Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Nipa - 21.05.2013, 20:15:48

Otsikko: 2.0D Nykiminen
Kirjoitti: Nipa - 21.05.2013, 20:15:48
Eli ongelma seuraava, reippaassa(lappu tiskissä) kiihdytyksessä nykii niinkuin turbo käväsisi pois välillä pelistä.
Ei vikakoodeja perus kiinan ODB-laitteella, mutta lappu tiskissä kiihdyttäsessä ahdot tekee sahalaitakäyrää, kun piirturia katsoo. Ahdot sahaa väliä 1,4-1,0bar ja kun onnistunut veto sattuu, niin piirturin käyrä menee vaakatasossa.

EGR on varmaankin alkuperäinen ajettu 160tkm, mutta ei viitsisi summissa osia uusia.
Sivistyneitä veikkauksia otetaan vastaan lisämään tuskaa ( ja kyllä wetterille ei mennä tällä kalustolla   :nohnoh )
Otsikko: Vs: 2.0D Nykiminen
Kirjoitti: volvotdi - 21.05.2013, 22:59:12
Eli ongelma seuraava, reippaassa(lappu tiskissä) kiihdytyksessä nykii niinkuin turbo käväsisi pois välillä pelistä.
Ei vikakoodeja perus kiinan ODB-laitteella, mutta lappu tiskissä kiihdyttäsessä ahdot tekee sahalaitakäyrää, kun piirturia katsoo. Ahdot sahaa väliä 1,4-1,0bar ja kun onnistunut veto sattuu, niin piirturin käyrä menee vaakatasossa.

EGR on varmaankin alkuperäinen ajettu 160tkm, mutta ei viitsisi summissa osia uusia.
Sivistyneitä veikkauksia otetaan vastaan lisämään tuskaa ( ja kyllä wetterille ei mennä tällä kalustolla   :nohnoh )

Ahtopaineensäädin, alipainevuoto, dpf tukkeutumassa jos sellainen on. Egr tuskin on, koska antaa koodin jos noin rajua on ohivuoto.
Otsikko: Vs: 2.0D Nykiminen
Kirjoitti: Nipa - 23.05.2013, 16:30:51
Ahtopaineensäädin, alipainevuoto, dpf tukkeutumassa jos sellainen on. Egr tuskin on, koska antaa koodin jos noin rajua on ohivuoto.
DPF:ään tuntuisi olevan aika vaikea tutota vikaa yhdistää, mutta mistäpä näistä tietää.
Rikkinäisiä alipaineletkuja ei ainakaan pienellä etsinnällä löytynyt, joten mistähän sitä ahtopaineensäädintä lähtisi etsimään..
Otsikko: Vs: 2.0D Nykiminen
Kirjoitti: Nipa - 24.05.2013, 19:48:07
Uutta ahtopainesolenoidia kokeiltu, ei voittoa  :2funny:  mutta merkkihuollossa (ei Wtri )esimerkillistä toimintaa, käyttivät uuden venttiilin paikallaan ja koeajo.. ei toimi -> venttiili takas hyllyyn ja ei maksua muutakuin vikakoodien luvusta.
Seuraavaksi ahtopaineanturin tutkimiseen..
(http://i154.photobucket.com/albums/s271/Nipaja/screenshot.jpg) (http://s154.photobucket.com/user/Nipaja/media/screenshot.jpg.html)
2:00 kohdassa ohitettiin rekkaa nykimällä.
Otsikko: Vs: 2.0D Nykiminen
Kirjoitti: volvotdi - 25.05.2013, 17:37:33
Uutta ahtopainesolenoidia kokeiltu, ei voittoa  :2funny:  mutta merkkihuollossa (ei Wtri )esimerkillistä toimintaa, käyttivät uuden venttiilin paikallaan ja koeajo.. ei toimi -> venttiili takas hyllyyn ja ei maksua muutakuin vikakoodien luvusta.
Seuraavaksi ahtopaineanturin tutkimiseen..
(http://i154.photobucket.com/albums/s271/Nipaja/screenshot.jpg) (http://s154.photobucket.com/user/Nipaja/media/screenshot.jpg.html)
2:00 kohdassa ohitettiin rekkaa nykimällä.

Ahtopaineanturi tuntuu toimivan, koska seuraa nätisti nykimistä eli näyttää oikein!
Otsikko: Vs: 2.0D Nykiminen
Kirjoitti: Andyks - 25.05.2013, 20:53:58
Mulla sama auto samalla koneella.
En ole huomannut että tekis tuommosta nykimistä kiihdytyksessä, mutta ajettaessa pintakaasulla tasaista nopeutta alkaa välillä nypyttää tosi ikävästi. Niin ikävästi että on pakko yrittää etsiä kaasulla sopivampaa kierrosaluetta, eli muuttaa nopeutta tai vaihtaa vaihdetta. Pahinta tuo tuntuu olevan n. 1800-1900rpm paikkeilla mutta välillä esiintyy myös alemmilla kierroksilla (1400-1700).

Ja lisäksi, Nesteen Prodieseliä käytettäessä tuo nykiminen on jokseenkin mietoa siedettävää mutta heti jos tankatessa normi-dieseliä tuo nypytys muuttuu aivan hirveäksi.

Auto on 08 ja mittarissa 176tkm. Onko ideoita mistä voisi johtua tai mistä kannattaa vikaa etsiä?
Otsikko: Vs: 2.0D Nykiminen
Kirjoitti: Nipa - 25.05.2013, 21:33:18
Tässä yksilössä myös sama nykyttäminen tasakaasulla, mutta se on pientä tämän oikeasti puhdittoman menon rinnalla.
Kokeileppa jokus kun olet nypytävällä kierrosalueella, niin nappaat vakkarin päälle..  :o  liittyy jotenkin johonkin kaasupolkimen herkkyyteen.
Otsikko: Vs: 2.0D Nykiminen
Kirjoitti: volvotdi - 26.05.2013, 00:48:20
Noissa psa:n 2.0D moottoreissa on tyyppivikana "sammutusläpän" (kutsutaan myös kaasuläpäksi) jumiutuminen, joka yleensä aiheuttaa käynnistyksessä kangertelua, mutta läpällä on muukin tehtävä kuin varmistaa moottorin sammuminen. Läppä ahdistaa ilman kulkua pienillä kierroksilla ja pienellä kuormalla parantaakseen mm. alavääntöä, dpf:n polttoa, jne, niin tuo läppä kannattaa puhdistaa tai jopa hioa sitä väljemmäksi sen jouhevan toimivuuden varmistamiseksi. Tuo kannattaa ihan anyway tehdä, koska jossain kohtaa läppä oikeasti jumii ja saa toisaalta yhden tekijän pois nykytyslistan aiheuttajista vaikka vika ei tuolla korjaantuisikaan!
Otsikko: Vs: 2.0D Nykiminen
Kirjoitti: Andyks - 28.05.2013, 21:26:15
Mistä tuommonen läppä löytyy? Onko niitä siis vain yksi eikä neljää?

Mites tämä kone muuten...
onko EGR kanssa ongelmia joskus? Kannattaako/voiko sen tulpata? Koska kannattaa pesu suorittaa?
Onko tässä muuttuvasiipinen turbo? Kauanko mahtaa turbot kestää?
Onko muita tyypillisesti hajoavia paikkoja? Missä PSA-autoissa on sama kone? Jos hiukan lueskelisi ko. foorumeita...

Jotain optimointeja näkyy ko. Koneelle saavan joilla irtoaisi 160-170hp. Onko näistä kellään kokemusta?kannattaisko tuommonen ottaa DPF-poiston yhteydessä?

Pitääkö muuten paikkansa että ko. konetyypillä on DPF:n vaihto huolto-ohjelmassa 120tkm välein?
Otsikko: Vs: 2.0D Nykiminen
Kirjoitti: volvotdi - 28.05.2013, 23:38:30
Mistä tuommonen läppä löytyy? Onko niitä siis vain yksi eikä neljää?

Mites tämä kone muuten...
onko EGR kanssa ongelmia joskus? Kannattaako/voiko sen tulpata? Koska kannattaa pesu suorittaa?
Onko tässä muuttuvasiipinen turbo? Kauanko mahtaa turbot kestää?
Onko muita tyypillisesti hajoavia paikkoja? Missä PSA-autoissa on sama kone? Jos hiukan lueskelisi ko. foorumeita...

Jotain optimointeja näkyy ko. Koneelle saavan joilla irtoaisi 160-170hp. Onko näistä kellään kokemusta?kannattaisko tuommonen ottaa DPF-poiston yhteydessä?

Pitääkö muuten paikkansa että ko. konetyypillä on DPF:n vaihto huolto-ohjelmassa 120tkm välein?

Siis yksi läppä. EGR ei niin ole ongelma noissa koneissa, joten aika turhaa lähteä poisteleen. Pesun nyt voi suorittaa koko imusarjaan jos siltä tuntuu, mutta vasta 200tkm korvilla itse ottaisin auki.
2.0D moottorissa on muuttuvasiipinen turbo. Turbot kestää normaalisti 300-500tkm... eli ei ole tyyppivikana niiden hajoaminen.
Alkupään moottoreissa keinuvivut halkeili, mutta siitä uudemmat kestävämmällä osalla eli ei enää murhetta siitä. Muuten oikeinkin toimiva paketti ja nykyäänkin hieman modifioituna 163hv versiona asennettuna mm. Citroen DS5:ssa.
Samaa moottoria löytyy Ford 2.0TDCI, Citroen/Peugeot 2.0HDI, Mazda.
Optimoinnista on paljonkin kokemusta ja voimaa saa terästetyllä versiolla 185hv, mutta sen enempää en lähtisis ottamaan varsinkin jos on manuaali. Jos on ehjä DPF niin kannattaa jättää se paikoilleen ja ottaa pois vasta kun ongelmat alkavat tai tietty jos haluaa ennakoida. Huolto-ohjelmassa on kyllä tuollainen 120tkm maininta, mutta ei se tarkoita, että silloin se pitää vaihtaa. Tuossa tein yhteen V50:een DPF poiston ja sillä oli alkuperäinen pönttö 350tkm klasissa  :)
Otsikko: Vs: 2.0D Nykiminen
Kirjoitti: Nipa - 08.06.2013, 18:26:40
Sammutusläppä hiottu ja vähän kurkattu EGR:n puolelle.. pikkuisen CRC:tä, niin auto pelasi paripäivää niinkuin pitääkin. Joten varmaankin EGR menee nyt sitten uusiksi.
Toki pesua voisi vielä harkita, jos olisi aikaa joskus se tehdä.
Otsikko: Vs: 2.0D Nykiminen
Kirjoitti: Luxor - 30.05.2014, 16:33:36
Missä tämä sammutusläppä oikein sijaitsee?ja onko egr ventiili ja sammutusläppä sama asia vai 2 ihan eri osaa?
Otsikko: Vs: 2.0D Nykiminen
Kirjoitti: volvotdi - 30.05.2014, 18:51:34
Missä tämä sammutusläppä oikein sijaitsee?ja onko egr ventiili ja sammutusläppä sama asia vai 2 ihan eri osaa?

Kaksi eri asiaa, kaasuläppä on imusarjaan päin mentäessä oleva ainoa toimilaite.
Otsikko: Vs: 2.0D Nykiminen
Kirjoitti: Luxor - 31.05.2014, 11:49:19
Itselläni aivan samat oireet kuin nimimerkki nipalla.koittelinkin jo yv saada miestä kiinni jos olisi keksinyt vian aiheuttajan.sen kaasuläpän katsoin ei ollut ollenkaan karstaa pelkästään oli öljyinen ja liikkui juuri niinkuin piti kun käsin liikuttelin.jos joku on keksinyt tohon nykimisen kiihdytyksessä oikeasti ratkaisun niin tietoa jakoon kiitos!mitään vikakoodeja auto ei anna.
Otsikko: Vs: 2.0D Nykiminen
Kirjoitti: volvotdi - 31.05.2014, 13:10:29
Itselläni aivan samat oireet kuin nimimerkki nipalla.koittelinkin jo yv saada miestä kiinni jos olisi keksinyt vian aiheuttajan.sen kaasuläpän katsoin ei ollut ollenkaan karstaa pelkästään oli öljyinen ja liikkui juuri niinkuin piti kun käsin liikuttelin.jos joku on keksinyt tohon nykimisen kiihdytyksessä oikeasti ratkaisun niin tietoa jakoon kiitos!mitään vikakoodeja auto ei anna.

Miten polttoainepuoli on käyty läpi? Saako polttoainetta riittävästi kiihdytyksen aikana, suodatin. Onko nykiminen terävää vai enemmänkin laimeaa huojuntaa? Polttoainepuoli yleensä aiheuttaa kohtuu terävää nykimistä. Livedataa pitäisi tuollaisesta päästä näkemään, muuten menee liiaksi arpomisen puolelle. Tampereelta minulta löytyy Vida jos täältä päin olet.
Otsikko: Vs: 2.0D Nykiminen
Kirjoitti: Luxor - 31.05.2014, 13:41:34
Se on ennemminkin sellasta vaimeaa huojuntaa ei mitenkään "pätki" kiihtyvyys vaan sen huomaa kun täysillä kiihdyttää ettei veto olekkaan sama vaan se vaimenee jossain välissä ja sitten taas voimistuu.Suodatinta en ole vielä vaihtanut mutta autossa on täysi huoltokirja joten on siihen varmaan jossain vaiheessa se vaihdettu.Itselläni on autocom olisiko siinä jotain alueita jota kannattaisi katsoa läpi?
Otsikko: Vs: 2.0D Nykiminen
Kirjoitti: volvotdi - 31.05.2014, 22:12:52
Se on ennemminkin sellasta vaimeaa huojuntaa ei mitenkään "pätki" kiihtyvyys vaan sen huomaa kun täysillä kiihdyttää ettei veto olekkaan sama vaan se vaimenee jossain välissä ja sitten taas voimistuu.Suodatinta en ole vielä vaihtanut mutta autossa on täysi huoltokirja joten on siihen varmaan jossain vaiheessa se vaihdettu.Itselläni on autocom olisiko siinä jotain alueita jota kannattaisi katsoa läpi?

Kyllä tuo sitten polttoainetta saa jos noin käyttäytyy. Pikkuisen kääntyisin maf:n tai map:n puoleen. Hyvä, että sinulla on Autocom, nimittäin nyppää auki maf:n liitin ja lähde ajamaan. Jos kulku on parempaa eli ei nyi ja kulkupuoli on suht samaa niin vika on siinä. Riippuu softaversiosta, että salliiko ajella ilman maffia (käyttää tällöin karttaa, joka ennustaa ilman määrän moottorille) ja jos joka tapauksessa vikakoodi tuosta tulee, mutta sen saatkin itse pois. Autocomin versiosta riippuen koita hakea rail-paine (korkeapaine) pyynti ja toteutuma käppyrätasolle niin näen onko paljon eroa, mahdottomasti ei saa olla ja jos on niin määränsäädin takkuaa.
Otsikko: Vs: 2.0D Nykiminen
Kirjoitti: Luxor - 08.06.2014, 12:19:44
No niin nyt sit olen sunnuntaipäivän ratoksi sen egr ottanut irti ja vähän tutkinut myös sitä.Oireet on ainakin minulla täsmälleen samat kun tässä youtube videossa kyseessä on citikka mutta egr on täysin samanlainen kuin omassani.Se jotenkin jumittelee tohon keskialueelle niinkuin tossa videossa huomataan.Sit vaan raadilta kommenttia voisko toi asia vaikuttaa nykimiseen kiihdyttäessä?Omasta mielestäni tolla asialla voisi olla vaikutusta.Itsestäni tuntuisi että toi luiska jossa toi rulla kulkee on jotenkin kulunut ja siitä takertelu johtuu.En ole ollenkaan varma että tässä tapauksessa puhdistus auttaa yhtään mitään.Ehkä viilaamalla vois saada pelaan uudestaan.https://www.youtube.com/watch?v=stxPTU_jykA
Otsikko: Vs: 2.0D Nykiminen
Kirjoitti: Luxor - 08.06.2014, 16:08:24
Putsasin sen egr niin hyvin kuin edes on yleensä mahdollista.En saanut sitä niin juoheasti toimimaan kuin tossa videossa uusi sellainen toimi.Takerteli puhdistuksen jälkeenkin.Kävin puhdistuksen jälkeen koeajolla je puhdistuksesta ei mitään apua.Aina ei voi voittaa=(.Vaikee sanoo onko se nykimisen aiheuttaja egr vai esimerkiksi suuttimet.Eiköhän auto remontit ole ohi tältä päivää.
Otsikko: Vs: 2.0D Nykiminen
Kirjoitti: volvotdi - 08.06.2014, 17:09:15
Putsasin sen egr niin hyvin kuin edes on yleensä mahdollista.En saanut sitä niin juoheasti toimimaan kuin tossa videossa uusi sellainen toimi.Takerteli puhdistuksen jälkeenkin.Kävin puhdistuksen jälkeen koeajolla je puhdistuksesta ei mitään apua.Aina ei voi voittaa=(.Vaikee sanoo onko se nykimisen aiheuttaja egr vai esimerkiksi suuttimet.Eiköhän auto remontit ole ohi tältä päivää.

Nyppää EGR:n pistoke auki ja käy ajamassa. Tällöin se ei ole pelissä lainkaan. Pienen ajon jälkeen menee kyllä vikatilaan, mutta sullahan oli se Autocom.
Otsikko: Vs: 2.0D Nykiminen
Kirjoitti: Luxor - 08.06.2014, 18:09:27
Kävin lenkillä pistoke irti egr venttiilistä ei mitään vaikutusta paitsi tuli vikakoodi jonka poistin.Mitä tosta voi päätellä?
Otsikko: Vs: 2.0D Nykiminen
Kirjoitti: volvotdi - 08.06.2014, 19:54:35
Kävin lenkillä pistoke irti egr venttiilistä ei mitään vaikutusta paitsi tuli vikakoodi jonka poistin.Mitä tosta voi päätellä?

Jos nyki pistoke avattunakin niin egr on kunnossa. Kokeilitko saman maffille? Voiskohan siellä olla imuvuotoa, esim haljennut imusarja...
Otsikko: Vs: 2.0D Nykiminen
Kirjoitti: JKK74 - 03.07.2014, 22:40:21
Mulla on pari viikkoa talossa ollut 2009-mallinen V70 2,0D, jolla on ajettu 215.000km. Ja havaittavissa myös pientä nypytystä tasakaasulla ajettaessa. Ja varsinkin kun kone on lämpenemässä, n.40-60c moottorin lämpötilassa on alue, jossa nykiminen on erittäin selkeää 3.vaihteella n.50km/h nopeudessa. Koneen lämmettyä nypytys vähenee jonkin verran. Tosin huomasin, että moottori ei lämpene muutenkaan kuin 75-80 asteen välillle. Piitäisikö lämpöjen nousta 90c pintaan? Itselläni on myös Autocom, jolla näitä olen tutkaillut.

Autossa on myös yksi selkeä vikakin. Rail-paineet laahaa täyden kaasun kiihdytyksessä rankasti alakantissa, josta aiheutuu jokaisella kiihdytyksellä "P008900 - Fuel Pressure Regulator"-vikakoodi. Autocomilla katselin paineen säätimen livedataa, jossa huomasin että säätö toimii kevyellä ajolla ihan normaalisti, mutta rankemmin vedätettäessä säätimen arvo nousee 49% tasolle, jonka kohdalla signaalin käyrä putoaa suoraksi viivaksi negatiiviseksi arvoon -49%. Oletan tuon käppyrän perusteella, että vika on nimenomaan tuossa säätimessä, eikä määräsäätimessä? Mitä sanotte? Se sai kätevästi tilattua VDO:n osana , ja maksoi 94 euroa. Vaihtotyön saa tehdä autoliike, joka auton möi. Tosin tuohon nypytykseen tämä ei varmastikaan auta. Autocomin ongelma on siinä, että siitä ei saa näkyviin ECU:n pyytämää rail-painetta, joten tutkimukset vähän ontuu...

Paljonkos näissä 2,0D-koneissa on pumpun tuottama maksimi Rail-paine? Täydellä kaasulla saa 1. ja 2. -vaihteella nousemaan 1600 bariin, mutta isommilla vaihteilla vedätettäessä ei meinaa millään nousta 1200 barin yläpuolelle, josta sitten napsahtaa se vikakoodi.
Otsikko: Vs: 2.0D Nykiminen
Kirjoitti: volvotdi - 04.07.2014, 12:53:55
Mulla on pari viikkoa talossa ollut 2009-mallinen V70 2,0D, jolla on ajettu 215.000km. Ja havaittavissa myös pientä nypytystä tasakaasulla ajettaessa. Ja varsinkin kun kone on lämpenemässä, n.40-60c moottorin lämpötilassa on alue, jossa nykiminen on erittäin selkeää 3.vaihteella n.50km/h nopeudessa. Koneen lämmettyä nypytys vähenee jonkin verran. Tosin huomasin, että moottori ei lämpene muutenkaan kuin 75-80 asteen välillle. Piitäisikö lämpöjen nousta 90c pintaan? Itselläni on myös Autocom, jolla näitä olen tutkaillut.

Autossa on myös yksi selkeä vikakin. Rail-paineet laahaa täyden kaasun kiihdytyksessä rankasti alakantissa, josta aiheutuu jokaisella kiihdytyksellä "P008900 - Fuel Pressure Regulator"-vikakoodi. Autocomilla katselin paineen säätimen livedataa, jossa huomasin että säätö toimii kevyellä ajolla ihan normaalisti, mutta rankemmin vedätettäessä säätimen arvo nousee 49% tasolle, jonka kohdalla signaalin käyrä putoaa suoraksi viivaksi negatiiviseksi arvoon -49%. Oletan tuon käppyrän perusteella, että vika on nimenomaan tuossa säätimessä, eikä määräsäätimessä? Mitä sanotte? Se sai kätevästi tilattua VDO:n osana , ja maksoi 94 euroa. Vaihtotyön saa tehdä autoliike, joka auton möi. Tosin tuohon nypytykseen tämä ei varmastikaan auta. Autocomin ongelma on siinä, että siitä ei saa näkyviin ECU:n pyytämää rail-painetta, joten tutkimukset vähän ontuu...

Paljonkos näissä 2,0D-koneissa on pumpun tuottama maksimi Rail-paine? Täydellä kaasulla saa 1. ja 2. -vaihteella nousemaan 1600 bariin, mutta isommilla vaihteilla vedätettäessä ei meinaa millään nousta 1200 barin yläpuolelle, josta sitten napsahtaa se vikakoodi.

Vaihda polttoainesuodatin ihan ensiksi. Paineet on max 1600bar.
Otsikko: Vs: 2.0D Nykiminen
Kirjoitti: JKK74 - 04.07.2014, 18:12:41
Vaihda polttoainesuodatin ihan ensiksi. Paineet on max 1600bar.

Juu sen luonnollisesti vaihdoinkin aivan ansimmäisenä. Ei vaikutusta....

Kertokaapa viisaammat, miksi polttoaineen "tulolinjassa" on paineenmittausta varten venttiili juuri ennen ruiskupumppua? Autossahan ei ole minkäänlaista siirtopumppua ennen ruiskupumppua, joten eihän siihen myöskään tule minkäänlaista painetta mitattavaksi. Tämä nimittäin hieman hämäsi kun yritettiin mitata linjapainetta, ja mittari näytti puhdasta nollaa baria.
Otsikko: Vs: 2.0D Nykiminen
Kirjoitti: Luxor - 26.07.2014, 13:56:30
Jaaha päivitetään tilannetta ja jaetaan tietoa varmaan auttaa joitakin.Elikkäs hommasin saksasta käytetyn egr venttiilin.Maksoi 60 euroa kotiin tuotuna.Egr ei tarvii olla volvon vaan kunhan katsoo että osan numero täsmää.Esim fordissa on samaa delphin egr citikassa ja luoja ties missä.Omassa egr oli sellainen vika että se jäi jumiin AUKI asentoon youtubesta löytyy aiheesta videoita.Egr ei voi oikein mitenkään korjata putsailin ja tutkin aika mahdoton homma en suosittele kenellekkään putsausta vaan suorilla uusi/vähän käytetty osa esim ebaysta.Itselläni oli 175 tkm mittarissa ja egr jumissa vois kuvitella että monella samaa vikaa....Ja tosiaan ei mitään vikakoodeja antanut.Jos ja kun sen egr vaihtaa niin se sitten PITÄÄ kalibroida muuten alkaa vikakoodia pukkaan.Kalibrointi onnistui ainakin autocomilla ja siitä jokin parempi versio joka kyseisen kalibroinnin tekee ja tietty sitten volvolla..Edelleen auto nykii täysillä kiihdyttäessä samallalailla MUTTA sellaset oireet ovat täysin kadonneet kun esim tasakaasulla normi kierroksilla lähestyn ylämäkeä ennen auto nyki yleensä mäkeen noustaessa.Nyt ei enään nyi ollenkaan.Vaihdoin samalla polttoaine suodattimen (ei mitään vaikutusta).Polttoaine suodattimen vaihdosta löytyy kans youtubesta video ihan hyvä sellainen.Sen ilmauksen voi tehdä ilman että täyttää sitä kuppia dieselillä (kokeiltu on).Edelleen kaipaisin jonkun kommenttia joka on saanut korjattua oikeasti ton kiihtyvyys ongelman.Muutamassa diesel korjaamossa ovat epäilleet ruiskupumpun paineensäätö venttiiliä ja sit sitä ilmamassa mittaria on kans tarjottu..Miten sen ilmamäärä mittarin voi todentaa että se on rikki?Ei viitsisi ihan summittain osia vaihdella.
Otsikko: Vs: 2.0D Nykiminen
Kirjoitti: Luxor - 30.07.2014, 20:56:02
Vielä yksi päivitys.Nyt on joku 1000 km ajeltu egr remontin jälkeen ja polttoaine suodattimen vaihdon+tein autoon dpf ohjatun polton ja tämän kaiken lisäksi vielä puhdistin wurth puhdistus spraylla maf:ffin.Nykimiset on kadonneet autosta 97% myös kiihdyttäessä(autolla on kumminkin jo 179 tkm mittarissa).Ehkä jos vielä haluaisi ihan hifistellä niin ostaisi kokonaan uuden maf anturin ja hommais kokonaan uuden egr ja siihen kaikki uudet tiivisteet ja tutkisi missä lämpötilassa se pitää kalibroida yms.Itselleni kalibrointi tehtiin moottoriin joka tuli suoraan ajosta kalibrointiin.Voi olla että hommaan sen maf jossain vaiheessa.Kiitos ja kumarrus kaikille niille jotka olivat neuvomassa/pohtimassa asiaa ja toivotaan nyt ettei nykimiset enään palaa.
Otsikko: Vs: 2.0D Nykiminen
Kirjoitti: P3llinen - 21.09.2017, 17:40:38
Nyt olisi selvitetty oman V70 2.0D nykimisen syy. Elikkä auto on vuosimallia 2009 ja kyseisellä 136hv 2.0D moottorilla. Moottorissa on jo uudesta asti ollut ohjelmallinen ongelma (johon edes volvolla ei ole ratkaisua) ja tämä aiheuttaa sen, että moottori nyhtää aina sopivalla kierrosluvulla. Omassa pahimpana esiintyy 3 vaihteella ja 50 km/h nopeudessa ajettaessa. Ongelma ratkeaa vaihtamalla vetoakselit, etukelkan kaikki puslat sekä moottorin tukikumit, että halpaa on. Ja tästä vielä hienoutena, että moottorihan nyhtää sitten uudetkin tuotteet pilalle  :2funny:
Otsikko: Vs: 2.0D Nykiminen
Kirjoitti: SirBBa - 21.09.2017, 17:46:57
Ja mitenhän tähän tulokseen päädyit
Otsikko: Vs: 2.0D Nykiminen
Kirjoitti: P3llinen - 21.09.2017, 18:07:04
Volvolla ovat ko. korjauksia tehneet näihin jo 60tkm ajettuna.. :o
Otsikko: Vs: 2.0D Nykiminen
Kirjoitti: SirBBa - 21.09.2017, 18:18:31
Siis mistä päättelit että vika on softassa
Otsikko: Vs: 2.0D Nykiminen
Kirjoitti: P3llinen - 21.09.2017, 18:46:03
Itellä vaihdettu kaikki kaasuläppäkotelosta EGR:n kautta maffiin eikä mistään tule vikakoodeja. Lisäksi näissä on kuulemma ollut pieni nyhtäminen uudesta asti. Ei toki varmaa tietoa, mutta todennäköinen.

En tiedä olisiko moottoria mahdollista ohjelmoida esim. virisoftalla niin, että saisi tuon nyhtämisen pois..
Otsikko: Vs: 2.0D Nykiminen
Kirjoitti: SirBBa - 21.09.2017, 19:01:55
Noniin :) eli pelkkää arvaillua.
Ja mitä on kaikki? Kun tuskin edes puoliakaan moottorin osista oikeesti uusittu. Viritys käyntivikasessa autossa on haudan kaivamista.
Otsikko: Vs: 2.0D Nykiminen
Kirjoitti: P3llinen - 14.05.2018, 18:33:33
No niin taas tämän selvittely jatkuu.

Eli autoon on tähän mennessä uusittu egr-venttiili (tällä hetkellä johto irti kun meni uusikin venttiili jumiin..), map-anturi sekä kaasuläppäkotelo. Edellä mainituista ei ole apua tähän tasakaasulla nykimiseen.

Viime syksynä sain kuulla merkkihuollossa, että ainut ratkaisu tuon nykimisen poistamiseen on tuossa aikaisemmassa viestissä mainitsemani vetoakselit, etukelkan puslat ja moottorin tukikumet. Noh vaihdoin edellä mainituista omaan autooni tukikumet ja vaikutusta ongelmaan ei ollut ollenkaan.

En osaa sanoa, josko ongelma vaimenee jos kaikki nuo vaihtaa, mutta pelkkien kumien vaihto ei tähän auttanut.. :o

Sellainen huomio tuli kuitenkin tehtyä että koko talven auto toimi hienosti. Nyt kun kelit lämpeni, ongelmat alkoivat uudelleen. Siispä epäilisin että ongelma tulee jostain muualta kuin noista vetareista ja kumeista, koska eikös tuo ongelma ilmenisi talvellakin? Kokeilin myös ottaa kaasuläppäkotelossa olevan imuilmanlämpötila-anturin pistokkeen irti, mutta tästäkään ei ollut apua. Löytyykö foorumin lukijoilta kokemuksia mitä muita moottorin toimintaa liittyviä laitteita olisi vielä saatavilla, jotka tähän ongelmaan voisivat vaikuttaa?
Otsikko: Vs: 2.0D Nykiminen
Kirjoitti: janne81 - 14.05.2018, 20:26:08
Omasta petti suuttimien paluulinja viimekesänä ja sillon nyhti aikalailla. Katopa ne että eivät ole kosteat. Herkkä kone ilmavaivoille..
Otsikko: Vs: 2.0D Nykiminen
Kirjoitti: P3llinen - 14.05.2018, 21:00:26
Täytyypä tutustua tuohon.. onko omassasi ollut myös tätä ilmiötä että nykii vain kesällä?
Otsikko: Vs: 2.0D Nykiminen
Kirjoitti: janne81 - 14.05.2018, 21:19:02
Täytyypä tutustua tuohon.. onko omassasi ollut myös tätä ilmiötä että nykii vain kesällä?
Se sattu vaan olemaan kesä kun petti  :) eipä tuo muuten ole nypytellyt.
Paluulijan saa ihan Volvolta ja maksaa 50e, vähän ahdasta laittaa imusarja paikoillaan kiinni, mutta ihan on tehtävissä.

Otsikko: Vs: 2.0D Nykiminen
Kirjoitti: P3llinen - 16.05.2018, 15:09:59
Ainakaan näin silmämääräisesti ei kyllä suutinten ympäristössä märkää ole havaittavissa, joten ei varmaan omassa tätä ongelmaa ole.. vai mistäs kohdalta piti sitä märkää löytyä?

Otsikko: Vs: 2.0D Nykiminen
Kirjoitti: P3llinen - 16.05.2018, 17:30:51
Toisessa ketjussa oli keskustelua, että olisi jäänyt tuo dpf:n poltto päälle jatkuvasti.. omassa autossa keskustelusta ilmenevistä oireista ovat auton nykiminen tasakaasulla ja se että kun alamäessä päästää kaasun pois, niin hetkellinen kulutus näyttää 0,1-0,2 lukemia aika pitkän matkaa ennen kun laskee nollaan. Muutoin kyllä regeneroi suodattimen sopivin väliajoin ja tuolloin suodattimen kyllä haistaa. Normaalissa tilanteessa ei haista.. autolla pääsee tankilla 1100-1200km, pitäisikö päästä pidemmälle? Onko tuollaisesta oireesta kokemuksia?
Otsikko: Vs: 2.0D Nykiminen
Kirjoitti: janne81 - 16.05.2018, 20:45:27
Ainakaan näin silmämääräisesti ei kyllä suutinten ympäristössä märkää ole havaittavissa, joten ei varmaan omassa tätä ongelmaa ole.. vai mistäs kohdalta piti sitä märkää löytyä?
Just suuttimien kupeeltahan ne lähtee, sulla lienee se ok.
Toisessa ketjussa oli keskustelua, että olisi jäänyt tuo dpf:n poltto päälle jatkuvasti.. omassa autossa keskustelusta ilmenevistä oireista ovat auton nykiminen tasakaasulla ja se että kun alamäessä päästää kaasun pois, niin hetkellinen kulutus näyttää 0,1-0,2 lukemia aika pitkän matkaa ennen kun laskee nollaan. Muutoin kyllä regeneroi suodattimen sopivin väliajoin ja tuolloin suodattimen kyllä haistaa. Normaalissa tilanteessa ei haista.. autolla pääsee tankilla 1100-1200km, pitäisikö päästä pidemmälle? Onko tuollaisesta oireesta kokemuksia?
Taitaa olla enemmänkin pikku-Volvojen vika se ecun "hullunkierto" kuin isompien mikäli olen oikein ymmärtänyt.
Otsikko: Vs: 2.0D Nykiminen
Kirjoitti: Nipa - 23.05.2018, 18:30:38
Noniin :) eli pelkkää arvaillua.
Ja mitä on kaikki? Kun tuskin edes puoliakaan moottorin osista oikeesti uusittu. Viritys käyntivikasessa autossa on haudan kaivamista.
Laitetaanpa pieni kommentti tänne, nyt kun ketjun aloittamisesta on kulunut pieni hetki. Eli nyt 400tkm. mittarissa ja meno jatkuu.
Nykiminen ja nyhtäminen helpotti kun laittoi lisää voimaa.. liikaa, mutta se on vähintäänkin tarpeeksi( paitsi kaksoismassalle ja laatikolle.. en muista kilometrejä mutta noin 300tkm kaksoismassa ja 350tkm laatikko )
Mukana kulkee edelleen alkup. DPF ja egr, kuten muutkin moottorin osat, joten siellä se vika tuskin on. Etukelkkaan ja pusliinkin voisin sanoa että olisi jo mennyt jos olisi mennäkseen. Pieneen pintakaasunypytykseen auttaa vaihteen vaihto, tässä mallissa saa onneksi vaihteen valita itse  ;D
Otsikko: Vs: 2.0D Nykiminen
Kirjoitti: P3llinen - 27.05.2018, 19:41:50
Ookkei eli ei kannata liikaa tehoja katsella. Olen itsekin tutkiskelut noita lastutus tarjouksia ja vähän aristellut esityksiä, joissa tehot ylittää 160hv ja vääntö samassa suhteessa.. meidän Volvossa kun nuo vetoakselitkin vetelee viimeisiä niin voi tuo lastuttaminen nopeuttaa niiden vaihdon tarvetta.

Volvo kävi viikolla takatukivarren etuhelojen vaihdossa ja huollossa huomattiin, että hiukkasloukun paineanturin toinen letku oli irti. Letku kiinnitettiin ja hirmuinen toivo oli, että nykiminen olisi loppunut. Korjauksella ei kuitenkaan tuntunut olevan vaikutusta mihinkään. Ihme kun ei tuu minkäänlaisia vikakoodeja tuommoisesta ja vielä regenerointikin tapahtui ihan normaalisti letkun ollessa irti :o