Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: The Black Sheep - 23.04.2013, 21:55:07

Otsikko: V70 D5 205HP NYKII VÄLILLÄ MAANTIENOPEUKSISSA
Kirjoitti: The Black Sheep - 23.04.2013, 21:55:07
Eli koneena 2010 d5 (D5244T10) 205 hp ja ajettu noin 120tkm. Muutaman viikon ollut sellaista ongelmaa, että maantienopeuksissa 80+ km/h auto tekee 3 peräkkäistä selvästi havaittavaa nykäisyä ja kulkee sen jälkeen moitteetta 0,5-15km jonka jälkeen sama toistuu. Oireen huomaa selvästi voimakkaampana, kun nopeutta on +95km/h.

Vetää täyskaasullakin normaalisti ja muita oireita ei ole. Ei vikavaloja. Ei vikakoodeja. Ahtoputket ja letkut tarkastettu ja ok.  Silmämääräisesti ei polttoainevuotoja. Ärsyttävä vika. Veikkauksia syyksi? Itsellä käynyt mielessä lähinnä osittain takkuileva EGR-venttiili, maf tai hieman vuotava polttoainesuutin? Eikö noiden pitäisi sytyttää vikavaloa/jättää koodia?

Otsikko: Vs: V70 D5 205HP NYKII VÄLILLÄ MAANTIENOPEUKSISSA
Kirjoitti: jv70 - 24.04.2013, 08:17:05
Minä tukkisin sen EGR:n ihan ensimmäiseksi ja kokeilisin sillä..
Otsikko: Vs: V70 D5 205HP NYKII VÄLILLÄ MAANTIENOPEUKSISSA
Kirjoitti: The Black Sheep - 24.04.2013, 14:21:24
Ottaen huomioon, että kyseessä on euro 5 normin mukainen kone,  jossa pakokaasujen takaisinkierrätystä käytetäään erittäin runsaasti typenoksidipäästöjen pienentämiseksi, niin oletan, että EGR:n tulppaaminen saa aikaan vikatilan ja liudan koodeja.
Tuossa koneessa EGR:n poistaminen käytöstä edellyttänee softamuutosta?
Otsikko: Vs: V70 D5 205HP NYKII VÄLILLÄ MAANTIENOPEUKSISSA
Kirjoitti: jv70 - 24.04.2013, 14:55:20
Juuri näin, softalla omasta poistatin ja hyvin toimii. EGR on moottorin tappaja karkeasti sanoen. Jos otat ilmanputsarin kotelon irti ja katsot EGR:ltä tulevaan putkeen joka menee imusarjaan niin et mieti hetkeäkään. Ja omani on sama kone.
Otsikko: Vs: V70 D5 205HP NYKII VÄLILLÄ MAANTIENOPEUKSISSA
Kirjoitti: wilbert - 24.04.2013, 18:30:54
DPF polttaa hiukkaset? Siitä en tiedä miten se noissa uudemmissa käyttäytyy, mutuilen vaan.
Otsikko: Vs: V70 D5 205HP NYKII VÄLILLÄ MAANTIENOPEUKSISSA
Kirjoitti: Masked Jackal - 24.04.2013, 22:41:53
Kyllä luulisi jäävän koodeja mikäli olisi sähköisen puolen ongelma. Tuota, voi olla todella kaukaa haettua kun kyseessä 10-mallin auto mutta vaikuttaako asiaan jos kytket AC:n pois päältä? Noita kompressoreja kun on jonninverran niihin mennyt (leikannut kiinni). En vaan muista ulkoa, että missä vm. tarkemmin.
Otsikko: Vs: V70 D5 205HP NYKII VÄLILLÄ MAANTIENOPEUKSISSA
Kirjoitti: The Black Sheep - 25.04.2013, 00:36:59
AC ei ole päällä eli vika ei ole siinä. Olen kyllä poissulkumielessä testannut ilmastoinnin vaikutuksen Ja toistaiseksi päällä ollessaan ei ole temppuillut. Ilmastointi toimii siis paikallaan ollessaan ja liikkeessäkin, mutta kelien puolesta AC:n käytölle ei vielä ole ollut tarvetta.

Otsikko: Vs: V70 D5 205HP NYKII VÄLILLÄ MAANTIENOPEUKSISSA
Kirjoitti: Hilux - 06.05.2013, 20:05:45
Minulla on V70 2.5T vm 2004 sama ongelma. Juurikin tuossa 80-110 vauhdissa kun painaa kaasua hitaasti (eli ei kick-down) ja tie viettää hieman ylöspäin, niin vaihdelaatikko nypyttää ja tuntuu kuin ajaisi hetken aikaa mukulakivillä. Ei vikakoodeja, laatikossa vaihdettu kierrättämällä öljyt 80tkm välein. Viime huollossa (280 000) sanoivat VVT:n olevan menossa (ajoittaisesta käynnistyksen yhteydestä kuuluvasta peltisestä räminästä päätellen). Pohdin, josko tuo VVT olisi jotenkin yhteydessä Geartronicin prosessorin kanssa ja aiheuttaisi tuon ongelman. Tai sitten on vain kaksi eri vikaa. Ongelma alkoi edellisessä 260tkm huollossa uusimpien Service 2.0 softapäivitysten ja laatikon öljynvaidon jälkeen, mutta tulee esille tosi harvoin talvinopeuksilla.
Otsikko: Vs: V70 D5 205HP NYKII VÄLILLÄ MAANTIENOPEUKSISSA
Kirjoitti: volvotdi - 15.05.2013, 00:28:02
Nuo nykytykset olisi hyvä päästä näkemään livedatan kanssa, muutama tapaus on jossa ahdot piikkaa ja ecm korjaa, jolloin ahdot jumppaa ja meno on mukulakivimäistä. Alipainevuodot tarkistukseen (ei ole montaa letkua vaikka vaihtaakin kaikki) Ahtopaineensäädin 70€ kannattaa myös vaihtaa, koska ei ole ikuinen ja jos on ajettu jo lähes 200tkm niin miettimättä vaihtoon. Bensapaineensäädin, jne mahdollisuuksia on paljon, joten letkun päähän ja ajoa, voi olla veemäinen vika löytää!!
Otsikko: Vs: V70 D5 205HP NYKII VÄLILLÄ MAANTIENOPEUKSISSA
Kirjoitti: The Black Sheep - 17.05.2013, 22:15:02
Niin ja autollahan on ajettu noin 120 tkm. Välillä mennään useampikin kymmenen kilometriä ilman ongelmia ja tehot täyskaasullakin tuntuu olevan tallella. Osia ei viitsi arvailemalla ruveta vaihtelemaan.
Otsikko: Vs: V70 D5 205HP NYKII VÄLILLÄ MAANTIENOPEUKSISSA
Kirjoitti: volvotdi - 18.05.2013, 00:46:11
Osia ei viitsi arvailemalla ruveta vaihtelemaan.

Mutta vian etsimiseen ei kannata haaskata aikaa??
Otsikko: Vs: V70 D5 205HP NYKII VÄLILLÄ MAANTIENOPEUKSISSA
Kirjoitti: The Black Sheep - 18.05.2013, 09:15:52
Tarkoitin sitä, että osien vaihtoon pitäisi olla mielellään edes joku indikaatio, että vika on todennäköisesti siinä. Esim ahtopaineen säätimen vaihtoon en lähtisi, ellei ahtopaine heittele normaalia enempää. Tosin tämänhän saa oikeastaan selville vasta tiedonkeruun kautta.
Otsikko: Vs: V70 D5 205HP NYKII VÄLILLÄ MAANTIENOPEUKSISSA
Kirjoitti: volvotdi - 18.05.2013, 10:07:58
Tarkoitin sitä, että osien vaihtoon pitäisi olla mielellään edes joku indikaatio, että vika on todennäköisesti siinä. Esim ahtopaineen säätimen vaihtoon en lähtisi, ellei ahtopaine heittele normaalia enempää. Tosin tämänhän saa oikeastaan selville vasta tiedonkeruun kautta.

Kuten jo aiemmin kirjoitin, että letkun päähän ajelulle katseleen livedataa ja sen mukaan johtopäätökset. Turhia osien vaihteluita voi silti tulla, mutta edes pystyy rajaamaan tyyliin takapyörän laakerin pois  :D