Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: 7 neliskantti - 28.04.2013, 18:44:41
-
Ja kyseessä on volvo v70 vm:97 2.5 20v, jossa ilmastointi ei pelaa. Elikkä ei ota kompuraa päälle ei edes yritä, painetta kuiteski on linjastossa kun letkua koittaa ja sulake oli ehjä. Ja ilmastointi on huollettu viime kesänä. Mikä mahtaa olla vikana? ???
-
Ja kyseessä on volvo v70 vm:97 2.5 20v, jossa ilmastointi ei pelaa. Elikkä ei ota kompuraa päälle ei edes yritä, painetta kuiteski on linjastossa kun letkua koittaa ja sulake oli ehjä. Ja ilmastointi on huollettu viime kesänä. Mikä mahtaa olla vikana? ???
Koitappas tuosta allekirjoittaneen ohjeilla vaikka tuommoista...
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=163.0
-
viime keväänä tein kyseisen toimenpiteen autolle :juhau:. Sen jälkeen toimi ilmastointi koko loppuvuoden.
-
No entäs paineanturi siinä rintapellin vieressä?
Eli ota siitä anturista liitin irti ja hyppylangalla lattaliittimet yhteen. Pitäisi lähteä päälle, jos vika siinä olisi.
-
No entäs paineanturi siinä rintapellin vieressä?
Eli ota siitä anturista liitin irti ja hyppylangalla lattaliittimet yhteen. Pitäisi lähteä päälle, jos vika siinä olisi.
joo kokeilin tuota mut eipä tapahtunut mitään. ???
-
missä mahtaa maa johto siaita? Jos sitä sais montun päälle auton viikon aikana niin rupiais tutkimaan että misä se vika olisi.
-
Vaikka se onkin viime kesänä huollettu, niin oletkos ihan varma, että on painetta järjestelmässä?
-
Vaikka kylmäainetta ei olisi lainkaan jäljellä, mutta laitteisto muuten olisi toimintakuntoinen, kytkeytyisi kompressori rintapellin vieressä olevan pressostaatin liittimen oikosululla. Kun se nyt ei kytkeytynyt, jotakin muuta sähkövikaa tai magneettikytkinvikaa on, kuin vain kylmäaineen mahdollista vähyyttä.
-
tere. kokeilin laittaa akulta suoraa virtaa kompuralle nii pärähti sitte käyntiin ja rupes kylmää puhaltamaan. jotenka olisko vika sittenki releessä? ???
-
eipä se vika tainnu releessäkään olla, kun releeltä mikähä diodi onkaan niin painaa sieltä nii kompura napsahataa päälle. JA aikani painelin relettä nii kuivain ilmeisesti poksahati ja liemet pihalle :tickedoff: . en tiiä oiskoha vikana kuiteski ollu aineide vähyys vai voiko säätö paneelissa olla jotaki häikkää että rele ei saa käskyä ???
-
eipä se vika tainnu releessäkään olla, kun releeltä mikähä diodi onkaan niin painaa sieltä nii kompura napsahataa päälle. JA aikani painelin relettä nii kuivain ilmeisesti poksahati ja liemet pihalle :tickedoff: . en tiiä oiskoha vikana kuiteski ollu aineide vähyys vai voiko säätö paneelissa olla jotaki häikkää että rele ei saa käskyä ???
Korkeapaineen pressostaatti on luultavasti estänyt käynnistymisen ja kun sitten on kikkailtu niin heikoin kohta petti.
-
ahaa nii just. kumpi on Korkeapaineen pressostaatti? onko se siinä rintapellisä vai siinä ajovalon umpon takana. jos se vika olis siinä anturissa nii on varmaa vaihdettava ennen täyttöä?
-
ahaa nii just. kumpi on Korkeapaineen pressostaatti? onko se siinä rintapellisä vai siinä ajovalon umpon takana. jos se vika olis siinä anturissa nii on varmaa vaihdettava ennen täyttöä?
Anturin pystyy vaihtamaan, vaikka järjestelmässä on aineet sisällä.
-
Tuleeko sinne kompuran kylkeen tulevalle liittimelle sähköä?
-
Tuleeko sinne kompuran kylkeen tulevalle liittimelle sähköä?
muistaakseni ei tullut virtaa, en ole täysi 100 varma.
-
No onko vuodot jo tsekattu?
-
Pikemminkin matalapainekytkin esti kompuran käynnistymisen,korkeapainekytkin katkaisee jos paineet nousee liikaa!!!!!
Opiskelkaa kylmäainetekniikkaa niin sieltä löytyy vastauksia.
-
joo elikkä kuivain meni puhki kun pyörittelin kompuraa releeltä ja ensi viikolla menee kuivain vaihtoon pajalle. Niin elikkä matalapaine puolen anturi on siis rikki, eli kumpi niistä paine antureista on se kyseinen anturi ja misä hinnat pyörii? Ja pystyy varmasti jälkikäteen ite sen vaihtamaa ettei pihauta kylmäaineita pihalle?
-
Kuivainahan oman vähäisen ymmärryksen mukaan näissä aika tyypillinen vuoto kohde. Miten se paineanturin toimimattomuus on sit testattu?
Kuivaimissa muuten aika moinen hintahaarukka orgis vrt tarvike. Vaihtotyötäkin kannattaa vähän kysellä eri liikkeistä. ;)
-
en tiiä mitenkä atureita voii testata. voiko yleismittarilla testata jollaki lailla? ???
joo hirveä ero oli muutes kuivaimen vaihto tarjouksista, yli 100€ heittoja.
-
Niin elikkä matalapaine puolen anturi on siis rikki, eli kumpi niistä paine antureista on se kyseinen anturi ja misä hinnat pyörii?
Eiku tästä vaan ajattelin, et miten toi anturivika on todettu.
-
Ilmastointi rupesi toimimaan kun kuivain vaihdettiin ja täytettiin niin ja piti vikakoodit piti nollata nii sitte pärähti kompura päälle *taavih->. Ei kyllä tullut kysyttyä että mitä vikoja sieltä löyty.
-
Ilmastointi rupesi toimimaan kun kuivain vaihdettiin ja täytettiin niin ja piti vikakoodit piti nollata nii sitte pärähti kompura päälle *taavih->. Ei kyllä tullut kysyttyä että mitä vikoja sieltä löyty.
Omassa ei kyllä pitänyt mitään koodeja nollailla, riitti että vaihdettiin vuotava komponentti (juurikin se märäntnyt kuivain) ja aineet sisälle, niin johan lähti kapiini viilentymään.
Onko tossa härvelissä älyä sen verrran, että edes käyttöpaneeliin ei tule valoa jos järjestelmässä vikaa?
-
Ite kans vaihdoin ruostuneen kuivaimen tilalle uuden alumiinisen, mittasin kuinka kylmää puhaltaa sisälle, kylmää tulee +3asteista, kyllä nuhan saa. :2funny:
-
En tiiä olisko joku ollu vika tilassa tai sitte ainetta oli just liian vähä. Kyllä paneelissa ihan normaalisti valot pelasi.
Mut pääasia on että saa istua kylmässä autosa kesän. O0
-
No nyt olis oma ilmastointi ongelma siinä pisteessä että olis uus (käytetty) kompura ja kuivain hyllyssä.
Jos huomenissa kerkeisin noita vaihtamaan niin pitääkö paikkaansa kun yx tuttu "pelotteli" että kompurasta karkaa öljyt kun irrottaa ne putket kompuran päästä, en muista kumpi putki oli kyseessä?
Siitä heräs sit kysymys että kun saksanmaalta käytetyn kompuran tilasin niin miten siitä voi todeta että siellä olis ne öljyt sisällä?
Mut jos öljyt kerta karkaa putkien irroituksessa niin tyhjähän se silloin olis toi uus käytetty kompurakin.
Mut pitääkö noi todella volvossa paikkaansa?
Sit jos sieltä ne öljyt on karannut niin mitä ja minkä verran sinne sitä öljyä pitäis laittaa ja mistä laitetaan?
Autohan on v70 T5 -99
-
Öljyä tulee ulos vasta sitten, kun käännät kompuran ylösalaisinsa, eli reiät alaspäin.
Valuta uudesta vanhasta öljyt pois, valuta auton alkuperäisestä vanhat öljyn pois, mittaa se määrä mitä sieltä tulee, täytössä sitten saman verran uutta öljyä järjestelmään, kuin mitä alkuperäisestä kompurasta tuli ulos.
-
Jepulis, tossahan vastaus oli ihan niin että mullakin meni jakeluun. =)
Sit vaan semmonen et mitä öljyä siellä käytetään? =)
Vielä semmonen kyssäri tuosta kuivaimesta kun siihen piti olla se oma työkalunsa et sai sen liitoksen irti niin onko se sellainen että sen liitoksen sais takaisin ilman sitä työkalua ihan vaan painamalla vai pitääkö se työkalu olla myös takaisin laittaessa?
Osais varautua kunhan kuivaimen vaihtaa kun nyt iltamassa järjestelmää tyhjentäessä siellä liikkeellä napattiin se valmiiks auki, jäi sit kysymätä et meneekö ilman paikalleen. =)
-
Jepulis, tossahan vastaus oli ihan niin että mullakin meni jakeluun. =)
Sit vaan semmonen et mitä öljyä siellä käytetään? =)
Vielä semmonen kyssäri tuosta kuivaimesta kun siihen piti olla se oma työkalunsa et sai sen liitoksen irti niin onko se sellainen että sen liitoksen sais takaisin ilman sitä työkalua ihan vaan painamalla vai pitääkö se työkalu olla myös takaisin laittaessa?
Osais varautua kunhan kuivaimen vaihtaa kun nyt iltamassa järjestelmää tyhjentäessä siellä liikkeellä napattiin se valmiiks auki, jäi sit kysymätä et meneekö ilman paikalleen. =)
Noissa on ihan omat öljynsä, oliko ne yleisimmät pag.46, 100 ja 150 huolto liitännästä runtataan sisään näissä vanhemmissa, missä on/off kompurat. Jos en nyt väärin muista, niin V70 vm.-99 oli esim 46 viskositeetin öljyllä?
Ennen kompuran vaihtoa pitää järjestelmän olla tietty tyhjä, niinkuin aina komponentteja irroitettaesa. Veikkan, että ne paikat missä on irroitus työkalu on myös vehkeet kytke se uus kuivain. Tuskin menee painamalla takaisin. Tuo kuivaimen vaihto on ammatti liikkessä sen verran edullinen, etten itse jaksanut edes harkita muuta.
Komponenteille on annettu suurpiiteiset arvot, kuinka paljon öljyä lisätään vaihdon yhteydessä.
-
No ei se sit ihan jakeluun ekalla kerralla mennytkään.. =)
Siis öljy laitetaan kylmäaineen seassa järjestelmään???
No sit ei tarviis siitä öljystä niin huolehtia et miten se takas laitetaan, mittaa vaan et paljo kompurasta sitä tulee pihalle.
Pitää aamulla käydä se työkalu lainaan niin saa sen kuivaimenkin vielä paikalleen.
Yhestä paikallisesta korjaamosta kysyin niin n.100€ olis ollu kuivaimen vaihto, minusta siinä nyt palkoille pääsee jos ite vaihtaa. =)
-
No ei se sit ihan jakeluun ekalla kerralla mennytkään.. =)
Siis öljy laitetaan kylmäaineen seassa järjestelmään???
No sit ei tarviis siitä öljystä niin huolehtia et miten se takas laitetaan, mittaa vaan et paljo kompurasta sitä tulee pihalle.
Pitää aamulla käydä se työkalu lainaan niin saa sen kuivaimenkin vielä paikalleen.
Yhestä paikallisesta korjaamosta kysyin niin n.100€ olis ollu kuivaimen vaihto, minusta siinä nyt palkoille pääsee jos ite vaihtaa. =)
Joo, tai ei ihan seassa, mut samasta liittimestä. ilmastointi huolto laitteissa on yleensä öljyille omat keräyssäiliö ja sit niissa voi olla täyttösäiliötkin, tai sit öljylisätään sellasesta "tuupista" siine järjestelmään. Kyllähän sinne kompuraan voi suaraanki sitä öljyä kaadella. Mut tuskin siinä mitään merkittävää etua saavutetaan?
100€ kuivaimen vaihdosta on aika paljon, tietty jos toi sisältää kylmäaineen tyhjennyksen ja täytön niin sittenhän s on todella halpa. Omaan maiksoi kuivaimen vaihto n.puolet tosta sun hinnasta. Tiskilläkin olisivat pyytäneet kuivaimen vaihdosta muistaakseni vaan 70€. Mulla tosin oli järjestelmä tyhjä ja en halunnut täyttöä sieltä.
-
Tuota tuota.
Oma ilmastointi,uusi kompura laitettu ja kuivain.
Eivät saa aineita pysymään,joku aika sitten posahteli kuivain korjaamolla ja toissapäivänä kun hain auton huollosta posahti ajaessa,taas aineet pihalle.
Mitenhän tuo voi olla noin ylitsepääsemätön asia,kuivaimessa liitin ei kuulemma sitten pidä? No luulisi noita kai saavan miltei mistä tahansa jotta saa sen pitämään...
Alkaa huumori loppumaan kun kolmatta kertaa pitänee viedä tuon ilmastoinnin takia pajalle ;D
-
Tuota tuota.
Oma ilmastointi,uusi kompura laitettu ja kuivain.
Eivät saa aineita pysymään,joku aika sitten posahteli kuivain korjaamolla ja toissapäivänä kun hain auton huollosta posahti ajaessa,taas aineet pihalle.
Mitenhän tuo voi olla noin ylitsepääsemätön asia,kuivaimessa liitin ei kuulemma sitten pidä? No luulisi noita kai saavan miltei mistä tahansa jotta saa sen pitämään...
Alkaa huumori loppumaan kun kolmatta kertaa pitänee viedä tuon ilmastoinnin takia pajalle ;D
Katkeaako kompuran käynti missään vaiheessa, nouseeko korkepainepuolen paine liian korkeaksi? Kai flekti toimii, eikä lauhdutin ole tukossa?
Tai sitten se liitos on vaan rikki/kulunut ja pitäisi tarvittavat osat uusia siihen..
-
Jaa-a paha sanoa. Kuivain on tosiaan uusi kuten myös kompura. Hienosti tökki kylmää ilmaa siihen asti kunnes lopetti toimintansa,sanoivat että kuivaimen liitos ei pidä. Nyt saivat sen sentään hetkeksi pitämään,tuleeko orkkis kuivaimen mukana tarvittavat kilkkeet? Tuo tarvikemalli on näemmä joko paska tai korjaaja on paska.... alkaa ..tuttamaan.
Niin,ajossa siis paukahti ja tuli nesteet pihalle. Se liitos nääs..
Edit: Huvikseni tänään katselin ja jäähytinnestettä ei ollut kuin pieni liru,juuri oli jakopään rempassa vesipumpun kera,että kai niiden olisi ne pitänyt ainakin vaihtaa? :O
Ilmastointia kokeilen ylläolevien onkelmien takia..--> Puskee hienosti kylmää sisälle,huomasin että kuivain on vesitippaa täynnä ulkopuolelta,kuuluuko olla? :/
Jotenkin tuntuu että huollossa on nyt kämmätty kyllä jotain..
-
Varmaan paisuntasäiliö tyhjä nesteestä, lienee ollut jossain vielä ilmaa sen jäljiltä, kun järjestelmä on ollut tyhjä ja uudelleen täytetty.
Ilmastoinnin ollessa käytössä, kuivain kylmenee ulkopuolelta ja kylmään pintaan kondensoituu ilmankosteus, eli vesipisarat on normaalia.
-
Varmaan paisuntasäiliö tyhjä nesteestä, lienee ollut jossain vielä ilmaa sen jäljiltä, kun järjestelmä on ollut tyhjä ja uudelleen täytetty.
Ilmastoinnin ollessa käytössä, kuivain kylmenee ulkopuolelta ja kylmään pintaan kondensoituu ilmankosteus, eli vesipisarat on normaalia.
Kiitokset vastauksesta,pitänee viedä maanantaina pajalle että tarkistavat mikä siellä ajossa poksahti,lisäsin nestettä min max väliin,sitä nimittäin oli sen verran että heiluttamalla paisaria näki että jotain tippoja on pohjalla.
Jotain sieltä tuli poksahduksen myötä meinaan maahan,pysäytin silloin auton ja katsoin että tulee kovasti jotain. Näemmä ei sitten olekkaan ilmastoinnin täyttöainetta vaan tuota jäähytinnestettä epäilisin..
Noh,huomenissa selviää. Kerron tänne mitä löysivät vai löysivätkö mitään.
Edit: Oli kuivain vaan päässyt pannastaan venksahtamaan,nyt pysyy ja kylmää työntää.
-
Hienosti tökki kylmää ilmaa siihen asti kunnes lopetti toimintansa,sanoivat että kuivaimen liitos ei pidä.
Niin,ajossa siis paukahti ja tuli nesteet pihalle. Se liitos nääs..
Siis mitä siellä nyt oikeen on tapahtunut? Mikäli ilmastointi lopettanut toimintansa, niin kyllä siellä sit jotain "vakavaa" on käynyt kylmäainepiirissä. Jäähdytinnesteen pinta ei vaikuta ilmastointiin.
Nyt ilmastointi huoltokone sinne kiinni ja katsomaan, minne ne paineet oikeen nousee? Tosin voi olla hiukan hankala mittailla niitä, mikäli on vain yks huoltoliitäntä. Oliko noissa korkea- vai matalapaine puolella liitäntä? Jos paineey nousee liikaa, niin on aivan varmaan, että jostain se purkaantuu. Sitte vaan pitää löytää se pianeen nousun aiheuttaja.
-
Siis mitä siellä nyt oikeen on tapahtunut? Mikäli ilmastointi lopettanut toimintansa, niin kyllä siellä sit jotain "vakavaa" on käynyt kylmäainepiirissä. Jäähdytinnesteen pinta ei vaikuta ilmastointiin.
Nyt ilmastointi huoltokone sinne kiinni ja katsomaan, minne ne paineet oikeen nousee? Tosin voi olla hiukan hankala mittailla niitä, mikäli on vain yks huoltoliitäntä. Oliko noissa korkea- vai matalapaine puolella liitäntä? Jos paineey nousee liikaa, niin on aivan varmaan, että jostain se purkaantuu. Sitte vaan pitää löytää se pianeen nousun aiheuttaja.
Nou hätä,tippui vaan pannastaan. Hyvin työntää kylmää,ainakin vielä. Tai työnti tuolloinkin kun paukahdus kautta kolaus kävi,ei vaan tullut siinä tunnetilassa katottua tarkemmin mikä kävi..
-
...
Yhestä paikallisesta korjaamosta kysyin niin n.100€ olis ollu kuivaimen vaihto, minusta siinä nyt palkoille pääsee jos ite vaihtaa. =)
Kuivaimesta on hyvä tietää se, että se on varttitunnissa pilalla, jos se on kosketuksessa ilman kanssa. Järjestelmä kyllä toimii, mutta kosteutta pilallinen kuivain ei järjestelmästä poista. Eli talvella saattaa tulla ongelmia.
Kunnollinen mielellään tunnin alipaineistus kyllä kuivaa järjestelmää kylmäaineen täytön yhteydessä, mutta järjestelmään imeytyvä kosteus ei sitten enää jääkään kuivaimeen kuten pitäisi.
Yleisesti ottaen ilmastointilaitteiston osia voi itse vaihtaa, mutta kuivaimen vaihto on tehtävä sellaisessa paikassa, että asennuksen jälkeen päästään heti imemään järjestelmään alipaine.
Kompuran vaihdon yhteydessä olisi hyvä myös huuhdella järjestelmä, jotta mahdolliset metallipurut saadaan pois järjestelmästä.
Yksi Volvoissa käytetty halpa osa on paisuntaputki, 400-, 800-, 900-sarjalaisissa ja ekassa 70-sarjassa ainakin käytetty. Sijaitsee höyrystimen ja kuivaimen välisessä putkessa. Maksaa alle vitosen ja on rakenteeltaan kuin sihti. Tämä saattaa mennä tukkoon ja kannattaa vaihtaa aina, jos järjestelmä avataan jostakin syystä.