Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Schwarzwald - 08.03.2011, 16:29:52
-
Hei nythän on niin, että 850, V70 I sekä V70 II v. 2001 asti käyttivät VW Transporterin 2.5 moottoria pienin modauksin apulaitepuolella.
Laturia on 2 mallia, joko suorakaiteen tai ovaalin muotoisella, 2-napaisella pistorasialla.
EDIT hihnapyörä meikäläisen autossa on millilleen sama, ulkokehä 7,3 cm.
EDIT M-Autoteilen laturissa näyttää 2-napainen ovaalipistorasia olevan ihan samanlainen. Johto on niin lyhyt, etten pääse kokeilemaan.
VW-version laturit ovat nähtävästi paljon yleisempiä, ja Saksassa halvempia, joten eikö kannattaisi laittaa sellainen 109 euron laturi, posteineen 131 €?
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=190501981475&ssPageName=STRK:MEWAX:IT
Kysymys onkin, onko joku laittanut, ja käykö siis tuo ovaalinmuotoinen Volvon pistoke heittämällä tähän ovaalipistorasiaan?
EDIT ks. yllä, näyttää samalta, pistokkeen sisäosa n. 17 mm pitkä, mutta en mahtunut kokeilemaan. Napaisuus todennäköisesti ihan sama.
-
Ovatkos laturit tehoiltaan samat?
-
Hei nythän on niin, että V70 I sekä V70 II v. 2001 asti käyttivät VW Transporterin 2.5 moottoria pienin modauksin apulaitepuolella.
Sanoisin, että tämä on vähintäänkin vähättelyä. :)
Laturi on erilainen (vaikkakin lienee modattavissa) ja startti on täysin erilainen. Alipainepumppu lienee ainoa täysin samanlainen laitos, joskin siitäkin on ilmeisesti eri versioita VAG-puolella. Syöttöpumppu on vanhemmissa Transportereissa samanlainen, uudemmissa liittimet ainakin erilaisia (eri määrä nastojakin).
Luonnollisesti nämä oheislaitteet (ohjaustehostin, kylmäkone) ovat täysin erilaisia.
Itse en kyllä tuohon modailuun lähtisi, säästö tehdaskunnostettuun esim. motonetistä jää johonkin 60-70€ luokkaan. Mutta toisaalta mielenkiintoista kuulla, jos saat tuon laturin sovitettua! :)
-
Olen taavin kanssa samoilla linjoilla, ja ehdotan että unohdat nuo modailut. Tiedämpähän useammankin tapauksen jossa on koitettu päästä halvalla ja yritetty soveltaa osasta x osaa y, ja päivän tappelun jälkeen lähdetty kiroillen ostamaan alkuperäistä ;D Ei sillä että itse olisin koskaan mitään tuollaista yrittänyt V:> Varsinkaan kun tässä tuolla ei mitään järjettömän merkittävää säästöä saavuteta.
-
Olen taavin kanssa samoilla linjoilla, ja ehdotan että unohdat nuo modailut. T
Ostinpa nyt kuitenkin kesän remppoihin postikuluineen 129 egee maksaneen laturin, ja samalla 4,50 € superkalliin Bosch-tyyppisen jännitteensäätimen jonka toivon käyvän vanhaan laturiin. Samoilla postikuluilla siis. Vaihdan siihen myös 6203 ja 6303 (2RS C3) kuulalaakerit ja tarkistan kollektorin. Uusi tuli Saksasta 3 päivässä ja on siisti kuin sika pienenä :hello:. (huom. alkujutun editoinnnit!)
Näin jää itselle hyvä varalaturi, ja auto saa ilmastointihuollon yhteydessä ihan uuden. Laturin numero on muuten Alanko 442346, jännitteensäätimen 700196D ja näyttää ulkoisesti siltä kuin tuon pitäisi näyttää, ks. Range Rover -harrastesivuja joissa kuvia:
http://rangerovers.net/repairdetails/electrical/boschaltrepair.htm
Tietysti saa laittaa vanhan kiertoon, jotenkin tässä voi turvallisesti tuunata peruslaturia, jossa roottori sun muut tärkeät osat saattavat toimia vielä pitkään.
Tältä talolta ostin laturin ja saa myös siis noita edullisia jännitteensäätimiä, aika näyttää miten toimivat:
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=400196791001&ssPageName=STRK:MEWNX:IT
-
Toivotaan että pelittää kunnolla :) Pääset sitten ehkä kehumaan että mitä minä sanoin ettekä muut hölmöt uskoneet ;D
-
Ei sillä, aikoinaan omaan 740 Volvoon laittelin Mersun laturin kiinni, toinen puolisko kuorista vaihtamalla se kävi sinne ihan helposti. :)
Mersun käytetty laturi kun sattui kustantamaan tasan 0€ niin säästö oli huomattava. :D
-
Nonnis, nyt tuli tehtyä V70 -98 TDI:hin apulaiteremontti. Bosch-tyypin 120A laturi tuli aidon Boschin paikalle, ja Englannin evilbaysta Latvian Nataljalta ostettu brittiläinen jännitteensäädin korvaamaan halpiksen kiinalainen jännitteensäädin. Hyvältä näyttää, ja hyvin toimii, kokonaiskustannus alle 150 mitä laturiin tulee, ja käyttämätön kiinalainen säädin meni itse korjailemaani Boschiin... jossa muuten oli pienempi takalaakeri kuin nettiohjeet antaa ymmärtä... ja kommutaattorikin tuli hankittua Nataljalta. Koko homman saa sieltä, tässä kommutaattori (slip rings)
http://www.ebay.co.uk/itm/REPAIR-KIT-BOSCH-ALTERNATORS-SLIP-RING-BRUSH-SET-/320745274040?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item4aade87ab8
Tutkikaa - jos kiinalaisesta menee käämit, on jäljellä vielä oma vanha hyvä Bosch, minkä kunnostetun ostaja joutuu luovuttamaan. Tässä tapauksessa vielä 40 egellä kunnostettuna.