Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: Fuse - 27.05.2013, 00:34:02
-
Kuinkas tarkkaan nuo inssit todellisuudessa kokemuksien mukaan syynää noita e-hyväksyntöjä putkistoista? Pitäisi tuohon -98vm S90:een laittaa putki katilta taaksepäin jossain vaiheessa uusiksi. Volvolla pelkkä takavaimentaja maksaa tarjoushinalla 300e, joten siitä voi laskea koko putkiston hintaa. ;) Putkiston keskiosaa en edes löytänyt verkkohaulla, että sitä olisi ylipäätään enää edes alkuperäisosana saatavilla.
Tuon pelkän orggis takapöntön hintaan tekisi rosterista itse koko putken jo muutamaan kertaan melkein, mutta hieman tuo e-hyväksynnän tarve kaivelee. Menee omaa aikaa hukkaan kuitenkin vähintään, jos ei sitten leimamiehelle kelpaakaan. Ruotsista saa ~400e hintaan rosteriputkea katilta taaksepäin, mutta tuossa sama vika kuin omavalmisteessa, ei e-hyväksyntää. Siinäkin olisi vähän arvalla heittoa tilata...
Ei tuo orggisputken hintakaan ole loppuviimein este, mutta se on jos sitä ei ole saatavilla enää muuta kuin tuo takapönttö, niin hankalaksi menee. Täytyy kysellä vielä Biliasta tilannetta.
-
Ei ikänään ole leimalla putkistoista puhuneet mitään.
-
Ei liion oo kattellu hyväksyntöjä, eikä kyselly mitään, vaikka on ollu itse tehtyjä putkistoja muutamassa autossa.
-
Täällä Äänekoskella kaverilla -98 945 johon tehtiin 3" niin eka asia mitä inssi katsoi nosturilla oli putkiston E-hyväksynnät tai paremminkin niiden puuttuminen. Antoi leiman mutta valitti.
Kuinkas tarkkaan nuo inssit todellisuudessa kokemuksien mukaan syynää noita e-hyväksyntöjä putkistoista? Pitäisi tuohon -98vm S90:een laittaa putki katilta taaksepäin jossain vaiheessa uusiksi. Volvolla pelkkä takavaimentaja maksaa tarjoushinalla 300e, joten siitä voi laskea koko putkiston hintaa. ;) Putkiston keskiosaa en edes löytänyt verkkohaulla, että sitä olisi ylipäätään enää edes alkuperäisosana saatavilla.
Tuon pelkän orggis takapöntön hintaan tekisi rosterista itse koko putken jo muutamaan kertaan melkein, mutta hieman tuo e-hyväksynnän tarve kaivelee. Menee omaa aikaa hukkaan kuitenkin vähintään, jos ei sitten leimamiehelle kelpaakaan. Ruotsista saa ~400e hintaan rosteriputkea katilta taaksepäin, mutta tuossa sama vika kuin omavalmisteessa, ei e-hyväksyntää. Siinäkin olisi vähän arvalla heittoa tilata...
Ei tuo orggisputken hintakaan ole loppuviimein este, mutta se on jos sitä ei ole saatavilla enää muuta kuin tuo takapönttö, niin hankalaksi menee. Täytyy kysellä vielä Biliasta tilannetta.
Niin tekis , melkein ei meinaan ole rosterivaimentimet ihan halpoja.
E: tämä niinku esimerkkinä, varmaan surimmassa osassa konttoreita kelpaa mutta poikkeuksiakin on.
-
Ei tuossa s60 vakioputkessa varsinaista "E"-leimaa edes ole, pahoin kärventynyt ja suurilta osin hävinnyt, mahdollinen tyyppipainatus siinä kai on ollut?
Putkeen painettu "pisteleima" tai vastaava josta ei saa mitään selvää, joka oli putken päälle ettei sitä muutenkaan koskaan olisi voinut nähdä.
Nykyinen rosteriputki meni viimeksi läpi, ilman leimoja ja moni muukin tehty putki on mennyt läpi.
-
Jos 2002 mallinen bmw menee suoralla putkella leimasta, niin tuskin ne ysärilaitteista alkaa e-kirjaimia ettimään putkesta.
-
54 §
Melun rajoittaminen
1. Polttomoottorilla varustetussa M- ja N-luokan ajoneuvossa on oltava sellaiset äänenvaimentimet, ettei ajoon käytettävän moottorin imu- tai pakoääni häiritsevästi ylitä muuta ajoneuvon tavanomaisesta käytöstä aiheutuvaa ääntä. Ajoneuvon tulee olla EY-hyväksytty moottoriajoneuvojen sallittua melutasoa ja pakojärjestelmää koskevan jäsenvaltioiden lainsäädännön lähentämisestä annetun neuvoston direktiivin 70/157/ETY mukaisesti, sellaisena kuin se on muutettuna komission direktiiveillä 73/350/ETY, 81/334/ETY, 84/372/ETY, 89/491/ETY ja 96/20/EY sekä neuvoston direktiiveillä 77/212/ETY, 84/424/ETY ja 92/97/ETY, tai E-hyväksytty säännön n:o 51/02 mukaisesti.
2. Varaosaäänenvaimentimen tulee olla e-hyväksytty 1 momentissa mainitun direktiivin mukaisesti tai E-hyväksytty säännön n:o 59 mukaisesti. ETA-valtioissa valmistettujen ja niissä laillisesti säädetyt vaatimukset täyttävien varaosaäänenvaimentimien katsotaan vastaavan tässä momentissa asetettuja vaatimuksia, vaikka niitä ei olisikaan varustettu E-hyväksyntää osoittavalla merkinnällä.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980665
-
54 §
Melun rajoittaminen
1. Polttomoottorilla varustetussa M- ja N-luokan ajoneuvossa on oltava sellaiset äänenvaimentimet, ettei ajoon käytettävän moottorin imu- tai pakoääni häiritsevästi ylitä muuta ajoneuvon tavanomaisesta käytöstä aiheutuvaa ääntä. Ajoneuvon tulee olla EY-hyväksytty moottoriajoneuvojen sallittua melutasoa ja pakojärjestelmää koskevan jäsenvaltioiden lainsäädännön lähentämisestä annetun neuvoston direktiivin 70/157/ETY mukaisesti, sellaisena kuin se on muutettuna komission direktiiveillä 73/350/ETY, 81/334/ETY, 84/372/ETY, 89/491/ETY ja 96/20/EY sekä neuvoston direktiiveillä 77/212/ETY, 84/424/ETY ja 92/97/ETY, tai E-hyväksytty säännön n:o 51/02 mukaisesti.
2. Varaosaäänenvaimentimen tulee olla e-hyväksytty 1 momentissa mainitun direktiivin mukaisesti tai E-hyväksytty säännön n:o 59 mukaisesti. ETA-valtioissa valmistettujen ja niissä laillisesti säädetyt vaatimukset täyttävien varaosaäänenvaimentimien katsotaan vastaavan tässä momentissa asetettuja vaatimuksia, vaikka niitä ei olisikaan varustettu E-hyväksyntää osoittavalla merkinnällä.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980665
Eli siis jos on Bilteman osilla tehty putkisto niin pitäisi kelvata? Kaverin autossa tosiaan oli, mutta silti inssi naris ja oikein erikseen mainitsi että niin uudessa ei saa muuttaa kuin viimeisen vaimentimen jälkeen ulostuloa :2funny:
-
Ihtee hymyilytti konttorilla ku ex R otettiin pakokaasutestit hallissa ku oli jt:n 3" yhellä vaimentimella nii tietyllä tasakaasullaku se piti nii tuntu et korvat menee lukkoon ku nii matalankovat äänet :D
Vaan mahtaa olla että olipahan mikä tahansa kuhan katista löytyy e merkintä jos pitää olla katillinen ja jos se vaan on fiksun näkönen nii ei ne puutu siihen.
-
Tuolta tarjouksesta pari pönttöä löytyi www.autohausAZ.com tarvikkeena voisi putkistoa löytyä. Koko sarja voi olla volvolla halvempi kuin yksittäinen pätkä. Ei E-merkintää ole koskaan etsitty motonetin katista. Vasta vaihdetusta putkista saattavat leimaa etsiäkin,harvoin vanhemmista jos ei melutaso ylity ja näyttää samalta kun orggis.
-
Tuo The_OttoB:n liittämä lakitekstin pätkä tuon ratkaisikin. Tilaan siis rosteriputkiston Ruåttista, vaimentimet ovat ruotsalaista valmistetta, eli täyttävät tuon pykälän määrittelyt. ;)
-
Tuo The_OttoB:n liittämä lakitekstin pätkä tuon ratkaisikin. Tilaan siis rosteriputkiston Ruåttista, vaimentimet ovat ruotsalaista valmistetta, eli täyttävät tuon pykälän määrittelyt. ;)
Tilasitko putket tästä yrityksestä? http://www.rakaror.o.se/avgassystem/volvo.html (http://www.rakaror.o.se/avgassystem/volvo.html) Itselläni on koko putkisto menossa lähiaikoina vaihtoon, joten pitäisi alkaa etsiskelemään varaosia.
En ole vielä kysynyt Volvo-myymälästä, onko 260-sarjaan saatavana enää sinisen putkia. Mutta tuolta näyttäisi löytyvän rosterinen vaihtoehto. Lieköhän originaalia parempi? Autossani on etupää sen näköinen, että saattaa olla jopa alkuperäinen. Keskiosassa näkyy hitsattuja paikkoja.
Pahoitteluni myöhäinen vastausviesti mutta ehkäpä joku muukin haluaisi tietää oliko loppu hyvin, kaikki hyvin. -H-
-
Pistän tähän katsastusmiehille annetut ohjeet:
01.01.2003 alkaen, pakoputkiston mitoitukselle ja suuntaukselle ei erityisiä määräyksiä. Huomioitava
kuitenkin yleiset turvallisuusmääräykset Alaki 4 §
OHJEET
1. Suomessa tyyppikatsastettu tai EY tyyppihyväksytty ajoneuvomalli
Tarkastetaan, että putkisto vastaa alkuperäistä
2 .Käytettynä maahantuodut autot ja moottoripyörät
Sovelletaan ajoneuvon käyttöönottoajankohtana Suomessa voimassa olleita määräyksiä.
4. Pakoputkiston muutokset
- sallittuja muutoksia ovat mm.
- putkiston kahdentaminen,
- N2- ja N3-luokan ajoneuvon ylös suunnatut putket
- katalysaattorin poistaminen, milloin se ei ole välttämätön
saastepäästövaatimusten täyttämiseksi.
- katalysaattorin asentaminen
katso LMp 779/98 9 §.
-
Omassa 945 3" rööri kisakatilla, ei mitään tyyppihyväksyntää. Päästöjen mittauksen jälkeen katsuri totesi jotain tyyliin "Hyvin näyttää toimivan tommonenkin katti". Muuten oli kyl tarkka kaveri, tsekkas turbonkin ja korjauskehotuskin tuli että käsijarru nousee liian korkeelle :)