Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: artturi - 08.05.2013, 17:24:25
-
Eli ois taas aika uusia nuo jakopään osat.... Ensiksi onkohan saatavilla valmista sarjaa jossa ois kaikki osat pakettina.. Hihna, kiristin ja tarvittavat tiivisteet mitkä siinä samalla vaihtuu... ( nokan, apuakselin ja kampiakselin tiivisteet..... Ja onko suosituksia mikä ois hyvä hihna.....
Ja sitten onko näissä sama ero hihnoissa kuin esim 740 hihnoissa ( hihnan hampaan muoto) kun on eri hihna ennen joulukuuta 1992 ja sitten uudemmat.... Itsellä on juuri mallia 1992.....
-
Kait kaikissa 940:ssä on pyöreät hampaat hihnassa? Helpostihan sen kattoo vanhasta.
Jakoremmiä saa sarjana, jossa tulee kaikki mitä remmin vaihtoon tarvitset, eli remmi ja kiristin. Kaiken muun vaihtaminen on sitten extraa, mutta ehkä hyvinkin suositeltavaa tehdä.
Gatesin setti ollut ihan laadukasta, sekä ei kuulema pahan hintanen volvollakaan ole. Stefat kannattaa ostaa suosiolla alkuperäistä.
-
Motonetin myymät jakohihnasarjat ovat Gatesia, sellaisen ainakin voi huoletta ostaa. Erikseen ostettuna tulee QH:n remmi ja joku kiristin. 240:een hain kampiakselin stefan Fixukselta ja Elringiä tuli.
-
Kait kaikissa 940:ssä on pyöreät hampaat hihnassa? Helpostihan sen kattoo vanhasta.
Jakoremmiä saa sarjana, jossa tulee kaikki mitä remmin vaihtoon tarvitset, eli remmi ja kiristin. Kaiken muun vaihtaminen on sitten extraa, mutta ehkä hyvinkin suositeltavaa tehdä.
Gatesin setti ollut ihan laadukasta, sekä ei kuulema pahan hintanen volvollakaan ole. Stefat kannattaa ostaa suosiolla alkuperäistä.
- Mikäs sitten mahtaa olla ero noissa hihnoissa kun löytyy kahta eri mallia.... tai ainakin tuossa Fixuksella sano jotta on kahella eri numerolla ja vaihtuu tuossa 1992 joulukuussa eri numerolle hihna.....
-
Hihnojen hampaat erilaiset, vanhoissa kantikkaat ja uudemmissa pyöreät, ellen väärin muista.
-
Hihnojen hampaat erilaiset, vanhoissa kantikkaat ja uudemmissa pyöreät, ellen väärin muista.
And we have a winner.
-
On se vain jännää, että USA:ssa myydään kaikenkattavia sarjoja näihin: jakohihna, kiristin, stefat ja vesipumppu. Voipi valita myös sellaisen sarjan, jossa on kestävämpi hihna... Miksiköhän me ollaan takapajula? Käykääpä Grotonin sivulla.
-
On se vain jännää, että USA:ssa myydään kaikenkattavia sarjoja näihin: jakohihna, kiristin, stefat ja vesipumppu. Voipi valita myös sellaisen sarjan, jossa on kestävämpi hihna... Miksiköhän me ollaan takapajula? Käykääpä Grotonin sivulla.
Koska hyö itse tekevät sen "bundlen". Mikä tekee vaikeaksi ottaa osat erilleen?
Varsinkin kun vesipumppua yms ei ole mikään pakko vaihtaa remmin yhteydessä :D
-
Pumpun merkinkin voi valita useammasta.... ein kekkoslandiassa mene näin... :-\
-
Itse käytin volvoliikkeessä vaihdatuksessa, 170€ osineen ja töineen ::)
-
Niin. Itse en käyttäisi, kun en voi olla varma työn laadusta. ::)
Yleensäkin on niin, että kun itse tekee, tietää mitä on tehty ja miten.
Kaikille se ei ole itseisarvo. Meille toisille se on....
-
Niin. Itse en käyttäisi, kun en voi olla varma työn laadusta. ::)
Yleensäkin on niin, että kun itse tekee, tietää mitä on tehty ja miten.
Kaikille se ei ole itseisarvo. Meille toisille se on....
:facepalm:
Joku muu tekee niin siinä on takuu. Ja oletettavasti volvoliikkeessä ne on aikalailla ammattitaitosempaa porukkaa. Ei h*mmetti oikeasti.
-
Ei kuvaa
Öljytiiv 35x47x7 Volvo
B19/B21/B23/B200/B230 (35x47x7) [1974-1993]
- Motonetin sivuilta ei löytynyt 940 kohalta tuota nokka-akselin tiivistettä... Käykös tuo 200 sarjan...... Hihna ostettu tuosta paikallisesta adhd kaupasta... Gates
-
Käy se paikalleen, mutta mie voin lahjottaa sulle vain vähän revenneen 400tkm ajetun volvolaisen; se pitää paremmin kun tuo minkä saat motonetista. Eli älä laita.
-
Käy se paikalleen, mutta mie voin lahjottaa sulle vain vähän revenneen 400tkm ajetun volvolaisen; se pitää paremmin kun tuo minkä saat motonetista. Eli älä laita.
ok... pitää käydä kysyy tuosta koneistamolta joss sielt löytys loput tiivisteet....
-
Niin. Itse en käyttäisi, kun en voi olla varma työn laadusta. ::)
Yleensäkin on niin, että kun itse tekee, tietää mitä on tehty ja miten.
Kaikille se ei ole itseisarvo. Meille toisille se on....
*ZHWUP*
Mä palasin just tulevaisuudesta, ei hemmetti mikä paikka!
Kävin ens viikossa, löysin siut foorumin ostetaan palstalta kyselemässä venttiileitä! :2funny:
-
Mullakin on joskus nuoruudessa ja tietämättömyydessä ollut tapana nähdä kaikki uhkana. Nyt, kun ikää ja kokemusta on, näen kaiken positiivisemmin. Mahdollisuutena. Näissä bensa takavedoissa ja vielä bensa 850:ssä jakohihnan vaihto hiluineen on sen verta yksinkertainen homma, ettei sitä kehtaa korjaamolla teettää.
Oikealla harrastajalla on toki hyllyssä ainakin yksi venttiilisarja :D Sikäli olit jäljillä.
Foorumilta joskus ostin omaan FD:n. Jos joskus tekisi venttiilirempan. Ei jakohihnan katkemisen takia, vaan ihan venojen ikääntymisen takia. Siinä ovat alkuperäiset saksanmaalla tehdyt venttiilit avaamattomissa volvon pussukoissa... Imut ja pakot.
Edelleen olen aidosti sanojeni takana. Laadulla on tekijänsä. Kokemukseni mukaan syöpäsäätiöt sitä ei tee. Oli sitten kyseessä auton korjaus, muuraus tai vaikka putkiasennus. Ite täytyy tehä!
Ja se joskus eteen toivottavasti sattuva jakohihnaventtiiliremppakin on syytä tehä ihan ite. Itelle kun tekee, ei tule fuskattua.
-sfr-
-
Siis mikä tässä nyt tekee tätä kinaa?
Ei voi olla helpompaa jakopäätä kuin vinokoneen jakopää. Panee vaikka skf tai ina rullan ja hihnaksi gates tai contitech niin on idioottivarma homma. Kiristinkin toimii jousivoimalla, ei siinäkään voi ryssiä jos yhtään tietää mitä tekee.
Jos ei tiedä niin sitten ei tietenkään kannata ihan oikealla moottorilla harjoitella.
-
Komppaan heppaa. Jakopää on sellaista perus ti-osaamista että siihen voi ryhtyä mikäli on jonkinlainen korjausopas olemassa(siis ensikertalainenkin). Jollei ole tarvittavia työkaluja tai paikkaa missä tehdä niin ei muuta kun osaavalle korjaamolle ja ottaa oppia asentajan tavasta tehdä työtä. Kaikki ei siitä kyllä välttämättä pidä mutta jos on supliikki niin yleensä onnistuu.
-
Vaikka tuo vinokoneen jakopää on todella helppo niin voi senki ryssiä hosumalla :2funny:
Auto tallista ulos ja hetken kävi kunnes sammu ja työntämällä takas :buck2:
(http://i1162.photobucket.com/albums/q524/Jogiin/Volvo%20240%20-92/2012-09-09-7621.jpg)
-
Meni eilen itseltä vinokoneen jakoremppa vituiksi jo ennen alkamistaan. Hain ensin Motonetistä QH:n hihnan (todettu Volvo-korjaamolla, että kestää Suomen olosuhteissa, mitä pitääkin) ja tilasin samalla kiristimen, kun ei ollut Porissa hyllyssä. Gatesin satsia olisi ollut, mutta taloustilanne on sellainen, että joka senttiä saa venyttää kuin itäsaksalaista kumihaalaria pukemisvaiheessa. Kiristin sitten saapui eilen, sininen paketti, jossa luki Sweden ja jotain muuta. Pääsen kotiin, otan kiristimen paketista ja pyöräytän rullaa sormella ympäri. Rulla pyörii kuin ilman mitään vastusta kahisevan äänen saattelemana... Laakeri viallinen suoraan paketista tai rasva jäänyt kokonaan välistä pois. Ei muuta kuin takaisin tiskille valittamaan. Henkilökunta ystävällisesti totesi, että ihan selvä homma, ei tätä voi autoon laittaa ja tilasivat INA:n valmistaman rullan tilalle. 240 B200E farkkuun laitoin vuosi sitten saman firman osan ja se oli aivan ok, nyt tulikin sitten sutta ja sekundaa. Onneksi on autonasentajakoulutuksessa opetettu tarkistamaan jokainen uusi osa ennen asentamista.
Goodyearin jakoremmin kanssa näissä on ollut ongelmia. Hihna ei tunnu kestävän Suomen lämpötilanvaihteluita, menee korpuksi ja tulee halkeamia ennen kuin kilometrit/vuodet ovat täynnä. Joku pulju kyseistä hihnaa myynyt ainakin Loimaan alueella, mutta ei ole muuten tullut vastaan.
-
HEPPA: "Siis mikä tässä nyt tekee tätä kinaa?
Ei voi olla helpompaa jakopäätä kuin vinokoneen jakopää. Panee vaikka skf tai ina rullan ja hihnaksi gates tai contitech niin on idioottivarma homma. Kiristinkin toimii jousivoimalla, ei siinäkään voi ryssiä jos yhtään tietää mitä tekee.
Jos ei tiedä niin sitten ei tietenkään kannata ihan oikealla moottorilla harjoitella."
Samaa mieltä olen tismalleen. Ei ole helpompaa. Ja jos ei tuota osaa oikein tehdä, on parempi, kun jättää tämän korjaamo-osionkin lukematta.
Toki osien laatu on juurikin se, josta kaikki lähtee. Toinen on sitten se aito huolellisuus ja harrastuneisuus.
Vähän vaan poikasia vedätin.
-sfr-