Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Haka740 - 20.05.2013, 08:50:19

Otsikko: 740 GLE -90 2,3 Tukehtuu
Kirjoitti: Haka740 - 20.05.2013, 08:50:19
Elikkäs tälläinen maanantainen yllätys.

Kerron nyt koko tarinan.

1kk sitten täytin liikaa öljyä autoon kiireessä ja sielä oli ylimääräistä öljyä 1viikon.(ehkä 1-2cm yli mittatikun max-rajan)
Silloin alkoi lambda valon palaminen. Sain sen aina kuittaamalla pois ja matka jatkui. Sen jälkeen kun otin ylimääräisen öljyn pois niin lambda valo syttyi vain muutaman kerran.
Tänään olin matkalla töihin. Kiihdyttäessä nykäisi kerran mutta oletin vain itse mokanneeni. Kun vauhtia oli 80km/h auto ei enään ottanut kaasua. Lamda valo syttyi ja kierrokset laskivat. Kun vauhti oli laskenut 60km/h auto sammui. Ei enään suostunut käynnistymään. Ajoin sivuun ja käynnistin auton. Auto starttasi moitteetta, mutta lambda valo paloi. Kuittasin vikakoodit ja käynnistin auton. Starttasi taas hyvin mutta kaasua antaessa kierrokset laskivat ja auto "tukehtui". Muutaman "auttajan" (pysähtyvät siis kysymään "loppuiko bensa") jälkeen sain työkaveriltani kyydin töihin ja tässä sitä ollaan.

Olisin todella kiitollinen jos joku osaisi antaa tarkat diagnoosit ja pelastamaan tuon vanhuksen. Raha tilanteeni on sen verran niukka nyt, että ei ole varaa viedä huoltoon. Ja töihinkin on päästävä jollakin.

Kerron tänne myöhemmin ne vikakoodit kun pääsen volvon viereen tutkimaan vikaa.
Otsikko: Vs: 740 GLE -90 2,3 Tukehtuu
Kirjoitti: sekokupu - 20.05.2013, 08:53:00
Elikkäs tälläinen maanantainen yllätys.

Kerron nyt koko tarinan.

1kk sitten täytin liikaa öljyä autoon kiireessä ja sielä oli ylimääräistä öljyä 1viikon.(ehkä 1-2cm yli mittatikun max-rajan)
Silloin alkoi lambda valon palaminen. Sain sen aina kuittaamalla pois ja matka jatkui. Sen jälkeen kun otin ylimääräisen öljyn pois niin lambda valo syttyi vain muutaman kerran.
Tänään olin matkalla töihin. Kiihdyttäessä nykäisi kerran mutta oletin vain itse mokanneeni. Kun vauhtia oli 80km/h auto ei enään ottanut kaasua. Lamda valo syttyi ja kierrokset laskivat. Kun vauhti oli laskenut 60km/h auto sammui. Ei enään suostunut käynnistymään. Ajoin sivuun ja käynnistin auton. Auto starttasi moitteetta, mutta lambda valo paloi. Kuittasin vikakoodit ja käynnistin auton. Starttasi taas hyvin mutta kaasua antaessa kierrokset laskivat ja auto "tukehtui". Muutaman "auttajan" (pysähtyvät siis kysymään "loppuiko bensa") jälkeen sain työkaveriltani kyydin töihin ja tässä sitä ollaan.

Olisin todella kiitollinen jos joku osaisi antaa tarkat diagnoosit ja pelastamaan tuon vanhuksen. Raha tilanteeni on sen verran niukka nyt, että ei ole varaa viedä huoltoon. Ja töihinkin on päästävä jollakin.

Kerron tänne myöhemmin ne vikakoodit kun pääsen volvon viereen tutkimaan vikaa.

Joo, ne vikakoodit kyllä kannattas lukasta heti :)

Mutta itse mittaisin bensanpaineet, että onko niitä. Elikkä saattaapi pumppu olla tiensä päässä. Minkä ikänen auto (tuo 740 mikä lukee profiilissakin)? Itselläni viallinen bensapumppu jaksanut nostaa bensanpaineita, joten auto jaksoi mennä juuri ja juuri pintakaasulla, mäki tai kovempi painallus "tukehutti" kanssa koneen.

Toinen niin kokeile ottaa IMM irti. Vaikuttaako asiaan mitenkään.
Otsikko: Vs: 740 GLE -90 2,3 Tukehtuu
Kirjoitti: Haka740 - 20.05.2013, 09:47:44
Joo, ne vikakoodit kyllä kannattas lukasta heti :)

Mutta itse mittaisin bensanpaineet, että onko niitä. Elikkä saattaapi pumppu olla tiensä päässä. Minkä ikänen auto (tuo 740 mikä lukee profiilissakin)? Itselläni viallinen bensapumppu jaksanut nostaa bensanpaineita, joten auto jaksoi mennä juuri ja juuri pintakaasulla, mäki tai kovempi painallus "tukehutti" kanssa koneen.

Toinen niin kokeile ottaa IMM irti. Vaikuttaako asiaan mitenkään.

Volvo on 1990 vuoden malli ja kilometrejä on kertynyt 480tkm. Ja jos oikein muistan niin vikakoodeina oli ainakin 2-3-2 ja 1-2-1 vikakoodeja oli kolme mutta sitä viimeistä en muista ulkoa.
Otsikko: Vs: 740 GLE -90 2,3 Tukehtuu
Kirjoitti: mikan - 20.05.2013, 14:48:12
Luithan myös diagnostiikka purkin 2 ja 6 pinnit ( LH=2 ja EZK=6).


Vikakoodit ovat:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0

Vikakoodi   Vika                                     Vian syy                     Oireet
1-2-1*      Väärä signaali IMM:ltä      Johdotus tai IMM-viallinen               Moottorin epänormaali toiminta, Korkea polttoaineen kulutus
2-3-2*      Seos liian laiha/rikas tyhjäkäynnillä   Rikas; korkea polttoaineenpaine, vuotava suutin      Moottorin epänormaali toiminta

Mutta tapauksessasi väitän, että vikakoodi 2-3-2 tulee siitä syystä, ettei IMMu toimi oikein (1-2-1).

Seuraavaksi yleismittari käteen ja FAQ:n ohjeen mukaan tarkistamaan tuota IMMua!
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.msg2887#msg2887

Vika voi olla itse IMMussa tai johtosarjassa, jossa syyniin kannattaa ottaa erityisesti IMMun liitin.
Otsikko: Vs: 740 GLE -90 2,3 Tukehtuu
Kirjoitti: sekokupu - 20.05.2013, 17:20:46
Luithan myös diagnostiikka purkin 2 ja 6 pinnit ( LH=2 ja EZK=6).


Vikakoodit ovat:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0

Vikakoodi   Vika                                     Vian syy                     Oireet
1-2-1*      Väärä signaali IMM:ltä      Johdotus tai IMM-viallinen               Moottorin epänormaali toiminta, Korkea polttoaineen kulutus
2-3-2*      Seos liian laiha/rikas tyhjäkäynnillä   Rikas; korkea polttoaineenpaine, vuotava suutin      Moottorin epänormaali toiminta

Mutta tapauksessasi väitän, että vikakoodi 2-3-2 tulee siitä syystä, ettei IMMu toimi oikein (1-2-1).

Seuraavaksi yleismittari käteen ja FAQ:n ohjeen mukaan tarkistamaan tuota IMMua!
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.msg2887#msg2887

Vika voi olla itse IMMussa tai johtosarjassa, jossa syyniin kannattaa ottaa erityisesti IMMun liitin.

Jos nyt taas lähdetään siitä perusteesta, että kyseessä voi olla regina, EI LH-jet. Eli kumpi moottorinohjaus kyseessä? Jos on regina ylhäällä olevat ei todellakaan päde.

Edit: Tunnistusohjeita: http://www.ipdusa.com/techtips/10085/how-can-i-tell-if-my-volvo-has-bosch-or-regina-fuel-injection
Otsikko: Vs: 740 GLE -90 2,3 Tukehtuu
Kirjoitti: mikan - 20.05.2013, 18:45:28
Jos nyt taas lähdetään siitä perusteesta, että kyseessä voi olla regina, EI LH-jet. Eli kumpi moottorinohjaus kyseessä? Jos on regina ylhäällä olevat ei todellakaan päde.

Reginalla:

Fault Codes    Fault Condition    Source of Fault
1-2-1    Signal missing or faulty to/from pressure sensor    MAP Pressure sensor   
2-3-2    Self-adjusting oxygen sensor not operating    Intake air or fuel system

Joten koodit ovat liki samaa tarkoittavia.   ;)
Otsikko: Vs: 740 GLE -90 2,3 Tukehtuu
Kirjoitti: sekokupu - 21.05.2013, 07:54:46
Reginalla:

Fault Codes    Fault Condition    Source of Fault
1-2-1    Signal missing or faulty to/from pressure sensor    MAP Pressure sensor   
2-3-2    Self-adjusting oxygen sensor not operating    Intake air or fuel system

Joten koodit ovat liki samaa tarkoittavia.   ;)

Koodit on liki samoja, osat ei. Sillon vaan ei autossa ole IMMua vaan MAP anturi ja erillinen lämpöanturi.
Otsikko: Vs: 740 GLE -90 2,3 Tukehtuu
Kirjoitti: Haka740 - 21.05.2013, 08:09:53
Nyt vähän eiliseen päivitystä.
Löysin ilmanputsarista kaksi kourallista hiekkaa ja putsasin IMM.
Käy nyt ihan hyvin, mutta sellainen pieni nakutus kuuluu. Laitan tulpat vaihtoon kun ovat niin lopussa. Vesipumppu menee kanssa vaihtoon kun sitä ei ole varmaan ikinä vaihdettu.

Btw tietääkö kukaan mistä saisi ajovalojen "linssejä" tähän malliin koitin kysäistä tuolta meidän mätänetistä mutta sanoivat että ei ole. Voisivat tilata sinne mutta en raaskisi pitkään olla ilman kun tuli kivi lasista läpi. Ja katsastuksen korjaus kehotteessakin mainittu tuosta.
Otsikko: Vs: 740 GLE -90 2,3 Tukehtuu
Kirjoitti: mikan - 21.05.2013, 13:17:12
Koodit on liki samoja, osat ei. Sillon vaan ei autossa ole IMMua vaan MAP anturi ja erillinen lämpöanturi.

Mutta vikakoodit johtavat samoja asioita mittaaviin osiin...   ;)

Nyt vähän eiliseen päivitystä.
Löysin ilmanputsarista kaksi kourallista hiekkaa ja putsasin IMM.
Käy nyt ihan hyvin, mutta sellainen pieni nakutus kuuluu. Laitan tulpat vaihtoon kun ovat niin lopussa. Vesipumppu menee kanssa vaihtoon kun sitä ei ole varmaan ikinä vaihdettu.
Vaihdoitko ilmanputsarin samalla kun putsasit IMMun? Olisi syytä vaihtaa, jos putsarin laatikosta löytyy hiekkaa ja IMMua on puhdistettu.

Btw tietääkö kukaan mistä saisi ajovalojen "linssejä" tähän malliin koitin kysäistä tuolta meidän mätänetistä mutta sanoivat että ei ole. Voisivat tilata sinne mutta en raaskisi pitkään olla ilman kun tuli kivi lasista läpi. Ja katsastuksen korjaus kehotteessakin mainittu tuosta.

Purkaamoilta voi kysyä.  Jos paikallisessa mätänetissä ei ole, niin joutuvat tilaamaan, eikä se kestä viikkoja.