Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: mikkoh - 30.04.2013, 15:19:36

Otsikko: 740 -91 B200F LH 2.4 vikakoodi 3-1-2 Nakutusanturin signaali puuttuu
Kirjoitti: mikkoh - 30.04.2013, 15:19:36
3-1-2 Nakutusanturin signaali puuttuu, nakutukseen liittyvä polttoaineen rikastaminen

Moottori hyytyy ja jonkun ajan kuluttua käynnistyy uudestaan ja käy kyllä kotiin saakka.
Vika ilmenee erityisesti kostealla säällä.

Liitinvika? Mistä löydän nakutusanturin ja mitä teen?
Otsikko: Vs: 740 -91 B200F LH 2.4 vikakoodi 3-1-2 Nakutusanturin signaali puuttuu
Kirjoitti: pikatraktori - 30.04.2013, 15:53:57
Tuttu vika. Nakuanturi sijaitsee sylinterin kannessa kulkusuunnassa katsottuna vasemmalla puolellella. Johtovärejä en enää muista, mutta niillä sen saa yksilöidyksi. Siellä on useampia antureita rivissä. Värit saa LH-Jetronic kaaviosta ja se on pakollinen varuste tällaisen auton omistajalle  ;). Antureita on kahta mallia ja niillä on erilainen kiristysmomentti. Jos momentti on väärä anturi ei toimi. Monessa tapauksessa kyseessä on johtoliitoshäiriö, joka seviää usein liitoksia liikutellen. Mahdollista vikaa ei voi etsiä vastusmittarilla koska kyseessä on eräänlainen mikrofoni. Jos johdot ovat kunnossa, ei auta muu kuin vaihtaa saman malliseen (momentti!) näin kotiaskarelussa. Hienompiakin menetelmiä on, mutta niissä kustannus ylittää osan hinnan. Malli on ihan visuaalisesti tunnistettavissa eli samannäköista haetaan.
Otsikko: Vs: 740 -91 B200F LH 2.4 vikakoodi 3-1-2 Nakutusanturin signaali puuttuu
Kirjoitti: mikkoh - 30.04.2013, 20:01:04
Tunnistin nakutunnistimen googlettamani kuvan perusteella.
Minne siitä ne kaapelit menee? Suoraan ruiskuboxiin? Meneekö siitä myös piuha runkoon jossain kohtaa?
Onko kenelläkään kokemusta, millaisia oireita nakutunnistimen häiriö aiheuttaa?
Otsikko: Vs: 740 -91 B200F LH 2.4 vikakoodi 3-1-2 Nakutusanturin signaali puuttuu
Kirjoitti: järviin - 30.04.2013, 20:13:24
Tunnistin nakutunnistimen googlettamani kuvan perusteella.
Minne siitä ne kaapelit menee? Suoraan ruiskuboxiin? Meneekö siitä myös piuha runkoon jossain kohtaa?
Onko kenelläkään kokemusta, millaisia oireita nakutunnistimen häiriö aiheuttaa?

Ainakin EZK-116K-sytkällä menee koaksiaalilla suoraan sytytysyksikölle.
Negatiivinen potentiaali menee koaksiaalin kautta sinne boksiin.
Otsikko: Vs: 740 -91 B200F LH 2.4 vikakoodi 3-1-2 Nakutusanturin signaali puuttuu
Kirjoitti: pikatraktori - 30.04.2013, 21:12:45
Onko kenelläkään kokemusta, millaisia oireita nakutunnistimen häiriö aiheuttaa?
Minulla oli tuo GLT-malli, mutta en huomannut oikeastaan minkäänlaisia "vikaoireita". Käytin silloin 98-bensaa, joka voi ehkä vaikutaa asiaan. Meni kai pari viikoa ja vika korjaantui itsestään, eikä uusiintunut. Kosketushäiriö autossa jolla ei oltu juuri ajeltu? Myyjä oli ostanut tuoreemman Volvon, etuvetoisen.
Otsikko: Vs: 740 -91 B200F LH 2.4 vikakoodi 3-1-2 Nakutusanturin signaali puuttuu
Kirjoitti: mikan - 30.04.2013, 23:13:41
Anturi löytyy kuvasta suoraan lohkon numeron jatkona. (eli lohkossa, eikä kannessa).
http://www.vikeboe.com/Galleri/motormuseum/volvo_motormuseum_40.jpg

Se voi oireilla monellakin tavalla, rikkaat sopat, nykiminen (ennakon muutokset) ja muillakin tavoilla.

Piuhoja tsekkaamaan anturi EZK väliltä.

Ja anturin ehjyyttä et ilman oskiloskoopin apua sitten millään toteakkaan.
Otsikko: Vs: 740 -91 B200F LH 2.4 vikakoodi 3-1-2 Nakutusanturin signaali puuttuu
Kirjoitti: pikatraktori - 01.05.2013, 08:42:53
Anturi löytyy kuvasta suoraan lohkon numeron jatkona. (eli lohkossa, eikä kannessa).
Lohkossapa tietenkin. Volvo oli ja meni neljä autoa taaksepäin ja muistikuvat alkavat näköjään hämärtyä varsinkin kun vika korjaantui itsestään :).
Otsikko: Vs: 740 -91 B200F LH 2.4 vikakoodi 3-1-2 Nakutusanturin signaali puuttuu
Kirjoitti: WEBERMAN - 01.05.2013, 14:31:05
Nyt kai auto jo käy? Vaihda ennemmin se anturi ja sen vaihtamisesta löytyy kyllä täältä yksityiskohtaiset ohjeet. toiset taas ovat vaihtaneet koko moottorin kun vikaa ei oltu löydetty. minä siitä kyllä hyödyin kun ostin sen " romumoottorin"135th km ajettuna pois. Se oli kylläkin B230F, mitä ihmettä olisin pikkukoneella tehnyt. :idiot2: