Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Rämpytin - 31.05.2013, 22:23:22
-
Joo elikkä terve vaan kaikille! Uusi foorumilainen liittyi joukkoonne lähinnä kiperiä pulmakohtia kysyäkseen ::)
Autona toimii 740 kaks litraasella sähköruiskuttimella ja ongelmana on lievä tehonpuute (:2funny:) ja ruiskun lämpöanturiin viittavaat vikakoodit!
Diagnoosipistokkeen ECU:n pinnistä tulee 1-2-3 koodi joka viittaa lämpöanturiin, kuten myös EZK:n pinnistä 2-2-4.
Vika tallentuu muistiin / vikavalo syttyy noin 30km matkan aikana satunnaisesti vaikkapa 20km tienoilla normaalissa maantieajossa.
Mittasin kyseisen anturin antamat ohmit molemmista pinneistä maata vasten ja antoi n. 440 ohm kun kone oli hetken jäähtynyt (~70c). Arvot kyllä näyttivät siis oikeata ???
Johtoliitoksia en epäilisi, koska niihin ei ole satuttu ja eivät näytä mitenkään epämääräisiltä. Siispä mikä voisi olla vian aiheuttaja?
Tehonpuute ongelma viitannee vanhaan ja rikkinäiseen nakutusanturiin. Tämän vaihdoin käytettyyn _EI_ vastaavaan anturiin ajattelemalla, että se toimisi edes jotenkin. Pitää uusia boschilainen pian!
Bensankulutus on noin 9.8L / 100km josta 70% matka-ajoa.
0-100 kiihdytys 14s
Apuja kaivataan pikaisesti! Uus nakutusanturi olis 40-50e (Boschilainen), että hommaanko sen?
-
Nakutusanturia on kahta mallia ja niille on eri momentit, 11 ja 20nm. Jälkimmäinen on uudempi malli, liitäntä on vinossa. Laitoithan anturin momenttiin.
-
Joo mulla alkuperänen oli justiin se 2. malli joka on vähä V-mallinen 20nm momentti. Tällä hetkellä siis erimoinen nakutusanturi kiinni, kun en ole ollut varma että toimisko jos laittas vaan sen hintavan boschilaisen :-[
Mutta aika pitkään tätä on tullut pohdittua ja eikai se oikein muusta se ennakko säädy, ku justihin jos toi anturi ei anna tietoa nii LH pitää vähä 'hätä' asetuksia päällä.
-
Ennakonsäätö ei kyllä anna sen mennä noin myöhäselle, kokeiles huvikses pari kertaa polkasta kunnolla kaasua paikaltaan ja mitata sytkän ajotus uusiks, veikkaan että lukemat muuttuu koko ajan, eli dampperin ulkokehä "sutii".
-
Lainaa tai hanki käytetty anturi siihen, ei vikaa voi etsiä väärillä osilla. Tulpan johdot ja jakajan kansi tarkistettu?
-
Joo pitää testailla huomenna tuota kenkimistä jos avittais.
Tulpanjohdot+tulpat on vaihdettu, virranjakajan kannen vain putsasin ja näytti hyvältä (on aikaisemmin jo uusittu).
Lähinnä kaikkea on tsekkailtu, että auto toimisi käyttiksenä erittäin hyvin. Päästöt on OK ja muutenkin auto käyttäytyy normaalisti lukuunottamatta nuota 2 ongelmaa.
Edit: eli joo tuli pieni tulkintavirhe ajoituslampun kanssa ja tyhjäkäynnillähän se näytti 12 asteen ennakon niinkuin pitää :idiot2: ja ennakko näyttää menevän 30-40 asteen tienoille kierroksilla. Myös tuli irroitettua nykyinen nakututusanturi (ooppelista peräisin oleva) ja mitata ajoitusta ja syttyi vikavalo ja koodi 1-4-3 sytkäboksiin kun kriteerit täyttyi.. eli nakutusanturi toimii ainakin osittain, koska ennakko ei kierrätettäessä käväise myöhäsellä (mutta silloin kun anturi on irti se vähän myöhäistää, kun käyttää niitä staattisia, varmasti ei nakuttavia karttoja). Vaihdan anturin boschilaiseen varmaan hieman myöhemmin kun olen tuon lämpöanturi ongelman saanut selvitettyä!
-
Lämpöanturi on se taempi, lähempänä öljytikkua.
-
Joo justihi se ecun lämpöanturi. Sitä oon mittaillu ja sellasia arvoja molemmista nastoista antaa ku pitääki, en sitte tiedä miks satunnaisesti pöllähtää ne koodit siitä sinne..
Mittailin myös varmistaakseni nakutusanturin antaman tiedon vähän sinnepäin, sain ecun liittimen irti ja pinnistä 28 mittailin virrat vain päällä sain 0.3v kun pitäisi olla ~6..7v tienoilla. Pinnistä 13 (lämpöanturi) sain n. 0.7v kun kone oli hieman lämmin (Temp Sensor input 4(-20C) -0.5(80C)).
-
itellä ainakin johtu B230F vikakoodin suurimmaks osaks hapettumista, liitimissä ja mootorinohjainpoksin liitimessä. liitimet hapettuu vaikka niihin ei ikinä koskis jos auto vähäisellä käytöllä tai jossain vaiheessa seissyt pisemmän aikaa
-
Ok kiitos vinkistä :) Sopivasti juuri pähkäilen sytkäboksin modia, että sais 3 astetta lisää ennakkoa ja voisi ruiskuttaa hieman crc:tä boksien pinneihin jos helpottais jotenki.
-
Joo justihi se ecun lämpöanturi. Sitä oon mittaillu ja sellasia arvoja molemmista nastoista antaa ku pitääki, en sitte tiedä miks satunnaisesti pöllähtää ne koodit siitä sinne..
Johtosarjassa/liittimissä huono kontakti.
Mittailin myös varmistaakseni nakutusanturin antaman tiedon vähän sinnepäin, sain ecun liittimen irti ja pinnistä 28 mittailin virrat vain päällä sain 0.3v kun pitäisi olla ~6..7v tienoilla. Pinnistä 13 (lämpöanturi) sain n. 0.7v kun kone oli hieman lämmin (Temp Sensor input 4(-20C) -0.5(80C)).
Nakutusanturia et pysty mittaamaan volttimittarilla! :hello:
Oskilloskooppi on ainoa mittalaite, jolla sitä voit mitata. Ja sittenkin sinun pitää tietää mitä se pietzo-anturin tulisi antaa signaalina normaalisti/nakutuksessa.
Nakuanturin kohdalla tyydy vain johtosarjan mittaamiseen ja siihen, antaako EZK LH:lle käskyn antaa lisää soppaa (nakuttaa EZK:n mielestä liikaa).
Alkuviestisi vikakoodit ovat puhtaasti siitä lämpötila-anturista kotoisin (LH/EZK).
Mitä EZK:n nakutuksen hanskaukseen tulee, niin tyhjäkäynnillä ajoitukseen ei kosketa.
Ja kierroksillakin (kuormatieto LH:lta) EZK ensin myöhästää ja pyrkii jo kolmen kierroksen aikana palauttamaan ennakon takaisin oikeaksi. Maksimi myöhästys on muistaakseni 14 astetta, koska jos se ei riitä vakiokartoilla, on jotakin pahasti pielessä.
-
Kiitos hyvistä tiedoista! Ruuttasin sytkä ja bensapoksien liittimien pinneihin crc:tä ja lämpöanturin pinneihin (näyttivät hyviltä) ja kävin ajamassa 5km testilenkin ilman, että vikavalo olisi syttynyt. Pitää tarkkailla, jos se vielä sattuu syttymään hieman pitemmän matkan varrella ja tutkia johtosarjaa enemmän.
Sytkä boksin modin (18&19 pinni maihin) jälkeen mittasin ennakon suurilla kierroksilla joka oli 50-52 astetta, ei se 3 asteen ennakon lisäys varmaan juuri mitään auta, mutta kenties se hieman paremmalta tuntui ;D
Maanantaina kyselen, kuinka edullisesti boschilainen alk. per. nakutustunnistin irtoaa kaupasta :)
-
Ei kannata perus 5-56 CRC:tä ruikkia liittimiin/sulakkeisiin. Turhan öljyistä. Toimii kyllä hetken, kun aine puhdistaa niitä pinnejä, mutta sitten karstoittuu ja helposti pahentaa ongelmaa. Ensin ei-voitelevaa puhdistusainetta (esim. brake cleaneria tai contact cleaneria) ja paineilmaa. Lopuksi kevyesti voiteleva sähköpuhdistusaine (esim. CRC Contact Protect) liittimiin ja sitten liitos kiinni.
Jos mitenkään mahdollista, niin liittimet kannattaa ennen mitään ruiskuttelua putsata raapekynällä: http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?products_id=11333 (http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?products_id=11333) Näin päästään eroon myös hapettumista, joita ei mikään sotku irrota.
-
Joo olen kans ite miettiny nuot oikee sähköliitinten putsauksii tarkotetuil aineil, mutta aina on unohtunu ostaa kaupasta :D Eli ainakin nyt 20km testiajon jälkeen ei ole lämpöanturin vika palaillut, seuraillaan jos se sattuu palaamaan nii toistetaan rasvaus rutianssi paremmilla ainehilla! + vakkarin sain tänää pelittää ;D