Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jampezii - 31.05.2013, 21:30:01
-
Morjens!
Autossani on seuraavanlainen ongelma: takarenkaat kuluvat sisäreunoista todella paljon, autossani on madallusta takana -30mm. Eli camberia pitäisi saada säädettyä, olen etsinyt ongelmaan ratkaisua mutta netistä ei löydy kuin epäkeskopultteja etupäähän ja takapäähän tuntuu löytyvän vain muihin malleihin jotain ratkaisuja. Epäkeskopusla jostain mutta mistä? Pulteilla tuota ongelmaa ei vissiin pysty korjaamaan takapäässä? Uudet kesärattaat odottelis laittoa mutta eihän tuohon uskalla niitä laittaa.. Onko kellään hyviä ideoita?
-
Takanahan voi navan alle laittaa shimmilevyn.
(http://i198.photobucket.com/albums/aa112/omarsxb951/stuff%20for%20sale/camber.jpg)
-
No perkeles tuohan näyttää ratkaisulta, mistäs näitä löytää?
-
Tuon ekan kuvan mukaiset voi tettää jossain konepajassa.
Googletappa EZ ja DUAL ANGLE SHIM
-
Ok, onko sulla mittoja heittää? Voihan nuo irtiki ottaa mutta auto jokapäiväisessä käytössä joten.. Pitääpä googlata ku nyt tietää jo mitä etsiä. Kiitokset avusta!
-
Tarvikeliikeen tiskillä käyt uudesta ottamassa mitat pulttiväleistä ja keskireistä. Vatupassi vannetta vasten ja sitten pystysuoraan ni siitä saa luovittua kuin paksu lätty tarvii olla ylä- ja alareunasta.
-
Amazonista näyttää löytyvän noita EZ shimmilevyjä, taidan sellaset tilata ku näytti aika helpolta hommalta. Suomesta noita tuskin löytää?
-
Tilattu on, kesäkuun 11 pvä pitäs olla perillä. Ei muutako testille sitten, kiitokset vielä kerran hyvistä vinkeistä!
-
Miten tuollaisen asentamisen jälkeen enää sopii jarrusatula paikalleen?
Satula tulee kuitenkin olkavarteen kiinni ja tuolla laipalla käännetään pelkkää napaa, niin nehän ei sen jälkeen enää sovi linjaan. Sitten pitää satulankin kiinnitysten väliin tehdä jotain vastaavia shimmejä.
Sama ongelma tulee myös käsijarrukenkien kanssa ???
-
Eikös käsijarrun romut käänny samalla oikeaan asentoon kun shimmin laittaa kilven alle? Jarrusatulaa pitää vähän kans shimmata, mut se taitaa sallia 1° väljyyden ihan luontojaankin.
-
No niinpä tietysti. Eihän se kässäriin vaikutakaan :)
-
Morjens taas, tuossa ajankulukseni helteessä laitoin kokeeksi pyörännavan ylempiin pultteihin prikat joilloin sain renkaan kulmaa suorempaan. Jarrusatulaan ylempään pulttiin myös sama homma. Kaikki meni ok mut nyt abs valo syttyi ja mittaristoon tulee herjaus absjärjestelmän häiriöstä. Tykkäskö se anturi nyt kyttyrää koska napa ei ole samassa kohtaa enään? Sama vikahan tulee sen shimmilevyn kanssa? Pitääkö tuota anturiakin nyt kääntää... Prkl ei se aina mene nämäkään kerralla oikein. Tuohon käsijarrun kilven alle en laittanu shimmiä ollenkaan kun se näytti menevän ok paikalleen.
-
vanha aihe mutta sama ongelma olisi itselläkin.. onko tähän nyt keksitty oikeesti toimivaa ratkaisua ?
-
Anturi varmaan joutuu liian etäs abs kehästää, ja tulleepi lukihäiriö :o
-
näinhän siinä käy ::) itse tein nyt tuohon tukivarteen johon jousikin tulee 30mm leveän hahlon sisäpään kiinnitykseen jotta sain siitäkin säädettävän.. ongelmaksi tuli vaan se että kun camber on kohdallaan niin pyörä auraa liikaa ja vanne raapii pitkittäistukivarteen.. seuraavaksi teen samalla periaatteella isomman säätövaran aurauksen säätöön.. tämä on melko työläs homma verrattuna tuollaiseen navan alle tulevaan shimmilevyyn..