Laitetaas tarinaa tännekkin meikäläisen vollesta. Samat setit löytyy NPSn foorumilta.
2012 keväällä tuli ostettua sukulaiselta hänellä kauan ollut 240, jonka olin jo mopoiässä luvannut lunastavani kun auton vaihto tulee eteen. Moottorina B230Fuckmeimslow. Vuosmalli 91 ja sisustaltaan sekä ulkopinnoiltaan suhteellisen hyvässä kunnossa. Pari ruostepaikkaa korjattiin ovien alareunoista heti alkuun. Alle hommattiin Artecin Edition L 17x8 & 9 blingfactoryn adaptereilla ja alustaksi 60/40 jouset. Tällä (http://distilleryimage6.s3.amazonaws.com/a211a2aec9e411e1bef722000a1e8bb5_7.jpg) setupilla mentiin koko viime kesä ja auto sai mennä talveksi kuivaan talliin lepäämään.
Talven ja kevään aikana tehtiin päätös siitä, että 2013 Volvo olisi edelliskesää paremmassa edustuskunnossa. Vanhat vanteet ja renkaat meni kevään aikana myyntiin, kuten myös adapterit. Puolivahingossa tuli ostettua OZ Turbot tältä foorumilta. Vanteisiin oli muutettu 5x100 jako. Ei näitä pitänyt aluksi Volvoon laittaa, mutta kun sopivat kehätkin löytyi niin alettiin näitä valmistamaan. Blingfactoryltä jälleen adapterit tilaukseen. Maalia, megun alupolissia ja uudet tarrat niin saatiin Özit vähän siistimpään kuntoon. Levyyttä vanteille tuli 9 ja 9 1/2.
(http://i1351.photobucket.com/albums/p784/berisable/f3c17e97-cf61-4fb5-a743-9f0b622027f1_zpseb612373.jpg) (http://i1351.photobucket.com/albums/p784/berisable/51530381-d522-43d3-823a-951f365900c9_zpsadf36143.jpg)
Alustahommia ruvettiin periaatteessa tekemään jo talvella kun VRCF ltä löytyi säädettävä panhard tanko ja käytetyt etutolpat. Tommi Kaitolalta (http://www.tommyrace.fi/)tilasin coilitarvikkeet ja jouset. Perus mirklaukset, että saatiin kierreosa mahtumaan tolppaan ja heppailtiin kiinni. Päälle rosteksit.
(http://i1351.photobucket.com/albums/p784/berisable/8d75d4f4-2dfa-4fcc-99ac-7c7c6273d693_zps3d2de7a7.jpg) (http://i1351.photobucket.com/albums/p784/berisable/dd24e8bc-d6e1-44ac-88dd-1ab9514b137c_zps2c06da2e.jpg) (http://i1351.photobucket.com/albums/p784/berisable/da0078ee-07cc-4e87-bd84-599a16849ba0_zpsb4dda42e.jpg)
Renkaiksi valikoitui 195/50 joka nurkkaan. Coiloverit lyötiin alle ensin turhan pitkillä jousilla, iso kiitos Kaitolalle (http://www.tommyrace.fi/) mahtavasta asiakaspalvelusta. Jouset vaihtui lyhkäsempiin yhdellä puhelulla ja postilla. Nykyiset jouset muistaakseni 7'' pitkät ja kierrettä vielä reilusti jäljellä. Kuvassa pitemmät jouset.
Takapään hierominen on vielä kokonaan vaiheessa, 40mm madallusjouset ja panhardikin vielä vaihtamatta. Takakaarien malli (jokainen 240 takakaarta pällistellyt ymmärtää) on paskamainen ja nykyiset jouset liian löysät. Pikkuhiljaa pikkuhiljaa.
(http://i1351.photobucket.com/albums/p784/berisable/54da2a46-add8-40b7-baac-eb372ef6d2e6_zpsda409815.jpg) (http://i1351.photobucket.com/albums/p784/berisable/e8e43989-7757-46b1-901a-ad9c14c3ca96_zpsdc2e5a53.jpg)
ToDoo listalla seuraavaksi tosiaan takapään ihmetteleminen oikeaan asentoon, etupäätäkin lasketaan sentti pari vielä helposti. Ulkokuoreen pieniä perus sipistelyjä; maskin maalausta, takavalojen ehostamista (ehkä kokopunaiset), pakoputken piilotusta....etc. Koitetaan jatkossa saada muitankin kuvia kuin paskoja puhelinfotoja. Tästä on ihan hyvä jatkaa.
(http://farm6.staticflickr.com/5445/8772032516_a3ccb60243_z.jpg) (http://www.flickr.com/photos/berisable/8772032516/)
Volvo240 (http://www.flickr.com/photos/berisable/8772032516/) by Berisable (http://www.flickr.com/people/berisable/), on Flickr
Mitään ihmetyksiä ei oo tapahtunu. Nollie (http://www.nopokemonshit.com/u287) lainas volkkarin apujousia niin sai ton etupään jouset ees jotenkin paikoillaan katsastuksen ajan. Eniten leimalla jännitti noi homemade coilit, mutta eipä niistä mutinoita tullut. RallyRacelta (http://www.rallyracefin.fi/) tuli vihdoin uudet takaiskarit saa vaihdella alle kun jumpataan taas Ozia alle.
(http://distilleryimage7.ak.instagram.com/b5357caeed4511e2b9c422000a1f968f_7.jpg)
Kaksatku saatu katsastettua ja vannekset taas vaihdettu sekä jousitus säädetty kunnon korkeudelle. Eipä muita muutoksia kun takaa otin kierroksen jousista pois ja vaihdoin Rallyracelta ostetut jäykkyyssäädettävät iskarit kiinni. GHOSTille kiitos, toimitti ehjät takavalot meikäläiselle. Vielä pitäis kiinnitys korjata toiseen kunhan saan aikaiseksi.
Talviautokin tuli tonteille Riihikoskelta; 88 740 2l koneella ja automaatilla. Kelpaa viedä talvella. Sisältä melko virheettömässä kunnossa ja ulkona pari pientä kosmeettista heikkoutta, mitkä ei talviautossa juuri haittaa. Seissyt joulukuusta saakka pressuvarastossa; heittämällä leimalta läpi.
(http://distilleryimage10.ak.instagram.com/a7a9b5aeff7f11e2950f22000a1ddb60_7.jpg)
Ainut murhe on lataus mikä nyt reistailee. Ostaessa laturin valo ja kaikki muutkin valot paloi mittaristossa. Akku simahti katsurin nosturille. Uusi akku, jännitteensäädin ja hiilet motonetista. Mittariston häikkävalot sammus. Mutta, vanha jännitteensäädin oli varustettu tekstillä 14v joka meikäläisen mielestä tarkoittaa sitä, että se säätää laturilta tulevan jännitteen 14v? Uudessa säätimessä oli teksti 12v eikä laturi anna hiirenkään vertaa enempää kuin tuon 12v kun mikään sähkölaite ei ole päällä ja yleismittarilla mittaa. Nyt kun vähän ajeltu niin alkaa käynnistyksen yhteydessä vilauttelee noita valoja taas, sammuu kun painaa kaasua. Pitäisikö kokeilla noilla uusilla hiilillä ja vanhalla säätimellä? Miksi tällaisia säätimiä edes ylipäätääs myytäisiin jos ne eivät toimisi? Vai onko laturi nyt vetelemässä viimeisiään..?
Kevät alko mukavasti kun Volvo päätti jättää kesken koulumatkan tien viereen :D Lavalle lykätessä otti pientä kosmeettista osumaa. Vika ei lopunviimein ollut mikään ihmeellinen, joten yhtä kokemusta viisaampana kohti kesää.
(http://distilleryimage2.ak.instagram.com/b473f866a30911e39c3412ffebc89ea2_8.jpg)
Ozit pysy ku pysyki viel tämän kesän Volvon alla :)Eipä niitä varmaan raaski myydä.. Talven aikana perus purku kunnostus kasaus-operaatio uusien pulttien kanssa. Hieman tuli siistimpi ilme kuin mustiksi dipatuilla pulteilla.
Taakse vaihtui 215/45 Toyot ja adapterien kanssa on kikkailtu vähän joka suuntaan enkä ole itekään ihan perillä että millä ETllä nyt mennään. Takapään raapiminen saatiin kuitenkin kuriin, mutta etuvanteita pitäisi vielä saada 1-1.5cm sisemmäs.
Tästä on hyvä lähtee taas parantamaan kesää kohden.
Kuvassa taka-akseli vähän vinossa näyttää vähän tyhmältä tuo takapää.
(http://distilleryimage7.ak.instagram.com/98c3970ab81911e3b4c6124d293a9c07_8.jpg)