Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: verQ - 13.05.2013, 12:52:43
-
Teres!
auto on 940 turpodiisseli vm 95 ajettu 550 000
Elikkä onkelmana sellainen että paisari ei kupli käydessä, mutta aina koneen jäähdyttyä paisari kuplii, eli on siis painetta.
Voiko olla orastava kansivika/hiusmurtuma jossaki joka lämmetessään laajenee ja aiheuttaa painetta vai mikähän olis probleemana?
toinen kysymys koskee turboo. Mahtaakohan pamahtaa pian kun valutellut öljyä jostakin keskeltä turbon alta. (en pahemmin turbojen anatomiaa tiedä, pahoittelen)...
Kiitokset jos viitsitte neuvoa.
-V
-
Terve.
Ei välttämättä vakavaa,pieni vuoto jäähdytysjärjestelmässä riittää.
Jäähtyvä moottori imee ilmaa vuotokohdasta kun pitäisi imeä nestettä paisarista,
kylmä moottori lämmetessään kuplii ilman paisariin.Esim.lämppärin hana vois olla mahdollinen,ilma kun kulkee pinemmästä raosta kuin neste.
Tubossa taas on keskellä alla voiteluöljyn paluu putki kiinni,veikkaan tuon putken tiivisteen vuotavan.
-
Selvä, kiitoksia! Vähän helpotti pelko perseessä :)
Kyllä se jostain valuttelee ilmeisesti vaihteiston päälle (koneen takaosasta) J-nestettä, mutta ei millään ole löytynyt vuodon aiheuttajaa. Radiator sementit on heitetty järjestelmään ja uusi hanakin vaihdettu Volvon alkuperäiseen pari kuukautta sitten. Lämppärin kennokaan ei näyttäisi vuotavan..
Täytynee tarkistaa tuo turbon tiiviste, josko vähenis vuodot!
-
Ottaa sen turbon öljynpaluun irti ja putsaa hyvin. Sen jälkeen tiivisteliima väliin ja takaisin paikoilleen, ei pitäisi vuotaa enää.
Tuosta jäähdytin-nesteen vuodosta niin näissähän tulee muistaakseni yksi lämppärin letku, jonnekin kannen taakse kiinni niin ettei vain se vuoda ?
-
Olen huomannut sen takimmaisen lämppärin letkun, ja kattonut ettei valskaisi. Pitänee tarkistaa paremmin, kun en muutakaan paikkaa keksi, mistä voisi tuonne seudulle vuodella.
Kiitos neuvoista! pitänee tosiaan napata paluuputki irti ja ostaa tiivisteliimaa mätänetistä samalla kun hakee jarruosaa (toiv ei väänny kieroo tarvike levyt samantien.)
-V
-
Kiitos neuvoista! pitänee tosiaan napata paluuputki irti ja ostaa tiivisteliimaa mätänetistä samalla kun hakee jarruosaa (toiv ei väänny kieroo tarvike levyt samantien.)
Mulla ainaki sattu jotku maanantaiversiot etujarrulevyistä, meni kieroksi reilussa vuodessa.... ;D
-
Iltasatua:
Volvossani oikein jännittävä ulvonta (luultavasti takapäästä).
Ääntämistä on jatkunut jo melko pitkään, mutta pikkuhiljaa voimistunut, ja ylensä muutaman päivän seisseenä kevättalvellakin jo volvo ulvoi melko voimakkaastikkin hetken aikaa alkutaipaleesta, mutta jo parin minuutin ajon jälkeen ääni lakkasi, Aina! Joka päivä ulvontaa ei tapahtunut.
Viikko takaperin ulvonta alkoi tälläkertaa noin puolen tunnin motari ajon jälkeen liikkeelle lähdettäessä todella kovana, ja jokin alkoi jurmuuttamaan vastaan, joten pysäytin auton tien sivuun. Sammutin auton ja hetken ihmettelin joka jälkeen pakitin hieman ja lähdin ajamaan ja ulvonta oli vaimentunut. Pyörän navat eivät lämminneet, perä tuli kokeiltua sudittelemalla ettei nahista/äännä, Jarruremppa tehtiin joka kulmaan, koska ajatuksena oli, että josko jarrut jumittelee päälle. Jarrurempalle oli kyllä aihetta, (etu levyt kuluneet varmaan 6-7mm... palat ihan loppu, männät naheet..), paikat rasvailtiin ja kuparitahnoitettiin.. Eilen tuli valmista, Kiitos anonyymin entisen volvomiehen remppa avusta! ;)
Vaan kun lähti taas ajamaan niin ulvahtelu ei ollut hävinnyt. Aluksi muutaman sekunnin kunnon ulvaisu (vauhtia ehkä 20-40), joka taas vaimeni ja muuttui tasaisemmaksi yhä hiljaisemmaksi ulinaksi. Ulina tuntui kuuluvan pääosin vedossa ja oikealle käännettäessä hieman voimistui. vapaalla suoraan ajettaessa ei kuulu mitään...
Voisiko se olla kuitenkin vasen pyörän laakeri, kertokaas nyt viissaat, kun ei viitsisi turhaan aukaista?
-V
-
Tarkistapa nyt ihan aluksi kardaanin tukilaakeri.
-
Siitä tukilaakerista lähtee aika kova meteli kun se on hajoamassa.
-
Siitä tukilaakerista lähtee aika kova meteli kun se on hajoamassa.
Pohjaan hakkaavasta kardaanista vielä kovempi. Eikä se pyöränlaakerivika ole jos navat ei lämpene yhtään.
-
Jep jep, pitää tarkistaa, Ei kyllä väristele omasta mielestä hirveesti, mutta voisi hyvin olla sekin.
-
Mulla tuossa talvella ulisi kans aina pariminuuttia ajoonlähdön jälkeen mutta sitten tasoittui. Nyt kun tuli lämpimät ilmat nii ulina väheni, mutta silti varalta vaihdoin peräöljyt.. Oli kyllä sellasta soppaa että ei ollu hetkeen vaihdettu :nohnoh
-
Itsellä vaihdetu juuri, tiedä häntä voisiko uuden peräöljyn laatu olla huonoa, tuskin niin huonoa kuitenkaan että alkaisi perä nahistaan vastaan...
-
Laakeri ja gummi tuli vaihdettua. Bilteeman osia, ei ruvennut ravistelemaan niinkuin monesti on käynyt ilmeisesti porukalla? Onko sitten bilteman osa parempi kuin mätänetin tässä kohtaa, vaiko menikö heti sopivaan asentoon. Volle ei ainakaan toistaiseksi ole ulvahtanut enempiä vaihdon jälkeen, ehkäpä korjaus onnistunut!
Edelleen pieni vihellys peräpäästä. Olisiko perän normi ääniä puol miljoona kun kilsoja takana....
-V
-
Luultavasti takapyörän laakeri on hajoamassa.
-
Kumpaa puolta tässä tapauksessa epäilet? vasen?
-
Kumpaa puolta tässä tapauksessa epäilet? vasen?
vaikea sanoa tässä tapauksessa, voimistuuko ääni kaarteisiin ajaessa?
-
"Vaan kun lähti taas ajamaan niin ulvahtelu ei ollut hävinnyt. Aluksi muutaman sekunnin kunnon ulvaisu (vauhtia ehkä 20-40), joka taas vaimeni ja muuttui tasaisemmaksi yhä hiljaisemmaksi ulinaksi. Ulina tuntui kuuluvan pääosin vedossa ja oikealle käännettäessä hieman voimistui. vapaalla suoraan ajettaessa ei kuulu mitään..."
elikkä oikeelle käännettäessä saattaa pikkasen voimistua. Eikö laakerin pitäisi ääntää vapaallakin rullailtaessa?