Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Antti79 - 29.05.2013, 11:51:05
-
Eli mk2-mallin v70 (170hv) huoltovalon nollausyritys tuotti seuraavanlaisen tilanteen:
Virrat radioasentoon ja tripin nappi pohjaan -> minuutin sisällä kuului piippaus ja näyttöön tuli numero 65 ja service valo jäi palamaan. Joltakin vikatilaltahan tuo vaikuttaa. OBD-lukijalle tuon vien kun tässä ehdin, mutta onko kellään tietoa mitä nuo auton oman näytön kaksinumeroiset koodit on? Pikainen kuukletus ei entanut mitään järkevää.
-
Tuo 65 näytössä saattaa liittyä sisäiseen huoltoväliasetukseen ja siis sen valitun ilmoitukseen. Muistelen joskus lukeneeni jotain tuollaista eli on niitä VIDA-juttuja. Käsittääkseni se ei ole ainakaan mikään vikakoodi.
Tuosta nollauksesta en osaa sanoa mitään, kun eri vuosimallien autoissa se suoritetaan hieman eri tavalla. Tältäkin foorumilta löytyy 3 eri ohjeet :)
-
Kun tripin nollausnappia pitää riittävän kauan pohjassa, tulee ne samat tekstit mitä siinä txt-näytössä on, esiin numeerisessa muodossa.
Eli jos siellä lukee vaikkapa kuljettajan ovi auki, on tuota tekstiä vastaan olemassa jokin numero.. tai vaikka huollon aika ilmoitus.. jokin numero vastaa sitä.
Uskoisin, että tuo ominaisuus on tehty tehtaan koeajajaa varten, joka voi minkä kielisestä mittaristosta vain tarkastaa, että mitä viestejä mittaristossa on, eli ei tarvi osata mitään kieliä, vaan löytyy lista numeroita joita vastaa jokin teksti.
Se ei siis ole mikään vika, eikä ilmoita mitään vikaa numerolla 65, vaan on jotain txt-ilmoitusta vastaava numero.
Huoltovalon nollaus ei toimi noin, kuten sen kuvailit tehneesi.
Ohjeet huoltovalon nollaamiseen löytyy tuolta
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=55.0
Jos autossasi on service valo, lienee se siloin vuosimalliltaan 2000 tai 2001, joten seuraa sen ikäisen ohjetta.
-
Miksun ohjeita seuraten kuittaus onnistui kivuttomasti, Kiitos, nyt on rouva hiljaa. ;D Nuo numerokoodit on tosiaan vaan samat numeerisessa muodossa, 65= kuskin ovi auki 66= repsikan ovi auki ja 68= oikea takaovi auki. Kaikenlaista jänskää tuo Volvo sisällään pitää.
-
Ei kannata meikäläisen ainakaan muistiinsa luottaa näemmä :-[
Mutta hyvä kun selvisi tuokin asia, nyt on iysekin paljon viisaampi vastaisuuden varalle.
-
Huoltotexti sammui nätisti my11 XC60.stä ja kaupanpäälle löytyi kauan etsitty öljymäärän näyttö! Jo oli piilotettu huolella... :nohnoh