähemmäksi mutta porukka tuntuu vaan tukkivan letkuja. Onko tästä mitään hyötyä vai enemmän jopa haittaa?

Turhaa konehuoneen täytettä.
Otsikko: Vs: b230fk "hiiliboksi"
Kirjoitti: puliukk0 - 09.09.2013, 20:49:40
Mulla oli imuvuoto. Helpoin oli tulpata imusarjasta letkunlähdöt :D
Otsikko: Vs: b230fk "hiiliboksi"
Kirjoitti: SirBBa - 09.09.2013, 20:59:28
Turhaa konehuoneen täytettä.
No nimenomaan, jos siitä ei ole mitään hyötyä niin hyvin voisi kiikuttaa kierrätykseen.
Otsikko: Vs: b230fk "hiiliboksi"
Kirjoitti: Kari Takaeilola - 24.09.2013, 12:54:38
No ymmärrän tietenki että konehuone ois kiva pitää tyhjänä. Mutta eihän se tavara vähene jos letkuja vaan tulppaa :) Eli onko mahollisuutta repiä koko pönttöä hel... Ja jos sieltä nyt yhtäkään letkua saa edes vähemmäksi nii mieluusti vähennän. Eli minkä letkun sieltä nyt kärsii tukkia/poistaa?

EDIT: No nyt ku tarkemmin luin nii tosiaa kaasuläppään tulevat reijät voi tukkia ja boksilta tulevat letkut laittaa johonki sopevaan reikään mistä se tod. näk. ei ala haisemaan :) Kiitos ja anteeksi
Otsikko: Vs: b230fk "hiiliboksi"
Kirjoitti: HembalanD - 24.09.2013, 13:39:33
Eikös nämä uudet vähäpäästöiset rakkineet tuon lain mukaan vaadi? Eri asia sitten miten inssit niitä syynää.

Eikös rekkarissakin ole maininta, "aktiivihiilisuodatin".
Otsikko: Vs: b230fk "hiiliboksi"
Kirjoitti: Kari Takaeilola - 24.09.2013, 14:34:46
Periaatteesa pitäis olla kunnossa ja toimia. Moniko katsuri sitä sitte todellisuudessa kattoo :)
Otsikko: Vs: b230fk "hiiliboksi"
Kirjoitti: SirBBa - 25.09.2013, 18:41:44
Itsellä on nyt kaasuläpällä olevat 2 reikää yhdistetty toisiinsa letkulla.
Ja läpältä boxille menevät kahden letkun "setti" varaston hyllyllä.
Boxissa siis tankilta tuleva ja boxin pohjasta maahan menevä letku kiinni.

Ja eilen leimalla ei tullut mitään sanomista.
Mutta se koko pönttö pitäisi hävittää....
Otsikko: Vs: b230fk "hiiliboksi"
Kirjoitti: o_j - 25.09.2013, 18:51:08
Jos ahtopainetta on ruuvattu reippaasti niin letkut ei (ainakaan mulla) tahdo pysyä kiinni. Ei tuntunut käynnissä eikä näkynyt vikakoodeissa vaikka joskus olivat irtikin, tietenkin jos koko ämpärin poistaa niin kannattaa imusarjan lähdöt tulpata.