Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: oobee - 03.05.2013, 16:50:28
-
Huomasin äskettäin että maadoitusjohto oli irronnut laturista kokonaan joten kytkin sen uudestaan. Akku loppui kuitenkin. Sitten vaihdoin jännitteensäätimen hiilineen mutta ei tunnu lataavan silti. Koneen käydessä näyttää akun navoilta tasan 12V ja sammuneena nousee 12,7V. Eikös pitäisi kuitenkin jotakin 14V näyttää kun on käynnissä ja laturi pelaa?
Mittaristossa rupes palaa mm kässäri, huomio, akku ja polttimo rikki valot. Mistä nyt lähtis vikaa etsimään?
-
Olisko laturissa jotain muuta vikaa kun se säädin? Ekana nyt tarkastaa kaikkien johtojen kunnon ettei oo muita johtoja poikki.
-
Olisko laturissa jotain muuta vikaa kun se säädin? Ekana nyt tarkastaa kaikkien johtojen kunnon ettei oo muita johtoja poikki.
Voipi olla että laaturi on yksinkertasesti sökö, huomenna saa käytetyn tilalle niin kokeillaan sillä sitten mitä tapahtuu.
-
Eipä auttanu laturin vaihto. Vaihtelin vielä jänn.säätimiä keskenään mutta ei auttanut sekään.
Laturissa on kaksi napaa; B (virta) ja D (maa). Kun irroittaa maadoituksen mittaristossa ei pala mitään ylimääräisiä valoja, ja kun kytkee takaisin syttyy liuta valoja. Myös akku-valo syttyy, joka vissiin tarkoittaa että piiri on ehyt.
Kun mittaa suoraan laturin navoilta kaikki johdot kytkettyinä, näyttää samaa mitä akku, noin 12V.
Kun mittaa laturilta kaikki irtikytkettynä näyttää pyöreät 0V.
Tarkoittanee sitä että tämäkin laturi on sökö? Voiko laturin kuntoa tarkistaa muulla tavoin?
-
Kyllä sen navoille pitäis 14V kieppeille lykätä jännitettä.. Toki kuulostaa aika rajulta, että ois kaks laturia peräkkäin paskana :o käytetyt osat ton takia just perseestä kun ei koskaa voi olla varma toimiiko...
-
Kyllä sen navoille pitäis 14V kieppeille lykätä jännitettä.. Toki kuulostaa aika rajulta, että ois kaks laturia peräkkäin paskana :o käytetyt osat ton takia just perseestä kun ei koskaa voi olla varma toimiiko...
Kuulostaa hurjalle joo. Mut ihan maalaisjärjellä kun kävi miettiin niin auton ollessa käynnissä laturin navoilta pitäis saada 14V, ja sitä ei saa. Eli laturi on rikki. Noin simppeliä sen pitäs olla, joten täytyy rupee kolmatta laturia metsästää :)
-
Montako johtoa laturille nyt tulee??
Paksumpi punainen akulta startin 30 navan kautta laturin B+
Ohut punainen virtalukolta 13 sulakkeen kautta lampulle ja lampun toisesta navasta laturin 61 navalle diodisillan päähän.
Laturi maadoittuu yleensä rungon kautta (Bosch) joten erillistä maajohta ei tule.
-
Montako johtoa laturille nyt tulee??
Paksumpi punainen akulta startin 30 navan kautta laturin B+
Ohut punainen virtalukolta 13 sulakkeen kautta lampulle ja lampun toisesta navasta laturin 61 navalle diodisillan päähän.
Laturi maadoittuu yleensä rungon kautta (Bosch) joten erillistä maajohta ei tule.
Tulee paksumpi joka meni B+ napaan. Sit oli ohut ilmeisesti valolle. Ja yks paksumpi joka oli katki/katkastu.
Onks jollai kuvaa miten niiden kuuluu olla?
-
Montako johtoa laturille nyt tulee??
Paksumpi punainen akulta startin 30 navan kautta laturin B+
Ohut punainen virtalukolta 13 sulakkeen kautta lampulle ja lampun toisesta navasta laturin 61 navalle diodisillan päähän.
Laturi maadoittuu yleensä rungon kautta (Bosch) joten erillistä maajohta ei tule.
Maadoittuu juu, mutta yleensä se maajohto on silti tarpeellinen. Laturi kun on kumipuslilla kiinni moottorin kylessä, tunnetusti kumi johtaa huonosti sähköä.
-
Akulle menevä 6 mm pulttiin, heräte lattaliittimeen ja maa laturin runkoa koossapitävän mutterin alle.
(http://sata.pp.fi/Mrop/245volle/projektikuvat/3/140620113072%20%28Custom%29.jpg)
Vähän heikosti näkyy, mutta mutterin alla oikella on akulle menevä johto, sen yläpuolella näkyy hivenen herätteen liitintä ja vasemmalla näkyy aavistuksen maajohtoa johdonpidikkeen alta.
-
Tuossa oikealla olevan pultin yläpuolella on toinen pultti vielä (D). Siinä oli mulla lampun johto kiinni laattaliittimellä. Näytti että katkennut maa olisi myös ollut siinä, kuuluuko näin edes olla.
Kuvassa ei näy tuota yläpuolista D-napaa.
-
(http://www1.garaget.org/gallery/archive/14406/745728_j5qs08.jpg)
Eli vissiin sitten tuommoinen?
Punaisella ympyröityyn akulta kaapeli (B+), siniseen heräte valolta (D+) ja keltaiseen maa. Vihreällä on merkitty M6 kierteellä oleva reikä. W:n kohdasta olisi mahdollista saada kierrolukutieto dieselmallin kierroslukumittarille (jos siinä olisi liitin).
-
Joo just tollanen, tänks. Noin arvelinkin sen menevän, hyvä homma.