Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: JoelP - 19.05.2013, 16:02:16
-
Johonkin on alkanut katoamaan ohjaustehostimen öljyt S60:sessa. Valuivat pohjamuovin päälle ainakin, kun pihalta lähtiessä jätti kaarevan öljytippavanan. Säiliö on märkä ainakin ollut märkä, mutta siitä ei oikein saa selkoa, vuotaako vai ei, kun ei säännöllisesti kastu. Onko näissä ollut jotain tyyppivikoja, joku tietty letku / tms, mistä alkaa etsimään? Säiliön paluuputki näyttää ainoalta, joka voisi vuotaa, mutta sen verran joutuin katoaa öljyt, että ei oikein tuo paluuputki tuntuisi olevan vikana. Ilmeisesti raidetanko on joissain syypäänä tuohon vuotamiseen? Auto on vuosimallia -06, D5 koneella.
-
Mulla vuosi V70:ssä pumpulle menevä letku. Sen kiristin ja samalla pumpun ruuvit kans niin lakkas vuotamasta.
Ei tuokaan märkänä näkynyt mitä nyt oli likainen sitten.
-
Sama homma, toki jäi kyllä öljyläikkä auton alle. Vuotopaikka oli tehostimen paineputki, jossa oli siitä imusarjan edessä laskevassa osassa pätkän matkaa kumiletku joka sitten vuosi. Tuota vuotokohtaa oli vaikea paikallistaa, mutta kun laittoi toisen veivaan rattia ja kurkistin itse samalla pellin alle, niin näkyihän se kun paineella reiästä ruikkasi tehostimen öljyä.
Kohtuu veemäinen homma tuo letku vaihtaa ja kallis (~160€) varaosa kun ei sitä myydä kuin merkkiliikkeessä.
-
Tokko tuota letkua voi teettää alkuperäisiin päihin ihan hydrauliikka tarvikkeena. Itse olen korjannut pari ilmastoinnin letkua ja yhden tehostimen letkun ihan hydrauliletkulla ja laittamalla muutaman kunnon klemmarin. Siistimmän saa kun puristuttaa oikean hydraulikkaholkin siihen ympärille. Jos letku on jotain ihmeen eksoottista kokoa, sitä ei kannata vaihtaa vaan poistaa vanhan tupen päältä, avaa ja puristaa uuden tilalle. Pesu ja tiivisteliima vielä väliin... Yleensä se vanhakin tiukkoo kun oikeissa leuoissa puristaa.
-
Hammastanko mahdollisesti vuotaa. Kannattaa katsoa vuotaako öljy stefasta, jos vuotaa stefasta niin silloin se otetaan vaihto-osana jos meinaat uuden hankkia. Joku on muistaakseni vaihdellut niitä stefoja itsekkin mutta ei ainakaan volvolta niitä irtona saa(?) ja tuskin on standardi kokoa..
-
Meikän V70 vuoti tehostajan nestettä. Syyksi löytyi paluuputki (sellainen spagettiratkaisu). Vaihto osineen n. 300€. Ei sinisellä. On laitettu aika pahaan paikkaan muuten se putki.
-
Vika löytyi siitä paluuputkesta, se tuli vaihdatettua korjaamolla. Oli hinkannut moottorin muoveihin aikansa, ja kulunut kankaalle asti. Ongelmat eivät tosin siihen vielä loppuneet.
Ajelin kotiin kaupan kautta, kaupan pihalla käännellessä ohjaus oli melkoisen jäykkä. Välillä helpotti, välillä paheni. Kävin läheisellä tyhjällä parkkipaikalla hetken pyörittelemässä ympyrää molempiin suuntiin, hetken oli taas ihan normaali, mutta muutaman sadan metrin ajon jälkeen taas jäykistyi jyrkempään kääntäessä. Pysäyttäessä parkkipaikkapyörittelyn jälkeen oli semmoinen pienehkö hihnan/kumin haju ilmassa. Ei kuulunut mouruamista, kuten silloin kun olisi ilmaa järjestelmässä. Mikäs tuon tekisi? Jotenkin tuntuisi, että joku paikka on nyt liian tiukalla kiinni, raidetanko jumittaa?
-
Ja äkkiseltään vaikuttaisi, että vika oli siinä että ilmaa oli jäänyt järjestelmään, kun ei ilmaamisen jälkeen ole oireillut.
-
Mites muuten tuo tehostin ilmataan?
-
Kyllä sen pitäs ilmaantua kun aikansa veivailee rauhallisesti rattia eestaas
-
Etupää ylös, ja todella laidastalaitaan kääntelee.
-
Mitäs kun tuo korkki vuotaa? Otetaanko vaan jostain uusi korkki?
-
tehostimen korkki auki ja rattia pyörittelee muutaman kerran ääri asentoon niin ilmaantuu
-
Kato että sulla on siellä säiliössä paluu putken päässä kiinni sellainen muoviputki joka ohjaa paluu öljyn säiliön pohjalle, jos ei ole paikoillaan niin ilmaa kertyy kokoajan öljyn sekaan.
-
Onkos kukaan tilannut tällaisesta lafkasta ohjausvaihteen tiivistesarjaa ? http://www.pstservice.sk/en/maintkit/volvo/v70/2486 (http://www.pstservice.sk/en/maintkit/volvo/v70/2486). Omassa V70 -02 alkoi akselin kaula vuotamaan kuukausi sitten. Paikallisesta tiivistekaupasta kyselin tiivisteitä, mutta eivät pystyneet toimittamaan. Linkin kaupassa olisi ilmeisesti kaikki tiivisteet, mutta laadusta ei ole oikein tietoa...
-
Nostan vanhan aiheen, kun en viitsi tehdä uutta.
Onko tuolla paineputkessa sellainen spiraalinmallinen putki sisällä vai voiko ihan huoletta teettää uuden pätkän ja vaihtaa rikkinäisen tilalle?