Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: TITAN - 28.05.2013, 11:37:29

Otsikko: 850 STW -96 ABS-hylky leimalla...
Kirjoitti: TITAN - 28.05.2013, 11:37:29
Tätä se mun paha uneni ties...
Eukko kävi näyttämässä Volvoaan konttorilla ja niinhän se pomppas parista kohdasta.
Ulompi RT-pää klappia, uusintanäyttö, ulompi vetarinkumi rikki, korjauskehotus, ja sitten se pahin, ABS-valo palaa, ei sammu, ja ihan oikeesti ei ne toimi siten kun niiden pitäis...
Kaks ekaa on helppoja, mutta abs-vika meni hankalaksi. Kokeiltiin kaverin pajalla kolmea eri testeriä OBD-pistokkeen kautta, kaikki väittivät "Ei vikakoodeja" "No Stored Trouble Codes" ja valo vaan palaa...
Mitäs veikkaatte, uusitaanko umpimähkään vaikka ekaks etupyörien anturit, nehän ei kustanna moponetissä kuin 30 egee/tsipale?
Vai onko noissa ABS-yksiköissä ihan tosiaan ollut vikoja?
 ???
Otsikko: Vs: 850 STW -96 ABS-hylky leimalla...
Kirjoitti: Grand-Tourer - 28.05.2013, 14:21:37
Kuullostaa softavialta, jos vikavalo muttei koodia. Vois ottaa akun irti yöksi jolloin resetoituis. ja kädet kyynärpäitä myöten ristiin että ei syty.

Huono maadoitus aiheuttaa joskus kosmisia efektejä, taikka alhainen jännite.

Ja sitten jos se valittaa oikea/vasen, vaihda boxille menevät johdot toisinpäin, että kummassa päässä on vika. Antureiden antamaa jännitettä kannattaa mitata ennkuin rupeaa vaihtelee.
Otsikko: Vs: 850 STW -96 ABS-hylky leimalla...
Kirjoitti: are81 - 28.05.2013, 14:33:59
Aloita lukaisemalla vaikka tuo (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33310.0) topic läpi. Jos vika ei osoittaudu antureissa olevaksi, kannattanee seuraavaksi tutkia boxia. Toki ensin voi noita sähköpuolen juttuja hämmästellä.
Otsikko: Vs: 850 STW -96 ABS-hylky leimalla...
Kirjoitti: ESE - 29.05.2013, 07:02:04
olen boxin tutkailun kannalla...enempää en ota kantaa  :2funny:
Otsikko: Vs: 850 STW -96 ABS-hylky leimalla...
Kirjoitti: TITAN - 30.05.2013, 10:19:13
RT-pää ja vetarinkumi uusittu, molemmat etupyörien ABS-anturit mitattu, ehjiä...
Oomi kertaa käämi -mittarilla todettu että vastusta on ja millivolttiasteikolla näkee että anturi skulaa kun lukemat muuttuu kun pyörää pyörittää, eli anturi lukee...
Täytyy vielä mittaa takapyörien anturit, mutta mäkin alan uskoa että se on toi boxi missä vika.
Helpossa paikassahan se onneksi on, moninapapistoke irti ja virtapistoke, sitten viisi jarruputkea irti ja se on vissiin siinä...?
Otsikko: Vs: 850 STW -96 ABS-hylky leimalla...
Kirjoitti: janne81 - 30.05.2013, 11:28:31
Ohjainlaiteosa irtoaa pumppuosasta eli jarruputkiin ei tarvitse koskea, lue tuolta aiemmin linkatun linkin kautta niin saat paljon hyvää tietoa.
Otsikko: Vs: 850 STW -96 ABS-hylky leimalla...
Kirjoitti: sfrhkki - 30.05.2013, 14:21:07
mie vaan veikkaan, että ne osn sille moottorille menevän pihan liitimen nastat, kun on irti tinauksistaan piirikortilla. 2 nastaa.
 *kahvia->
autolla voi ajaa se boxi irti, mutta täytyy muistaa, ettei nopeusmittari saa infoa ja että suojaa sen absyksikön alustan roiskeilta ja lialta.
absit ei toimi, mutta eihan ne nytkään...
-sfr-
Otsikko: Vs: 850 STW -96 ABS-hylky leimalla...
Kirjoitti: TITAN - 06.06.2013, 11:14:43
 :)
Noniin... ja taas pelaa!
Kotterossa on jo leima ummessa, eli "teoriassa", ja ehkä vallesmannin mukaan myös käytännössä sillä EI saa ajaa, mutta kummiskin karautin sen syrjäkujia myöten kaverin verstaalle.
Otettiin liitinkampa irti ja päävirtaliitin myös. Helkkarin pienellä E-torx-avaimella neljä ruuvia irti ja sieltähän se elektroniikkayksikkö putosi näpsäkästi pois.
Syy selvisi heti; Made in Philippines, eli Suomex "Läiskitty läjään kaukana kaukoidässä"...  :P
Kiinnityspulttien reijissä metalliholkit jotka varmistettu sisäpuolelta hammastetuilla jousilevyillä.
Pienellä kolmioviilalla jousilevyt poikki ja irti, pienellä rautasahalla varovasti puoliskot auki terävällä mattopuukolla avittaen, välillä isoa kiilaa väliin ja auki, yllättävän siististi.
Mitään näkyvää vikaa ei havaittavissa... ???
Raaputin terävällä mattoveitsellä silikonikuorrutuskalvon irti liitinnastojen tinauksien kohdalta, hidasta touhua, etenkin kun pitää varoa että ei riko piirilevyn metallifoliota... Ja tutkailemaan brennarilla ja fikkarilla. Ei, mistään ei näe mitään missä olisi selvä kylmäjuotos tai joku nasta irti tms.
Ei sitten muutakuin kolvi lämpenemään ja ohkasen ohutta multicore-radiotinaa ja varovasti läpikäyden kaikki liitinkamman ja etenkin päävirtapistokkeen liitinnastat. Kahteen kertaan varmuuden vuoksi...
Seuraavaksi putsausta ja käämilakkaa spraypurkista muutama kerros printin ja tinausten suojaksi.
Koska kotelo ei ollut kärsinyt juurikaan avausoperaatiosta, varmistin että se istuu paikoilleen ja levitin tavallista syanoakrylaatti-pikaliimaa reippaasti yhdelle pinnalle ja kiinni! Puristusta että tarraa kunnolla.
Kun liima oli kuivunut hyvin, tartuttiin taas kolviin ja muovinkorjaushitsausmenetelmällä sulateltiin kotelon sauma umpeen, siististi. Elektroniikkayksikkö takaisin paikoilleen, ruuvit kiinni, liitinkampa ja päävirtaliitin paikoilleen ja testaamaan... Virta päälle, ABS-valo syttyy, ja sitten valo sammuu, auto käyntiin, valo syttyy....ja valo sammuu!!!
Jes! Sitten ulos pihalle testaamaan, jep, jarrut skulaa just kuin pitääkin, ABS-toimii hienosti, siis oikeesti siinä oli vikaa, nyt se on korjattu.

KIITOKSIA Kaikille täällä vastanneille ja viestien ja vinkkien linkittäjille, tuo vika on todellakin siis "tyyppivika" ja sen pystyy korjaamaan.

 :)
Otsikko: Vs: 850 STW -96 ABS-hylky leimalla...
Kirjoitti: 850Z71S80 - 06.06.2013, 21:14:06
Hienoa, että nyt on taas uusi jäsen "ABS-tyyppivika" uskoon kääntynyt :).
Otsikko: Vs: 850 STW -96 ABS-hylky leimalla...
Kirjoitti: ESE - 07.06.2013, 00:29:58
tähän vois joku sanoa: Mitä minä sanoin  :2funny:
Otsikko: Vs: 850 STW -96 ABS-hylky leimalla...
Kirjoitti: sfrhkki - 07.06.2013, 07:53:07
Onkohan niin, että valtaosin on irti juurikin ne kaksi moottorille menevän johtimen nastaa.
Mitenköhän siihen ongelmaan voi vaikuttaa. Pitäisikö se johto kiinnittää tai tukea paremmin.
Siis siitä moottorin sivusta vaikka nippusiteellä.  Vai onko se turhan lyhyt....
Täytyypä miettiä syytä, kun on havaintoväline taas huollossa.
Syyn selvittäminen on korjaamista tärkeämpi. Vai onko?
-sfr-
Otsikko: Vs: 850 STW -96 ABS-hylky leimalla...
Kirjoitti: 850Z71S80 - 07.06.2013, 09:24:01
Onkohan niin, että valtaosin on irti juurikin ne kaksi moottorille menevän johtimen nastaa.
Mitenköhän siihen ongelmaan voi vaikuttaa. Pitäisikö se johto kiinnittää tai tukea paremmin.
Siis siitä moottorin sivusta vaikka nippusiteellä.  Vai onko se turhan lyhyt....
Täytyypä miettiä syytä, kun on havaintoväline taas huollossa.
Syyn selvittäminen on korjaamista tärkeämpi. Vai onko?
-sfr-
Just naulan kantaan sfrhkki ja koko kirjoituksesi.
Itse olen kanssa asiaa aikoinaan miettinyt, että miten sen johdon/liittimen tukisi, mutta eräskin volvo kulkenut ongelmitta juopottelun jälkeen n.150tkm, eli en ole enää tyhjääni (päätä) asialla vaivannut.