Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: (Miksu) - 07.03.2011, 16:00:40
-
Tälle alueelle kirjoittavat kaikkien mallien omistajat, joten on erityisen tärkeää selkeyden kannalta, että kirjoitat aina otsikkoon auton mallin sekä muutaman sanan mittainen kuvaus viasta/asiasta
Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet osioon kuuluu asiat jotka liittyvät
-Ilmastointi- ja lämmityslaitteeseen
-Kylmäkone
-Lämmitysjärjestelmä
-esim. Lämppärin kenno
-Lämmönsäätö
-Ilmanjako
-Sisäpuhallus
-Sisäilmansuodatin
-Penkinlämmittimet
-Ilmastoinnin hallintapanelin viat
-ym. asiat jotka liittyvät ohjaamon lämpötilan säätämiseen
Lisälämmittimet
-Kaikki polttoainetoimiseen lisälämmittimeen liittyvä
-Sähköinen moottorilämmitin (230V)
-Vesitilan hehkutulpat (12V Esim. 2.5tdi:ssä)
Tähän osioon ei kuulu:
Muunmuassa
-Moottorin jäähdytys/lämpeneminen
-Termostaatti, vesipumppu ym.
-Moottorin lämpömittari
Tarkennan näitä ryhmiä, jos huomaan tarpeelliseksi.
-
morjesta pientä vinkkiä kaipaisin! auto volvo v70 D5 2006. putsailin ilmastoinnin sisäilma anturin pölystä ja tökkäsin hieman liian syvälle jonka ansiosta ritilän alla näkyy nyt kaksi johtoa jotka käsittääkeseni on ollut tinattuna yhteen? :'( onko mahdollista purkaa keskikonsoli ja tinata johdot yhteen vai onko mentävä ostamaan uusi anturi! ongelma tällä hetkellä on sellanen että ilmastointi muuttu niin sanotusti manuaaliseksi. toivottavasti jollain olisi hyvää vinkkiä tarjolla. tästä opin että ei kannata tehdä mitään mitä ei satavarmasti tiedä :idiot2:
samuli
-
Se pieni lämpötilasta muuttuva vastus oli juuri niiden johtojen välissä, eli mene ostamaan uusi lämpötilariippuvainen vastus. Jossain tällä foorumilla on sen korvaava tyyppi, googlettele.
-
vaihdoin vastuksen ja ilmastointi toimi päivän ihan ok mut nyt alkoi vaeltamaan! onko mahdollista että se ropelli sielä vastuksen takana olisi menny rikki sillä hetkellä kun vastus meni poikki!?
-
Hei
Ei ihan osu kohdalle, mutta vaimolla V50 1.6e ja Eeberi sanoi sopimuksen irti, harmaan savun kera... Ajattelin laittaa letkulämmittimen. Ohjeet V50 2.0 löytyivät, mutta 1.6e moottori täysin erilainen. Mihin letkulämmitin tulisi virallisesti asentaa? Mahdollisuuksia on melko monta.
-
Jospa laittaisit pumppukiertoisen lämmittimen, niin sen kanssa varmaan toimii sama paikka kuin missä Eber on ollut.
Calixilta saa erillisen pumpun (12 V) ja pakettiin kuuluu myös Calixin johtosarjaan liitettävä 12 V jännitelähde. Lämmittimeksi tulee normi letkulämmitin, mutta siitä pitäisi pumppukierron voimin irrota vähän nimellisspeksiä (pienimmillä malleilla 400 W) suurempi teho. Vastus kun on lämpötilan mukaan säätyvä ja pumppukierron parempi jäähdytysteho "ylikellottaa" sen.
TT Thermo tekee pumpun ja vastuksen yhdistelmää (kaikki samassa paketissa), mutta hlökohtaisen kokemuksen perusteella en voi suositella. Kun vehje ns. kusee omaan saappaaseensa (ei lainkaan harvinainen ilmiö), niin kyseessä myyjän mukaan aina ja poikkeuksetta asennusvirhe, koska itse tuote on aina täydellinen. Vaikka kyseessä olisi versio n, joka korjaa version n-1 tyyppivian, jota siis ei ollut olemassa :idiot2:
-
Jospa laittaisit pumppukiertoisen lämmittimen, niin sen kanssa varmaan toimii sama paikka kuin missä Eber on ollut.
Calixilta saa erillisen pumpun (12 V) ja pakettiin kuuluu myös Calixin johtosarjaan liitettävä 12 V jännitelähde. Lämmittimeksi tulee normi letkulämmitin, mutta siitä pitäisi pumppukierron voimin irrota vähän nimellisspeksiä (pienimmillä malleilla 400 W) suurempi teho. Vastus kun on lämpötilan mukaan säätyvä ja pumppukierron parempi jäähdytysteho "ylikellottaa" sen.
Mulla on tällänen ja suosittelen. Muuntaja antaa virran pumpulle joka samanlainen Bosch kun webastoissa. Muuntaja toimii samlla myös sisäpistokkeen haaroittajana. Kiertävä vesi lämmittää moottorin tasaisesti, eikä jotain yhtä letkun pätkää jossain moottorin ulkopuolella. Ei se tietysti yhtä paljon lämmitä tai niin nopeasti kun webasto, mutta hakkaa mennen tullen tavalliset lohko- tai letkulämppärit :)
Kannattaa asenta siten että lämmin vesi vastukselta menee moottoriin päin, eikä ensin asimerkiksi auton sisätiloihin päin. Jos laittaa Webaston tilalle, niin laittasin sen lämmityslaitteelta moottoriin päin tulevan paluuletkun väliin.
-
Moro,
Volvo V70 MK2 löytyi ilmastointijärjestelmästä vuoto. Vuoto on kuivaajan ja tulipellin taakse liittyvässä putkessa.
Onko kokemusta millaisilla purkutöillä tämän saisi vaihdettua itse (järjestelmä tyhjä)?
Tai voisiko harkita vuoto kohdan korjausta helmiliitoksella
-
xc70-99 on volvo.
Ilmastointi systeemi on tyhjä nyt.
Pussissa löytyy Mahlen valmistama,tai Behr- paisuntaventtiili.
Mihinköhän tuo pikkuosa kuuluu asentaa?
Tosiaan ennen kuin täytön tekee R134a-lla.