Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: volvesteri - 01.05.2013, 11:37:46
-
Kakka meinasi eilen housuun tulla Urjalan kohdilla. Ajelin 80km/h -09 V70 2.4DA autolla, kun vaimo soitti kännykkään. Samalla kun vastasin, auto sammui täysin kesken ajon. Mittariin tuli punaiset valot ja ohjaustehostinkin tietenkin meni pelistä. No onneksi olin just huoltoaseman kohdalla, niin pääsin valuttamaan sen pihalle. En saanut avainta pois autosta, sillä tietokone käski laittaa vaihteen P-asentoon. No ei auttanut sama mihin vispasin keppiä. Lopulta rohkaistuin käynnistämään auton uudestaan. Se käynnistyi. Ja sammutuksen jälkeen kaikki oli taas ihan normaali. Ajoin loput 100km ilman mitään onglemia.
Mikä tämmöiseen voi olla syynä? En tiedä painoinko jotenkin vahingossa kaasua ja jarrua samaan aikaan. Vähän epäilen, kun on sitä kuitenkin jonkun verran autolla ajanut elämässä ja tätäkin reittiä samalla autolla useamman kerran viikossa. Sitten mietin, että vedinkö vaihteen vapaalle tai pakille vahingossa kännykän laturipiuhalla. Mutta melkoisen paskahalvauksen sain. Ensimmäinen ajatus oli 5000€. Onneksi on vähän kokemusta tällaisesta, kun aikaisemmin omistin Passatin :D
Autolla on ajettu 197tkm eikä vaihteistokaan tunnu mitenkään kehnolta. Kylmänä saattaa vähän nykäistä vaihtaessaan alas, mutta muuten kaikki on normaalia. Eikä maantiellä luulisi vaihteiston paljoa vaihtelevan.
Kommentteja?
-
Itse onnistuin kättä suuttimen edessä lämmittäessä sammuttamaan auton vauhdissa. Älä kysy miten sitä nappia painoin tai miten pitkään, mutta sammui. Käynnistäminen vauhdissa olikin hauskaa, vaihde vapaalle, kevyesti jarrua ja napista käyntiin. Onneksi toi on tullut harjoteltua pesukaduilla :D
-
Vaihdatat ensin ne vaihteiston öljyt jos niiden vaihdosta on yli 80tkm tai ei ees tietoa, sammumisen voi aiheuttaa pa määräanturi. Edellinen teki, tosin kuumalla ilmalla tuommosen sammumisen muutaman kerran moottoritiellä.
-
Vaihdatat ensin ne vaihteiston öljyt jos niiden vaihdosta on yli 80tkm tai ei ees tietoa, sammumisen voi aiheuttaa pa määräanturi. Edellinen teki, tosin kuumalla ilmalla tuommosen sammumisen muutaman kerran moottoritiellä.
Unohdin sanoa, että 175tkm kohdalla vaihdatin ne öljyt. Sitä ennen niitä ei tietenkään oltu vaihdettu, koska Keskusautohallin mielestä automaatteja ei tarvitse huoltaa ::)
Mutta toivottavasti ei ollut mitään vakavaa. Googlella ei ainakaan löytynyt kovin montaa lauennutta Volvoa - ainakaan jos vertaa Saksalaisiin merkkeihin. Tankissa oli kyllä naftaa about puolet. Voi kyllä olla, että tein jotain kummallista autossa. Tosiaankin vastastin samaan aikaan kännykkään ja sen laturinpiuha on lyhyt ja muutenkin persiillään. Ja samaan aikaan sammutin stereoita. Turvallista matkaa nääs 8)
-
Jos jotain pitäisi veikata niin polttoainepumppua.
-
joo poltoaine pumppu.
Meillä vaihdettu taksissa 2 kertaa. sammmuu ja lähtee käyntiin jonkun ajan päästä.
-
Updeittiä sen verran, ettei tätä ole tapahtunut (kop kop) toiste. Auto käy ja kukkuu ok ja 213tkm kohta mittarissa.
Sain minä vanhan -01 V70 D5:nkin kerran käynnistettyä vajailla pytyillä :D Kauhea kolina ja tutina. Sammutin auton ja ajoin 120tkm lisää mittariin ilman uutta kohtausta.
-
Kannattaa katsoa myös akun kengän kiinnitys. Jo kahdessa -08 D5 volvossa ollut plussa kenkä irti. Oireilee alkuu valojen vilkkumisella , myöhemmin kun löystyy niin syttyy kaikki valot tauluun ja vaikka mitä muita ihmeellisyyksiä. Kone tärisee sen verran ,että se löystyy.
-
Näköjään tätä tapahtuu kerran vuodessa. Ajoin Motonetin pihaan ja pihalla auto sammui kuin taikaiskusta. Lähti kyllä heti uudelleen käyntiin ja kotiinkin pääsin ok.
Toisessa threadissa jo akusta juttelinkin ja sen voisi ottaa ja vaihtaa. Tulee samalla tsekattua ne akun kengät. Kerran aikaisemmin auto jo jätti pihaan, mutta siitä selvisin muutaman tunnin akkulaturin käytöllä.
Jos PA pumpun vaihdattaa, niin onko arvausta mitä kustantaa?
-
Vaikea sanoo kustanuksista kaikki vaihdot tehtiin takuu aikana meillä.
-
Tutulta kuulostaa. Mulla V50 D5 vm. -06 ja tehnyt tuota viime aikoina useasti:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=60963.msg1002535#msg1002535
-
V70 ja V50 on ihan erillaisia ja luulen (en tiedä) että polttoaine pumpukin on erillainen.
-
Ok. 2,4D ja D5 on kuitenkin käsittääkseni perusratkaisuiltaan sama moottori.
-
Kyllä, näin on
-
Täällä V70 -08 2.4DA oireilee samankaltaisesti. Viimeviikolla sammui viisi kertaa kesken ajon ja kerran tyhjäkäynnillä. Yhteistä näille se että joka kerran ollut jalka jarrulla ja ratti hieman kääntyneenä eli siis kääntyessä pienessä nopeudessa sammunut. Suoraan ajaessa moottori vaan pätkäisee, vähintään kerran päivässä muttei sammu. Kaikki oireet lämpimänä/haaleana käynnistyksen jälkeen, kylmäkäynnistyksen jälkeen ei ryi eikä sammuile. Vikakoodi TCM-P074468 tulee momentinmuuntimen kytkimen solenoidin epäjatkuvuudesta mutta se johtunee juuri tuosta sammumisesta. Käyntiin rompe lähtee aina heti sammumisen jälkeen, hetki mennään ykkösellä kunnes laatikko taas uskaltaa antaa isompaa vaihdetta. Kilometrit 168t. Siirtopumpun vaihtoon aika varattuna ensiviikolle mutta onkos tuohon muita ehdotuksia vian syyksi? Akun navat putsattu/kiristetty ja moottorin johtosarja on ainakin päällisin puolin ehjä.
-
Täällä V70 -08 2.4DA oireilee samankaltaisesti. Viimeviikolla sammui viisi kertaa kesken ajon ja kerran tyhjäkäynnillä. Yhteistä näille se että joka kerran ollut jalka jarrulla ja ratti hieman kääntyneenä eli siis kääntyessä pienessä nopeudessa sammunut. Suoraan ajaessa moottori vaan pätkäisee, vähintään kerran päivässä muttei sammu. Kaikki oireet lämpimänä/haaleana käynnistyksen jälkeen, kylmäkäynnistyksen jälkeen ei ryi eikä sammuile. Vikakoodi TCM-P074468 tulee momentinmuuntimen kytkimen solenoidin epäjatkuvuudesta mutta se johtunee juuri tuosta sammumisesta. Käyntiin rompe lähtee aina heti sammumisen jälkeen, hetki mennään ykkösellä kunnes laatikko taas uskaltaa antaa isompaa vaihdetta. Kilometrit 168t. Siirtopumpun vaihtoon aika varattuna ensiviikolle mutta onkos tuohon muita ehdotuksia vian syyksi? Akun navat putsattu/kiristetty ja moottorin johtosarja on ainakin päällisin puolin ehjä.
Moottoripuolella eikä CEM:ssä koodeja? Noissa on niitä johtosarjavikoja eli ihan pelkkä päälipuolinen tarkastelu ei riitä vaan pitää kaivaa syvemmältä. Siirtopumppuko on oma veikkauksesi ja sen vuoksi se vaihdetaan? Voi se sekin olla, mutta yleensä tyhjäkäynnillä riittää ainetta moottorille vaikka vähän pätkii, täyskaasulla kysytään jo vakaata toimintaa.
-
ECM-P030400: Sylinterin 4 sytytyshäiriö, 500km ennen ekaa sammumista. Ei oireillut tai ainakaan en huomannut.
ECM-P201561: Imusarjan luistin asentoanturi, 2500km ennen ekaa sammumista. Eli sieltä oli pyörreläppien vipu irronnut.
Tutkiskelin johtosarjaa ja kun siinä ei imuputken alla eikä muuallakaan kulumaa näkynyt olin päättelevinäni mm. tämänkin foorumin
perusteella että pumppu voisi olla seuraavana jonossa. Soittelin vielä merkkikorjaamolle kysyen yleisintä vikaa tuohon sammuilemiseen
ja sieltäkin tuli pumppu vastaan. Kuitenkin viikon mittaan ilmeni että sammuu aikalailla samoissa olosuhteissa joka kerta. Pitänee vielä
suolistaa se johtosarja.
-
Moottoripuolella eikä CEM:ssä koodeja? Noissa on niitä johtosarjavikoja eli ihan pelkkä päälipuolinen tarkastelu ei riitä vaan pitää kaivaa syvemmältä. Siirtopumppuko on oma veikkauksesi ja sen vuoksi se vaihdetaan? Voi se sekin olla, mutta yleensä tyhjäkäynnillä riittää ainetta moottorille vaikka vähän pätkii, täyskaasulla kysytään jo vakaata toimintaa.
ECM-P030400: Sylinterin 4 sytytyshäiriö, 500km ennen ekaa sammumista. Ei oireillut tai ainakaan en huomannut.
ECM-P201561: Imusarjan luistin asentoanturi, 2500km ennen ekaa sammumista. Eli sieltä oli pyörreläppien vipu irronnut.
Tutkiskelin johtosarjaa ja kun siinä ei imuputken alla eikä muuallakaan kulumaa näkynyt olin päättelevinäni mm. tämänkin foorumin
perusteella että pumppu voisi olla seuraavana jonossa. Soittelin vielä merkkikorjaamolle kysyen yleisintä vikaa tuohon sammuilemiseen
ja sieltäkin tuli pumppu vastaan. Kuitenkin viikon mittaan ilmeni että sammuu aikalailla samoissa olosuhteissa joka kerta. Pitänee vielä
suolistaa se johtosarja.
Kuorin tuon johtosarjan aikalailla päästä päähän ja pyörreläppämoottorin päässä oli viidestä johdosta kuori hankautunut puhki. Ne oli joku jo korjannut eli ei niistä
sen enempää. Akkukotelon kohdalla sitten tärppäsi, yksi piuha hankautunut lähes poikki, kolme karvaa jäljellä. Nekin jo menossa ja sormella kun kokeilin, menivät
poikki. Korjauksen jälkeen auto toimii taas v****ilematta.
-
Kuorin tuon johtosarjan aikalailla päästä päähän ja pyörreläppämoottorin päässä oli viidestä johdosta kuori hankautunut puhki. Ne oli joku jo korjannut eli ei niistä
sen enempää. Akkukotelon kohdalla sitten tärppäsi, yksi piuha hankautunut lähes poikki, kolme karvaa jäljellä. Nekin jo menossa ja sormella kun kokeilin, menivät
poikki. Korjauksen jälkeen auto toimii taas v****ilematta.
Hyvä kun löysit vian, noissa on kyllä luvattoman paljon vikoja johtosarjoissa kun jopa ranskikset toimivat paremmin >:(