Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: hss - 19.05.2013, 22:58:35
-
Vaihdettiinpa tuossa 960:n kansipahvi ja kansi kävi koneistamolla tarkistettavana ja venttiiliremontissa. Kaikki on nyt kasattu ja käy viidellä... :'(
Ennen avaamista mitattiin puristukset, jolloin vitospytystä puuttui puristukset luultavasti kansipahvin takia. Nyt puristukset kateissa kakkospytystä, eli jokin uusi vika siis kyseessä. Voisiko olla venttiili jumissa tms. ja miten kannattaisi jatkaa? Ohivuotomittaus? Millään ei tietysti viitsisi uudestaan avata.
Kannattaa muuten varoa skruvat.fi:n myymää jakohihnan kiristintä. Katkesi kiinnityspultti paljon ennen määrättyä kireyttä (39 ±5 Nm)...
-
..Teitkö mitä nostimille rempassa?
-
Eipä nostimille muuta tehty kuin numeroitiin ja laitettiin alkuperäisille paikoilleen. Mitä olisi pitänyt tehdä? :-[
Voiko männänrengas olla jumissa?
-
Ei kai se männänrengas just kansirempan aikana jumiin mene?
Kato että kipuna ja bensa tulee, jos ovat tallessa, saattaa nostin vaan jumittaa. Sama ilmiö kuin kylmänä lyhyen käytön jälkeen.
Onko käytetty kauan?
Voithan mitata puristukset kakkosesta. Jos ei ole paineita eikä parane vaikka lurauttais öljyä tulpanreiästä, venttiili on auki koko ajan.
-
Kiitoksia neuvoista.
Kipunaa tulee ja tulppakin haiskahti bensalta. Paljonkohan sitä öljyä uskaltaisi tulpanreiästä lurauttaa? Konetta käytettiin viidellä yhteensä ehkä vajaan 5 minuutin verran. Olisikohan pidemmästä käyttämisestä haittaa tai hyötyä?
-
Tulpanreiästä kun kurkisti sisään niin paljastui missä puristukset ovat. Sylinterissä oli jotain ihme nöyhtää, koostumus vähän kuin eristevillaa, mutta kovaa ja pistelevää. Muutaman palan sain ongittua rautalangan pätkällä, mutta aika sitkeää tavaraa on ja ehkäpä venttiilien alla kiinni. Kansipahvissa ei ilmeisesti tuollaista materiaalia ole, joten nyt ihmetelläänkin mistä tuo on peräisin. Käytetäänköhän koneistamossa jossain vaiheessa jotain tuollaista, jos olisi vaikka jäänyt venttilivarren ympärille tms.? Täytyy koittaa palaako tuo, jos saisi poltettua kaiken pois ::).
(http://i9.aijaa.com/b/00548/12242394.jpg)
(http://i10.aijaa.com/b/00533/12242426.jpg)
-
Eihän remontin yhteydessä ole irtaantunut konepellin äänieristeestä mitään?
-
Hyvä arvaus. Pelti on kyllä ollut koko ajan auki (myös mekaanikoilla...), mutta katselinkin joku päivä että eristeessä on joku kolo. Pitää tutkia aihetta huomenna tarkemmin. Materiaali olisi kyllä aika lähellä.
Kun laittaa paineilmaa tulpanreiän kautta silloin, kun venttiilien pitäisi olla kiinni, kuuluu suhinaa imupuolelta. Koitetaan nyt seuraavaksi josko ylimääräinen tavara saataisiin pois irroittammalla vain imusarja. Nöyhdän polttamistakin vakavasti harkittiin. Katsotaan nyt ensiksi onko se edes palavaa.
-
Noloa myöntää, mutta kangas olikin remontin alkuvaiheessa imusarjaan kaasuläpän suuaukkoon laitettu kuituliina. Oli sitten tippunut varmaankin imusarjan pohjalle ja ei kokoamisvimmassa ollutkaan enää niin hyvin näkyvissä. Imusarjan puolelta ei saanut hirveästi nypittyä tavaraa pois, mutta sylinterin puolelle työntäminen sitten onnistuikin paremmin ja imuventtiilit saatiin paljaaksi. Liinan polttaminen osoittautui melko hankalaksi, koska ilma loppuu. Liinan nyppiminen tulpanreiän kautta ei vieläkään tahtonut onnistua, joten ei muuta kuin auto käyntiin.
Pienen kolinan saattelemana auto kävi jälleen viidellä :(, mutta toki paljon nätimmin kun imuventtiilit pääsivät kiinni. Välillä ikäänkuin käynti olisi tasaantunut ja käynyt pari kierrosta kuudella. Noh, aiottiin sitten vielä mitata puristukset, mutta tulppaa pois otettaessa huomattiin sen kärkivälin pienentyneen nollaan :o. Ilmeisesti tulpan kärjen ja männän väliin ei jää kankaan mentävää rakoa. Toivottavasti koliseva äänikin tuli vain tästä. No uusi tulppa paikalleen ja nätisti käy kuudella :). Nyt vaan toivotaan ettei mitään hajonnut.
(http://i6.aijaa.com/b/00939/12250092.jpg)