Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: Uusivolvomies - 19.05.2013, 13:12:40
-
Hei kaiffarit taas! Lähtötietoja: Auto V40, 1.9tdi ´98
Tälläinen merkkivalo palaa nykyään autossa vähän väliä. (https://lh5.googleusercontent.com/-HaAQYHUTw40/UZiitympGAI/AAAAAAAAAJE/pbWGKmGfueY/s640/2013-05-19-086%255B1%255D.jpg)
Kerron koko ongleman tähän niin saatte vähän selkoa mitä on tapahtunut...
No ensimmäisenä moniurahihna lähti paikaltaan, siihen löytyi syy että kiristinrulla oli pettänyt ja jäljellä oli pelkkä laakeri.
Tämä tapahtui ajosta, ajoin tien sivuun ja vilkasin konepellin alle. Selväähän se oli että se oli pettänyt kun akun merkkivalo alkoi palaamaan. Tosin en muistanut että vesipumppu pyörii samalla hihnalla ja nesteet ei päässyt kiertämään, joten 100 asteiset vedet oli, ja huomas kun tuli paisuntasäiliön kautta pihalle.
Ajoin noin kilometrin tietämättäni ja yhtäkkiä tietenkin huomasin että lämmöt oli tapissa, ei muutakun bussipysäkille ja auto sammuksiin.
Sitten uuden kiristimenrullan ja hihnan ostaessa heitin osat takaisin paikalleen ja lähdin koeajolle, tämä merkkivalo alkaa palamaan ja välillä sammuu.. Auto savuaa tavallista enemmän kiihdyttäessä ja kone ei käy normaalisti (pitää tavallista isompaa ääntä kun aiemmin) ja liikkeelle lähtökin/kiihdytys on erilaista kun ennen, pitää kaasua painaa urakalla että se jaksaa liikkua..
Luultavasti ennen tätä operaatiota kannentiiviste vuosi vähän ja päästi öljyä nesteen sekaan, mutta nyt sitä öljyä oli paisuntasäiliössä enemmän kun itse nestettä.. siis tämän koeajon jälkeen, ja ylävesiletku ja syyläri kävi niin kuumana ettei montaa sekuntia kestänyt kättä siinä pitää, mutta lämmöt eivät nousseet tämän muutaman kilometrin koeajon aikana.
Tänään sitten kävin katsastamassa nesteet ja paisuntasäiliö oli yllättäen taas tyhjä, eikä auton alla vuotokohtaa.. Ja öljynmäärä oli normaali.
Tässä nyt tuli kunnon romaani huonolla äidinkielellä mutta älkää suuttuko, toivottavasti.
-
Merkkivalo on moottorinohjauksen vikavalo.
Mutta sun autos vika on kansipahvi palanu. Todennäkösesti nyt kun päristelit kansipahvirikkosella, niin lambda ei saa säädettyä kun vettä-bensaa-öljyä suoraan putkeen.
-
Ok!
Tänään vein sen autokorjaajalle, laitettiin auto käyntiin niin suora ja varma vastaus tuli: Jako pielessä.
Ja tämän seurauksena myös merkkivalo palaa.
Ja kuulemma auto savuttaa jos jako on pielessä, että ei kuulemma hätää jos savu ei ole valkoista..
Moniurahihnan säikeitä ilmeisesti mennyt jakopäähän ja pistänyt jaon sekaisin.. Ei halunnut uskoa että kansipahvi olisi paskana, mutta itsekin olen erimieltä.
Saa nähä minkälainen vikalista sieltä sitten tulee..
Ainakaan ei voi olla jaosta riippuvainen se että paisuntasäiliöön ilmestyy öljyä. Kuulemma ihan normaali noissa että on vähän öljyä seassa, mutta sitten kun on öljyä enemmän kun nestettä niin on eri juttu.
-
Sun remonttimiehes haluaa vaan laskutta 2remppaa erikseen, eka jakopää -> oho savuttaa vielä-> sitten kansipahvi.
Otaksun mä, meinaan sitä öljyä ei kuulu olla paisarissa.
-
No periaatteessa siinä vois olla molemmat vialla. Jaon saa oikeen niin ei savuta enää ja kone käy normaalisti, mutta öljyä kertyy paisariin..
-
Pahimmassa tapauksessa kansi halki. Jos pahvi menee vaihtoon niin kannen tarkastus koneistamolla ennenkun laittaa takas.
-
Merkkivalo on moottorinohjauksen vikavalo.
Mutta sun autos vika on kansipahvi palanu. Todennäkösesti nyt kun päristelit kansipahvirikkosella, niin lambda ei saa säädettyä kun vettä-bensaa-öljyä suoraan putkeen.
Tää on diesel
-
Tää on diesel
Kas joo, jäi eka rivi alotusviestistä lukematta :2funny:
Eli siinä tapauksessa komppaan myöskin halkinaista kantta.
-
Aivan. Siis toivotaan pahinta ja pelätään parasta :)
Sitä olen kans miettinyt että mikä on tuon merkkivalon yläpuolella olevan ns. " digitaalinäytön" tarkoitus, kuuluisiko siinä olla tässä mallissa ulkolämpötila?
Siis kun vasemmalla on kello, keskellä on mittarilukemat ja tässä minulla oikean puolimmainen näyttö on täysin pimeä. Näyttö on siis saman kokoinen kun kellon näyttö.
Ja jos siinä kuuluisi olla jotai, niin onkohan se mitenkään helposti korjattavissa vai pitääkö ostaa uusi mittaristo yms.
-
Siinä on joko ajotietokone, pelkkä ulkolämpö taikka sitten ei mitään.
-
Noniii, eli siinä ei ole mitään.
Uutta tietoa tuosta autosta: Kuulemma menny joku sähköinen venttiilisysteemi rikki, että sitä kuulemma herjaa... Ei kyllä aavistustakaan moisesta, mutta antaapa ammattilaisten värkätä!
-
Odotan innolla tulosta miksi merkkivalosi palaa. Minulla on sama ongelma @ S40 2.0i 97' ja ongelma ilmenee ainoastaan jos auto on jonkin aikaa tyhjäkäynnillä. Merkkivalo syttyy ja sammuu kun auto on hetken ollut sammuksissa... Joskus syttyy jopa liikennevaloissa. Vikakoodeja olen töissä lueskellut Boschin KTS340... Kone kertoo että lambda-anturi olisi viallinen, mutta faktahan taitanee olla että ei vaan tunnista tarvikelambdan signaalia. Jotenkin itse yhdistäisin tarvikelambdan ja tuon valon toisiinsa... *kahvia->
-
Noniin, tänään sain sitte hakea auton pois sen venttiilin vaihdon jälkeen.. Tulos: Ei mitään vaikutusta, merkkivalo syttyy jonkun ajan päästä ja myöskin tyhjäkäynnillä, eikä käy yhtään paremmin ku sillon ennen kuin vein tuon korjaamolle.
Eli koneesta kuuluu tavallista isompi ääni, ja kaasua painaa niin mustaa tulee nii perkeleesti. Tavallaan kone ahistuu kun painaa kaasua, ja hitaampi kiihdyttää myöskin... En vielä paikallistanu että lähteekö turbo mukaan..
-
Eli osa nyt oli nimeltään ilmeisesti Ennakon säädin. Eli oli kuulemma vähän käynti parantunut mutta paljon saa painaa kaasua liikkeelle lähdettäessä että jaksaa liikkua.. Mikäkähän vie sähkövika siinä edelleen.
-
Veikkaan tunnistinsuutinta.
Itellä kävi mitensattuu piti pahaa ääntä ja hyytyili.eka vaihettiin ennakonsäädin ja siitä ei ollut mitään apua.
-
Odotan innolla tulosta miksi merkkivalosi palaa. Minulla on sama ongelma @ S40 2.0i 97' ja ongelma ilmenee ainoastaan jos auto on jonkin aikaa tyhjäkäynnillä. Merkkivalo syttyy ja sammuu kun auto on hetken ollut sammuksissa... Joskus syttyy jopa liikennevaloissa. Vikakoodeja olen töissä lueskellut Boschin KTS340... Kone kertoo että lambda-anturi olisi viallinen, mutta faktahan taitanee olla että ei vaan tunnista tarvikelambdan signaalia. Jotenkin itse yhdistäisin tarvikelambdan ja tuon valon toisiinsa... *kahvia->
joo oikeessa olet, näissähän ei tarvikelambdat toimi.
-
Ok, osaatko sanoa että missä tämä tunnistinsuutin sijaitsee? Ja onko helppo ite vaihtaa jos ei ole kovin paljon noiden koneiden kans värkkäilly?
-
Nelospytyn suutin.
Helppo vaihtaa. Se on siinä niinku pässin otassa ;D
-
Ei sulla mitään kuvallista olis heittää missä olis kuvattu tämä suutin? :D Pitää huomenna tosiaan kattoo noita suuttimia.
-
se on se suutin joka on tuplakorkee muihin nähden.
suuttimen runko siis ethän sä edes suuttimia näe päällepäin.. jos alkaa saivartelemaan..
-
Saman korkunen se on aikalailla.
Sen tunnistaa myös siitä, että siihen menee johdot.
-
Ok, kiitoskia. Tänään vien sitten takaisin auton sille samalle korjaajalle joka kahtois nyt vähän tarkemmin tuota autoa.
Selailin noita muita foorumeita niin tuli vaan mieleen että voiko ilmamassamittari olla viallinen? Tai siis voi toki kaikki olla rikki, mutta miten todennäköistä. Entä katalysaattori?
-
Sulla ei oo ilmamassamittaria siinä ollenkaan.
Katti voi olla tukossa, mutta se ei aiheuta tommosia oireita.
-
Noniin, tänään hain tuon auton takasin, ja toimii kun unelma (ainakin vielä)
Vikavalo on poistunut ja kulkee normaalisti... Mutta korjaaja meinas että polttoainepumppu tyhjenee aina koneen jähtyessä, en oikein tajunnut mitä tarkoitti ja meinas ettei kannata uutta pumppua tuohon autoon ostaa. Eli aina kun auto on seisonu jonkun aikaa niin pumppu tyhjenee, en tiiä mistä se sen tietää mutta näin kertoi. Oli tietokoneella värkänny tuon auton tuohon malliin, en tiiä mitä koodeja käytti mutta toimii kumminkin..
Ja kuulemma ensimmäisen venttiilin rungosta vuotaa polttoainetta, itse en kyllä ole huomannut sitä. Onko tuo venttiilin runko paha vaihtaa jos se valskaa?
Pitää nyt ajella tuolla ja seurailla noita nesteitä pitääkö sisällä.