Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: Matu - 08.05.2013, 19:05:24

Otsikko: nopeus- ja lämpömittari
Kirjoitti: Matu - 08.05.2013, 19:05:24
Amazon vm-64 nopusmittari näyttää n. 25 km/h väärin eli 105 kun oikea nopeus on 80. Lämpömittari nousee äkkiä tappiin, moottorin lämmöt kuitenkin ok, virrat sammutettuna pysyy keskiasennossa josta laskee hiljalleen, mittari on originaali.
En tiedä onko autoon vaihdettu perä, vaikka ei kai heitto pitäisi noin iso olla vaikka olisi vaihdettukin.
Otsikko: Vs: nopeus- ja lämpömittari
Kirjoitti: Matu - 08.05.2013, 19:50:40
Unohdin mainita että alla alkuperäinen rengaskoko 165/15.
Otsikko: Vs: nopeus- ja lämpömittari
Kirjoitti: sopanja - 09.05.2013, 07:33:05
Kumpikaan mittari ei toimi sähköllä. Nopeusmittari on mekaaninen ja pyörii vaijerilla vaihdelaatikosta. Mikäli näyttää väärin niin laatikon päähän voi muistaakseni vaihtaa eri rattaita välityksien mukaan, joilla saa näyttämään oikein. Voi olla että laatikko tai perävälitys on vaihdettu.

Alkuperäinen lämpömittari on kapillaarimittari (mekaaninen). Kannattaa tarkistaa että lämmöt ovat todella ok kun mittari menee punaiselle/lähelle punaista.
Otsikko: Vs: nopeus- ja lämpömittari
Kirjoitti: Matu - 09.05.2013, 11:47:20
Mulla oli edellisessä amazonissa  tarvikemittari (lämpö) joka nousi tappiin parissa minuutissa, vaihdoin toisen ja se näytti totta.  Mutta se oli tietysti sähköinen.
Arvelin vaan kun auto ei keitä ja syylärin korkin saa avata saamatta suihkua silmilleen, vika vois olla mittarissa.  VP tarjoaa vaan yhtä, 16 hampaista ratasta vaihdelaatikkoon, onko amazoneissa ollut useitakin erilaisia?
Otsikko: Vs: nopeus- ja lämpömittari
Kirjoitti: sopanja - 09.05.2013, 11:48:44
En tiedä Amazonista mutta vaihdelaatikko/ratas voi olla lähtöisin myös 140 tai 200 -sarjasta.
Otsikko: Vs: nopeus- ja lämpömittari
Kirjoitti: kimisetä - 09.05.2013, 12:43:30
PV/amazon mekaanisessa lämpömittarissa 100°C kohta on noin punaisen alueen yläreunassa.

Jos mittarivirhe suurenee nopeuden kasvaessa niin vika voi löytyä mittarin sisältä näyttörummun palautusjousen säädöstä eli mittari ollut auki ja säätö mennyt vituralleen.
Jos virhe on sama nopeudesta riippumatta niin laatikon päässä on todennäköisesti väärä ratas.
Otsikko: Vs: nopeus- ja lämpömittari
Kirjoitti: Matu - 09.05.2013, 16:29:06
Kiitos neuvoista. Mittarivirhe näyttää olevan sama nopeudesta riippumatta.
Täytyy vaihtaa se ratas laatikkoon.
Otsikko: Vs: nopeus- ja lämpömittari
Kirjoitti: sjs - 09.05.2013, 18:29:11
Jos mittarivirhe suurenee nopeuden kasvaessa niin vika voi löytyä mittarin sisältä näyttörummun palautusjousen säädöstä eli mittari ollut auki ja säätö mennyt vituralleen.
Jos virhe on sama nopeudesta riippumatta niin laatikon päässä on todennäköisesti väärä ratas.
Kyllä se homma nyt on just toisinpäin, eli jos mittarivirhe suurenee nopeuden mukaan, siellä on väärä ratas, ja jos virhe on sama kokoajan, on joko viisari laitettu väärään asentoon, tai palautusjousi liian kireällä. Tosin tuo palautusjousen kireys voi luoda kiinteän virheen, tai nousevan, riippuen miten kireällä se on JA jos laatikossa on väärä ratas.
Otsikko: Vs: nopeus- ja lämpömittari
Kirjoitti: Amanssi - 15.05.2013, 09:32:04
Eli 200 -sarjassa on erilainen pyörittäjä laatikossa, kuin Amazonissa? Laitoin omaan laatikon, joka on peräisin kakssatkusta. Pitänee ennen ajoon ottamista napata entisestä lootasta vielä se pyörittäjä paikalleen.
Otsikko: Vs: nopeus- ja lämpömittari
Kirjoitti: Ilari - 15.05.2013, 09:37:26
Riippuu sun auton ja sen laatikonluovuttajan perävälityksestä ja rengaskoosta.