Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: Timo_R - 25.04.2013, 20:19:01

Otsikko: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
Kirjoitti: Timo_R - 25.04.2013, 20:19:01
Allekirouksen 940 kyseessä. Tyhjäkäynti toimii kylmänä moitteetta, ja lämpimänäkin yleensä. Jos käy pitkään paikallaan, niin yhtäkkiä kierrokset nousee n. 1500rpm:ään.
Tekee ajossakin joskus niin, että kun painaa kytkimen pohjaan, nii yhtäkkiä huomaakin että tyhjäkäynti on 1500 huitteissa.
Sitten kun sammuttaa, ja pistää samantien käymään uudetaan, nii taas käy normaalisti.

Kaasuläppä + anturi on säädetty ohjeiden mukaan. Oon kokeillut kolmella eri tyhjäkäyntimoottorilla ja kahdella kaasuläppäanturilla.

Kokeilin sillai, että kun käy normaalia tyhjäkäyntiä, nappaa venttiilin johdon irti ja laittaa takaisin nii kierrokset pomppaa myös tuonne 1500rpm paikkeille. Voisko ECU:n signaali pätkäistä jossain vaiheessa niin, että menee johonkin "häiriötilaan". Tuo venahan kait on sähköttömänä hiukan auki, ja ECU maadoittamalla ohjaa kiinni enemmän tai vähemmän  ::)
Otsikko: Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
Kirjoitti: eliäs - 11.09.2013, 12:05:42
löytykös tähän mitään syytä??
Otsikko: Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
Kirjoitti: SirBBa - 12.09.2013, 16:33:46
Hyvin samanlaista ongelmaa täälläkin.
940 -98 B230FT, tonin lastuilla.
Täysin epäsäännöillisesti tyhjäkäynti nousee n.1500rpm, tai ainoastaa tätä on tapahtunut +20°C.
Silloin kun ongelmaa ilmenee niin toimii todella oudosti.
Esimerkki:

Ajan 80km/h kymmeniä kilometrejä, ja kun laitan vauhdista vapaalle niin käynti on 1500rpm.
No samantien vaihde silmään ja ajan vaikka 5km ja kun ottaa vapaalle vauhdista niin edelleen 1500rpm.
Sitten hiljennän vauhtia, 20km/h tuntumaan niin edelleen käy korkealla ja ryömittäminen muuttuu kytkimen luistattamiseksi...
Tyhjäkäynti ei edelleenkään ole laskenut. Pysäytän vauhdin kokonaan ja tässä vaiheessa menee 5-60sek ja käyntipalaa normaaliin 800rpm lukemiin.
Eli jotenkin liikkumisen kanssa on tekemistä tämän korkean käynnin kanssa.

-Kaasuläppäkotelo putsattu
-Kaikki ahtoputket tarkastettu
-Tyhjäkäyntiventtiili tarkastettu/puhdistettu
Otsikko: Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
Kirjoitti: Slerbahuuli - 12.09.2013, 20:58:52
Täällä samaa vaivaa omassa 945:ssa B230FB 1991 ja lh 2.4.

Välillä pomppaa tyhjäkäynti tuonne noin 1300-1500. Joskus harvoin asettuu itsekseen, mutta parhaiten asettuu käyttämällä virrat nopeaa pois.

Toimii myös toisinpäin, tippuu välillä 500rpm kierrokset, taas pikainen "sammutus" auttaa.
Otsikko: Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
Kirjoitti: puliukk0 - 12.09.2013, 21:06:06
Hyvin samanlaista ongelmaa täälläkin.
940 -98 B230FT, tonin lastuilla.
Täysin epäsäännöillisesti tyhjäkäynti nousee n.1500rpm, tai ainoastaa tätä on tapahtunut +20°C.
Silloin kun ongelmaa ilmenee niin toimii todella oudosti.
Esimerkki:

Ajan 80km/h kymmeniä kilometrejä, ja kun laitan vauhdista vapaalle niin käynti on 1500rpm.
No samantien vaihde silmään ja ajan vaikka 5km ja kun ottaa vapaalle vauhdista niin edelleen 1500rpm.
Sitten hiljennän vauhtia, 20km/h tuntumaan niin edelleen käy korkealla ja ryömittäminen muuttuu kytkimen luistattamiseksi...
Tyhjäkäynti ei edelleenkään ole laskenut. Pysäytän vauhdin kokonaan ja tässä vaiheessa menee 5-60sek ja käyntipalaa normaaliin 800rpm lukemiin.
Eli jotenkin liikkumisen kanssa on tekemistä tämän korkean käynnin kanssa.

-Kaasuläppäkotelo putsattu
-Kaikki ahtoputket tarkastettu
-Tyhjäkäyntiventtiili tarkastettu/puhdistettu

Tuntuis et nopeustieto kusis? 1500rpm (ilmeisesti) pitäis olla kun vaihteita vaihtelee. Itsellä toiminut joskus, välillä, harvoin, joo, ei.

Itte raotan läppää sen verran että käy pelkästään kohta sillä. Ei meinaan oo tyhjäkäyntiä yhtään kun polkaset kytkimen pohjaan. Välillä käy sitä 800rpm. Mulla kyllä aika lyhyt pätkä imm ja turbon välillä letkua (ens viikolla uus letku).
Otsikko: Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
Kirjoitti: SirBBa - 12.09.2013, 21:21:35
Tuota ongelmaa tulee ehkä kerran viikossa, niin oppinut jo elämään se kanssa. Varsinkin ku se käynti palaa kun hetken odottelee.  :) Kehällä tuo nyt on vähän ikävä kun madellaan sitä 15km/h niin menee niin polkimien pumppaamiseksi.
Mutta nyt viileämmällä keleillä tuota ilmennyt vielä harvemmin, ei ikinä vielä aamusin (12-16°C), vaan ainoastaan iltapäivästä..

Mitään vikakoodeja ei ole.
Otsikko: Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
Kirjoitti: Timo_R - 12.09.2013, 21:26:51
Ei ole ratkennut täälläkään...tosin eipä autolla ole puoleen vuoteen ajettukaan. Oire ilmenee ihan paikallaankin käydessä. Juuri tänään pistin käymään, ja noin minuutin käynnin jälkeen pompahti sinne 1500rpm hujakoille.

Otsikko: Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
Kirjoitti: puliukk0 - 12.09.2013, 22:26:57
Ei ole ratkennut täälläkään...tosin eipä autolla ole puoleen vuoteen ajettukaan. Oire ilmenee ihan paikallaankin käydessä. Juuri tänään pistin käymään, ja noin minuutin käynnin jälkeen pompahti sinne 1500rpm hujakoille.

Tuskin imuvuotoakaan? Omassa oli ne tyhjäkäyntiletkut snadisti halki nii höri ilmaa... Tosin se oli taas ihan eri vika kun tämä "ominaisuus" mikä mulla.
Otsikko: Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
Kirjoitti: Timo_R - 12.09.2013, 22:39:39
Tuskin imuvuotoakaan? Omassa oli ne tyhjäkäyntiletkut snadisti halki nii höri ilmaa... Tosin se oli taas ihan eri vika kun tämä "ominaisuus" mikä mulla.


Kyllä mä mielestäni oon kaikki tutkinu moneen kertaan, ja starttipilotillakin kokeillut.
Otsikko: Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
Kirjoitti: mikan - 13.09.2013, 14:36:43
LH pitää tyhjäkäyntiä ylhäällä jonkin aikaa kun auto liikkuu. En muista tarkkaa aikaa, minkä jälkeen esim. meikäläisen 954 purkki tiputtaa tyhjäkäynnin sinne 750rpm lukemaan vapaalle heittämisen jälkeen (automaatti) auton liikkuessa. Taisi olla parisen sekuntia sen jälkeen kun LH saa tiedon kaasuläpän tyhjäkäynti asennosta.

Tosiaan LH:n tyhjäkäyntiservo jää hitusen auki sähköttömänä ja silloin tyhjäkäynnin tulisi olla siellä 1000rpm nurkissa lämpimällä koneella.

Samaten tyhjäkäynti nousee ylös (1500rpm), jos kylmällä koneella käynnistyksen jälkeen painan kaasua ja pidän kierrokset esim. parikymmentä sekuntia 2000rpm, niin kaasun hölläyksen jälkeen LH nostaa kierrokset joksikin aikaa sinne 1500rpm lukemaan.

Tämän kaiken takana on LH:n omat tyhjäkäyntialgoritmit nopeudesta, kaasuläpästä, moottorin lämpötilasta ja kuun asennosta!  :o
Otsikko: Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
Kirjoitti: mikan - 13.09.2013, 20:31:16
LH:n manuskasta löytyi tälläinenkin!  :o
Lainaus
Sell-adjusting Idle speed regulation
In time, wear and coatings will affect the operation of the throttle valve, causing less air to enter the intake system. Instead working from a pre-programmed value the idle valve receives a signal that is adapted to the experiences which the control unit has learned from previous driving periods.

Idle valve
In order to set the correct air valve opening and thus achieve constant idte speed, the control unit uses information from the air mass meter regarding the amount of air entering the engine and from the ignition system control unit regarding rpm. This means that the idle valve is not affected by air leaks or a jammed throttle valve.
When the current is off, a spring sets the idle valve opening for an idle speed between 1.000 and 1,100 rpm . Once the engine is running, the control uni t ensures that the idle valve is more or less open al all rotation speeds in order to prevent the development of unnecessarily high negative pressure in the intake manifofd when the throttle shutter closes suddenly during deceleration.
The control unit receives a signal from the AC control when the AC is tumed on or off to enable it to adjust the idle valve. Signals are also sent to the control unit from the AC compressor so that the idle valve can be adjusted each time the compressor turns on or off .
..
There is no signal to the control unit when the shutter switch is open. When driving, the control unit keeps the idle valve partially open so that the negalive pressure in the intake manifold is reduced when the gas pedal is released.

Notta on tuon LH:n tyhjäkäyntiosastossakin ihmettelemistä!   :o

Kaikkea hassua sinne 32kt ohjelmaan on saatu mahdutettua ja tilaakin olisi vielä vähän väkästellä lisää koodia!  :D
Otsikko: Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
Kirjoitti: Timo_R - 13.09.2013, 21:38:07
LH pitää tyhjäkäyntiä ylhäällä jonkin aikaa kun auto liikkuu. En muista tarkkaa aikaa, minkä jälkeen esim. meikäläisen 954 purkki tiputtaa tyhjäkäynnin sinne 750rpm lukemaan vapaalle heittämisen jälkeen (automaatti) auton liikkuessa. Taisi olla parisen sekuntia sen jälkeen kun LH saa tiedon kaasuläpän tyhjäkäynti asennosta.

Tosiaan LH:n tyhjäkäyntiservo jää hitusen auki sähköttömänä ja silloin tyhjäkäynnin tulisi olla siellä 1000rpm nurkissa lämpimällä koneella.

Samaten tyhjäkäynti nousee ylös (1500rpm), jos kylmällä koneella käynnistyksen jälkeen painan kaasua ja pidän kierrokset esim. parikymmentä sekuntia 2000rpm, niin kaasun hölläyksen jälkeen LH nostaa kierrokset joksikin aikaa sinne 1500rpm lukemaan.

Tämän kaiken takana on LH:n omat tyhjäkäyntialgoritmit nopeudesta, kaasuläpästä, moottorin lämpötilasta ja kuun asennosta!  :o


Tulikin mieleeni, että jossain vaiheessa vaihdoin uuden "tarvike" lämpöanturin....pitääkin tarkistaa, että näyttääkö molemmat karvat oikeeta lukemaa.
Otsikko: Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
Kirjoitti: janne81 - 13.09.2013, 22:05:46
Ei ole harvinaista että joutokäyntiventtiili(tai miksi sitä nyt sanotaankaan) hajoaa.

Kaikki mitkä olen tavannut temppuilevan ovat päästäneet öljyä läpi liittimen päästä, liekö kovilla aineilla putsaus rikkonut moottorin ?
Otsikko: Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
Kirjoitti: Timo_R - 13.09.2013, 22:07:52
Ei ole harvinaista että joutokäyntiventtiili(tai miksi sitä nyt sanotaankaan) hajoaa.

Kaikki mitkä olen tavannut temppuilevan ovat päästäneet öljyä läpi liittimen päästä, liekö kovilla aineilla putsaus rikkonut moottorin ?


Olen kokeillut kolmea eri venttiiliä.....kaksi niistä on ollut itsellä "toimivassa" autossa ennen. Kaikilla oireet täysin samat.
Otsikko: Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
Kirjoitti: mikan - 13.09.2013, 22:38:19
Olen kokeillut kolmea eri venttiiliä.....kaksi niistä on ollut itsellä "toimivassa" autossa ennen. Kaikilla oireet täysin samat.

Epäilen kyllä jotakin anturi-dataa, joka saa nuo LH:n tyhjäkäynti jutut sekoilemaan.
Otsikko: Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
Kirjoitti: Huikkoster - 13.09.2013, 23:02:19
Minulla temppuili lambda anturi ja silloin jäi tyhjäkäynti leijailemaan välillä.

Sen saa putoamaa normaaliksi yleensä kun näpäyttää virtoja pois ja takaisin ennenkuin moottori pysähtyy.
Otsikko: Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
Kirjoitti: Timo_R - 13.09.2013, 23:05:50
Minulla temppuili lambda anturi ja silloin jäi tyhjäkäynti leijailemaan välillä.

Sen saa putoamaa normaaliksi yleensä kun näpäyttää virtoja pois ja takaisin ennenkuin moottori pysähtyy.

Lambda on uusi Boschilainen. Mulla ihan lyhyt näpäytys ei riitä....mutta tosiaan kierroksilta kun vääntää hetkeksi virrat pois, nii toimii.
Auto vaan ei ole ollut koko aikaa tämmönen, nii tahdon selvittää syyn. Tuo ei ole ominaisuus :D
Otsikko: Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
Kirjoitti: SirBBa - 14.09.2013, 00:07:21
No jos vielä muistelen menneitä niin ex 240 B230F -91.

Oli semmoinen ominaisuus että kun ajoi +100km/h jonkin aikaa (esim yli 5min) ja kun pysähtyi niin tyhj.kierrokset jäi joka kerta n.1300-1500 tuntumaan.
Ja niin kuin muutkin ovat todenneet niin kiekat eivät tasottunu ennen kuin käytti virrat pois. Eli siis käynti oli vielä tunnin päästä yhtä korkea jos ei autoa sammuttanu.
Mutta jos nopeus vaan "käväsi" +100 niin ongelmaa ei ilmennyt.

Suuri kierrosluku ei tuntunut tähän ongelmaan vaikuttavan, eli vaikka pienillä vaihteilla ajoi +3000rpm pidemmän aikaa niin tyhjäkäynti toimi oikein.

Ja vielä semmoisen havainnoin tein että jos ajoi +140km/h muutaman min. Niin tämän jälkeen kierrokset olivat varmaan 2000rpm tuntumassa. Kiekkamittaria ei siis autossa ollut.

Eli suuri nopeus sai LH:n tyhjäkäynninen sekoamaan!

Tämä kyllä antoi vikakoodeja, laihasta tai rikkaasta seoksesta ja rpm puuttumisesta käynnistäessä.
Mutta kyllä onglemaa ilmeni ilman että oli koodeja päällä/muistissa.
Otsikko: Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
Kirjoitti: jaippi - 14.09.2013, 11:08:43
LH:ssa on myös semmoinen ominaisuus että korottaa tyhjäkäyntiä jos ecu uskoo koneen olevan ylikuumentunut.
Tuli todettua yks talvi kun lenti nesteet kedolle...
Otsikko: Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
Kirjoitti: mikan - 14.09.2013, 14:39:04
LH:ssa on myös semmoinen ominaisuus että korottaa tyhjäkäyntiä jos ecu uskoo koneen olevan ylikuumentunut.
Tuli todettua yks talvi kun lenti nesteet kedolle...

Näin on!  :hello:

Unohdin sanoa sen tuossa aikaisemmin!  :-[
Otsikko: Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
Kirjoitti: puliukk0 - 15.09.2013, 17:59:03
Omassa nyt:

-uudet tyhjäkäyntimoottorin letkut
-moottoria putsattu (sähköllä napsuteltu auki kiinni samalla)
-kaikki koneen anturit uusia

Säädin kaasuläpästä tyhjäkäyntiä isommalle ja säädin asentoanturin kohdalleen.

Nyt ei enään tipahda kierrokset paljoa. Ahdoilta kun tiputtaa kierrokset kytkinpohjassa niin käväsee n. 600rpm ja nousee siihen n.750rpm(?).

Vielä ei ole kl-racingiltä tullut imm ja turbon välistä letkua (tarvike 90 asteiset lyhyet varmaan aiheuttaa pyörrettä imm ja turbon välillä)
Otsikko: Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
Kirjoitti: järviin - 15.09.2013, 18:02:34
(tarvike 90 asteiset lyhyet varmaan aiheuttaa pyörrettä imm ja turbon välillä)
Ei meinaa vakiossa mitään.
Otsikko: Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
Kirjoitti: puliukk0 - 15.09.2013, 19:46:22
Ei meinaa vakiossa mitään.

3" imm. Liekkö sekään vaikuttaa niin paljoa. Eniten toi ipd nokka taitaa vaikuttaa tuohon tyhjäkäyntiin LH:lla.

Tosin nyt on ihan siedettävä mulle jo, ei toi 150rpm enää haittaa kun tiputtaa esim. ahdoilta vapaalle.

Päivittelen tilannetta kun saan imm putken vaihdettua (ja toisen ahtimen).
Otsikko: Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
Kirjoitti: järviin - 15.09.2013, 19:53:00
3" imm. Liekkö sekään vaikuttaa niin paljoa. Eniten toi ipd nokka taitaa vaikuttaa tuohon tyhjäkäyntiin LH:lla.

Tosin nyt on ihan siedettävä mulle jo, ei toi 150rpm enää haittaa kun tiputtaa esim. ahdoilta vapaalle.

Päivittelen tilannetta kun saan imm putken vaihdettua (ja toisen ahtimen).
Eli tyhjäkäyntiongelma johtuukin väärästä kokoonpanosta.
Suosittelen säädettävää moottorinohjausjärjestelmää.
Otsikko: Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
Kirjoitti: puliukk0 - 15.09.2013, 22:26:01
Eli tyhjäkäyntiongelma johtuukin väärästä kokoonpanosta.
Suosittelen säädettävää moottorinohjausjärjestelmää.

Tarkotus ois ens kesänä paneutua megaan tjsp...

Auto toimii taas (hetken?) ajosta kun painaa kytkintä kierrokset jää n.1200rpm ja auton kun pysäyttää niin kierrokset laskee rauhallisesti n.800rpm.

Tehnyt näin ennenkin, ja kohta taas seikkailee omiaan. Teki vakiona samaa. Mut jos vaikka nyt toimiskin pidempään... :)
Otsikko: Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
Kirjoitti: mikan - 16.09.2013, 02:32:07
Tarkotus ois ens kesänä paneutua megaan tjsp...

Auto toimii taas (hetken?) ajosta kun painaa kytkintä kierrokset jää n.1200rpm ja auton kun pysäyttää niin kierrokset laskee rauhallisesti n.800rpm.

Tehnyt näin ennenkin, ja kohta taas seikkailee omiaan. Teki vakiona samaa. Mut jos vaikka nyt toimiskin pidempään... :)

Näin LH:n kuuluukin toimia kun kaikki on kunnossa!  :)

Jos toiminta muuttuu tuosta, niin jossain anturi-tiedossa on häikkää!  :o
Otsikko: Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
Kirjoitti: SirBBa - 16.09.2013, 17:06:05
Hyvin samanlaista ongelmaa täälläkin.
940 -98 B230FT, tonin lastuilla.
Täysin epäsäännöillisesti tyhjäkäynti nousee n.1500rpm, tai ainoastaa tätä on tapahtunut +20°C.
Silloin kun ongelmaa ilmenee niin toimii todella oudosti.
Esimerkki:

Ajan 80km/h kymmeniä kilometrejä, ja kun laitan vauhdista vapaalle niin käynti on 1500rpm.
No samantien vaihde silmään ja ajan vaikka 5km ja kun ottaa vapaalle vauhdista niin edelleen 1500rpm.
Sitten hiljennän vauhtia, 20km/h tuntumaan niin edelleen käy korkealla ja ryömittäminen muuttuu kytkimen luistattamiseksi...
Tyhjäkäynti ei edelleenkään ole laskenut. Pysäytän vauhdin kokonaan ja tässä vaiheessa menee 5-60sek ja käyntipalaa normaaliin 800rpm lukemiin.
Eli jotenkin liikkumisen kanssa on tekemistä tämän korkean käynnin kanssa.

-Kaasuläppäkotelo putsattu
-Kaikki ahtoputket tarkastettu
-Tyhjäkäyntiventtiili tarkastettu/puhdistettu

Tänään oireili kaksi kertaa. Ulkolämpö 17°C ja kehällä jäi kiekat 1500rpm kun laittoi vapaalle.
Piti ihan tieteen nimissä vetää pysäkille ja katsoa millon tippuu alas. Ja samantienhän tippu kun oli pysähtynyt.
Toisen kerran tekikin heti perään kun olin taas tiellä, mutta enään en "käynyt pudottamassa" alas. Vaan seuraavissa valoissa vasta (10km) käynti palautui...
Otsikko: Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
Kirjoitti: 8-pätkä - 16.09.2013, 18:41:59
Onko kaasuläpän perussäätö tarkastettu? Itse olen saanut tällaiset ohjeet tuohon säätöön:
-Lukkopihdeillä tms. tyhmäkäyntiventtiilin letku luttuun
-Kone tulille
-Säädetään ruuvista tyhjäkäynti noin 700rpm
-Kone sammuksiin
-Kaasuläppäkytkimen säätö niin että naksahtaa joka kerta heti kun kaasuun kosketaan
-Lukkopihdit pois letkusta ja auto käyntiin

Tarpeen mukaan sitten hienosäätöä suuntaan tai toiseen. Noin on ainakin omat alkaneet käymään nättiä tyhjäkäyntiä jos on ongelmia ollut.
Otsikko: Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
Kirjoitti: mikan - 16.09.2013, 19:59:54
Onko kaasuläpän perussäätö tarkastettu? Itse olen saanut tällaiset ohjeet tuohon säätöön:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33050.msg680450#msg680450

Topseli irti TK-servosta ja lämpöisellä koneella kaasuläppää sen verran auki, että kone käy 1000-1100rpm ja se on siinä. Töpseli kiinni ja lopusta pitää LH huolen.

Mutta tuohon SirBBan tyhjäkäynnin sekoiluun löytyy syy joko lämpö-anturista tai nopeustiedosta.
Kokeile tässä välissä nollata LH ottamalla akunkenkä irti, niin sopeutumat aloittavat alusta itsensä säätämisen ja voivat antaa vihjeen viasta.

Eli aikaisemmin luin huolimattomasti, LH:n tulee pitää joitakin sekunteja tyhjäkäyntiä koholla auton liikkuessa mutta ei sen pidempään. Sen jälkeen pitäisi palata siihen vakioon 750rpm normaalilämpöisella koneella ja vielä viileälläkin.
Otsikko: Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
Kirjoitti: SirBBa - 29.09.2013, 17:53:49
Mutta tuohon SirBBan tyhjäkäynnin sekoiluun löytyy syy joko lämpö-anturista tai nopeustiedosta.
Luulis että on nopeustieto ongelma, kun aina "korjaantuu" kun vauhti saavuttaa 0km/h
Kokeile tässä välissä nollata LH ottamalla akunkenkä irti, niin sopeutumat aloittavat alusta itsensä säätämisen ja voivat antaa vihjeen viasta.
Laiska kun on niin en tuota nollausta ole tehnyt.. :P Mutta nyt taas viimeisen kahden viikon aikana ei ole kertaakaan jäänyt kiekat ylös.. :)
Otsikko: Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
Kirjoitti: Luxman - 09.02.2014, 18:58:07
Täällä kun on näitä lh2.4 guruja, niin heitetääs semmonen, että onko pensapaineilla jotain vaikutusta tyhjäkäyntiin? Oma 940 on sillon tällön oireillut tavalla joka viittaisi alhaisiin pensapaineisiin. Pari päivää sitten tuli uusi ilmiö, tyhjäkäynti ei meinannu pudota normilukemiin millään, vaan kone pörräsi noin 2000 kiekkaa.

Eli jos pensapaineet tippuu, niin pyrkiikö lh nostaan kierroksia, vai johtuisko tämä jostain ihan muusta?
Otsikko: Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
Kirjoitti: mikan - 09.02.2014, 21:32:01
Poskellaan olevat sopat pyrkivät muokkaamaan tyhjäkäyntiä ihan LH omin ja omituisin algoritmein.
Matala bensanpaine sinällään ei pitäisi tehdä mahdottomia ongelmia tyhjäkäynnillä, ellei se mene jotenkin korjausarvojen rajoille, koska LH pyrkii pitämään koneen käynnissä kaikin mahdollisin keinoin.
Empiikö kone kierroksille nousua tai onko se jotenkin vaivalloista?

Ensimmäisenä tarkista ne bensanpaineet ja sitten etsi imuvuotoja, mutta vielä ennen tätä, lue vikakoodit.
Otsikko: Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
Kirjoitti: Luxman - 10.02.2014, 07:51:18
Pensapumppu on kyllä menossa vaihtoon, alkaa kilometrejä olla sen verran alla, että kannattanee vaihtaa suosiolla. Oireet on vaan olleet sen verran vähäsiä, että tähän saakka tilannetta on enempi ikäänkuin katseella seurattu. Eli kylmäkäynnistyksen jälkeen moottori saattaa joskus kerran pari pätkästä - veto menee poikki noin puoleksi sekunniksi ja sitten taas pelittää - ja lievä nypytys pikkukierroksilla kun vedättää. Nypytyskin saattaa tietty johtua muustakin kuin pensapaineista. Muuten toimii erinomasesti.

Juu pitää kattoa ne pensapaineet, niin ja vikakoodit. Autohan oli 940 lh Tonin lastulla ja 0.8 hukkiksella, 270 tkm.
Otsikko: Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
Kirjoitti: Huikkoster - 10.02.2014, 08:29:33
Onko sytytysosia vaihdettu tämän vuosikymmenen puolella? Heikko kipinä aiheuttaa kaiken näköistä nykimistä
Otsikko: Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
Kirjoitti: The_OttoB - 10.02.2014, 09:57:43
Nyppäykset saattaa johtua IMMusta. Ainakin itsellä loppui kun vaihdoin ilmamassamittarin.


Otsikko: Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
Kirjoitti: Luxman - 10.02.2014, 17:00:54
No niin, eipä vikakoodien luku onnistunutkaan tosta vaan. Diagnostiikkapoksi on näköjään tässä vuosimallissa (96) hävitetty konehuoneesta ja laitettu tilalle joku liitin kyynärnojan kotelon pohjalle! Näin käyttäjän kannata vähän halvatun typerä homma. Pitää miettiä ruvetako nysväämään siihen jotakin omaa patenttia, vai jättäskö toistaseksi lukematta? Tonilla olis siihen näköjään oma tekemiä viritelmiä, mutta ei nekään ihan ilimasia.

Joo, kiitokset hyvistä vinkeistä. Syttölaitteista tulpat on uudet (ite vaihettu), tulpanjohdotkin näyttää ihan uusilta (esim. johtojen tekstit on ihan priimaa), virranjakajan kansi ja pyörijä pitäis tarkistaa... Aikaisemmista huolloista ei niin tiiä, kun auto on mulla ollut vasta puolisen vuotta.

Immu on vähän vaikia juttu, sillekin näyttäis olevan vikakoodeja, mutta kun niitä ei pääse nyt lukemaan. Silimämääräsesti katottuna ei siitä aina tiedä, onko kunnossa vaiko ei. Vois tietysti kokasta toisella toimivalla, josko nypytys poistuisi...

Pensapainemittari menin ostamaan Biltemasta, mutta oli niin hepposen oloinen viritelmä, että jäi ostamatta. Ei ollut hinnalla pilattu, jotain 9 eurua, mutta esim. mittariin kuuluvan letkun päässä oleva muovikartio (jonka pitäs passata eri vahvusiin putkiin tms) lähti kevyesti nyppäämällä letkusta irti... Tätä taattua motonet-biltema laatua...   :-[

Toisaalta oireet ei juuri rasita, eikä ne tämän puolen vuoden aikana ole juuri mihinkään suuntaan muuttuneet, joten mennään pikkuhiljaa etiäppäin...
Otsikko: Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
Kirjoitti: Luxman - 11.02.2014, 09:39:38
Tuoltapa löytyi muuten selekiä kaavio vikakoodien lukulaitteen tekemiseksi 940 Volvoihin, vm 96 tai nuorempia:

http://www.turbobricks.com/forums/showthread.php?t=256984&page=2
Otsikko: Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
Kirjoitti: Turbo 242 - 12.02.2014, 06:38:04
Näin LH:n kuuluukin toimia kun kaikki on kunnossa!  :)

Jos toiminta muuttuu tuosta, niin jossain anturi-tiedossa on häikkää!  :o

Noin toimii minun auto nyt, kun vaihdoin IMM:n. Halpaa kuin saippua.  :buck2:
Otsikko: Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
Kirjoitti: Denso - 01.03.2014, 12:04:12
Miula jää kierrokset sinne 1500rpm jos ajaa yli satasta jonkuu 10km.
Nopeesti virrat katkasemalla korjaantuu, eikä anna vikakoodeja.
Otsikko: Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
Kirjoitti: _tino_ - 01.03.2014, 13:05:47
Laitetaas tänne. Kylmänä kun käynnistää nousee kierrokset 1100-1200rpm ja käy normaalisti, kun kierrokset laskee sinne 800rpm niin rupee käymään kolmella. Ajaa koneen lämpimäks niin aina kun pysähtyy esim liikennevaloihin niin kierrokset jää 1100rpm ja käy kolmella tyhjäkäyntiä. Eli ei laske ollenkaan alle 1000rpm kierroksia kun kone on lämmin.
Otsikko: Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
Kirjoitti: Joni- - 01.03.2014, 17:20:56
Imuvuoto vois olla iha hyvä veikkaus, varmaan imusarjan tiiviste. Itellä ainaki kävi tyhjäkäynnillä kolmella ku imusarjantiiviste vuoti nelospytystä.
Otsikko: Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
Kirjoitti: Denso - 02.03.2014, 15:11:49
Miula jää kierrokset sinne 1500rpm jos ajaa yli satasta jonkuu 10km.
Nopeesti virrat katkasemalla korjaantuu, eikä anna vikakoodeja.
Tänää tein parin kilometrin täyskaasupyrähyksen, ja kiekat jäi 1500rpm.
Nyt antaa vikakoodin 3-1-1, eli nopeusanturin signaali puuttuu, mut mittari kyl pelaa iha normaalisti.  :idiot2:
Otsikko: Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
Kirjoitti: mikan - 02.03.2014, 15:51:20
Tänää tein parin kilometrin täyskaasupyrähyksen, ja kiekat jäi 1500rpm.
Nyt antaa vikakoodin 3-1-1, eli nopeusanturin signaali puuttuu, mut mittari kyl pelaa iha normaalisti.  :idiot2:

Tyhjäkäynti voi sekoilla oikein hyvin, jos nopeustieto puuttuu. Eikä LH muutoinkaan toimi normaalisti, jos se ei saa nopeustietoa. Tällöin normaalit kiihdytysrikastukset puuttuvat.

Pinnille 34 pitäisi tulla pulsseja kun auto liikkuu. Vaikka nopeusmittari toimii, se voi olla myös mittaristovika, koska se pulssimuokkain piiri sijaitsee tietääkseni mittaristossa.
Otsikko: Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
Kirjoitti: Denso - 02.03.2014, 15:56:28
Tyhjäkäynti voi sekoilla oikein hyvin, jos nopeustieto puuttuu. Eikä LH muutoinkaan toimi normaalisti, jos se ei saa nopeustietoa. Tällöin normaalit kiihdytysrikastukset puuttuvat.

Pinnille 34 pitäisi tulla pulsseja kun auto liikkuu. Vaikka nopeusmittari toimii, se voi olla myös mittaristovika, koska se pulssimuokkain piiri sijaitsee tietääkseni mittaristossa.
Eli mittari irti ja kolvi kätee.