Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Renkaat ja Vanteet => Aiheen aloitti: Tyggi - 23.04.2013, 22:31:57
-
Itehän tuossa viime viiikonloppua rupesin vaihtamaan renkaita omaan 945, laittaessa paikalleen niin kirittäessä sattui katkeemaan taka-akselilta yksi pyörän pultti.
Niin onkohan mitenkä iso remontti vaihtaa???? tarviiko koko napaa ottamaan pois vai mahtuuko navan ja akselin välistä pujottelemaan pultit pois ja uudet asentamaan???
eikös 940 ole ns."läpilyönti pultit" eikä kierre systeemillä navassa???
-
Itehän tuossa viime viiikonloppua rupesin vaihtamaan renkaita omaan 945, laittaessa paikalleen niin kirittäessä sattui katkeemaan taka-akselilta yksi pyörän pultti.
Niin onkohan mitenkä iso remontti vaihtaa???? tarviiko koko napaa ottamaan pois vai mahtuuko navan ja akselin välistä pujottelemaan pultit pois ja uudet asentamaan???
eikös 940 ole ns."läpilyönti pultit" eikä kierre systeemillä navassa???
On siinä läpilyötävät. Sitä en muista saiko ne vaihdettua vetoakselia irrottamatta.
-
Saa vaihdettua ilman vetarin irroitusta. jarrulevy vaan irti(vaatii jarrusatulan irroittamisen) ja vanha pultinjämä lyömällä pois ja mutterilla vetää uuden paikalleen.
-
Sinne taakse kannattanee änkeä jokin tuki navan ja akseliputken väliin, ennen kuin alkaa ruosteista pultin pätkää hakkaamaan irti. Ei pääse napa vääntymään/laakeri vioitu.
-
Saa vaihdettua ilman vetarin irroitusta. jarrulevy vaan irti(vaatii jarrusatulan irroittamisen) ja vanha pultinjämä lyömällä pois ja mutterilla vetää uuden paikalleen.
Juu ok, kiitoksia hyvistä neuvoista jos viiikonloppuna saisi aikaiseksi vaihdettua pultin tai pultiti.
Mitenkäs etuakselilla?? Onko se samantyyppinen että ei tarvii irottaa napaa jos samalla kertaa uusii kaikki???
-
Juu ok, kiitoksia hyvistä neuvoista jos viiikonloppuna saisi aikaiseksi vaihdettua pultin tai pultiti.
Mitenkäs etuakselilla?? Onko se samantyyppinen että ei tarvii irottaa napaa jos samalla kertaa uusii kaikki???
tietääkseni ne tulee pyöränlaakerin mukana, vaihdetaan kai koko paketti.
-
En varmaksi muista mahtuuko pultit tulemaan napapaikallaan ulos mutta veikkaisin että eivät mahdu. Ja tosiaan jos kaikki pultit on vaihtokunnossa ja pyöränlaakeri on kovinkin vanha/paljon ajettu niin melkein helpommalla vaihtaa koko paketin kun tosiaan uudessa laakeri+napa paketissa on uudet pultitkin valmiiksi paikallaan
-
Normaalisti ne laakerit kestää vähintään 500tkm. Jos kierteet on kunnossa, niin älä vaihda.