Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: spike - 04.05.2013, 16:22:21

Otsikko: Vikakoodi EFI-445
Kirjoitti: spike - 04.05.2013, 16:22:21
Ainoa näkyvä oire on syttyvä vikavalo. Auto toimii normaalisti. Kyseessä on 850 20V vapari koneella vm 96. Vikakoodi jonka sain vol-fcr:llä on EFI-445 pulsed secondary air injection system pump signal. On herjannut myös flow controllia kerran, en muista koodia. Jäähdyttimen takana ylälaidassa on alipaine venttiili joka näyttäisi olevan tuota ohjaava. Se on aika rumassa kunnossa ja kun kokeilin puhaltaa eri liittimiin kun autosta oli sähköt pois niin sisääntulevaan liittimeen ei mene mitää läpi, mutta ulostulevaan jos puhaltaa niin tulee ulos "takakautta" eli päässä olevasta reijästä josta tulee ulos joku tappi. Tuo tappi ei liiku vaikka kuinka kiskoo tai painaa. Se ei myöskään liiku kun sähköt laittaa päälle. Pumpun hurinan kuule eli luulen sen toimivan. En ole purkanut sitä irti viellä kun on niin hankalassa paikassa. Onkohan vikana tuo venttiili? Tietääkö kukaan miten tuon venttiilin pitäisi toimia? Eikä sen pitäisi aueta kun moottori on kylmä?
Otsikko: Vs: Vikakoodi EFI-445
Kirjoitti: lutikka - 05.05.2013, 19:42:14
Toi on ihan klassinen ongelma näissä Volsuissa. Netistä löydät juttua vaikka kuinka, täälläkin on säie jossa siihen on viitattu. Ainakin tässä: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29325.msg532785#msg532785

Minä vaan nollasin ton koodin veke eikä oo takas tullut....vielä ainakaan. Periaatteessa jos siitä ei pääse nollaamalla eroon, niin sitten vikana on joko se vena tai moottori, yleensä moottori, joka on ruostunut jumiin. Moottorin korjaamiseen on vaihtoehtoja niin tsiljoonaa: on modattu Volkkarin vastaavasta varaosa, on purettu entinen atomeiksi ja vaihdeltu laakerit jne.

Osa jengistä on sitten keskittynyt sabotoimaan SARS pumpun toimintaa moottorinohjausyksikölle eli eivät tee oikeasti mitään noille hajonneille komponenteille vaan pyrkivät huijaamaan ECU:a luulemaan, et kaik on kunnoss...
Otsikko: Vs: Vikakoodi EFI-445
Kirjoitti: spike - 05.05.2013, 21:28:09
Kiitos vastauksesta. Taidan tehdä tuon diodi viritlemän ohjausyksikköön. Katsotaan miten käy.
Otsikko: Vs: Vikakoodi EFI-445
Kirjoitti: lutikka - 13.05.2013, 00:11:31
Kirjoitin sitten jatkoa juttuuni. Viikonloppuna tsekkasin tuon SAS pumpun. En aio turvautua diodikikkailuihin.

Fusku on vuskua.

Otsikko: Vs: Vikakoodi EFI-445
Kirjoitti: spike - 02.06.2013, 18:57:46
Lähemmin tutkiessa totesin että pumppu on jumissa ja ripustukset rikki. Moottorin johto irti ja diodi ohjausyksikköön niin valo sammui. Voin suorittaa tuon diodin juottamisen muillekkin pientä korvausta vastaan.

Sanotaan vaikka 10€ kpl + tarvittaessa rahdit. Laittakaa privaa jos kiinnostaa.
Otsikko: Vs: Vikakoodi EFI-445
Kirjoitti: lutikka - 29.04.2015, 00:20:58
Kirjoitin sitten jatkoa juttuuni. Viikonloppuna tsekkasin tuon SAS pumpun. En aio turvautua diodikikkailuihin.

Fusku on vuskua.

Kävin tosiaan pari vuotta sitten tuon SAS pumpun läpi. Ei siellä mitään ollut, ei kosteudesta merkkiäkään kuten noilla ulkkarisaiteilla puhutaan. Kaippa se on trooppisemman ilmaston ongelmia nuo SAS pumppujen ruostumiset yms?

Porasin pumpun pohjalle ulostulon lähtöön kuitenkin 2 millin reijän tietä kohti niin pääsee puhallin puhaltamaan veden ulos tuosta pumppukotelosta. Hieman idioottimaisesti suuniteltuhan tuo pumppusysteemi on.

Eipä ole vikakoodi 2 vuoden aikana tehnyt palutaan joten joku ohimenevä härö tuo oli. Joskus näinkin.