Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 440 / 460 / 480 => Aiheen aloitti: Syntinen - 25.05.2013, 17:04:25
-
Tervehdys
Tuli hommattuu ensimmäiseksi autoksi tommonen ikiliikkuva volvo 460 vuosmallia -93.
Tänään kruisaillessa tuli huomattua, että risteyksessä vasemmalle kääntyessä oikealta puolelta kuuluu semmonen renkaan vinkumisen kaltainen ääni, ja siitä koti pihaan tultaessa oikeanpuoleinen eturengas poies ja tutkimaan, ja tuli huomattuu että on apurunko ruostunu katki >:( Semmosta nyt tiedustelisin, että mahtaisko sen vinkuminenkin johtua siitä.
Kiitos ja kumarrus vastaajille
Terv, amatööri.
-
Saattaa hyvinkin johtua tuosta se ääni. Tuo apurungon lahoaminen on ihan tyyppivika näissä 400-satkuissa muutenkin.
-
Täytyykin muistaa suihkutella kotelonsuoja-ainetta oman armaan onkaloihin...
-
Joo-o, sitten pitäs vaa alkaa kalastelee "uutta" apurunkoo kaaraan.
Käykös nuo uuemman mallin 460(+1994vm) apurungot tuoho -93 yksilöön? ???
-
-93 on jo samanlaiset hydrauliset tukikumit kuin uudemmissakin... ja rungot käy kyllä mutta moottorin tuki tyynyjä pitää käyttää rungon mukaan...
-
Mites vanhat kunnon hiekkapuhallukset, hitsaus, ja sitten kaikki tarvittavat litkut ja mörjät päälle?
Ostaessa käytetyn apurungon joutuu senkin tarkastamaan ja sekin voi vaatia jekkuja. Vaikeuttaa sekin ostotilanteessa tsekkailua jos ostettava osa on vielä kiinni autossa.
Sit jos se osa on irrallaan jonkun varastossa, niin aina helepompi sitten...
-
sitä kun ei saa hitsailla... mutta kun tekee hyvin niin ei katsuri sitä huomaa.
-
Jo ei kandee huonosti tehä.
Saisko vielä tarkennusta siihen että mistä kohtaa se on lahonnu?
Muistaakseni näissä oli jokin tietty kohta apurungoissa mikä on ongelmallisin...
Siksi vaan kyselen että parempi itse tsuumaille omaa kulkinetta kun tietää mistä pitää erityisesti katsella.
-
tulipellin puoli elikkä se poikki putki jossa on mutka ja ohjausvaihde kiinni mätänee sieltä alamutkistaan. eli tukivarsien päistä...
-
Mitenkäs sitte käykös samanikäsen 1.8 460 apurunko tuoho meikäläisen kakslitraseen?
Tuossa vielä kuvaa siitä poikki katkenneesta kohdasta... >:(
(http://i1331.photobucket.com/albums/w593/Syntisen460/006_zps2686c0dd.jpg)
-
käy ja tossa hyvä kuva just siitä ongelma kohdasta
-
Onneks oman apurungon ko. kohta ei pahalta näyttänyt. Liekö menestyksen syynä sitten 15 v sitten tehty Finikor-suojaus vai vähäinen ajo suolateillä...
Vaan eipä sitä tunkin avulla nostettuna päässyt huolella tutkimaan. Raaputin ruostekohtia ja happoa pintaan. Seuraavaksi laitan päälle kotelosuojaa ja lopuksi alustamassaa.
On ihan looginen ruostumiskohta: alttiina kivien ja soran iskuille. Toiseksi, tollasiin rakenteen alimpiin kohtiinhan se vesi kerääntyy. Sama homma kuin ovien alareunoissa.
-
Itselläni meni aikalailla samasta kohasta pelkääjän puolelta.. putsattiin ja hitsattiin putkea sisään ja peltiä päälle sekä massattiin koko edellämainittu putki.. Katsastusmies ei sanonut mitään, ei kai huomannu et on hitsattu kun eihän noita sais laitella ite