Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: juffe - 11.05.2013, 23:31:32
-
Moi,
Onko jossain ohjeita pumpun remmin ajoitukseen. Paljonko pitää olla asteita kun ajoitetaan Autocomilla. Autocomin kaaviossa oli kolme viivaa, mitä seurata, niin mikä se niistä on?
-
Ensin mekaaninen ajoitus heittokellolla kohille, ja sit muut. :hello:
-
Joo, mekaaninen ajotus on kohdillaan mutta miten tuo dynaaminen?
-
Moi,
Onko jossain ohjeita pumpun remmin ajoitukseen. Paljonko pitää olla asteita kun ajoitetaan Autocomilla. Autocomin kaaviossa oli kolme viivaa, mitä seurata, niin mikä se niistä on?
Viivat tarkoittvat todennäköisesti ylintä ja alinta mahdollista arvoa ja keksimmäninen viiva on suositusarvo. Jos autolla on ajettu paljon, niin kannattaa säätää ihan niin aikaiselle, kuin on mahdollista ilman vikavalon syttymistä. Tämä edesauttaa kylmäkäynnistystä huomattavasti.
En tiedä miten Autocomin taulukossa on merkattu aikainen(-), tai myöhäinen(+) ruiskutus, mutta Volvon omissa ohjeissa on ainakin + ja - loogisesti ajateltuna väärin päin, eli ruiskutus pitää säätää toleranssialueen + päähän, jotta ennakko on aikaisella. Jos taulukosta ei selviä kumpi on aikainen ja kumpi myöhäinen, niin hihnapyöriä ja niiden pyörimissuuntia pähkäilemällä selviää oikea säätösuunta aika helposti.
-
Viialassa laitettiin autocomilla muistaakseni asteen aikaiselle, tämä oli jonnin verran enemmän kuin autocomin suositus. hyvin lähti käyntiin tuolla ennakolla ainakin kevään pikkupakkasessa. Itse kun koitin pikkupakkasessa saaha käynnistymään ilman softaa tai heittokelloa niin päädyin autocomin mukaan 13asteen ennakkoon joka on jo vähän liikaa :) pumppua sai kääntää (renkaiden eteenpäin pyörimisuuntaan)kyllä reilusti ns.ylämäkeen että 13 astetta saavutettiin, lähtipä silti nätisti käymään kylmällä koneella pakkasessa :D vikavalo tietysti syttyi.
-
Moi,
Mistä siis tuo hienosäätö tehdään? Tänään otin kopan auki ja tutkailin, ei ihan heti ottanut silmään. Siis pumppua kääntämällä? Mistä löysätään?
-
Moi,
Mistä siis tuo hienosäätö tehdään? Tänään otin kopan auki ja tutkailin, ei ihan heti ottanut silmään. Siis pumppua kääntämällä? Mistä löysätään?
Jos on ihan vaan pikkusen pielessä, niin siitä pumpun hihnan alemmasta ohjainrullasta. Se on epäkeskeinen, joten ennakko muuttuu rullaa kääntämällä. Tarvitaan 16mm kiintoavain ja 6mm kuusiokoloavain. Kannesta korkkaa kierteet sitten aika herkästi, joten täytyy olla tarkkana sen mutterin kiristämisen kanssa.
Jos säätöä tarvitaan rutkasti enemmän, niin kannattaa säätää ensin se alempi rulla noin suurinpiirtein keskiasentoon ja sitten säätää ennakkoa nokka-akselin takapään hihnapyörästä ja sitten hienosäätö sillä alarullalla.
Säätämisen jälkeen pitää vielä tarkastaa siitä pumpun hihnan ylemmästä rullasta hihnan oikea kireys.
-
Onko normaalia että pumpun hihnan kiristinviisari pilkkii koko ajan ja testerillä arvot soutaa puoli astetta, jolloin tarkkaa arvoon säätäminen on tosi hankalaa. Tuntuu että moottori nykäsee silloin tällöin.
-
Kyllä viisari väpättää kun kuormitus ei ole tasainen. (pumppuhan ei tee tasaisesti painetta suutinlinjaan vaan "pytty kerrallaan")
-
Entä dynaaminen säätö? Delphi asteikko soutaa melkein asteen jotenka hankala on tarkasti säätää.
-
Se kuuluu asiaan eikä asteen vipotuksella ole mitään merkitystä.