Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Renkaat ja Vanteet => Aiheen aloitti: revote - 29.04.2013, 14:20:53
-
Mulla pitäs tosta totterosta mankeloida kaaret, tai ainakin kääntää pokkaukset sisään.
GTI-lehdessä oli mainos, kaarimankeli 169eur. Saiskohan tuon tehtyä siis itse, millainen rojekti? Ammattilainen täällä Vaasassa tekee muistaakseni 100eur/kulma, joten kyllähän tuossa tilille pääsisi, varsinkin kun sit möis mankelin.
-
Mulla pitäs tosta totterosta mankeloida kaaret, tai ainakin kääntää pokkaukset sisään.
GTI-lehdessä oli mainos, kaarimankeli 169eur. Saiskohan tuon tehtyä siis itse, millainen rojekti? Ammattilainen täällä Vaasassa tekee muistaakseni 100eur/kulma, joten kyllähän tuossa tilille pääsisi, varsinkin kun sit möis mankelin.
Jos tietää mitä tekee, niin sopiva nylontanko renkaan ja kaaren väliin sopivasti pänniin ja autolla pikkuhiljaa eteen-taakse. Aluksi kannattaa toki ottaa varovasti. Parit kaaret tuolla tavalla tehty ja kyllä niistä asialliset tuli.
-
Joo, olen lueskellut että noinkin on joku tehnyt, mut en itse noviisina uskalla alkaa moiseen. Jos olis peltoauto niin sit, mutta toi on meidän ykkösauto, vaikka vanha onkin :)
-
Paljon oovat vagilaisten tunkeista ite tehneet mankeleita.
-
Jos saanen huomauttaa niin nyt kaivataan vinkkiä tuosta kaarimankelin käytöstä ;)
Arvuuttelen uskallanko ostaa sellaisen, lohkeeko kaarista maalit yms.
-
Kuumailmapuhaltimella kaaresta maali kuumaksi niin ei lohkee.
-
Kärsiikö maalipinta, kuinka kuumaksi sen voi/saa lämmittää?
Luulisin, että jos ostan mankelin, sen saa tällä foorumilla myytyä, joten taloudellisesti tossa ei häviäisi yhtään vs. teettäminen ammattilaisella. Uskaltais vain kokeilla.
-
Täällä päin lämmitetty sen verta kuumaksi ettei paljain käsin kärsi koskea.
Lämmitä laajalta alueelta, ettei jäähdy samantien.
Katso ettei kupli/keitä. :hello:
-
S60:ssä on sitten parissa kohdassa ulompi ja sisempi pelti toisissaan kiinni, joten patin tuleminen ulkopeltiin on todennäköistä, jos ei ole tarkkana. Muovisen sisälokarin irroituksen jälkeen pääsee tunnustelemaan takapuolelta, että missä kohdassa siellä on ne kolot, jotka aiheuttavat mahdollisia patteja.
Maalipinta näissä tuntuu olevan tosi vahvaa, mutta tuskin tosiaan ilman lämmittämistä kestää mankeloida.
Ja siis en ole S60:n kaaria ikinä makeloinut, mutta muuten on rakenne suht tuttu ;)
-
Hyvää infoo, kiitos.
Miten ne patit vois välttää niillä kohin?
-
Youtubesta löytyy videoita, eipä toi näköjään ole kovin kummosta hommaa.
http://www.youtube.com/v/6UZZzHF4yxo
Tällä lohkeilee maali (tosin voi olla että tolla ekalla lohkeili kans mut ei kerro sitä ;) )
http://www.youtube.com/v/UnZ9IgU9N6w
Ja pesäpallomailalla sama
http://www.youtube.com/v/HZEgi-Fa6Hw
Tässä on jo liikaa DIY-meininki. Autokin on niin kuppanen, vasen takavanne solmulla, peili roikkuu johtojen varassa, sumarit johdot töröttää puskurista. "Ei se oo niin justiinsa"
http://www.youtube.com/v/-ayqAB1AcRQ
Eiköhän toi onnistu itseltäkin, kunhan huolehtii että lämmittää peltiä tarpeeksi, ja etenee asteittain. Vaikka sit kumivasaralla naputtaen se loppu.
-
Onko miten onnistunu? :)
-
^En ole vielä edes kokeillut. Ei kerkee kun on monenlaista bisnestä samaan aikaan ;) (laiskuttaa välissä)
-
Pitäs omasta 240:stä noi takakaarien pokkaukset saada poies..voi olla et vähän avitan rälläkällä. Mutta, ootteko ajelleet ilman sisälokasuojia? Mietin et helpoin ois ku laittais tukevasti massaa vaan niin vois jättää sisälokarin poies. Voishan ne myös muokata ja laittaa paikoilleenkin.. Kuinka pitkään tollanen massa säilyy sielä kivien hakattavana?
-
Pitäs omasta 240:stä noi takakaarien pokkaukset saada poies..voi olla et vähän avitan rälläkällä. Mutta, ootteko ajelleet ilman sisälokasuojia? Mietin et helpoin ois ku laittais tukevasti massaa vaan niin vois jättää sisälokarin poies. Voishan ne myös muokata ja laittaa paikoilleenkin.. Kuinka pitkään tollanen massa säilyy sielä kivien hakattavana?
Meinaatko niitä muovisia sisälokareita? Niitä ei läheskään joka 240:pistä edes löydy, ne on ollu aikanaan joku lisävaruste.
Tämä siis takana.
-
Meinaatko niitä muovisia sisälokareita? Niitä ei läheskään joka 240:pistä edes löydy, ne on ollu aikanaan joku lisävaruste.
Tämä siis takana.
Niitä juuri. Aijaa.. :o No eiköhän tuo sitte mee runsaan massan kera, kestää kiveniskutkin. :) Helpottaa vaan niin paljon ku ei tarvi niiden kans alkaa västäämään..mutta jos ne sinne jotenki järkevästi saa niin miksikäs ei.Katsotaan, kiitos tiedosta! :)
-
Vähän ahdasta tuolla ysin etupäässä...
Eli pokkaus täytyisi saada sisään. Ikinä en ole mankeloinut kaaria, eli kaikki vinkit kelpaisi. :)
Näyttäisi melko helpolta tolla videolla, http://www.youtube.com/watch?v=HZEgi-Fa6Hw
Onko tuo noin oikeasti "noin helppoa"?
Ja onko tossa jotain mitä pitää varoa kauheasti? Lämmittää kunnolla ja vähitellen etenee?
-
Kesällä taitaa mullekin tulla uus alusta, niin pitää kans takakaaria vähän koittaa rullata, että mahtuu kesävanteet oleen spacerien kanssa. :)
-
löysin kuin löysin youtuben syövereistä tämän oikeaoppisen mankelointivideon:
https://www.youtube.com/watch?v=DDTK9IjKIYU
:2funny: :2funny:
-
Toi muuten toimii, pitää vaan olla sitä malttia mukana ;)
Tapa se on tämäkin https://www.youtube.com/watch?v=eF38JPuD3cI (https://www.youtube.com/watch?v=eF38JPuD3cI) :D
-
Ohan noita monia tapoja :D
https://www.youtube.com/watch?v=1LdDAa6TNWE Kuinkas iso riski tälläsessä on? ;D
-
Ohan noita monia tapoja :D
https://www.youtube.com/watch?v=1LdDAa6TNWE Kuinkas iso riski tälläsessä on? ;D
olikii kittikaaret :D :D
-
Ohan noita monia tapoja :D
https://www.youtube.com/watch?v=1LdDAa6TNWE Kuinkas iso riski tälläsessä on? ;D
Tuollalailla mä 960 pokkauksen taittelin, vähän hitaampaa vaan ajettiin ja pikkusen aina kerralla. Ei lämmitystä, eikä maalikaan ihmeemmin kärsiny.
-
Tuollalailla mä 960 pokkauksen taittelin, vähän hitaampaa vaan ajettiin ja pikkusen aina kerralla. Ei lämmitystä, eikä maalikaan ihmeemmin kärsiny.
Eikä varmaan ollut kaaret tehty pakkelista :)
-
Ei taida noilla myytävillä mankeleilla mahtaa mitään volvon vahvoille takakannteille?
-
Ei taida noilla myytävillä mankeleilla mahtaa mitään volvon vahvoille takakannteille?
En tiiä mankelista, mutta ainakin 200:ssa saa antaa vasaraa ihan huolella että nuo pokkaukset saa poies. Ite mietin kans tommosen hankkimista, kun pitäs 960:sen pokkauksista päästä eroon mutta onkohan neki "liian" vahvaa tekoa.. :idiot2:
Mistä noita tällä hetkellä edes saa edullisimmin, voisko joku pistää linkkiä? Oon koittanu googlettaa, mutta kaikki paikat mitä oon löytäny niin se on joko paljon kalliimpi mitä muualla ja sit siellä "muualla" ne on loppuunmyyty.
-
Biltemassa 120€
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Kori/Lokasuojatyokalu-190070/
-
Biltemassa 120€
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Kori/Lokasuojatyokalu-190070/
Kiitän! :)
-
ite rullasin viime talvena 2satkun kaaret, etukaaret menee nätisti ilman suurempia ongelmia. takakaaret sen sijaan tuottivat enemmän onkelmia kun siinä on kaks peltiä päällekkäin.. leikkasin pokkauksesta abaut puolet veks ja sitten vaan lämmittää ja pikkuhiljaa samanlaisella mankelilla kun tuolta biltemasta näyttää saavan. tosin takakaarissa tuosta mankelista korkkas jengat ;D kyllä ne lopulta saatiin muotoon mutta takakaarissa toimii varmaan paremmin pesäpallomaila/kardaaninpätkä kun tuo 100euron mankeli.
-
Ei taida noilla myytävillä mankeleilla mahtaa mitään volvon vahvoille takakannteille?
960:n kaaret rullasin sellaisella yleismallisella härvelillä. Kyllä sen sai tehtyä, mutta aika jäykkää oli ja hiki tuli :)
-
960:n kaaret rullasin sellaisella yleismallisella härvelillä. Kyllä sen sai tehtyä, mutta aika jäykkää oli ja hiki tuli :)
Juu, kun muutamasta oon noita kantteja muokkaillut, niin ei ihan niin helpoa tunnu olevan kun noilla videoilla joissa japskien 0.5mm peltejä rullaillaan. Näyttää videolla, että menisi vaikka sormilla. ;D
-
Biltemassa 120€
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Kori/Lokasuojatyokalu-190070/
Uskaltaiskohan tommosella v70:n kaaria hieman venytellä... Nahkeempi taitaa olla sen jälkeen sisälokareiden ja puskureiden istuvuus. Vai antautuiskohan muovinen puskurin kuori jos tarjois kuumailmapuhallinta ja varovasti pyörittelis mankelilla? Joko joku on testannut? Ja tietysti rapiseeko värit matkalle..
-
Jos siinä on samanlaiset kaaret kuin S60 niin voimaa saa käyttää reilusti. Ja sitä kautta myös malttia :) Ei hirmuisesti omaa kokemusta mutta omaan totteroon tuota aikoinaan kokeilin.
-
En tiedä tuliko oikeaan osioon,mutta tekeekö foorumilla kukaan noita kaarien mankelointeja Forssan alueella tai lähimaastossa ?
-
Mites ootte suojannu kaaret rullauksen jälkeen?
Kun sieltä lohkee maalit ni puhtaaksi pellille asti ja sit mitä päälle?
Sinkki sprayta vai jotain parempaa. . On muute kk päästä ruosteessa....
-
Mites ootte suojannu kaaret rullauksen jälkeen?
Kun sieltä lohkee maalit ni puhtaaksi pellille asti ja sit mitä päälle?
Sinkki sprayta vai jotain parempaa. . On muute kk päästä ruosteessa....
Hyvä pohjamaali, pintamaali ja tarvittaessa kiveniskumassa.
Pohjamaalina olen käyttänyt siveltimellä Wurth:n rost stoppia tai spies heckerin haftgrundia. Loput sitten vaikka sprayna.
-
Selvä homma :)
Jospa ei sit iha niin helposti lähtis ruostumaan. .
-
Kukaan mankelilla onnistunut hiukan levittämään 700-sarjan takakaaria? Onko mitään toiveita saada edes hiukan pullistumaan, ilman että niistä täytyy tehdä sirpit tai muuten rumat. Toisinsanoen siis orkkismuodot sais pysyä niin hyvin kuin mahdollista.