Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: esaias - 24.04.2013, 17:55:51
-
Moi!
Täällä nauhoitus äänestä:
http://voyager.pp.fi/volvo/
Eli auto käyntiin ja konehuoneesta kuuluu tuollainen metallinen "pyörivä" rapina vähän aikaa kunnes rauhoittuu normaaliksi.
Autossa on öljyt ja jäähdytinnesteet tallella.
Ääni kuului ensimmäisen kerran tuossa talvella kun piti polkaista volvo käyntiin lähemmäs -20c pakkasessa (en olisi halunnut mutta mutta...), sen jälkeen ei oireita kunnes reilu viikko sitten tuo ääni palasi ja on nyt läsnä koko ajan, auto käynnistetty 4 kertaa noin, sen jälkeen en ole ajanut.
Osaiskohan kukaan veikata mikä meni rikki? Itselle tuli mielee että voisiko olla vesipumppu? Jakopää ja pumppu vaihedettu toukokuussa 2012, sen jälkeen ajettu reilu 25 000km. Huoltomies kertoi apulaitehihnan kiristimen olevan melkein tapissa (ei ehditty uusimaan koska minun piti poistua ko. paikkakunnalta) ja kehoitti seuraamaan tilannetta. Voisiko olla että hihna on päässyt löystymään ja sitä myöden jotain olisi mennyt rikki. Pientä hihna-ujellusta on konepellin alta kuulunut liikkellelähdöissä. Myös pakoputki vuotaa vähäsän (välillä) jostain pakosarja-katti alueella, en ole päässyt tarkemmin katsomaan kun ei ole ollut monttua.
Muuten auton kaasuläppäkotelossa on varmaan likaa tai sitten joku alipaineletku vuotaa, auto kärsii välillä korkeasta/pumppaavasta tyhjäkäynnistä, tää olis tarkotus korjata omin voimin jahka tuo äänen aiheuttaja selviää.
Tähän voi myös ehdottaa hyvää ja halpaa pajaa minne voisin kasipätkän viedä :) (pääkaupunkiseudulla!)
kiitos!
-Tomi
-
Jääpikö startti pyöriin mukana?
-
Jääpikö startti pyöriin mukana?
jaa-a, en tiä. En kyllä ihan äkkiseltään arvaisi että startti pitäisi moista mekkalaa. Onko tämä yleinenkin vika 850:ssä?
-Tomi
-
Startilta tuo kuulostaa, on osunut kohdalle samanlainen.
Jos sulla on manuaalivaihteinen, laita työntämällä käymään, jos ei rapise, se on starttivika.
-
Apulaitehihnan kiristinrulla pitäs jatkuvaa mekkalaa, eli täältäkin ääni startille. Tosin jos huollossa on sanottu kiristimen olevan tapissa niin rulla ja apulaitehihna vaihtoon HETI, ei riko mitään katketessaan mutta aiheuttaa yllättävän tilanteen jos vauhdista napsahtaa.
-
Yllättävä tilanne - siis ohjaustehostimen loppumista ?
( Mistä aikoinaan tunnisti Esson baarissa mersupakun kuskin - kahvi ja pulla eri pöydässä :)
Ääni startille ( vois aluksi käyttää irti, hiekat pois ja vaseliinia tilalle ja takasin.)
Muuten, pelkän laakerin voi vaihtaa apulaitehihnan kiristäjään ja ohjariin, vakio (motonet) SKF laakeri, ei maksa montaa latia.
-
Hei kiitos paljon vastauksista, nyt pitäisi sitten mennä ihmettelemään startin sielunelämää, toistaiseksi en edes tiedä missä se on :D toivottavasti kohta tiedän. Jos nyt oikein järkeilin niin startti ei vapauta itseään koneesta (eikös sille hammasratassysteemille ole joku hieno nimikin?) ja jää siten pyörimään koneen mukana hetkeksi. Toivotaan että vika johtuu vaiheteeseen joutuneesta liasta tms, eli että putsamaalla palautuisi normaaliksi.
Tuo apulaitehihna ja sen kiristin vaatinee sitten oman viestiketjunsa jos alan sitä nikkaroimaan, tosin voi olla että kun seuraavan kerran käyn sukulaisten luona niin paikallinen paja saa hoitaa tämän...
Eikös siinä kiristimessä ole joku merkki joka kertoo kiristimen asennon?
kiitos!
-Tomi
-
Joko rallatuksen syy selvinnyt?
-
Tähänkin keissiin vois lopullisen vian asianomainen ilmoittaa....