Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Poelkki - 07.05.2013, 10:23:11
-
Aloitetaanpa tänne pienimuotoinen projektikertomus. Auto ollut omistuksessani jo vuosia, viimeiset 2 vuotta tallissa odottaen parempia päiviä. Nyt projekti loppusuoralla. Eli koriltaan täysin alkuperäinen, tekniikka kokenut aika paljon muutoksia. Lohko B20, porattu 92 milliseks, B21Et männät ja M-kanget. Kantena aika vahvasti kairattu E mallin kansi, jäykillä venttiilin jousilla jne. Ruiskun virkaa hoitelee K-jetronic, sytkäpuolella normaali jakaja ja MDS boxi, millä hoidetaan ennakot ahdon alla. Ahtimena kossun garret 3. Laatikkona M46, vahva kardaani. Alustaan laitettu konin säädettävät tolpat ja SPAX jouset sekä isot vakaajat.
Auto jäi tosiaan seisomaan noin 2 vuotta sitten, kansipahvin palamisen vuoksi, auto liikkui silloin tällä samalla tekniikalla ja muutoskatsastettiin. Pari kuukautta sitten projekti käynnistettiin oikeen tosissaan, eli uusi pakosarja, imusarja, konehuoneen maalaus. Nyt kaikki paikoillaan, odotellaan kantta koneistuksesta ja ruotsista uusia venttiilin jousia. Tavoitteena, että parin viikon sisään katsastettu.
Laitan kuvatuksia myöhemmin, mikä olisi paras tapa laittaa kuvia?
-
Tänään saatu kansi koneistuksesta, sähköt tuli viikolla hoidettuu ja testattuu samoin koko polttoainejär. Tavoite että ensi viikolla saadaan käyntiin. Venttiilikopan korkin siirto, down pipe ja lauturin sijoitukseen tarvittavat kiinnikkeet vaativat vielä ns. Käsitöitä, muu onkin kokoonpanoa
-
(http://i158.photobucket.com/albums/t89/polkki/20130515_1856310.jpg) (http://s158.photobucket.com/user/polkki/media/20130515_1856310.jpg.html)
-
(http://i158.photobucket.com/albums/t89/polkki/20130515_185737.jpg) (http://s158.photobucket.com/user/polkki/media/20130515_185737.jpg.html)
-
(http://i158.photobucket.com/albums/t89/polkki/20130515_185701.jpg) (http://s158.photobucket.com/user/polkki/media/20130515_185701.jpg.html)
-
Siinäpähän vähän kuvatuksia. Kaikki palikat alkaa olemaan nyt valmiina eli läjäänpäin. Työ sotkee vaan harrastuksia rajusti. Onko tietoa täällä foorumilla cometicin kansipahvin asentamisesta, joidenkin mielestä laitetaan jotakin liimaa ja taas cometicin ohjeiden mukaan ei yhtään mitään väliin. Ilmeisesti pinnat pitää pinnankarheudeltaan olla varsin "hienoja".
Mites onko venttiilikopan muutostöistä mitään kokemusta? Eli pitäisi tuo korkki siirtää keskellä venttiilikoppaa koska painekotelo tulee venttiilikopan toiselle puolelle ja putket "törmää" korkkiin. Ei kai siinä oikeen muutaku leikkaa irti ja liimaa menetelmä ;)
-
(http://i158.photobucket.com/albums/t89/polkki/20130515_185812.jpg) (http://s158.photobucket.com/user/polkki/media/20130515_185812.jpg.html)
-
Omassa b230 en laittanut mitään liimoja cometicin kanssa ja hyvin on pitänyt.
-
Hyvältä vaikuttaa :)
Cometic ei suosittele mitään mömmöjä väliin koska olettavat pinnankarheuden olevan hienompia kun vauvojen pyllyt. Harvoin on päässyt käymään näin ja jos haluaa varmistaa tiivistyksen, voi suihkia jokusen kerroksen VHT copper gaskettia pahvin molemmin puolin. Tätä menetelmää käytetään menestyksekkäästi ympäri muoailmaa :)
-
Onko imusarjasta parempaa kuvaa , ja tietty pakosarjasta myös ?
-
Tähän hätää ei oo mut koitetaa viikonloppuna laittaa
-
Multa menny aivan ohi tällänen projekti. Seurantaan :)
-
HUOM, kaikille pienenä varoituksena... Onneksi tuli katsottua tarkemmin tuo öljynjäähdytin sarjan kamat läpi ennen asennusta. Toinen kanava lähes tukossa alumiinipurseesta, eli alumiininen "ryöstökappale". Hyvin todennäköisesti kiinan pienellä ihmisellä on jäänyt silmät kotiin ku tuota on tehty, onneksi tämmöiset huomaa tässä vaiheessa ;D
-
Työt sotkenu projektia hienosti. Eilen illalla asennettu kuitenkin uusi vesipumppu, tänään tarkoitus pultata kanteen valmiiksi pakosarja ja imusarjan lähtö. Tavoitteena, että ennen viikonloppua ahtoputkia ja downpipeä lukuun ottamatta valmis.
-
Vesipumppu tuli vaihdettuu. Huomenna kansi, imu ja pakosarja paikoilleen. Pitänee laittaa pakosarjaan ja imusarjan lähtökäyriin lämpöteippiä...valitettavasti. sen verran lähekkäin tulee nuo putket.
-
Huomenna kansi, imu ja pakosarja paikoilleen. Pitänee laittaa pakosarjaan ja imusarjan lähtökäyriin lämpöteippiä...valitettavasti. sen verran lähekkäin tulee nuo putket.
Laitas nyt niitä kuvia niin näkis tarviiko teipata ... ;)
-
Oletan, että teippiä tarvii...väliä imun ja pakon putkilla yhdessä kohtaa vajaa 2mm. Kuvia tulee tänään illalla.
-
Tuossa pakosarjan teossa käynyt pieni "aivopieru", olisi voineet putket mennä vähän eri malliinkin.
-
Eipä edenny kuin elokuvissa :( Kaikkee muuta kiirettä. Nyt kuitenkin imu - ja pakosarja kannessa kiinni, tai imusarjan lähtöputket laippoineen. Seuraavana kansi kiinni konehuoneeseen, Cometicin pahvin säestämänä. Tosin eipä etene tällä viikolla reissujen vuoksi kovinkaan hirveästi. Päätin laittaa lämpöteippiä imusarjan alumiinisten putkien väliin. Rakoa pakosarjan ja imusarjan putkien välissä oli noin 2,5mm.
-
(http://i158.photobucket.com/albums/t89/polkki/20130526_180735.jpg) (http://s158.photobucket.com/user/polkki/media/20130526_180735.jpg.html)
-
(http://i158.photobucket.com/albums/t89/polkki/20130515_185718.jpg) (http://s158.photobucket.com/user/polkki/media/20130515_185718.jpg.html)
-
(http://i158.photobucket.com/albums/t89/polkki/20130515_185707.jpg) (http://s158.photobucket.com/user/polkki/media/20130515_185707.jpg.html)
-
Mitenkään en halua neuvoa yms. mutta laittaisin melkein pakosarjan puoleen tuon thermotecin :-[
-
Näin itsekkin ajattelin ensin, mutta eikö ihan sama vaikutus? Oli erittäin paljon helpompi heittää tuohon imuputkiin.
-
On siinä snadi ero. Esimerkiksi nyt pakosarja lämmittää koko konehuonetta, kun taas käärittynä lämpötila olis alhaisempi.
-
No pitää sit vetää molemmat kääreeseen 8) tuo kääre sarjassa pitää sarjan kuumana myös pidempään ja muutenkin tuolle putkilaadulle aika huono yhtälö.
-
Tänää tuli kasattua yläkerta koneeseen. Huomenna venttiilikopan muutos hitsaukset ja kiinnitys ja ahdin paikoilleen. Sit olisikin enää downpipe ja ahtoputket...sit pääsis kokeilee tulille.
-
Eilen saatu venttiilikoppa modifoitua ja asennettua paikoilleen, myös venttiilin säätö tuli tehtyy.
-
Taas töiden puolesta oli projekti jäissä reilun viikon. Eilen uusin tulpan johdot ja sain suuttimet paikalleen ja niille tulevat letkut. Tänään jos saisi imusarjan lopullisesti paikoilleen jne...
Kuin älytön savotta on muuten tulevaisuudessa muuttaa tämmöinen megaruutalle? Tai jollekkin muulle sähköiselle ruiskulle? Jonkin verran omaa osaamista löytyy, toisaalta sen verran valmis paketti pitäisi olla että kolviin ei tarviis tarttua.
-
Kylläpä se aika vaan vierähtää... Nyt kaikki konehuoneessa paikoillaan, ensi viikolla pitäisi tehdä sen verran, että akku muutetaan peräkonttiin, sitten voisi koittaa tulille.
-
No nyt alkanut taas tapahtua. Viikonloppuna volvossa oli "punakilvet" testailun vuoksi, hyvin rokkas. Jonkin näkönen lista tuli muutettavista osista. Vetoja tuntu olevan ihan kohtuullisesti.
-
Itse haluaisin kattavamman kuvaskollaasin. Kaikki tuntuu olevan itse tehtyä/rakennettua niin ei sitä sanoilla voi kuvailla.
Eli kuvia tosiaan toivotaan.. Paljon. Hieno rojekti kuulostas olevan.
-
Morot,
Koitetaan laittaa kaikista mahdollisesta kuvia vielä tällä viikolla. Kyllähän tässä tikuukoneen virityksessä nimen omaan kaikki joudutaan tekemään itse, oikeastaan mitäänhän ei saa kauapan hyllystä. Pakosarjan laippa menee uusiksi kun pakosarjan laippa ja imusarjan laippa eri vahvuuksia, ei tunnu saavan pitämään millään.
-
Aika vierähtää vauhdilla, Mutta...
No nyt auto leimattu, ilman huomatuksia. Kesäpyörät heitettu alle ja ajeltu jo reilu 1000km. Moottorista ja kokonaisuudesta tuli varsin pirteä. Koittelen tällä viikolla lisäillä kuvia koko kapistuksesta.
-
no niin, vähän päivitystä...
Eli autohan pelasi hienosti kesän mittaan...ruiskunahan tässä oli turbon k-jetti ja lohko porattu 92mm ja asennettu B21et männät. JA kippas ja kappas...eräänä iltana 6-tiellä, yksi suutin päätti mennä pelistä pois... Noh, jälki aika selvää, eli mäntäpistiäinen tuli kyllään.
Varsinainen Robleemos on, että tuohon lohkoon ei meinaa nyt löytää mäntiä, eli b21et mäntiä. Mitä muuta mäntää voisi käyttää? B21a männätkin tuntuvat olevan tiukassa.
Nyt olisi erittäin hyvä kuntoinen vinolohko tiedossa, eli b21. Kannattaisiko kuitenkin, mikäli vinolohkoon siirtyy niin etsiä tuollainen B230 lohko? Niihin ainakin löytyy mäntää ja veiviä hyvin.
-
Nyt olisi erittäin hyvä kuntoinen vinolohko tiedossa, eli b21. Kannattaisiko kuitenkin, mikäli vinolohkoon siirtyy niin etsiä tuollainen B230 lohko? Niihin ainakin löytyy mäntää ja veiviä hyvin.
Kymppisarjan vinolohkokaan ei ole huono vaihtoehto. Kovia kellareita ovat ja taisihan niissä olla jopa takoakseli? Jos satasarjan vinolohkoa haaveilee niin sitten kannattaa metsästää suoraan uudempi öljyruiskullinen ns. squirter-lohko. Löytyy satunnaisesti ainakin -92 alkaen valetuista ja varmuudella -95 eteenpäin. Vanhemmat satkulohkot kun on useimmiten 9mm veiveillä ja yleisesti ottaen uudemmat lohkot on lähes aina paremmassa kunnossa vaikka olisivatkin 400tkm höylättyjä. ;)
-
Moro,
Mistä löytäs noihin bXX vinokoneisiin mäntiä? Tuntuu olevan vähän tiukassa.
-
Moro,
Mistä löytäs noihin bXX vinokoneisiin mäntiä? Tuntuu olevan vähän tiukassa.
Janicol motorsilta b230f männät 120e/srj. Puristussuhde nousee 9,8:1 ja pyöreesti kymppiin jos höylää kannen ja dekkitason suoriks. Viunakoneeks siis oikein huva.
-
no niin, vähän päivitystä...
Eli autohan pelasi hienosti kesän mittaan...ruiskunahan tässä oli turbon k-jetti ja lohko porattu 92mm ja asennettu B21et männät. JA kippas ja kappas...eräänä iltana 6-tiellä, yksi suutin päätti mennä pelistä pois... Noh, jälki aika selvää, eli mäntäpistiäinen tuli kyllään.
Nyt olisi erittäin hyvä kuntoinen vinolohko tiedossa, eli b21. Kannattaisiko kuitenkin, mikäli vinolohkoon siirtyy niin etsiä tuollainen B230 lohko? Niihin ainakin löytyy mäntää ja veiviä hyvin.
Joo vinokone vaan , eihän noita B20 koneita enää missään ole ? Ja helppo homma , eihän sieltä konehuoneesta
tarvitse muuttaa juuri mitään ... ;)