Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Vollemies - 30.05.2013, 13:30:35

Otsikko: Eturenkaiden ohjauskulmat yllättäen pielessä
Kirjoitti: Vollemies - 30.05.2013, 13:30:35
Voihan elämmän kevät. Loppuun ajetut talvirenkaat kuluivat aivan tasaisesti mutta nyt toukokuun aikana melkein uusista kesärenkaista on sisäsyrjät tyystin häipyneet. Mikähän piru sieltä noin äkkiä voi pettää. Ajotuntuma on ollut ihan ok, ei hae eikä ole välyksiä / kolinoita.

Ilmeisesti ensihätään vaihdettava takakumit eteen, turhahan tuohon heti on edes renkaita ostella.
Otsikko: Vs: Eturenkaiden ohjauskulmat yllättäen pielessä
Kirjoitti: Vollemies - 30.05.2013, 17:58:54
Syy selvisi renkaita vaihdellessa. Etuset taakse ja takaset eteen. Onneksi valon pilkkuna sentään se edessä oleva nostokohta on sen verran keskellä, että nousi koko kylki kerralla. 

Alatukivarren etuhela (se vaakasuora kumiholkki) oli mennyt rikki molemmin puolin. Näytti kumi revenneen ympäriinsä. Harmi vaan kun meni kaksi uuden karheaa rengasta kuukaudessa ihan piloille - teräsvyöpiikit jo sisäsyrjässä näkyvissä. Ihan sattumalta renkaita kurkin ja hyvä olikin sillä kohta olisi tullut ilmat pihalle. Kumma ettei ratissa mitenkään tuntunut tai vedellyt.

Biltemassa näyttäisi olevan alatukivartta
Alatukivarsi oikea Biltema 72-931, 99 €
Alatukivarsi vasen Biltema 72-930, 99 €. Mahtaakohan näillä tehdä mitään?

Pitäisiköhän se alapallokin vaihtaa samalla vai monenko kumiholkin iän se kestää? Tuota Bilteman alumiinivalua olevaa alatukivartta hypistelin jo talvella mutten silloin tohtinut varastoon ottaa.

Ähräm tähräm. Remonttia piisaa
Otsikko: Vs: Eturenkaiden ohjauskulmat yllättäen pielessä
Kirjoitti: paku97 - 30.05.2013, 18:29:45
Eikös motonetissa ole halvemmat.
Otsikko: Vs: Eturenkaiden ohjauskulmat yllättäen pielessä
Kirjoitti: (Miksu) - 30.05.2013, 18:30:45
Kannattaa noita halppis-kumipuslia sitten seurailla vaikka kuukausittain, alkaen viimeistään ensimmäisen puolenvuoden jälkeen, ei ne kovin pitkäikäisiä oo ollu.
Tarkoitan siis, että halvin on yleensä myös heikoin.
Otsikko: Vs: Eturenkaiden ohjauskulmat yllättäen pielessä
Kirjoitti: Itsok - 30.05.2013, 21:27:56
Laitetaan vaikka tähän sitten kysymys etupään puslista. Tekeekö http://www.partsforvolvosonline.com/ heavy duty puslilla mitään, vai hankinko suoraan siniseltä?
Otsikko: Vs: Eturenkaiden ohjauskulmat yllättäen pielessä
Kirjoitti: Vili - 31.05.2013, 13:40:44
Eilen laitoin paikalleen Powerflexin puslat ja ajettavuus on aivan toista luokkaa kuin vanhoilla löysillä puslilla. Vanhoillakin meni katsastuksesta läpi, mutta löysät mitkä löysät.
Otsikko: Vs: Eturenkaiden ohjauskulmat yllättäen pielessä
Kirjoitti: Vollemies - 31.05.2013, 21:26:22
Ajattelin hankkia yhdet alatukivarret Bilteman mallia niin sitten jää ne toiset joihin voi rauhassa puslia sovitella valmiiksi. Kokonaisen alatukivarren vaihto ei viisiin ole kovin ihmeellinen homma. Kaverilta kuulin että Bilteman alatukivarret olisivat ihan ok.
Otsikko: Vs: Eturenkaiden ohjauskulmat yllättäen pielessä
Kirjoitti: jip59 - 31.05.2013, 22:25:26
Tukivarrethan on  ihan OK mutta puslien kestävyydestä ei ole varmuutta. ::) Jos nuo halpikset laitat ja vanhoihin varsiin vaihdat  kunnolliset puslat niin muista että kun vaihdat niitä halpis tukivarsia pois ja kunnollisilla puslilla varustettuja tilalle niin AINA pitää ohjauskulmat tarkistaa.
Otsikko: Vs: Eturenkaiden ohjauskulmat yllättäen pielessä
Kirjoitti: remes - 01.06.2013, 12:26:46
Multa löytyy myös Powerflexin etupuslat ja takimmaiset helat on Volvon alkuperäiset.

Skruvatista löytyy se helpoin vaihtoehto, kaveri hommas just s60:iin: http://www.skruvat.fi/Lankarm-Polyuretanbussningar-P188882.aspx (http://www.skruvat.fi/Lankarm-Polyuretanbussningar-P188882.aspx)

Edit: Linkitin s80:n, mutta pulju on sentään oikea  :-[
Otsikko: Vs: Eturenkaiden ohjauskulmat yllättäen pielessä
Kirjoitti: j_tapio - 01.06.2013, 12:37:33
Muistakaa kun prässäätte niitä etupuslia paikoileen, et jos kyseessä on madallettu alusta ni tapin asentoon muutaman aste kulmaa lisää. Puslalla on paremmat kestämismahdollisuudet kun ei ole jo lepoasennossa kiertyneenä tiukille.
Otsikko: Vs: Eturenkaiden ohjauskulmat yllättäen pielessä
Kirjoitti: mattipeura - 01.06.2013, 12:51:30
vaa eikös tuolta skruvatista saanu aika halvalla noita valmiita uretaani puslia jotka laittaa vaan tukivarteen kiinni jops ei koko varsia raski ostaa
http://www.skruvat.fi/Polyuretaaniholkki-ohjausvarsi-P50416.aspx (http://www.skruvat.fi/Polyuretaaniholkki-ohjausvarsi-P50416.aspx)
Otsikko: Vs: Eturenkaiden ohjauskulmat yllättäen pielessä
Kirjoitti: Vollemies - 01.06.2013, 15:09:05
Tukivarsi näyttää olevan auton alkuperäistä valua ja myös tuosta puslan kumista löytyy "Volvo". Työn jäljistä päätelleen, se on kyllä "joskus" vaihdettu. Mutta. Kun irrotin tukivarren kuskin puolelta, missä renkas oli kulunut sisäreunastaan jo teräsvyön läpi, huomasin että tuossa puslassa kuuluukin olla rakoja molemmissa päissä mutta ei aivan läpi asti. Sanoisin jopa suorastaan, että minun mielestäni kuski puoleisen tukivarran puslat näytävät ihan ehjiltä ja tukivarsi oli myös tiukasti paikoillaan.

Mikä ihme tässä sitten oikein on vikana? Rattikaan ei ole vinossa eikä ole koskaan ollutkaan. Kesärenkaat kuluivat toukokuun aikana sisäsyrjstään 5000 km matkalla piloille ja talvirenkailla ennätin ajaa noin 10 000 km ja ne kuluivat aivan tasaisesti.

Auto oli pajalla kaksoismassakytkimen vaihdon vuoksi ja tämän jälkeen talvirenkailla ennätin ajaa vain noin 1500 km. Olisikohan tuon vauhtipyörärempan yhteydessä tarpeen aukoa jotain paikoja, minkä vuoksi etuset olisivat voineet mennä vinoon?
Otsikko: Vs: Eturenkaiden ohjauskulmat yllättäen pielessä
Kirjoitti: veikko - 01.06.2013, 15:36:32
onko sulla paljon eroa talvirenkaalla/vanteella verrattuna kesärenkaaseen/vanteeseen?
eli meinaan että jos on suunnattu talvivanteella joka on esim 7x16 ja kesäks heittää 8,5x18 niin varmasti voi kulua.

ja kyllähän noi kulmat helposti muuttuu talven aikana jos ei paljon tien epätasaisuuksia "väistele"
Otsikko: Vs: Eturenkaiden ohjauskulmat yllättäen pielessä
Kirjoitti: Vollemies - 01.06.2013, 19:43:28
Molemmat ovat 16", tosin talvirenkaat olivat 205 / 55 ja kesäkumit taas 205 / 60. Vänkärin puoleisen tukivarren kumihelassa oli aivan pienen pieni repeämä, ehkä jokusen mm. Ei tuon nyt sentään pitäisi tuommoista jälkeä tehdä. Mutta väännämpä huomenna ne Biltemat alle niin sitten pitää mitata kepillä, miltä auraukset näyttävät. Tuo sisäsyrjän kuluminen jotenkin viittaisi siihen että etuset harottaa edestä tukevasti levällään. Alustaa ei ole madallettu eikä jousetkaan olleet poikki.
Otsikko: Re: Eturenkaiden ohjauskulmat yllättäen pielessä
Kirjoitti: volvesteri - 01.06.2013, 21:37:58
Ettei raiderangon päissä ole löysää?
Otsikko: Vs: Eturenkaiden ohjauskulmat yllättäen pielessä
Kirjoitti: veikko - 02.06.2013, 10:19:13
talvirengas antaa paljon anteeks noissa kulmissa/ei vaan kulu samanlailla mitä kesärengas. ja periaatteessa pääsit aika "pitkänkin matkan" kun jos kulmat oikein kunnolla on pielessä niin 500km saattaa jo riittää. Eli suuntaukseen vaan ja kovaa ajoo  :)
Otsikko: Vs: Eturenkaiden ohjauskulmat yllättäen pielessä
Kirjoitti: Vollemies - 02.06.2013, 10:23:15
talvirengas antaa paljon anteeks noissa kulmissa/ei vaan kulu samanlailla mitä kesärengas. ja periaatteessa pääsit aika "pitkänkin matkan" kun jos kulmat oikein kunnolla on pielessä niin 500km saattaa jo riittää. Eli suuntaukseen vaan ja kovaa ajoo  :)

Kun saan tuon koottua niin tahtoisin saada sen tunarin henkilökohtaiseen käsittelyyn joka nuo pyörät käännellyt.
Otsikko: Vs: Eturenkaiden ohjauskulmat yllättäen pielessä
Kirjoitti: anddi - 03.06.2013, 21:13:15
Jos on ollu etuiskarin alapää irti jossain vaiheessa, eikä ole laitettu samaan asentoon takas niin camber voi olla muuttunu. Mutta säätövara on kyllä melko pieni että ei pitäs kyllä mielestäni ainakaan kovin voimakkaasti syödä rengasta kantilta.
Otsikko: Vs: Eturenkaiden ohjauskulmat yllättäen pielessä
Kirjoitti: riesel - 04.06.2013, 18:02:43
Auto oli pajalla kaksoismassakytkimen vaihdon vuoksi ja tämän jälkeen talvirenkailla ennätin ajaa vain noin 1500 km. Olisikohan tuon vauhtipyörärempan yhteydessä tarpeen aukoa jotain paikoja, minkä vuoksi etuset olisivat voineet mennä vinoon?

Mulla ainakin saman rempan yhteydessä sanoivat pajalla suoraan, että on syytä tarkistaa ja säätää kulmat sen jälkeen. En kyllä osaa sanoa mitä on pitänyt aukoa ja mistä säätötarve syntyi.
Otsikko: Vs: Eturenkaiden ohjauskulmat yllättäen pielessä
Kirjoitti: (Miksu) - 04.06.2013, 18:09:13
Apurunkoa täytyy irroittaa ja se kun ei mene täysin samaan kohtaan takaisin, niin pyörämkulmat muuttuu
Otsikko: Vs: Eturenkaiden ohjauskulmat yllättäen pielessä
Kirjoitti: Vollemies - 04.06.2013, 21:54:34
Jaahas. Ratti oli viitsitty kääntää suoraan, mutta ohjauskulmat sitten jätetty päin peetä. Tuo voisi selittää asiaa, sillä ehdin ajaa talvirenkailla rempan jälkeen varsin vähän.

En tullut mitanneeksi, mihin suuntaan pyörät olivat niillä tukivarsilla, mitkä autossa olivat mutta nyt uusilla Bilteman tukivarsilla säätötarvetta oli toista sentiä pyörän mitalla. Aurausta oli aivan hirveästi ja pari kierrosta molempia raidetangon päitä ruuvaamalla sain etuset mielestäni suoraan. Yritin ne säätää nimen omaan suoraan näin ensi hätään. Edessä olleet pyörät olivat kuluneet myös kauttaaltaan 3 mm takarenkaita enemmän. Aika hyvä tulos kuukauden aikana.

Muuten. Pyörien suuntausta ja renkaan odotettavissa olevaa kulumistaipumusta voi yrittää pienellä viitseliäisyydellä tarkastaa hyvin helposti, kun liimaa renkaaseen maalarinteipistä (esim 40 mm leveästä) tai muusta sopivasta teipistä poikkivedot kulutuspintaan. Sitten pitää vain ajaa ~100 km asfalttitietä ja katsoa kummasta reunasta teippi näyttää kuluvan enemmän. Ei maksa paljon ja tulos on yllättävän tarkka. Talvella vähän vaikeaa, kun rengas tuppaa olemaan märkä mutta kesällä onnistuu helposti. Voi liimata kerralla useammankin samaan pyörään, niin on helpompi sitten tarkastaa kun on aina joku näkyvissä. Teippaus kannattaa tehdä myös takapyörään niin voi verrata onko eroja edessä ja takana. Rattia ei vaan pidä väännellä kokeen aikana paikoillaan, sillä teippi menee tietty heti myttyyn, jos paikoillaan asfalttiin hieroo pyöriä kääntelemällä. Teipit kuluvat myös heti pois, kun ajaa soratiellä. Jos pyörät ovat suunnilleen suunnassaan, liian aurauksen pitäisi kuluttaa rengasta ja teippiä ulkoreunalta.
Otsikko: Vs: Eturenkaiden ohjauskulmat yllättäen pielessä
Kirjoitti: Vollemies - 05.06.2013, 09:31:11
Kun hiplailin tukivarsia, Bilteman malliset vaikuttivat olevan jotenkin siistimmän oloista valua mutta malli oli niin sama, että voisi melkein kuvitella niiden tehdyn samoilla muoteilla niin alumiinivalun kuin kumiosienkin suhteen. Vai muutama valupäivää koskeva merkintä näytti tyystin puttuvan. Nyt kun on ne tukivarret ylimääräiset, voisi joutessaan vaihdella niihin ne puslat kun olisi prässikin, jos niitä puslia saisi jostakin kohtuu hintaan. Jotenkin olen ymmärtänyt, että kaikilla myytävänä olevilla puslilla ei ole kovin pitkä elinajan odote. Tosin ei ne nyt oikeastaan minun mielestä rikkikään ole mutta väännellessä uudet kyllä napakammat olivat. Ei kukaan mitään sikaflexiä ole sattumoisin kokeillut ?

Suhteellisen nättihän noita sammakon jalkoja on vaihdella. Minun korjausoppaassa neuvottiin vain ottamaan pyörä pois, irrottamaan kiinnityspultit sekä se alapallonpää ja ottamaan tukivarsi pois. No joo, kyllä se sieltä pois juuri ja juuri tulikin mutta jotta sain uuden paikalleen, itse kyllä irrotin myös raidetankonpään ja koiran luun alapään niin sitten sain uuden menemään, kun se taaempi tuppaa olemaan aika jännityksessä asennettaessa. Eli ihan "päinvastaisella järjestyksellä" se ei onnistunut. Kun ensin pujotin taaemman puslan ja sitten alapallon, sai ne vaakasuorat pultit paikoilleen kun väänsi M12 puoleen kierteeseen pyöritetyllä pultilla hylsän ja jatkovarren kanssa kierteet pultin suuntaisiksi. Kyllähän sen alapalloin sai kiinni viimeiseksikin, kun oikein julmasti tukivartta taljalla alas väänsi, kai ne kumit senkin kestävät.  Näin laitoin sen vänkärin puoleisen, missä pulttien liike oli "rajoittunut" moottorin vuoksi. Ei kai noita pultteja oikessa elämässä joka kerta uusita, ainakaan tukivarren mukana niitä ei tullut?
Otsikko: Vs: Eturenkaiden ohjauskulmat yllättäen pielessä
Kirjoitti: remes - 05.06.2013, 17:21:49
En minä ainakaan ole pultteja uusinut, käskeekö korjausopas tekemään näin, itse en omista mitään opusta?

Tuosta kulmien säädöstä, miksi et käytä ihan kunnon laitteessa säädettävänä niin olisi varmuus että arvot ovat kohillaan. Maksaa muutaman kympin, renkaat aika paljon enemmän?
Otsikko: Vs: Eturenkaiden ohjauskulmat yllättäen pielessä
Kirjoitti: Itsok - 05.06.2013, 17:48:26
Ja vaikuttaa selkeästi ajettavuuteen. Ainakin camperin erovaisuudet puolittain.
Otsikko: Vs: Eturenkaiden ohjauskulmat yllättäen pielessä
Kirjoitti: j_tapio - 05.06.2013, 18:33:18
Jos vetareita ei löysää ni olkavarsia väännellessä kannattaa varoa etteivät vetarin nivelet purkaudu kumen sisään.
Otsikko: Vs: Eturenkaiden ohjauskulmat yllättäen pielessä
Kirjoitti: Vollemies - 06.06.2013, 02:02:14
Ja vaikuttaa selkeästi ajettavuuteen. Ainakin camperin erovaisuudet puolittain.


Kyllähän niitä vetareita olisi tehnyt mieli vähän sivuun käännellä, mutta se pultti pyörän navan päässä taitaa olla kanssa kertakäyttöinen ja olisi pitänut hoksata hankkia sekin. Ainakaan minulla ei purkaantunut ja vaikutti toppaavan jossakin määrässä kun veti kauemmaksi.

Raidetangon päät ja alapallot olivat tiukan tuntuiset ja selkeästi varsin tiukat, mitä niitä joutui kääntelemään. Mistäs kohti muuten camber ja caster kulmaa pääsee säätämään, vai onko ihan tehtaalla valmiiksi määritelty?

En minä ainakaan ole pultteja uusinut, käskeekö korjausopas tekemään näin, itse en omista mitään opusta?

Tuosta kulmien säädöstä, miksi et käytä ihan kunnon laitteessa säädettävänä niin olisi varmuus että arvot ovat kohillaan. Maksaa muutaman kympin, renkaat aika paljon enemmän?

Alfamerin opaassa V70 & S80 noin sanotaan - kohta 10.10 §6. Moottorin nostaminen vänkärin puoleisten pulttien ulosvetämiseksi on jo melkoinen operaatio. Myös alapallon mutteri neuvotaan vaihtamaan uuteen. Tähän asti olen noissa pyöräkulmissa pärjännyt omin avuin.
Otsikko: Vs: Eturenkaiden ohjauskulmat yllättäen pielessä
Kirjoitti: Itsok - 06.06.2013, 08:56:02
Casteria ei taida pystyä ihan helposti säätämään?
Camberia säädetään avaamalla iskarin alapää olkatuesta.
Otsikko: Vs: Eturenkaiden ohjauskulmat yllättäen pielessä
Kirjoitti: Vollemies - 22.06.2013, 19:06:54
Sorvailin työkalun ja puristelin joutessani ne puslat irti tukivarista. Ajattelin kunnostaa vanhat tukivarret kaiken varralta valmiiksi, niin on jotain kehään heitettävä jos  Bilteman kumit (Biltemassa tukivarsi myydään kokonaisena kumiheloineen) eivät sattuisi pakkasta kestämään.

Irtiottamissani tukivarsissa varsinkin niissä takimmaisissa yhdellä pultilla kiinniolevissa kumipuslissa oli pieniä alkavia repeämiä reunoissa. Puslien viat eivät varmaan renkaitani syöneet, mutta eikös tuollainen kumi ole joko ehjä tai rikki ja jos siinä vähän ruopumisen alkua on, ei korjaamatta viitsisi takaisin alle vääntää.

Pelkkiä kunnollisia pusliako ei sitten saanut muualta kuin Siniseltä ?
Otsikko: Vs: Eturenkaiden ohjauskulmat yllättäen pielessä
Kirjoitti: mattipeura - 22.06.2013, 19:45:20
skruvatista sai ainaki halvalla valmiita etummaisia uretaani puslia
Otsikko: Vs: Eturenkaiden ohjauskulmat yllättäen pielessä
Kirjoitti: Vollemies - 22.06.2013, 23:19:07
Tämmöisiä myös on ainakin Motonetissä olemassa mutta laadusta ei ole mitään käsitystä....
Hinta ei ainakaan pahalta vaikuta mutta onhan noissa aika homma vaihtaa ja ihan turhaan ei viitisi roplata.

Tuote 18-2593 Nimike Etualatukiv etuhela VolvoS60  Hinta19.90 €
Tuote 18-2594 Nimike Etualatukiv takahela VolvoS60 Hinta14.90 €

Sopivuus Motonetin mukaan V70 & S60 mk II 2000-2007