Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Paltsi - 06.03.2011, 13:11:19
-
Edellisen omistajan toimesta auto piti olla katsastettu. No, olihan se mutta korjauskehoituksessa olleita ei ole korjattu kuin osittain. Kohta olisi sitten vuosikatsastus edessä ja askarruttaa onko kaikki edellisessä katsastuksessa mainitut viat korjattu ettei mene sen takia suorilla ajokieltoon. Muut olen osannut laittaa mutta mikä osa on kyseessä kun lapussa seisoo:
"Korjauskehotus: Akselistot, pyörät ja jousitus, Etuakselisto, Kallistuksen vakaajan kiinnitys, välyksellinen, Vasemmalla ja oikealla."
Mikä kerpeleen osa se on? Tuolta on uusittu raidetangon päät ja vetarin suojakumit kummaltakin puolelta sekä oikealle koko vetari. Iskarit pitää uusia kun oikean puoleinen vuotaa. Onko tuo kallistuksen vakaaja joku noita koiranluita vai mikä häh?
-
Koiranluut eli kallistuksenvakaajan pystytangot. Vaihtoon vaan...
-
Koiranluun toinen pää kiinnittyy etutolppaan ja toinen kallistuksenvakaajaan. Tuolla sen jo paikallistat sekä hahmotat toimintaa ja tarkoitusta.
Tuo "Korjauskehotus: Akselistot, pyörät ja jousitus, Etuakselisto, Kallistuksen vakaajan kiinnitys, välyksellinen, Vasemmalla ja oikealla." taitaa olla katsastusohjelmiston fraasi, eli kuvaa suurinpiirtein vian sijaintia. Kyse voi olla siis vain koiranluusta, tai sitten vakaajan kiinnityksestä apurunkoon. Jälkimmäinen vaihtoehto en se hankalampi korjata, vaatii hieman enemmän jumppaa.
-
Sanoisin, että 95% todennäköisyydellä kyse on koiranluista. Ja vaihtotyö on suht helppo.
-
Sanoisin, että 95% todennäköisyydellä kyse on koiranluista. Ja vaihtotyö on suht helppo.
Totta. Ei nuo vakaajanpuslat ihan heti mene. Oliko autolla ajettu minkä verran?
-
Onko näin että väljä koiranluu estää leiman?
Itelläni on vähän eri käsitys asiasta. En tiiä mistä johtuu... :)
-
Onko näin että väljä koiranluu estää leiman?
Itelläni on vähän eri käsitys asiasta. En tiiä mistä johtuu... :)
Kyllä näin on käynyt! :-\
-
Eikös aloittaja puhu edelliseltä omistajalta periytyneistä korjauskehoituksista? Eli leima on saatu, mutta otteeseen on laitettu korjauskehoitukset.
-
Aaa... sitä minäkin. Leimaa tuo ei estä korjaustahan voi vaatia...
Lukuopettelua vaaditaan taas vanhalle pi**ulle. :idiot2:
-
Juu, korjauskehotuksen oli saanut ja olisi pitänyt korjata 24.10-10 mennessä. Ostin auton Joulukuun alussa ja sen jälkeen enemmän korjannut tuota jaskaa kuin ajanut sillä.
Kiitoksia vastauksista, pitää syyniä nuo luut huomenissa. Tänään hajosi myös Massikka, tuli hydrauliputkeen pieni repeämä josta tuli öljyt jalkovälistä komeasti kattoon asti SPRUIT :2funny: Onneksi ei silmille osunut... Piti keskittyä sen laittoon kun hiihtolomaviikolla taitaa olla enempi tarvis raktorille kuin autolle.
-
Kannattaa samalla tarkistaa ne vakaajan kiinnityspuslat siellä apurungolla, useammassa 850:ssä on ainakin olleet sieltä rikki, tosin epäilemättä vasta ensimmäistä kertaa kun koiranluita on varmaan kulunut jo useampi pari.
V70:ssä vakaajan puslia ei taida saada erikseen vaihdettua, eli puslavika tarkoittaa koko vakaajatangon uusimista ~300e
-
V70:ssä vakaajan puslia ei taida saada erikseen vaihdettua, eli puslavika tarkoittaa koko vakaajatangon uusimista ~300e
Toivottavasti ei tarkoita. On kohta tonnilla korjattu kolmen tonnin autoa. Alkaisi jo riittää.
-
hmm.. ite käsittäisin moisen korjauskehotuksen että Vakaajatangon kiinnitys KORIA kohti on korjattava. elikkäs kumipuslat joilla vakaajatanko on kiinni korissa (2kpl)... itellä ainaki tähän mennessä koiranluiden kohdalla lukenut aina jos on ollut korjattavaa niin (Vakaajatangon niveltangot väljät)... mutta nii, katsarihan laittaa miten ite asian näkee... mutta ite tulkitsisin vakaajatanko-kori kiinnikkeisiin tuon vian.
-
Tuossa tapauksessa tilalle voi vaihtaa ehjän käytetyn vakaajan tai 850:n vastaavan johon saa vaihdettua irtopuslat á 8e kappale.
-
Kannattaa samalla tarkistaa ne vakaajan kiinnityspuslat siellä apurungolla, useammassa 850:ssä on ainakin olleet sieltä rikki, tosin epäilemättä vasta ensimmäistä kertaa kun koiranluita on varmaan kulunut jo useampi pari.
V70:ssä vakaajan puslia ei taida saada erikseen vaihdettua, eli puslavika tarkoittaa koko vakaajatangon uusimista ~300e
Vakaajatangon puslat saa vaihdettua erikseen, ovat ns. halkio-puslia...
(Mutteri auki, vanha pusla pois, uus tilalle, mutteri kiinni.)
-
Vakaajatangon puslat saa vaihdettua erikseen, ovat ns. halkio-puslia...
(Mutteri auki, vanha pusla pois, uus tilalle, mutteri kiinni.)
V70:n vakaajissa kumi on vulkanoitu tankoon kiinni ja kiinnityshenkselit on prässätty yhteen. Vaihdettavilla puslilla olevan mallin tunnistaa tangossa olevasta pullistuksesta(puslan vieressä) joka estää tankoa kulkeutumasta laitaan.
Edit: myös loppupään 850:ssä puslat on vulkanoitu tankoon kiinteästi.
EDIT2: kuva
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20landiaan/850frontsuspension.jpg)
-
ahaa... elikkäs siis kaverilla tod. näk. sellanen malli johon joskus jo vaihettu toi tanko?
siihen kun vaihdettiin noita puslia niin oli halkio-mallia jo entisetkin...
-
Silmä ei sano onko noissa tangon puslissa vikaa eikä ne mitenkään lonksu kun rynkyttää, liekö sitten vaihdettu. Kahdella pultilla/puoli näkyi olevan kiinnitys. Ostin tänään uudet koiranluut ja iskarit ja sain jo kuskin puolelle vaihdettuakin. Pimeys tuli tiaisen tallissa keskeyttämään projektin, pitää jatkaa aamulla toisen puolen kanssa kun taas näkee. Iskari oli vuotanut öljyä ja koiranluu oli ihan väljä. Mielenkiinnolla odotan miten vaikuttaa ajoon :)
-
Silmä ei sano onko noissa tangon puslissa vikaa eikä ne mitenkään lonksu kun rynkyttää, liekö sitten vaihdettu. Kahdella pultilla/puoli näkyi olevan kiinnitys. Ostin tänään uudet koiranluut ja iskarit ja sain jo kuskin puolelle vaihdettuakin. Pimeys tuli tiaisen tallissa keskeyttämään projektin, pitää jatkaa aamulla toisen puolen kanssa kun taas näkee. Iskari oli vuotanut öljyä ja koiranluu oli ihan väljä. Mielenkiinnolla odotan miten vaikuttaa ajoon :)
Eiköhän nuo riitä. Millaiset entiset koiranluut oli, oliko nivelet väljät?
-
Iskarit oli ihan loppu ja kumpikin koiranluu aika lailla väljä uuteen verrattuna. Ajo-ominaisuudet muuttuivat melkoisesti entiseen verrattuna. Pysyy eri tavalla polanneteilläkin käpälässä eikä vetele niinkuin aiemmin. Jarrutusmatkakin tuntuisi lyhentyneen, samoin mäennousukyky. Kaikkeen se osaakin vaikuttaa :)
-
Vakaajanpuslat lienee siis ok. Sen kyllä huomaa ajossa jos ei koiranluiden vaihdon jälkeen asetu.