Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Haka740 - 20.05.2013, 08:50:19
-
Elikkäs tälläinen maanantainen yllätys.
Kerron nyt koko tarinan.
1kk sitten täytin liikaa öljyä autoon kiireessä ja sielä oli ylimääräistä öljyä 1viikon.(ehkä 1-2cm yli mittatikun max-rajan)
Silloin alkoi lambda valon palaminen. Sain sen aina kuittaamalla pois ja matka jatkui. Sen jälkeen kun otin ylimääräisen öljyn pois niin lambda valo syttyi vain muutaman kerran.
Tänään olin matkalla töihin. Kiihdyttäessä nykäisi kerran mutta oletin vain itse mokanneeni. Kun vauhtia oli 80km/h auto ei enään ottanut kaasua. Lamda valo syttyi ja kierrokset laskivat. Kun vauhti oli laskenut 60km/h auto sammui. Ei enään suostunut käynnistymään. Ajoin sivuun ja käynnistin auton. Auto starttasi moitteetta, mutta lambda valo paloi. Kuittasin vikakoodit ja käynnistin auton. Starttasi taas hyvin mutta kaasua antaessa kierrokset laskivat ja auto "tukehtui". Muutaman "auttajan" (pysähtyvät siis kysymään "loppuiko bensa") jälkeen sain työkaveriltani kyydin töihin ja tässä sitä ollaan.
Olisin todella kiitollinen jos joku osaisi antaa tarkat diagnoosit ja pelastamaan tuon vanhuksen. Raha tilanteeni on sen verran niukka nyt, että ei ole varaa viedä huoltoon. Ja töihinkin on päästävä jollakin.
Kerron tänne myöhemmin ne vikakoodit kun pääsen volvon viereen tutkimaan vikaa.
-
Elikkäs tälläinen maanantainen yllätys.
Kerron nyt koko tarinan.
1kk sitten täytin liikaa öljyä autoon kiireessä ja sielä oli ylimääräistä öljyä 1viikon.(ehkä 1-2cm yli mittatikun max-rajan)
Silloin alkoi lambda valon palaminen. Sain sen aina kuittaamalla pois ja matka jatkui. Sen jälkeen kun otin ylimääräisen öljyn pois niin lambda valo syttyi vain muutaman kerran.
Tänään olin matkalla töihin. Kiihdyttäessä nykäisi kerran mutta oletin vain itse mokanneeni. Kun vauhtia oli 80km/h auto ei enään ottanut kaasua. Lamda valo syttyi ja kierrokset laskivat. Kun vauhti oli laskenut 60km/h auto sammui. Ei enään suostunut käynnistymään. Ajoin sivuun ja käynnistin auton. Auto starttasi moitteetta, mutta lambda valo paloi. Kuittasin vikakoodit ja käynnistin auton. Starttasi taas hyvin mutta kaasua antaessa kierrokset laskivat ja auto "tukehtui". Muutaman "auttajan" (pysähtyvät siis kysymään "loppuiko bensa") jälkeen sain työkaveriltani kyydin töihin ja tässä sitä ollaan.
Olisin todella kiitollinen jos joku osaisi antaa tarkat diagnoosit ja pelastamaan tuon vanhuksen. Raha tilanteeni on sen verran niukka nyt, että ei ole varaa viedä huoltoon. Ja töihinkin on päästävä jollakin.
Kerron tänne myöhemmin ne vikakoodit kun pääsen volvon viereen tutkimaan vikaa.
Joo, ne vikakoodit kyllä kannattas lukasta heti :)
Mutta itse mittaisin bensanpaineet, että onko niitä. Elikkä saattaapi pumppu olla tiensä päässä. Minkä ikänen auto (tuo 740 mikä lukee profiilissakin)? Itselläni viallinen bensapumppu jaksanut nostaa bensanpaineita, joten auto jaksoi mennä juuri ja juuri pintakaasulla, mäki tai kovempi painallus "tukehutti" kanssa koneen.
Toinen niin kokeile ottaa IMM irti. Vaikuttaako asiaan mitenkään.
-
Joo, ne vikakoodit kyllä kannattas lukasta heti :)
Mutta itse mittaisin bensanpaineet, että onko niitä. Elikkä saattaapi pumppu olla tiensä päässä. Minkä ikänen auto (tuo 740 mikä lukee profiilissakin)? Itselläni viallinen bensapumppu jaksanut nostaa bensanpaineita, joten auto jaksoi mennä juuri ja juuri pintakaasulla, mäki tai kovempi painallus "tukehutti" kanssa koneen.
Toinen niin kokeile ottaa IMM irti. Vaikuttaako asiaan mitenkään.
Volvo on 1990 vuoden malli ja kilometrejä on kertynyt 480tkm. Ja jos oikein muistan niin vikakoodeina oli ainakin 2-3-2 ja 1-2-1 vikakoodeja oli kolme mutta sitä viimeistä en muista ulkoa.
-
Luithan myös diagnostiikka purkin 2 ja 6 pinnit ( LH=2 ja EZK=6).
Vikakoodit ovat:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0
Vikakoodi Vika Vian syy Oireet
1-2-1* Väärä signaali IMM:ltä Johdotus tai IMM-viallinen Moottorin epänormaali toiminta, Korkea polttoaineen kulutus
2-3-2* Seos liian laiha/rikas tyhjäkäynnillä Rikas; korkea polttoaineenpaine, vuotava suutin Moottorin epänormaali toiminta
Mutta tapauksessasi väitän, että vikakoodi 2-3-2 tulee siitä syystä, ettei IMMu toimi oikein (1-2-1).
Seuraavaksi yleismittari käteen ja FAQ:n ohjeen mukaan tarkistamaan tuota IMMua!
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.msg2887#msg2887
Vika voi olla itse IMMussa tai johtosarjassa, jossa syyniin kannattaa ottaa erityisesti IMMun liitin.
-
Luithan myös diagnostiikka purkin 2 ja 6 pinnit ( LH=2 ja EZK=6).
Vikakoodit ovat:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0
Vikakoodi Vika Vian syy Oireet
1-2-1* Väärä signaali IMM:ltä Johdotus tai IMM-viallinen Moottorin epänormaali toiminta, Korkea polttoaineen kulutus
2-3-2* Seos liian laiha/rikas tyhjäkäynnillä Rikas; korkea polttoaineenpaine, vuotava suutin Moottorin epänormaali toiminta
Mutta tapauksessasi väitän, että vikakoodi 2-3-2 tulee siitä syystä, ettei IMMu toimi oikein (1-2-1).
Seuraavaksi yleismittari käteen ja FAQ:n ohjeen mukaan tarkistamaan tuota IMMua!
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.msg2887#msg2887
Vika voi olla itse IMMussa tai johtosarjassa, jossa syyniin kannattaa ottaa erityisesti IMMun liitin.
Jos nyt taas lähdetään siitä perusteesta, että kyseessä voi olla regina, EI LH-jet. Eli kumpi moottorinohjaus kyseessä? Jos on regina ylhäällä olevat ei todellakaan päde.
Edit: Tunnistusohjeita: http://www.ipdusa.com/techtips/10085/how-can-i-tell-if-my-volvo-has-bosch-or-regina-fuel-injection
-
Jos nyt taas lähdetään siitä perusteesta, että kyseessä voi olla regina, EI LH-jet. Eli kumpi moottorinohjaus kyseessä? Jos on regina ylhäällä olevat ei todellakaan päde.
Reginalla:
Fault Codes Fault Condition Source of Fault
1-2-1 Signal missing or faulty to/from pressure sensor MAP Pressure sensor
2-3-2 Self-adjusting oxygen sensor not operating Intake air or fuel system
Joten koodit ovat liki samaa tarkoittavia. ;)
-
Reginalla:
Fault Codes Fault Condition Source of Fault
1-2-1 Signal missing or faulty to/from pressure sensor MAP Pressure sensor
2-3-2 Self-adjusting oxygen sensor not operating Intake air or fuel system
Joten koodit ovat liki samaa tarkoittavia. ;)
Koodit on liki samoja, osat ei. Sillon vaan ei autossa ole IMMua vaan MAP anturi ja erillinen lämpöanturi.
-
Nyt vähän eiliseen päivitystä.
Löysin ilmanputsarista kaksi kourallista hiekkaa ja putsasin IMM.
Käy nyt ihan hyvin, mutta sellainen pieni nakutus kuuluu. Laitan tulpat vaihtoon kun ovat niin lopussa. Vesipumppu menee kanssa vaihtoon kun sitä ei ole varmaan ikinä vaihdettu.
Btw tietääkö kukaan mistä saisi ajovalojen "linssejä" tähän malliin koitin kysäistä tuolta meidän mätänetistä mutta sanoivat että ei ole. Voisivat tilata sinne mutta en raaskisi pitkään olla ilman kun tuli kivi lasista läpi. Ja katsastuksen korjaus kehotteessakin mainittu tuosta.
-
Koodit on liki samoja, osat ei. Sillon vaan ei autossa ole IMMua vaan MAP anturi ja erillinen lämpöanturi.
Mutta vikakoodit johtavat samoja asioita mittaaviin osiin... ;)
Nyt vähän eiliseen päivitystä.
Löysin ilmanputsarista kaksi kourallista hiekkaa ja putsasin IMM.
Käy nyt ihan hyvin, mutta sellainen pieni nakutus kuuluu. Laitan tulpat vaihtoon kun ovat niin lopussa. Vesipumppu menee kanssa vaihtoon kun sitä ei ole varmaan ikinä vaihdettu.
Vaihdoitko ilmanputsarin samalla kun putsasit IMMun? Olisi syytä vaihtaa, jos putsarin laatikosta löytyy hiekkaa ja IMMua on puhdistettu.
Btw tietääkö kukaan mistä saisi ajovalojen "linssejä" tähän malliin koitin kysäistä tuolta meidän mätänetistä mutta sanoivat että ei ole. Voisivat tilata sinne mutta en raaskisi pitkään olla ilman kun tuli kivi lasista läpi. Ja katsastuksen korjaus kehotteessakin mainittu tuosta.
Purkaamoilta voi kysyä. Jos paikallisessa mätänetissä ei ole, niin joutuvat tilaamaan, eikä se kestä viikkoja.