Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Renkaat ja Vanteet => Aiheen aloitti: x-saabisti - 11.05.2013, 14:14:08
-
Ostin uudet 2012 paistetut Hankook Ventus Prime 2:set syksyllä 2012 ja asennutin ne aluvanteille tammikuussa 2013. Nyt kun laitoin ne alle, niin pientä täristystä vähän joka kulmasta. Kävin tasapainotuttamassa renkaat ja ekan kohdalla huomattiin, että renkaat eivät ole täysin pyöreät vaan jokaisessa renkaassa on pienehkö "painauma" noin kymmenen sentin matkalla.
Vanteet ovat kunnossa, vanhoilla renkailla ei ollut mitään ongelmia ja tasapainotuskoneessa vanne oli ihan suora. Ainoa liike tuli renkaan "heitosta" eli rengas ei siis ollut yhtä korkea joka kohdasta.
Voiko talvisäilytys aiheittaa tuollaista??? Säilytin kolme kuukautta renkaita tyhjänä pystyssä ja sitten vanteille asennettuina myöskin pystyssä kuivassa +15 asteessa.
Ja jos tuo aiheutuu säilytyksestä, niin voiko renkaille enää tehdä mitään? Ajaa kovaa lämpimäksi ja kannattaisiko olla kovat vai matalat rengaspaineet?
Asiallisista vastauksista kiitos ja kumarrus!
-
Periaatteessa irrallaankin säilyttäminen voi vaikuttaa, käytännössä ei taida pystyä ton tason vaurioon.
Tehtaalta tulee epäkuranttia tai joku sattuma voi rikkoa rakenteita - vie takaisin ostopaikkaan ja vaadi kunnossaolevat.
-
Sellanen tulee mieleen että renkaita ei ole asennusvaiheessa pullistettu paineella tarpeeksi. Kumi voidellaan asennuksessa rasvalla joka kuivahtaa muutamassa viikossa tiivistyspinnalta pois ja sitten kumi ei enää liiku.
Jos renkaassa ei ole käytetty tarpeeksi kovaa asennuspainetta ni kumi on voinu jäädä hiukan sivuun (tähän vaikuttaa vannekin, joissa on eroja). Itse tapaan käyttää esim. 195/65-15 peruskumeissa 4bar pullistuksessa, päästän ilmat pois ja sitten vasta asennan venttiilisielun. Kaikki ei näin tee vaan laskee suoraan venttiilin kanssa 2,5bar ja valmis painotukseen. Tuo ylipaineistus nimenomaan keskittää renkaan vanteelle.
Toinen vaihtoehto on myös kumessa oleva vika. Ns. selkäheitto jota ymmärtäisin sinun kumeissa nyt olevan. Siihen ei auta mikään vippaskonsti. Sitä esiintyy pienissämäärin kaikissa rengasmerkeissä, eikä ole mikään kiinakumien ongelma.
Tämänpäivän renkaiden säilytyksellä ei ole mitään tekemistä tuon kanssa. Renkaat ei mene säilytyksessä pilalle muutakuin kuivumalla.
-
Kyllä säilytys pystyssä voi tuon tehdä jos ne on ilman vanteita ja paineita.
-
Mulla oli vuoden päivät renkaat vanteineen säilytyksessä juurikin pystyasennossa, sen jälkeen ne oli ajossa kuin kulmikkaat, jäätävää tärinää.
Muutaman päivän ajolla ne siitä kylläkin tasaantui.
-
Mulla samat kumit alla ja tärinää ilmenee kun auto seissyt pari päivää paikoillaan. Häviää kun ajanut noin 10km. Painetta noin 2.6. Seuraavat kumit jotain muuta merkkiä. Nämä on valmistettu 2011 alussa. Eivät vielä tätä uutta kumiseosta.
-
Mulla samat kumit alla ja tärinää ilmenee kun auto seissyt pari päivää paikoillaan. Häviää kun ajanut noin 10km. Painetta noin 2.6. Seuraavat kumit jotain muuta merkkiä. Nämä on valmistettu 2011 alussa. Eivät vielä tätä uutta kumiseosta.
samat renkaat löytyy täältäkin ja ei ole mitään ongelmaa, toinen setti menossa. :)
-
Aihetta sivuten : Volvon ohjekirjassa on mainittu "yökankeus", joka saattaa aiheuttaa tärinää :buck2: Jonnekkin tuon lainauksen joskus linkitin ;)
-
Mulla samat kumit alla ja tärinää ilmenee kun auto seissyt pari päivää paikoillaan. Häviää kun ajanut noin 10km. Painetta noin 2.6. Seuraavat kumit jotain muuta merkkiä. Nämä on valmistettu 2011 alussa. Eivät vielä tätä uutta kumiseosta.
Kumho KU 31:set tekivät loppukesästä samaa. Ensimmäiset ja viimeiset Kumhot, palasin takaisin Pirelli, Michelin linjalle kesärenkaissa.
E: Muistaakseni 31:set kestivät vain kolme kuukautta josta yli 95% maantietä. Halvalla ei saa hyvää...
-
KU 31 :set suli alle , ei enään ikinä kumhoja >:(
-
Täällä on ku31:set ollu alla 2kesää & +25tkm ja on suditeltu jonkunverran ja poltettu kumia monesti jarrua vasten ja edelleen on n. 3mm pintaa.. Nyt ehkä vanhemmiten tuntuu että yön /parin seisontapäivän jälkeen aavistuksen tärrää ekat pari kilsaa.
Edit: ja samoilla yksilöillä ajettu myös päivä botniaringillä 2011..
Edit2: Meillä oli yhdet renkaat jotka oli varastossa muutaman vuoden pystyssä (renkaat siis vanteilla) ja laitettiin ne alle ni oli kyllä _niin_ kulmikkaat että tuntui lähinnä että auto loikkii eteenpäin..
-
Renkaathan kannattaisi aina säilyttää vaikka pinkassa kyljellään. Varsinkin pelkkiin kumeihin tai vajailla paineilla oleviin voi hyvinkin jäädä painauma, joka pitäisi kyllä hävitä ajan saatossa.
En ihmettelisi yhtään jossain Kumhoissa tai Humpuukeissa, tapahtuu jollain paremmillakin renkailla.
-
Sellanen tulee mieleen että renkaita ei ole asennusvaiheessa pullistettu paineella tarpeeksi. Kumi voidellaan asennuksessa rasvalla joka kuivahtaa muutamassa viikossa tiivistyspinnalta pois ja sitten kumi ei enää liiku.
Jos renkaassa ei ole käytetty tarpeeksi kovaa asennuspainetta ni kumi on voinu jäädä hiukan sivuun (tähän vaikuttaa vannekin, joissa on eroja). Itse tapaan käyttää esim. 195/65-15 peruskumeissa 4bar pullistuksessa, päästän ilmat pois ja sitten vasta asennan venttiilisielun. Kaikki ei näin tee vaan laskee suoraan venttiilin kanssa 2,5bar ja valmis painotukseen. Tuo ylipaineistus nimenomaan keskittää renkaan vanteelle.
Toinen vaihtoehto on myös kumessa oleva vika. Ns. selkäheitto jota ymmärtäisin sinun kumeissa nyt olevan. Siihen ei auta mikään vippaskonsti. Sitä esiintyy pienissämäärin kaikissa rengasmerkeissä, eikä ole mikään kiinakumien ongelma.
Tämänpäivän renkaiden säilytyksellä ei ole mitään tekemistä tuon kanssa. Renkaat ei mene säilytyksessä pilalle muutakuin kuivumalla.
Just näin!
Nokian renkaisiin ei tuo 4bar välttämättä riitä.