Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: lefa1 - 27.05.2013, 14:46:26
-
eli auto ei starttaa ollenkaan mutta releet natskaa konehuoneessa kun starttaa ja sulakkeet on ehjät ja akku kunnossa
olisko startti tai virtalukon pohja
auton tiedot: s80, 99vm, 2.5tdi, aut ajettu 430 000
-
eli auto ei starttaa ollenkaan mutta releet natskaa konehuoneessa kun starttaa ja sulakkeet on ehjät ja akku kunnossa
olisko startti tai virtalukon pohja
auton tiedot: s80, 99vm, 2.5tdi, aut ajettu 430 000
Solenoidi siis yrittää työntää bendixiä päälle.
Solenoidi jumissa, bendix jumissa.
Voisi kokeilla koputtaa jollakin solenoidia/bendixiä josko lähtisi irti.
Ei toimi kuitenkaan enää pitkään eli startti menee kuitenkin vaihtoon.
-
kokeilin koputella harjanvarrella mutta ei mitään eloa
-
Harjanvarsi saattaa olla liian keveä. Ota vasara tai joku muu painavampi ja koputa
samaan aikaan kun joku starttaa.
-
Mittaa startilta, tuleeko herätevirtajohtoon mitään startatessa, jos ei tule, tarkista startin solenoidin sulake sekä rele.
Jos tulee, niin joko ei tule tarpeeksi tai solenoidi on särki.
-
auto on nyt korjaamolla sanovat että pitää kokeilla jotenki sieltä startista suoraan startata kokeili ne hakata rautapiikillä ja lekalla mutta ei mitää eloa ihme juttu kun ei kerenny oireilemaan vaan kerrasta sippas
-
eilen asentaja kerkes vähän katsomaan pellin alle startti pyöri kun ne navat se yhdisti jotenkin ja auto lähti käyntiin ja mitään häiriövalo/ilmoituksia ei näkynyt sitten se sammutti auton ja katseli yleisvirta mittarilla satrtin tai solenoidin rele kohdat eli irroitettuna niin virtaa ei tullut ollenkaan eli mistähän lähtis vikaa etsimään sieltä sartin puolelta se katso kans ja jännite oli kuulema liijan alhainen 0.6 muistaakseni kun starttas
-
päivitystä tälle päivälle taas startin sulaketta poltaa heti kun starttaa onko näissä ollu mitää tyyppi vikaa jossain johdossa että se olis hankautunut tai katkennut ja osuu runkoon
-
Itselle ei mitään tyypillistä tule mieleen, mutta yleismittarilla se selviää aina nopeasti, että onko vika johdossa vai solenoidissa.
-
Virtalukko ohjaa sitä apurelettä. Jos sulake menee vasta kun starttaa, on vika releen ja startin solenoidin välisessä johdossa, tai startissa. Vihreä johto väriltään. Nopea homma mitata kummassa vika. Automaattivaihteiston asentotunnistin, tai muu vaihteiston/vaihdekepin osa ei voi aiheuttaa kyseistä vikaa, joten sen voi sulkea pois.
-
ongelma ratkaistu se vihreäjohto oli jotenki hankautunut puhki
mutta taas uus ongelma mitähän maksaa sinisellä polttoaineen sulkuventiilin solenoidi