Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jamppa77 - 24.04.2013, 17:34:43
-
Paripäivää sitten alkoi etupäästä kuulua kolahdus kun oli jarruttanut ja alkoi kiihdyttämään, auto on automaattivaihteinen Geartronic laatikolla.
Tänään kesärenkaita vaihtaessa kuskinpuolen renkaan kun otin irti niin vetoakselinpäässä oleva pultti tippui maahan, kauanko lie oli ollut irti mutta kierre oli pultista sökönä kun oli vanteen keskiön sisällä pyörinyt irrallaan.
No kipaisin toisella autolla paikalliselle purkaamolle ja sieltä löytyi pultti viallisen tilalle, mutta kysymys kuuluukin että mitä pitää ottaa huomioon tai tehdä kun pultin asennan paikoilleen.
Pikaista apua kaivataan.
-
Navan takapuolella, siis periaatteessa ulomman vetonivelen ja navan välissä on sellainen kuminen tiivisterengas, niin se pitää katsoa, että on keskellä ja muutenkin kunnolla paikallaan. Voihan se kumi olla jopa aika kärsinytkin, jos vetari on päässyt liikkumaan sivusuunnassa pidemmän aikaa.
Toisaalta, jos ajotietokone ei ole vielä herjannut abs-, tai ajonvakautusongelmista, niin todennäköisesti vetari ei ole liikkunut pois paikaltaan, eikä tällöin se kumikaan ole sieltä mihinkään lähtenyt.
Pultin kierteeseen kannataa laittaa jotain lukitetta, jotta se ei aukeaisi heti uudelleen.
-
Löysin vanhoja kirjoituksia aiheesta ja siellä ilmeni että tuo pultti on venyvää mallia ja pitäisi aina uusia kun irroittaa, eli taidanpa tilata uuden tuon varaosapultin tilalle.
Ajonvakautuksesta on tullut jo melko kauan ja monesti herailmoituksia, ajonvakautus vaatii huollon/ajonvakautus tilapäisesti pois käytöstä.
Lieköhän nuo herjat tullut kaikki tuosta löystyneestä pultista, eipä ole koskaan renkaanvaihdon yhteydessä edes hoksannut pultin kireyttä tarkistaa.
Mites tuon kumitiivisteen uusiminen tapahtuu jos on rikki, vetari irti ja jotain muuta kivaa?
-
No sitten se vetari on varmaan päässyt liikkumaan, jos on tullut ilmoituksia ajonhallinnasta. Jos vetari liikkuu sivuttain, niin abs anturin hammaskehä ei enää ole anturin kohdalla ja se ei lue hampaita ja tulee vikailmoitus.
Sen kumin saa uusittua, kun ottaa alapallonivelen irti tukivarresta ja kampeaa tolppaa/napaa niin paljo ulospäin, että vetarin saa navasta irti, jolloin pääsee pujottamaan uuden tiivisteen paikalleen.
Ensihätään kannattaa laittaa edes se käytettynä ostamasi pultti paikalleen. Parempi sekin on, kun ei mitään.
-
Kiitos vinkeistä, vaihdoin sen käytetyn pultin paikoilleen ja tilailen uuden.
Pitää katella kesällä jos ottaisi asiaksi vaihtaa se kummi.
-
Onko tuolle pultille jotain tiettyä kiristysmomenttia?
-
Onko tuolle pultille jotain tiettyä kiristysmomenttia?
Kokeile googlettaa v70 napapultti momentti. Löytyi ainakin sellainen "tieto" että 35Nm +90astetta. Mutta en riedä onko oikea. Pääpointti on että ei ylettömän kireelle tuota pulttia ja lukitetta kannattaa laittaa. Voin kattia illalla korjausoppaasta ellei joku viihti sitä ennen laittas tänne oikeeta vastausta
-
Kokeile googlettaa v70 napapultti momentti. Löytyi ainakin sellainen "tieto" että 35Nm +90astetta. Mutta en riedä onko oikea. Pääpointti on että ei ylettömän kireelle tuota pulttia ja lukitetta kannattaa laittaa. Voin kattia illalla korjausoppaasta ellei joku viihti sitä ennen laittas tänne oikeeta vastausta
Annoit oikean vastauksen.