Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: apa75 - 23.04.2013, 18:32:59
-
Tervehdys arvon Volvoilijat
Ensiksi lähtökohdat: Auto V70 vm.2004 2,5T Geartronic laatikolla, rengastus kesällä 18" vanteet 225/40 renkailla, talvella 16" pellit 205/55 renkailla. Autolla ajettu 323tkm, auto toimii kaikin puolin oikein hyvin, paitsi se täristää purskemaisesti n. 60-90km/h nopeuksissa. Autoon on vaihdettu 2011 kesällä kaikki iskarit ja jouset (-30mm madaltavat lesfjörs) edellisen omistajan toimesta.Viime syksynä vaihdettiin molemmat vetoakselit, kun arveltiin tärinän johtuvan niistä, ei apua. Paikallisella Volvo korjaamolla on autoa tutkittu ja syynätty kaikkia niveliä ja alustan osia ja todettu niiden olevan kunnossa. Talvirenkaillakin tärinää esiintyi, tosin hieman lievempänä, molemmat renkaat on kahteen eri kertaan tarkistettu ja niiden pitäisi olla ok. Alkaa pikku hiljaa menemään usko tämän vehkeen kanssa ja siksi kaipaisin hyviä neuvoja ja vinkkejä mitä tutkittaisiin seuraavaksi. Itse alan kallistumaan noiden renkaiden/alustasarjan puoleen, eli liian suuret vanteet ja madallettu alusta, joka minun mielestä aika pintakova, mutta kun tekee sitä myös talvirenkaillakin. Eli kertokaapa ihmeessä hyviä vinkkejä millä pääsisi moisesta oireesta eroon, eihän nämä Volvot nyt uutenakaan ole täristäneet, että voisi ihan lapsentaudiksi kutsua :D
t. apa
-
Huhuu :D
Jatkan monologina, kun ei vinkkejä kuulu. Voisiko mahdollisesti etu/takaiskarien yläpään tukikumit vanhetessaan aiheuttaa tuota tärinää? Entä miten jos pyöränkulmat on jonkun verran pielessä (ei ainakaan ajossa tunnu huonolta), voisiko ne aiheuttaa moista käytöstä? Kuulemma Volvolta saa alatukivarsiin jämäkämpiä puslia, nuo alkuperäiset tuntuvat olevan aika pehmoiset, joten mahtaisiko noiden vaihdolla tulla apuja tärinään? Kertokaa ihmeessä, jos jollain on ollut samanlaisia ongelmia ja millä niistä olette päässeet eroon, paljon on ainakin ollut kirjoituksia Volvojen tärinöistä ja vapinoista.
t. apa
-
mulla samaa vikaa. pikkasen äryttävä vika ja tuli ku heitin kesäpyörät alle. mistää ei oikee väljää löydy. mulla iskarit ja jouset vaihettu kanssa nyt talvella 30mm madaltavat jouset tuli.
-
Voiskohan olla mahdollista että tukivarsien puslat ois ns. "kiertyneet" hieman kun on autoa laskettu, eikä ajokorkeus ole enää sama. Auto pitäis saada jollekkin rasvamontun päälle tai siltanosturille, että pääsisi auton alle kun se on renkaillaan. Sit vaan löysäilee tukivarsien pultteja sen verran että puslat pääsee pyörähtää suoraan, niin saattais vaikka auttaa tuohon tärinään? Tämä siis täysin mutua, mut ite jos oon puslia vaihdellu niin oon tunkannu esim. alapallosta tukivartta ylöspäin ettei pusla jää kierteelle kun sen kiristää ja laskee auton alas. On muuten kohta taas samat puslat vaihdettava ;)
-
V70N etualatukivarsien rakenne puslien suhteen on sellainen ettei em. kiertymistä voi tapahtua.
-
Omituisinta tässä on se, että tärinää ei joinakin päivinä juurikaan huomaa ja toisinaan se tuntuu todella voimakkaasti, vaikka ajaa samaa tietä aina. Tosiaankin tuota tärinää esiintyy niin korkeaprofiilisilla talvirenkailla kuin matalaprofiilisilla kesäpyörilläkin, kesäpyörillä vain tuntuu voimakkaammin. Tärinä on vielä sellaista purskemaista, mikä tuntuu ratissa pystysuuntaisena liikkeenä ja myös koko auton kori tuntuisi värisevän.
t. apa
-
Onko moottorin tukikumit tarkastettu?
-
Uskon sen johtuvan vanteista ja/tai renkaista. Itselläni oli aikoinaan vastaavanlainen ongelma, joka esiintyi ajoittain. Syyksi paljastui soikeat etuvanteet. Kun pyörät olivat eri vaiheessa tärinää ei juurikaan ollut, mutta kun ne olivat samassa vaiheessa tärinä oli melkoinen. Silloin ongelma ratkesi uusimalla kaikki vanteet.
Saatko kaverilta lainaksi hyvän pyöräsatsin?
-
voiko moottorin tukikumit tehä tollasta tärinää? mulla uudet renkaat ja käyty jo kerran tarkistaan painotukset. vanteet hiekkapuhellettiin talvella ja pulverimaalattiin. outo homma kyllä. talvipyörillä ei tärinää ollu.
-
Moi
Moottorin tukikumit pitäisi olla ok, itse vaihdoin viime syksy ylimmän kumi ja paikallisen Volvo korjaamon mukaan muut olisi ihan hyvässä kunnossa. Kesäpyörät on tarkistettu kahteen eri kertaan minun aikana ja olen itse ollut vieressä katsomassa tasapainotusta, eli jos silmiini ja tasapainotuskoneeseen on luottaminen, niin pitäisi olla kunnossa. Renkaita olen itsekkin eniten epäillyt, mutta kun silmämääräisesti aivan suorat ja painotuskoneen mukaan nolliin puntattu, niin pakko vaan uskoa, että ovat kunnossa. Saan kyllä isäukolta lainaksi sellaiset vanteet, että eivät ainakaan hänen vastaavanlaisessa Volvossa täristä yhtään. Täytynee koittaa noilla toisilla pyörillä vielä ja toivoa jotain tapahtuvan, muuten menee hermot >:(
t. apa
-
Minunkin renkaat tasapainotettiin pariin kertaan, mutta vasta sitten katsottiin miten vanteen reuna "elää".
-
Tervehdys arvon Volvoilijat
täristää purskemaisesti n. 60-90km/h nopeuksissa. Talvirenkaillakin tärinää esiintyi, tosin hieman lievempänä, molemmat renkaat on kahteen eri kertaan tarkistettu ja niiden pitäisi olla ok.
Joskus on pattirenkailla esiintynyt itselläni hiukan samanlaista. Kun renkaat pyörivät kaarteissa tai kokoeronsa vuoksi toisiinsa nähden eri asentoon, ilmeenee sellaista aaltoilevaa täristystä. Välillä se on poissa, välillä tuntuu heikompana ja välillä puistaa siitäkin edestä. Voi siellä siis tietty muutakin olla mutta tämä voisi olla yksi selitys. Hiukan kulmikkaat pyörät, kierot vanteet tai vain epätasapaino ja näitä siis useammassa kuin yhdessä pyörässä .... Vaikka rengas olisi tasapainossa, se ei välttämättä ole pyöreä. Noissa matalissa kumeissa lisäksi vanteen sisäreunat taitavat vääntyä helposti. Kerran oli yhdet halpis talvirenkaat ja ne täristi aina 90 nopeudessa, vaikka kuinka tasapainotettiin. Peltivalssitkin oli suorat.
-
Tänään otin töiden jälkeen autoa joka kulma kerrallaan ylös ja pyörittelin renkaita. Yhdessäkään renkaassa/vanteessa ei ollut silmin nähtävää heittoa sisä eikä ulkoreunassa. Pientä pystyheittoa oli silminnähtävissä, mutta sekin oli juuri niillä kohdilla, mitkä oli ollut maata vasten ennen ylös tunkkaamista, eli aivan normaalia mielestäni. Toisista vanteista tehty kauppaa ja kunhan saan ne alle, niin katsotaan onko mitään apua tärinään.
t. apa
-
Minulla on sama vika autossa tällä hetkellä ja voimakkaimmin tärinä tulee kiihdyttäessä.. Olen kokeillut kolmella eri rengas
sarjalla eikä vaikutusta ja joskus miltei häviää kokonaan.
En usko, että sinullakaan johtuu renkaista ja itse epäilen, että tulisiko jostain laatikon tukikumista?? vai onko näissä edes sellaista..
-
Minulla on sama vika autossa tällä hetkellä ja voimakkaimmin tärinä tulee kiihdyttäessä.. Olen kokeillut kolmella eri rengas
sarjalla eikä vaikutusta ja joskus miltei häviää kokonaan.
En usko, että sinullakaan johtuu renkaista ja itse epäilen, että tulisiko jostain laatikon tukikumista?? vai onko näissä edes sellaista..
Moro
Itsellä ei vaikutusta kiihdyttääkö, ajaako tasakaasulla vai löysääkö vauhtia, kaikilla tapahtuu tärinää. Tuo on kyllä totta, että joskus häviää melkein kokonaan, tänäänkin oli vaihteeksi tärinät poissa, aivan pieni vibra oli havaittavissa. Kyllähän joku moottorin/laatikon tukikumikin saattaa alkaa resonoimaan jollain kierroksilla joissain nopeuksissa, mutta luulisi sellaisen kumin huonon kunnon olevan jo silmin nähtävissä.
-
Minulla on sama vika autossa tällä hetkellä ja voimakkaimmin tärinä tulee kiihdyttäessä.. Olen kokeillut kolmella eri rengas sarjalla eikä vaikutusta ja joskus miltei häviää kokonaan.
Kannattaa zekata vetoakseleiden nivelet.
-
Omassa autossa (V70 2.5T automaatti vm. 2006) samaa ongelmaa välillä 80-100 km/h. Oli jostain syystä talven kylmillä keleillä vähäisempää kuin nyt kelien lämmettyä, vaikka alla on samat renkaat.
Olisikohan jossain joku firma, joka on erikoistunut tärinän mittaamiseen ja paikallistamiseen? Ei huvittaisi ruveta summittaisesti vaihtamaan osia, kun itsellä tuntuu tuo tuuri olevan keskimääräistä heikompaa varsinkin näissä autohommissa...
-
Moro
Itsellä ei vaikutusta kiihdyttääkö, ajaako tasakaasulla vai löysääkö vauhtia, kaikilla tapahtuu tärinää. Tuo on kyllä totta, että joskus häviää melkein kokonaan, tänäänkin oli vaihteeksi tärinät poissa, aivan pieni vibra oli havaittavissa. Kyllähän joku moottorin/laatikon tukikumikin saattaa alkaa resonoimaan jollain kierroksilla joissain nopeuksissa, mutta luulisi sellaisen kumin huonon kunnon olevan jo silmin nähtävissä.
Onko tähän ajoittaiseen tärinää löytynyt jo ratkaisu?
-
Onko tähän ajoittaiseen tärinää löytynyt jo ratkaisu?
Moro
Ei ole löytynyt ratkaisua, auto on eilen katsastettu ja autossa ei ollut mitään vikaa, päinvastoin katsastaja kehui kuinka auto on jämäkkä ja hyvät jouset sekä iskarit autossa on. Tänään sain käsiini toiset vanteet ja jahka saan laitatettua niille uudet kumit, niin katsotaan mitä tapahtuu. Jos ei uusilla vanteilla ja renkailla tapahdu mitään muutosta, niin sitten täytyy vakavissaan harkita auton vaihtoa :-[
t. apa
-
No niin
Nyt on uudet renkaat ja vanteet olleet pari päivää alla ja arvatkaas onko tärinät poissa? EI OLE :'( Tärinää esiintyy edelleenkin tuolla 60-90kmh vauhdeissa. Nyt alkaa olla keinot ja rahat lompakosta loppu, taidan ostaa nappisilmä Ladan, ei haitaa vaikka hiukan täristäisi :D
t. apa
-
Onko sillä vaikutusta onko veto päällä tai ei?
-
Onko sillä vaikutusta onko veto päällä tai ei?
Tai sillä että meneekö auto tasanopeutta vai kiihdyttää tai hidastaa?
-
Tai sillä että meneekö auto tasanopeutta vai kiihdyttää tai hidastaa?
Ei vaikutusta onko veto päällä vai ei ja tekee niin kiihdyttäessä kuin hidastaessakin sekä tasanopeudella tuota tärinää/värinää. Eikä edellä mainituilla seikoilla ole vaikutusta tärinän voimakkuuteen. Kaikista eniten itseäni ihmetyttää se, että välillä noita tärinöitä ei juurikaan tule ja toisinaan tuntuu että ravistelee jatkuvasti. Nyt tosiaan jo kolmannet renkaat alla (kahdet kesä ja yhdet talvi) ja aina sama homma, eli ei se ainakaan renkaista voi tulla.
t.apa
-
Tuleeko D:llä ajettaessa vai saako saman aikaan myös geartronicin puolella?
-
Entä kun laittaa vauhdissa vaihteen vapaalle?
Voisiko jarrulevy(t) olla kieroja ja palat hieman jumissa?
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=23975.msg608686;topicseen#new
-
Tekee tärinää d:llä ajaessa sekä geartronicilla ajettaessa ja ihan sama millä vaihteella kunhan vain nopeus on siinä 60-90 välillä. Jarrut on uusittu kaikkia hiluja myöten toissa kesänä ja ne pitää tosi hyvin ja tasaisesti. Polkimessa ei tunnu mitään epämääräistä jumputusta eikä auto puolla yhtään, tällä viikolla katsastuksessa etujarrujen heitto 0% ja takana 4%, eli aika tasaisesti piti. Vauhdissa on myös heitetty d:ltä vapaalle ja ei vaikutusta asiaan, sama tärinä jatkuu vapaalla rullatessakin. Itse en usko, eikä myöskään Volvolla asentajat siihen, että laatikon puolella olisi vikaa, laatikko pelaa juuri niin hyvin kuin sen pitääkin, myös talvella toimi aivan moitteettomasti.
t. apa
-
Sitten ei jää enää muuta jäljelle kuin vetoakselit.
-
Tekee tärinää d:llä ajaessa sekä geartronicilla ajettaessa ja ihan sama millä vaihteella kunhan vain nopeus on siinä 60-90 välillä. Jarrut on uusittu kaikkia hiluja myöten toissa kesänä ja ne pitää tosi hyvin ja tasaisesti. Polkimessa ei tunnu mitään epämääräistä jumputusta eikä auto puolla yhtään, tällä viikolla katsastuksessa etujarrujen heitto 0% ja takana 4%, eli aika tasaisesti piti. Vauhdissa on myös heitetty d:ltä vapaalle ja ei vaikutusta asiaan, sama tärinä jatkuu vapaalla rullatessakin. Itse en usko, eikä myöskään Volvolla asentajat siihen, että laatikon puolella olisi vikaa, laatikko pelaa juuri niin hyvin kuin sen pitääkin, myös talvella toimi aivan moitteettomasti.
t. apa
Ehkä tyhmä kysymys:voiko luiston esto systeemi temppuilla ? väärää signaalia jostain ? älkää nyt v...u naurako mutta tollanenkin tuli mieleen tätä topikkia lukiessani.
-
Sitten ei jää enää muuta jäljelle kuin vetoakselit.
Vetoakselit vaihdettiin molemmat viime syksynä, mutta ei ollut mitään vaikutusta. Akselit oli kylläkin käytetyt, mutta ne avattiin, putsattiin ja tarkistettiin Volvolla tutun asentajan toimesta ja olivat erinomaisessa kunnossa ja ei mitkään loppuunkuluneet ja väljät. Vika ei siis pitäisi olla , vetoakseleissa, renkaissa, iskareissa/jousissa, eikä jarruissa.
-
Liittyykö siiihen tärinään mitään ääntä? Tuntuuko se ratissa tai korissa?
Saako selville onko se etu- vai takapäässä?
-
Liittyykö siiihen tärinään mitään ääntä? Tuntuuko se ratissa tai korissa?
Saako selville onko se etu- vai takapäässä?
Ei liity mitään ääntä tärinään, tuntuu niin ratissa kuin korissakin. Omasta mielestäni se tulisi takapäästä, resonoi korissa ja tuntuu täten myös ratissa pystysuuntaisena liikkeenä. Olen pistänyt sen merkille, että jos on peräkärry perässä tai enemmän painoa takakontissa, niin tärinä olisi lievempää.
t. apa
-
Onko takapyörien navat (laakerit) vaihdettu? Voisiko navat olla epäkeskeiset (valmistusvika)?
Nosta pyörät irti maasta ja ja katso pyöriikö ne ilman heittoa.
-
Onko takapyörien navat (laakerit) vaihdettu? Voisiko navat olla epäkeskeiset (valmistusvika)?
Nosta pyörät irti maasta ja ja katso pyöriikö ne ilman heittoa.
Autoa tunkkasin tuossa toissa viikolla ja tarkistin jokaisen pyörän, ei epämääräisiä heittoja, ainoastaan sillä kohtaa joka oli ollut maata vasten oli renkaassa pieni heitto, vanteissa ei ollut mitään heittoa. En usko että näissä uusissakaan ole sen kummempaa heittoa, ei ainakaan rengaskoneessa ollut.
Niin ja noita takanapoja ei ole tietääkseni vaihdettu ainakaan lähiaikoina, mutta laakerit tuntuisi olevan kunnossa, ei äännä eikä rohise.
-
Alkaa ideat loppumaan.
Ehdotan, että ajelet sillä ja "keräät dataa" siitä tärinästä. Jossakin vaiheessa saattaa ilmetä jotain uutta, joka johtaa vian jäljille.
Se on outoa, että tärinä tuntuu ratissa ja korissa, mutta pyöristä ei löydy mitään mikä sen aiheuttaisi.
Onko autoosi asennettu mitään tavallisuudesta poikkeavaa? Antenneita, spoileri, tms?
Aikoinaan 406:n antenni alkoi värähtelemään voimakkaasti noin 60-70 km/h nopeudessa ja olin silloin täysin varma, että etupyörän laakeri on hajalla. Värähtely oli niin voimakas, että se tuntui korissa. (Antenni etuikkunan yläreunassa.)
En usko, että kohdallasi on tällaisesta kyse, mutta tämä vain esimerkkinä miten hankalia näiden paikallistaminen joskus voi olla.
Netistä löytyy, että samaa ongelmaa esiintyy laajemminkin. Hakusanalla: Volvo V70 vibration löytyy monta juttua, joissa samaa värinää pohditaan. Sain vaikutelman, että useimmin se on saatu pois takarenkaita uusimalla. Kyseessä on jonkinlainen alustan resonanssi-ilmiö. Olisiko kyseessä virhe takapyörien suuntauksessa?
Ohessa yksi juttu, jossa asiaa pohditaan:
http://www.volvoforums.org.uk/archive/index.php/t-108557.html
-
Kiitos KariL vinkeistä, alkaa tosiaan ideat jo loppumaan :-\. Itse olen hiukan epäillyt toisen takapyörän suuntausta, koska oli syönyt sisäsyrjää hiukan enemmän kuin toisella puolella. Saman puolen talvirenkaan peltivanne viime syksynä alle laitettaessa alkoi ravistaa ihan älyttömästi ja syyksi paljastui useamman sentin kiero vanne, eli auto ajettu joskus edellisen omistajan toimesta ihan huolella johonkin rotvallin reunaan tms. Tästä johtuen saattaa olla kulmissa heittoa ja sovin jo tuossa seuraavan huollon yhteydessä, että laitetaan nelipyöräsuuntauksessa pyörät kohdilleen.
Mutta voisiko tuollainen takapyörän kulmien heitto aiheuttaa tärinää? Eikös ne yleensä vain kuluta renkaita vaan epänormaalisti.
Autoon ei ole asennettu mitään ylimääräräistä, ainoastaan Volvon alkuperäinen takaspoileri löytyy autosta.
t. apa
-
Kannattaa teettää ainakin takapyörien suuntaus, koska ulkolaisilla foorumeilla jaksottaista tärinä-ongelmaa pidetään takapyöristä johtuvana. Syytä myös silmäillä ripustusten kuntoa jos on rotvalliin ajettu. Alusta on ilmeisen herkkä resonoimaan jos kaikki ei ole kohdallaan.
-
Onko tärinä loppunut?
-
Onko tärinä loppunut?
Moi
Ei ole tärinä vielä loppunut, joskin on vähentynyt aika paljon uusilla vanteilla ja renkailla kun niillä on nyt ehkä tuhannen kilsaa ajellut. Vielä tosiaan tulee satunnaisesti pieniä purskemaisia tärinöitä rattiin, mutta ovat kyllä paljon lievempiä kuin aiemmin. Tarkoitus olisi vielä suunnata pyöränkulmat seuraavassa huollossa ja katsotaan sitten onko siitä apua. Se kyllä tässä ihmetyttää, miksi joinain päivinä ei noita tärinöitä ole juuri lainkaan ja taasen joinain päivinä ne tuntuu sitäkin voimakkaammin. Sen olen kyllä pistänyt merkille, että pitkän ajan kun auto on seisonut paikoillaan, niin tuollainen matalaprofiilinen rengas kyllä jumputtaa jonkin aikaa ajon alussa, mutta kyllä se siitä rauhoittuu.
t. apa
-
Uskon, että takapyörien suuntauksen jälkeen ongelma poistuu.
-
Yhdestä autosta saatiin mystinen tärinä lakkaamaan kiristämällä iskarin yläpään 4-sakaraiset mutterit, eli auto maassa, konepelti auki iskarin yläpään mutterin muovisuoja irti, mutteri irti ja sitten se n. 10cm leveä lautanen irti, seuraavana on tuo 4-sakarainen mutteri, jonka saa kiristettyä vaikka siirtoleukapihdeillä.
-
Yhdestä autosta saatiin mystinen tärinä lakkaamaan kiristämällä iskarin yläpään 4-sakaraiset mutterit, eli auto maassa, konepelti auki iskarin yläpään mutterin muovisuoja irti, mutteri irti ja sitten se n. 10cm leveä lautanen irti, seuraavana on tuo 4-sakarainen mutteri, jonka saa kiristettyä vaikka siirtoleukapihdeillä.
Moi
Hyvä pointti Miksu, itse myös otin tuossa yksi päivä nuo lautaset irti ja kiristin molemmat puolet kunnolla kiinni ja tuntui että hieman olis tärinät vähentyneet. Toinen noista sakaramuttereista olikin aika löysässä, tosin ei kuitenkaan ihan auki. Yritin kiristää siirtoleukapihdeillä ne niin tiukkaan kun ikinä saa, toivotaan että pysyvät kiinni, on meinaan aika hankala saada ne tiukalle, koska joutuu pitämään sitä iskarinvartta vastaan pienellä kuusiokoloavaimella.
t.apa
-
Jos tuntuu siltä, että tärinä väheni tuolla toimenpiteellä, niin kannattaisi varmaan perehtyä vielä tarkemmin tuonne suuntaan.
-
10v vanha juttu mutta itellä teki vaunuperässä kiihdytyksessä muutaman kerran että alkoi tärisemään kuin tärinäraidoissa olisi ajanut, välillä pitempään välillä n1500 kierroksen korvilla. Mitä kohtia kannattaisi ensin varmistaa, ilman kalliita kokeiluja. Pelkällä autolla ei ainakaan vielä oo ollut minkäänlaista tärinää. Autona xc60 awd 2010 204hv koneella. Autolla ajettu 290tkm.
-
Kone ja vuosimalli huomioon ottaen, veikkaisin tärinän lähteeksi turbiinia, tai tarkemmin sen lukkolevyä. Tuon saat käytännössä varmistettua tai suljettua pois, että kun auto alkaa tärisemään, niin vaihda manuaalisesti yksi vaihde pienempään. Jos tärinä lakkaa sillä, niin tulee tärinä aika varmuudella laatikosta.
-
10v vanha juttu mutta itellä teki vaunuperässä kiihdytyksessä muutaman kerran että alkoi tärisemään kuin tärinäraidoissa olisi ajanut, välillä pitempään välillä n1500 kierroksen korvilla. Mitä kohtia kannattaisi ensin varmistaa, ilman kalliita kokeiluja. Pelkällä autolla ei ainakaan vielä oo ollut minkäänlaista tärinää. Autona xc60 awd 2010 204hv koneella. Autolla ajettu 290tkm.
Mulla tekee samaa vaunu perässä jos painaa kaasua äkillisesti reilusti. Saman saa aikaan ilman vaunua kun laatiikko manuaalilla lähtee matalilla kierroksilla kiihdyttämään voimakkaasti.
En ole pitänyt kauhean huolestuttavana. Selkeästi moottori tuottaa liikaa woimaa tuolle laatikolle kun AWD:ssa ei renkaat pääse lyömään tyhjää.