Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: asikami - 29.04.2013, 23:06:07
-
Ostin siis 350 tkm -97 vuoden automaatti 2.0 Volvon. Auto seissyt muutaman kuukauden. Tänään vein sen katsastukseen. Kesken katsastuksen se rupesi röpöttämään ja vetoluistonesto merkkivalo meni päälle. Pääsin hädin tuskin 12 km sillä kotiin, välillä kaasu pohjassa ja kolmonen päällä. Nelosella alkoi voimakas ravistus. Ei tunnu käyvän kaikilla sylintereillä. Ei sammu ja käynnistyy heti.
Kotona rupesin katsomaan sytytystulppia. Peitelevyn alla oli öljyä. Sitä on purskunut öljykorkin välistä. Onko tämä "yläkerran" voitelu tyypillistä Volvolle?
Kolme sytytystulppaa oli hieman mustunut /karstainen.
Moottorissa on kaksi puolaa. Ne olisi tarkoitus vaihtaa päittäin jos käyntivika olisi puolassa.
nimim. Apuva-mies
-
Tarkasta noiden puolien varret ettei niissä ole halkeamia, ainakin bensaturboissa tuo on yleinen vika. Puolat voi olla rikki myös vaikkei päällepäin näkyisikään, eikä tuota vikaa edes huomaa tyhjäkäynnillä, ainoastaan vedossa.
Ja tulpat tottakai vaihtoon, eivät maksa hirveitä ja ne menee kuitenkin ennemmin tai myöhemmin.
-
:)
-
Molemmat puolat uusittu ja tänään mittariin 170 km huoletonta ajoa! Leimankin sain!
Mutta vielä se toinen asia;
Peitelevyn alla oli öljyä. Sitä on purskunut öljykorkin välistä. Onko tämä "yläkerran" voitelu tyypillistä Volvolle?
Onko joku huohotus tukossa vai pitäisikö uusia öljykorkin tiiviste? Edelleen korkista purskuaa hieman öljyä.
-
Korkin tiiviste ~3e sinisellä, joten melko halpa kokeilu.
Hyvin mahdollista että 350tkm ajetusta alkaa olemaan kumitiiviste hieman kovettunut.
Myöskin "siivet" korkissa jotka tiivistää korkin voivat olla vääntyneet ja korkki ei ole tiivis. Kevyesti kumivasaralla niitä "siipiä" sisäänpäin, saa korkin tiiviimmäksi.
Korkissa ei ole huohotusta(?)
Mutta voit kokeilla raottaa öljytikkua auton käydessä ja jos tikun reiästä tuntuu puhallusta niin huohotin saattaa olla tukossa?