Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: veijola - 12.05.2013, 13:24:38
-
Ennenku alan itte rakenteleen nii samahan se on täältä ensin kysästä, että olisiko kellään Pirkanmaalla tarjota lainaan valmiiksi rakenneltuja jämeriä työkalua v70 tdi:n kuningaspultin aukaisuun? Kunnon vastatuki hihnapyörään ja jos oot patentoinu jonku julmetun vääntimen niin kelpais myös :) momenttiavvainta täytyy lainata töistä..
-
Eikös perinteinen konsti oo avata se moottorin omalla voimalla ;)
Joku jämerä työkalu kiinni ja laittaa varren johonkin sopivaan paikkaan ja eikun starttaan. Näin niitä on otettu auki. Ei ehkä oppikirjasta mutta kyllä lähtee.
-
Eikös perinteinen konsti oo avata se moottorin omalla voimalla ;)
Joku jämerä työkalu kiinni ja laittaa varren johonkin sopivaan paikkaan ja eikun starttaan. Näin niitä on otettu auki. Ei ehkä oppikirjasta mutta kyllä lähtee.
Tuon pultin kiinni laittaminen vaatii jokatapauksessa vastaavat työkalut, kuin irroitus, niin ehkä se kannattaa avatakkin sitten oikeilla tavoilla :)
Ellei sitten jo remonttiin lähtiessä päätä laittaa sitä pulttia liian löysälle sitten lopuksi :)
-
Näinhän se menee.piru vie tuon limpun pitelemiseen pitää vissii putkesta tehä se työkalu, mikä jossakin foorumilla tulikin vastaan.eikai tuota automaattivaihteista konetta saa mitenkään lukkoon muuten?
-
Näinhän se menee.piru vie tuon limpun pitelemiseen pitää vissii putkesta tehä se työkalu, mikä jossakin foorumilla tulikin vastaan.eikai tuota automaattivaihteista konetta saa mitenkään lukkoon muuten?
Hammaskehän kohtaalla laatikon alapuolla kolo, mihin saa esim. vääntöraudan ja sillä pidettyä vastaan, sit pitkällä jatkolla päätypultti auki, näin tein n. 10 jakopäätä ennen kun tein lukitustyökalun ettei tarvii aina olla kavera auttamassa
-
Juu kattelin vähän kehää ja mallailin meisseliä,mutta kaverinhan se tosiaan tarvii.onko hampaat vaarassa tuolla tavoin tuettuna?vaan eipä noin isolle kehälle taida niin paljo voimaa kohdistua enään..
-
Juu kattelin vähän kehää ja mallailin meisseliä,mutta kaverinhan se tosiaan tarvii.onko hampaat vaarassa tuolla tavoin tuettuna?vaan eipä noin isolle kehälle taida niin paljo voimaa kohdistua enään..
Eipä toi mikään paras ratkaisu ole, mut tosiaan tallin lattialla ja paskoilla työkaluilla en aikasemmmin muuta ratkaisua keksiny, mut mistään en oo vielä rikottua saanu mitään.. Omasta mielestä varmasti parempi ratkaisu ku avain johkiin väliin ja starttaan
-
Itse hain joku vuosi sitten volvolta ko. työkalun ja kiristäjän työkalun (9995645 ja 9995649), taisi tulla hintaa yhteensä yli 150, nyt näyttää netistä saavan vaajalla 100 eurolla. Autoa ei enää ole, jos työkalut kiinnostaa niin laita yv.
-
Jaahas, menee offtopikin tarinoimiseksi mutta menköön.
Joku on saattanut ihmetellä, miksi mutteria kutsutaan pultiksi. Noh - ihmettelylle on sijansa ja alunperin kuningaspultilla ei ole tarkoitettu mitään kruunumutteriin tai hihnapyöriin liittyvää.
Alunperin "King pin" oli vaunujen akselin kääntötappi, joka yhdisti vaunun (etu)akselin ja korin ollen samalla kääntöakseli. Muisteleppa miten länkkäreissä uudisraivaajien vaunujen etuakseli kääntyi karavaanin kääntyessä inkkareita pakoon. Etsi kuvasta kuningaspultti: http://pioneerswest.com/images/wagonsketches.jpg
Autojen aikakaudella hevosvaunutyyppiset ohjausjärjestelmät saivat väistyä kahden eri kääntöakselin ympäri kääntyvien pyörien tieltä, kääntyminen synkronoitiin raidetangon avulla. King pin:jä tarvittiin tähän konstruktioon kaksi, yksi kumpaankin napaan, ja käytännönläheinen pultti-ratkaisu toi rinnalle King bolt -termin. Jäykän akselin yhteydessä tämä ratkaisu on ollut defacto. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/41/Ford_08.jpg/800px-Ford_08.jpg
Myös kotimaisen Sisun jäykän akselin päissä oli vertikaaliset reiät ja vastaavat korvakkeet navassa. Kuningaspultti yhdisti nämä osat ja toimi etupyörien kääntöakseleina. Koska kyseessä on hyvin merkittävä pyörän kiinnittävä liitos, varmistettiin kuningaspultti kruunumutterilla ja sokalla.
Pirun päästi irti se suunnittelija, joka jätti Sisun akselista ylemmän rasvanipan pois. Sen johdosta kuningaspultin yläpää kääntyi kuivana ja aina silloin tällön löysi katsastusinsinööri etupyörästä klappia eli kuningaspultin aukaisun vaativan korjaustyön. Tietämätön apupoika saatuaan paskaduunikseen avata tuo hankala, hikinen ja likainen kuningaspultti sitten meni keksimään, että kuningaspultti -termi tulee kruunun näköisestä mutterista. Apupojan kierosilmäinen agraarihenkinen serkku puolestaan jatkoi tarinaa puhuen kruunumutterista kuningaspulttina.
Vaikka autotekniikassa kuningaspulttia ei juurikaan enää fyysisenä elementtinä tapaa elää se kuitenkin nykyautojenkin terminologiassa. KPI - King Pin Inclination
-
Hyvvää sivistystä roilolta! .Joo, itte käsitin tuon termin vaan sellaisena kepeähkönä viittauksena siihen, että tuota pulttia tulee kunnoittaa, muuten käy huonosti :)
Toi Tonton tapa oli ihan hyvä aukoa pultti ja kiristää, eise siinä kehällä paljoa meisseliin vastannu vaikka pulttia väänsi 2,5 m varrella. Mutta minusta se oli aika löysässä jonku semimerkkiliikkeen jäljiltä ku vaimoke sen väänsi auki melkee sen 2,5m tangon omalla painolla, jonnin verrran tietty avittaen.
Mullaki on hyvä työkalu jo tekeillä tuohon. jämerä latta jonka päässä lovettu paksu putken pätkä ja reikä latassa että 3/4" hylsy menee läpi.
Piru vaikka kuin huolella yritin tehä nii enköhän unohtanu sen peltisen suojan limpun taakse laittaa ennen ku kirrasin limpun kii :S .no, liekkö tuo suuresti haittaa, joillaki vissii hihna sulanu tuohon peltiin nii eipähä oo sitä vaaraa sitte..
-
Hyvvää sivistystä roilolta! .Joo, itte käsitin tuon termin vaan sellaisena kepeähkönä viittauksena siihen, että tuota pulttia tulee kunnoittaa, muuten käy huonosti :)
Toi Tonton tapa oli ihan hyvä aukoa pultti ja kiristää, eise siinä kehällä paljoa meisseliin vastannu vaikka pulttia väänsi 2,5 m varrella. Mutta minusta se oli aika löysässä jonku semimerkkiliikkeen jäljiltä ku vaimoke sen väänsi auki melkee sen 2,5m tangon omalla painolla, jonnin verrran tietty avittaen.
Mullaki on hyvä työkalu jo tekeillä tuohon. jämerä latta jonka päässä lovettu paksu putken pätkä ja reikä latassa että 3/4" hylsy menee läpi.
Piru vaikka kuin huolella yritin tehä nii enköhän unohtanu sen peltisen suojan limpun taakse laittaa ennen ku kirrasin limpun kii :S .no, liekkö tuo suuresti haittaa, joillaki vissii hihna sulanu tuohon peltiin nii eipähä oo sitä vaaraa sitte..
Viimeks ku portterin jakopään väänsin, lähti pyssyllä auki :D Muistitko sen peltilapun pultit kuitenki laittaa? Muistaakseni öljypumppu osaksi niillä kiinni..
-
enköhän unohtanu sen peltisen suojan limpun taakse laittaa ennen ku kirrasin limpun kii :S .no, liekkö tuo suuresti haittaa, ..
Nyt on siis hihnan umpikotelosta alaosa avoimena? Ei tarvinne kauaa ajaa, kun kotelossa pyörii hiekkaa, joka hetkessä tuhoaa hihnan ja hihnapyörät.
-
Isompi kikkare tekeekin sitten jo nopeasti isomman vahingon.
-
Jeh, syvällä sisimmässäni sen jo myönsinki että auki se pitää vielä ottaa.