Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Elno - 16.05.2013, 21:56:15
-
Hei!
Minulta katkesi matkanteko tänään. :( Juuri hankkimani loistoyksilö 940 Classic hyytyi. Mitään varoitusvaloja ei syttynyt ennen hyytymistä ja lämpötilamittari näytti normaalia lukemaa.
Työnsin auton tien sivuun ja kurkkasin konepellin alle. Jäähdytysnestettä joka puolella?
Autossa on uusi, helmikuussa vaihdettu jäähdytin. Silmäilin sitä ja huomasin, että oikeassa yläosassa on reikä, josta mahtuu peukalo sisään. Siis siitä puuttuu jotain? :o
Osaatteko kertoa mitä tuossa pitäisi olla? Siis tuossa automaattivaihteiston lauhdutinputken yläpuolella.
(http://www.lataakuva.fi/di/SM46/IMG_2985.jpg)
-
Taitaa joku muovitulppa puuttua siitä, laita takuuseen.
-
Taitaa joku muovitulppa puuttua siitä, laita takuuseen.
Tuohon tulisi sähköflektin anturi vanhemmissa lintoissa. Sähköflektittömissä ja uudemmissa (jossa ecu hoitaa sen homman) on tulppa.
-
Tulpan ei vissiin ole tarkoitus lähteä ajossa pois. >:( Nyt sitä ei ole enää missään, joten pitää keksiä jotain. ??? Pitää olla huomenna yhteydessä auton korjanneeseen Oululaiseen liikkeeseen. On tosin 600km päässä sieltä missä auto nykyään liikkuu...
Toivottavasti moottorille ei käynyt kuinkaan, kun meno tosiaan hyytyi ja auto sammui. Hinasin 500m päässä olevan korjaamon pihaan odottamaan tuomiota...
-
Tulpan ei vissiin ole tarkoitus lähteä ajossa pois. >:( Nyt sitä ei ole enää missään, joten pitää keksiä jotain. ??? Pitää olla huomenna yhteydessä auton korjanneeseen Oululaiseen liikkeeseen. On tosin 600km päässä sieltä missä auto nykyään liikkuu...
Toivottavasti moottorille ei käynyt kuinkaan, kun meno tosiaan hyytyi ja auto sammui. Hinasin 500m päässä olevan korjaamon pihaan odottamaan tuomiota...
Jos ihan hyytyi ja moottori jumahti, kuulostaa pelottavasti lämpöleikkaantumiselta :| Juu, ei ole tarkoitus lähteä ajossa irti :D
-
Jep, jep..., ei PRKL! :( Jos tosiaan leikkasi kiinni, niin toivottavasti korjaamolla on vastuuvakuutuksensa kunnossa. :-\
-
Jumiin se tosiaan varmaan meni. Kun nesteet lähtee koneesta niin lämpömittarin anturi on ilmassa eikä nesteessä ja näyttää normaalia vaikka kone melkein sulaa.
Näihin kannattais vaihtaa vaikka etuvedon paisari, siinä on nestepinnan tason anturi. Siitä voi itse helposti patentoida merkkivalon kabiiniin.
Etuvedossa tuo on kerran pelastanut itsellä konerikolta.
Korjaamo ei kyllä ole voinut mitenkään arvata että tulppa lentää pois, niitä tosin silloin tällöin lentelee.
Jos tuosta kalun vielä tekee, kannattaa varmistaa se tulppa jollakin patentilla.
-
SOpivan kokoinen veneen pohjatulppa siihen reikään.
Tai anturi.
Tämä sinulle huono juttu on muille hyvä varoitus. Ei kannata luottaa tuohon tulppaukseen. :'(
-
onkohan tuohon sun autoon tapahtunut jotakin vakavampaakin jos ajosta on hyytynyt? ja etkä ole huomannut kun tuo tulppa on lähtenyt pois. nimittäin kun itsellä irtosi parkissa tuo tulppa ja auto oli käynnissä niin kyllä siitä melko höyrypilvi nousi, kun vedet lentää suoraan turbon ja pakosarjan päälle. tulppa taisi silloin löytyä runkopalkin päältä.
-
Tuollainen tulppa löytyi runkoaisan päältä. Kiitos vinkistä.
(http://www.lataakuva.fi/dm/N3C8/IMG_3052.jpg) (http://www.lataakuva.fi/pm/N3C8/IMG_3052.html)
Autoon on ilmeisesti vaihdettu väärä syyläri (tai jokin yleismallin tarvikesyyläri), koska vastaavanikäisessä samanlaisessa Volvossa tuota reikää ei ole:
(http://www.lataakuva.fi/dm/RCRP/IMG_3051.jpg) (http://www.lataakuva.fi/pm/RCRP/IMG_3051.html)
Vaikka tuo tulppa autostani löytyikin, niin mikään ei tietenkään estä sen irtoamista uudelleen. Veneen pohjaproppu oli myös hyvä vinkki, mut jotenkin ei tunnu oikealta ratkaisulta.
No täytyy keskustella asiasta korjaamon kanssa, joka syylärin helmikuussa vaihtoi ja odotella toiselta korjaamolta tuomiota moottorin kunnosta. En voinut viedä samaan paikkaan takaisin, koska ovat yli 600km toisistaan..
-
Samanlainen tapaus on käynyt mutta valtaisa höyry paljasti vian ennen muita seuraamuksia.
Siniseltä sai melko edukkaasti uudenkin tulpan&tiivisteen.
Mutta kieltämättä epäluotettava ratkaisu kun ei millään varmistettu paikallaan pysymistä.
-
Nostan vanhaa aihetta koska itsellä kävi sama homma eilen. Tarvikesyyläri ostettu noin 2kk sitten motonetista. Olkaahan siis tarkkoina näiden kanssa.
Tuonhan voi tien päällä korjata esimerkiksi sopivan kokoiseksi vuollulla puutapilla koska siihen jää se tiiviste paikoilleen =)
Motonet lupasi uuden tulpan mutta millähän tän saa sillä tavalla kiinni ettei lähde uudelleen lentoon?
-pelleeee
-
mulle kävi aikoinaan niin että kun ylävesiletkun stumppi oli halki niin ajelin sillä vielä 3vuotta kun piti paisarin korkkia löysällä niin ei kerännyt painetta ja ei vuotanut kun kovilla pakkasilla vähän,kunnes kerran kun tulin parkkikselle ja olin jo ulkona autosta niin se ampu ylävesiletkun irti ja höyry oli sen mukanen,no sitten motonetista jäähdytin ja paikalleen,seuraavana päivänä tulin himaan ja pääsin ulos autosta niin taas kuulu poksahdus ja höyry oli sen mukainen,no se ampu ton saatanan tulpan sitten vex :2funny: työnsin tapin takas paikalleen ja paisarin korkkia pidin vähän löysällä niin nyt se on pysynyt siellä parivuotta,tänään hain siihen tulpan mikä varmasti pysyy,kyllä se oma tulppa on tosi löysä kun sormineen tulee pois,tää tulppa pysyy kyllä,ja ammuskelu loppuu.
(http://i1.aijaa.com/t/00020/12562763.t.jpg) (http://aijaa.com/Yanr5t)
-
Komeen näkönen :)
Mä laitoin sen uuden tulpan kiinni ny parilla nippusiteellä. Vois ehkä laittaa lisäks myös jonkun semmosen ruuvattavan puristimen niin ainakin pysyis.
Ei mulla kyl tuolla liiallisia paineita pitäs olla ainakaan kun paisarin korkki on aivan pakkauusi ja volvolta...
-pelleeee
-
Komeen näkönen :)
Mä laitoin sen uuden tulpan kiinni ny parilla nippusiteellä. Vois ehkä laittaa lisäks myös jonkun semmosen ruuvattavan puristimen niin ainakin pysyis.
Ei mulla kyl tuolla liiallisia paineita pitäs olla ainakaan kun paisarin korkki on aivan pakkauusi ja volvolta...
-pelleeee
joo painetta ei tarvi paljon olla kun tulppa lähtee irti jos sen sormilla saa irti jäähdyttimestä.
-
Itsellä kans tuo motonetin tarvikesyyläei kun alkuperäisestä murtus se putki mihin tulee ylävesiletku. Ihmetellyt myös tuota suht heikosti kiinni olevaa tulppaa... Noin puoli vuotta rullailtu tuolla syylärillä mutta ei ole vielä ainakaan ampunut pihalle. Elikkäs kummosen kumitulpan olette sen alkuperäisen tilalle pistänyt? Ja pitääkös se sitten..
-
Hain motonetistä 19mm veneen pohjapropun, mites sen sais siihen niin että se myös pysyy siinä?
-
työnnät sen reikään ja kiristät,tietysti se vanha kumi pois,mulla ainakin pysyy paikallaan. ;)
-
::) mustaa sikaflex liimamassa jos vielä tiivistyspintaan vetasee, taitaa o
lla ja pysyä. Toki voi olla vaikea se paisuntatulppa siihen seuraavaan jäähdyttimeen sitten siirtää...
Tai veneeseen. ::)
-
Hyvä että tuli luettua tätä palstaa. Vaihdoin nimittäin eilen uuden syylärin syystä joka näkyy olevan yleisempi kuin uskoin. Eli ylävesiletkun putki juuresta poikki. Ihmettelin vähä sitä kun mukana tuli minigrippussi jossa nippuside ja ohje pistää se nippuside "in advance" sen tulpan päälle. En sitte laittanu sitä, ihmettelin vaan että miksi.
No nythän se selvisi ja kävin laittamassa. Samalla selvisi että miksi se olisi pitänyt laittaa etukäteen kun sitä ei saa enää pujotettua syylärin kennon välistä. No sain sen kumminkin toisella tapaa. Laitoin samantien kaksi 8)
Onko muut löytäneet samankokoisen syylärin kuin alkuperäinen. Tämä Hella on muuten samanlainen mutta alapäästä puuttuu 10 cm. Eli korkeus alkuperäinen Blackstone 560mm ja varaosa 460mm . Muut mitat samat. On muotoiltu niin että alapään tuet kyllä osuu samoin kuin isompikin. Mulla -98 mallinen 945 classic automaatti, ajettu vasta 235 000.
-
Onko muut löytäneet samankokoisen syylärin kuin alkuperäinen. Tämä Hella on muuten samanlainen mutta alapäästä puuttuu 10 cm. Eli korkeus alkuperäinen Blackstone 560mm ja varaosa 460mm . Muut mitat samat. On muotoiltu niin että alapään tuet kyllä osuu samoin kuin isompikin. Mulla -98 mallinen 945 classic automaatti, ajettu vasta 235 000.
Olet vain ostanut väärän kokoisen. Tuota matalaa ja leveää mallia on joissain harvoissa.