Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Vollemies - 02.06.2013, 10:33:20
-
Korjauskäsikirja sanoo että voisi rasvata "autojen jarruosien rasvaukseen tarkoitetulla erikoisrasvalla". Ihmeekseni mitään rasvaa noissa 2" mittaisissa 7 mm kuusiokolokannalla varustetuissa rosteritapeissa ei ollut. Kiillotin ne porakoneella mutta rasvatako ne vai ei? Olivat ihan kuivat ja eivät olleet jumissakaan. Onkohan nuo kumit kuinka herkät tavalliselle rasvalle? (V70 D5 2001, 305 mm tuulettu jarrulevy)
-
Mielestäni ei tarvitse rasvata. Rasvausohje koskee varmaan paremminkin sellaisia tappeja, jotka menevät metalliseen reikään, eikä tuollaiseen kumiholkkiin, mikä on V70:ssä.
-
Kiitos, ei panna sitten mitään. Kiillelkööt nyt sitten siellä rauhassa. Vähän tylsää kun ei mitään tehtävissä ...
-
V70 2003. Mä oon aina ( 4,5V) joka kesä rasvannut ne jarrujen purun ja putsauksen yhteydessä. Joka kerta ne ovat olleet todella ruosteiset/möhnäset. Ei ne jumissa ole olleet kylläkään, mutta varmaan parin vuoden putsaamattomuuden jälkeen ovat. Ohjeissakin sanotaan, että ne pitäisi uusia joka kerta kun vaihtaa jarrupalat. Mä oon tosin vaan hionut ne puhtaaksi ja laittanut kuparitahnaa ja aina ovat jarrut olleet hyvät katsastuksessa. Tämä on tietenkin vaan minun tapa, mutta ehkä hyvä sellanen. Nyt tosin oli pakko myydä Volvo, että pääsi velasta eroon, mutta jatkan samaa totuttua tapaa myös tämän Citroen C5:den kanssa.
-
Nyrkkisääntö!
Jos rasva ei haittaa systeemin tai yksittäisen mekanismin toimintaa, niin silloin sitä voi käyttää. Jos ei voiteluna, niin ainakin se suojaa korroosiolta.
Huomioi pakkasjäykkyys.
Nimim: Jag smörjar alttid den här de där är i där. What?
-
Työn puolesta yli 20v autonasentajana olen liukutapit rasvannut jarruvaseliinilla ja alkuperäisiä asiakkaita on muutama jopa samalla autolla alkuajoista lähtien. :o Eipä ole tarvinnut väkivaltaa liukutappien irroittelussa kun säännöllisesti jarruhuolto tehdään.
-
Nyrkkisääntö!
Jos rasva ei haittaa systeemin tai yksittäisen mekanismin toimintaa, niin silloin sitä voi käyttää. Jos ei voiteluna, niin ainakin se suojaa korroosiolta.
Huomioi pakkasjäykkyys.
Nimim: Jag smörjar alttid den här de där är i där. What?
Pajeron liukupultit toimi todella hyvin CRC silicon craissella (http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/600101/0)
-
En väitä missään tapauksessa, että tuo ohjeistukseni rasvan pois jättämisesti olisi ainut oikea, mutta jokainen rasvatkoon omalla vastuulla. Saattahan olla, että se kumi ei kestä rasvaa, jolloin se turpoaa, ja silloin liukutappi alkaa ahdistamaan.
Satulassa on noin 15-20mm reikä, johon tulee kumiholkki. Se rosterinen liukutappi on paksuudeltaan luokkaa 12mm ja se mitä siihen väliin jää on pelkkää kumia. Jumiin ruostumisen mahdollisuutta ei tässä systeemissä ole, joten rasvan vaikutus on mielestäni henkinen, tai pahimmassa tapauksessa haitallinen, jos se kumi ei kestä sitä.
Tässä vielä kuva, joka selventää, mitä yritän tarkoittaa. Kumiholkit siis tulevat läpi asti
(https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTFj-uoMK2RlzAkA6EOUkMQjwtMsifBiLC3GlntnmHOFCnJvDs5)
Tässä vielä pelkät kumiosat
(http://img.skruvat.com/images/28/51434623/51434623_0.jpg)
En tiedä onko osat just samanlaisesta autosta, mutta samanlainen systeemin näissä kuitenkin on :)
-
No kummirasvaa sitten. ::)
-
No kummirasvaa sitten. ::)
Joo, sitä jarrusylinterirasvaa vetäisin kevyesti.
Tommonen kumi kuivaan reikään toimii varmaankin mutta kuluuhan se gummi nopeammin noin...
Tommosen esim. laittaisin ihan huoletta: http://www.koivunen.fi/koivunen/sp_Content23438
-
Kulmamiehen näkemys on helppo ymmärtää. Tuo rakenne kumiholkkien osalta poikkeaa melko tavalla siitä mitä yleensä olen autoissa nähnyt. Rasvasin vain sen päässä olevan kierteen. Kumit olivat ihmeen nasut. Tappi ei lonksunut mutta ei se ollut tiukkakaan.
Aikoinaan oli yksi jenkki ja siinä nuo liukutapit olivat ihan väljissä valu rei'issä. Enpä osaa sanoa, miksi tuota rakennetta ei nykyisin käytetä mutta se ei koskaan juuttunut kiinni ja ainut mikä piti rasvata oli se kierre niissä tapeissa, jotta sai joskus palat vaihdettua. No eipä ollut jumissa tämäkään.....
-
Asiaa jonkin verran tutkineena, niin ilman muuta rasvataan oikealla rasvalla. Silikonirasvat ja synteettiset rasvat toimii kumin kanssa hyvin.
Nämä rasvat EI sovellu tuon tyyppisille liukutapeille: Mitkään kuparitahnat (kumit ei kestä, turvottaa, kierteissä vois käyttää, mutta parempiakin on). ATE:n Plastilube (lukee paketissa itsessään, ettei sovellu liukuihin). Kaikki mineraali pohjaiset vaseliinit (kumit turpoaa ja tuhoutuu)
Käytä näitä synteettisiä jarrurasvoja: Texter Cera Tec (kehuu paketissa, että kumit pysyy hyvinä), jarrukumirasva tai silikonirasva, CRC Bräklube (tuoteselosteen mukaan turvallinen useimmille kumeille). Nuo ainakin pitäisi käydä. Bilteman silikonirasva pienessä tuubissa on erittäin hyvä ja varmasti suojaa kumeja.
Ratakäyttöön täytyy miettiä kahteen kertaan mikä kestää lämpöjä riittävästi. Käyttöautoon laita noita. (Monilla silikoneilla max noin 160 - 180c, Textar Cera Tec 1000c !)
Huolto:
Tapit puhdistetaan kiiltäväksi ja tasaiseksi, sitten levitetään ohuehko kerros sopivaa tuotetta. Eikä kiristetä liukuja apinana! Jarrupalojen liikkuvuus testataan ennen asennusta, yleensä kannattaa viilata roiskeet ja epätasaisuudet pois. Sitten jarrupalojen päihin vähän jotain noista rasvoista (tähän käy kuparitahna, mutta sille ei ole erityistä tarvetta, ei silikonia). Ja ne kohdat missä palojen yläpäät liukuvat satulankiinnikkeessä puhdistetaan hyvin. Palojen takapintaan olen kontaktialueille laittanut rasvaa ja yleensä olen saanut hiljaiset jarrut koko palojen keston ajaksi.
Nämä on omia mielipiteitä, jokainen voi valita itse omaan autoon sopivat. :)
-
Textar ja muut synteettiset rasvat kestää liki 1200 astetta, luulisi riittävän radalle. :smoke:
Omalla kohdalla kuparitahna ei ole pilannut liukutappien kumeja.
-
Joo, sillä ne siinä mainitsinkin (Textar, CRC Bräklube), ne passaa myös radalla, paketin mukaan 1000c. Ite suosittelisin juuri käyttämään noita jarruille suunniteltuja rasvoja, ei mitään muuta.
Ite laitoin aikanaan kuparitahnaa palan taakse ja se sitten osui sen verran siihen männän kumiseen pölysuojaan, niin vuodessa kumi hapertui, mutta olihan se jo vanha kumi alunperinkin. Kuparitahna ei myöskään ole voiteleva, vaan tarkoitettu lähinnä kiinnijuuttumisenestorasvaksi. Ei ainakaan kannata sitä paljoa hölvätä, jos sitä käyttää :)
-
Itse olen aina putsannut ne kunnolla ja kuivana laittanut paikoilleen. Jotenkin tuntuu että rasvaan tartuu nopeasti pölyt ja hiekat jne. Eri asia ne uudemmat suljetut liukutapit, joissa se haitarikumi. Ne olen putsannut ja rasvannut uusiksi.
-
Itellä on vuosi sitten rasvattu ensihätään skf:n laakeri rasvalla takajarruista kumet. Rupeaa taas jarrut jumittamaan. Autona volvo v50. Kumet on "säästömallia." Kumi loppuu noin puoleen väliin liukutappia. Tuohon liukutapin keskelle kovettuu suolasta, piestä ja kaikesta muusta paskasta kunnon kerros jonka yli ei kumi tahdo liukua. Itelle on ihan uutta että nuo suojakumet ei kestä ihan mitä tahansa liukkaria. Tarkotus on muutenkin tehdä täys jarruremontti autoon. Meneekö kumet uusiksi ja oikeaa rasvaa sisälle vai pystyykö vanhoilla kumeilla ja uusilla rasvoilla mennä seuraavaan putsaukseen asti?
-
Kumien päissähän on tulpat jolloin ei pitäisi mennä mitään sisään. Kuten kulmamies on jo aiemmin topicissa maininnut rasvaa vain metalli metallia vasren oleviin ja nämä kumiset ilman, eikä ole muuten ollut omissa mitään ongelmaa liukutappien kanssa, paitsi kun itse murjoin kumit rikki...
-
Kun on kumiholkki jonka läpi kulkee metallitappi niin tuntuisi että jotain silikoonirasvaa pitäis laittaa ja sitä olenkin sipaissut hitusen. Tiedä sitten onko mitään iloa kun eihän siellä kaksisesti ole liikettä ja kumi kyllä joustaa. mutta mukavasti ainakin tappi luistaa eikä kanna jarrut pätkääkään. Taitaa olla eka vanha auto jossa ei jarrut laahaa sitten niin yhtään. Voi olla juurikin tuon kumiviritelmän ansiota. Anteeksiantavampi kuin metalli metallia vasten eikä ilmeisesti hirtä niin helposti(?)
-
Uusien ja tehdaskunnostettujen satuloiden mukana tulee yleensä pieni tuubi silikonirasvaa liukutappien voiteluun. Sitä olen laittanut aina aukaisun yhteydessä.
-
Uusien ja tehdaskunnostettujen satuloiden mukana tulee yleensä pieni tuubi silikonirasvaa liukutappien voiteluun. Sitä olen laittanut aina aukaisun yhteydessä.
Oho, ei ole ikinä tullu. :(
-
Joo, mulle on kans tullu. Pieni silikoonirasva tuubi siis. Ao. satuloissa on metalli-metalli liut. Ei siis Volvo. En muista minkä firman kunnostamat oli mutta brakes internationalista tilasin.
Itse asiassa juuri tuota rasvaa olen suttaillut säästeliäästi useampaan autoon. Ostin aikoinaam satulaparin yhteen autoon niin parista tuubista riittänyt mukavasti
-
Silikonirasvasta ei ole mitään haittaa tuossa järjestelmässä, vaan siitä on pelkästään hyötyä. Kumit ei kuivu kovaksi, taikka haperru - se suojaa kumia. Liuku liikkuu takuulla herkemmin rasvan kanssa. Siihen en osaa ottaa kantaa, että pysyykö liukutapin näkyville jäävä osa puhtaampana rasvan kanssa vai ilman. Liukutapin kierreosaan olen laittanut vähän jarrurasvaa, niin on kätevä avata vuosienkin päästä.
Mitä vanhempi auto, sen tärkeämpää on käyttää hyviä rasvoja, niin saa jatkettua osien käyttöikää. Joskus 240:ssä vm.86 hankasin jarrusatulat paksulla jarrurasvalla ja hammaharjalla (sen jälkeen rätillä kaikki ylimääräinen pois). Korroosiota ei juurikaan tapahtunut sinä aikana, kun auto oli meillä käytössä, noin 10 vuotta. Ainoastaa edestä tuhosin yhdet pölysuojakumit kuparitahnalla. Sinällään tuohan on enemmän ulkonäköasia, eivät ne useinkaa taida pelkästään ruosteen takia mennä kunnostukseen.
Aina renkaan vaihdon yhteydessä syksyllä laitan ilmausnippaan ensin ohutta, tunkeutuvaa öljyä, ihan mikä tahansa käy, esim WD40. Sitten lopuksi päälle jarrurasvaa. Eivät katkeile sisälle niin helposti.
Jokainen tekee tavallaan, mutta rasvan kanssa on takuulla parempi. :)
Netistä löytyy hyviä videoita, jos ensimmäistä kertaa hommaan ryhtyy. Tuossa yksi, FCP:llä on muutenkin paljon Volvo-videoita. Videossa liukuihin käytetään ilmeisesti jarrukumirasvaa?
https://www.youtube.com/watch?v=KzCfPjMs_CM (https://www.youtube.com/watch?v=KzCfPjMs_CM)
Ja Apokille: Kyllä yleensä putsaus ja rasvaus riittä, nuo osat tuntuu kestävän ihan helvakon kauan huollettuna. 240:llä oli ajettu 440tkm kun se lähti seuraavalle omistajalle. Jarruihin vaihdettiin vaan palat, muistaakseni kahteen kertaan. (320-440 tkm auto oli meillä ja jarrut olivat "alkuperäisen näköiset" eli aivan hirveän näköiset). Jos jarrut jää kantamaan, niin omissa ongelman on aiheuttanut kangerteleva mäntä. Eli putsaa mäntä näkyviltä osin. Pyydä kaveria painamaan jarrua, että saat männän tulemaan ulos. Älä laske mäntää liian ulos, noin sentti varmaan riittää. Raotat kumia (männän pään puolelta) ja työnnät tuosta pienestä Bilteman tuubista silikonirasvaa sinne männän ja kumin väliin kauttaaltaan. Ei älyttömiä määriä, niin ei pullista kumia, kun painat männän takaisin sisään. Nyt sitten jumppaat kaverin kanssa mäntää sisään - ulos niin pitkään, että se tuntuu liikkuvan hyvin. Käsintyöntämällä niitä harvoin saa sisällä, mutta kuhan on herkempi, kuin lähtötilanteessa :) Älä paina mäntää liian pohjaan ja muutenkin varovasti, kumi vaurioituu helposti.
Tyhjennä jarrunestesäiliöstä vähän nestettä ennen operaatiota, jos on ihan ylärajassa, voi muuten tulvia ja se neste syövyttää maalipinnat. Tai ainakin tarkkaile, ettei tule yli. Ite laittasin uudet palat samalla, jos on vähänkin kuluneet. Uusilla paloilla mäntä on enemmän sylinterissään ja hyvin suojassa korroosiolla. Harvoin olen palat kuluttanut ihan loppuun asti, jokainen tavallaan.
-
Tässä ketjusssa voisi kysyä että onko teillä ylipäänsä jumitellu(laahannu) jarrut? Minusta nämä on parhaat mitä mulla vanhoissa autoissa koskaan ollu. Ei laahaa sit niin yhtään. Takapyörä huilaa kuin polkupyörän rengas :idiot2: Silti jarrut on kohtuu toimivat tosin kaukana esim. uuden VAG kulkineen herkkyydestä ja tehosta. Myöskin yli 200tkm ajetun Kia Ceedin jarrut on kyllä paljon herkemmät ja tehokkaammatkin mutta ne hieman laahaa..
-
Tässä ketjusssa voisi kysyä että onko teillä ylipäänsä jumitellu(laahannu) jarrut? Minusta nämä on parhaat mitä mulla vanhoissa autoissa koskaan ollu. Ei laahaa sit niin yhtään. Takapyörä huilaa kuin polkupyörän rengas :idiot2: Silti jarrut on kohtuu toimivat tosin kaukana esim. uuden VAG kulkineen herkkyydestä ja tehosta. Myöskin yli 200tkm ajetun Kia Ceedin jarrut on kyllä paljon herkemmät ja tehokkaammatkin mutta ne hieman laahaa..
En äkkiä löytänyt, että missä kulkineessa sinulla on hyvät jarrut? 240:sen jarrut tarvitsi enämmän huoltoa, kuin nämä uudemmat liukumalliset. Niissä oli hankala saada molemmat männät yhtä herkäksi, olivat toki iänikuiset satulat.
Nämä uudemmat on kyllä helppoja huoltaa ja toimivia, todella herkästi rullaa. Kovasti on makuasioita nämä jarrutuntumatkin, omasta mielestä Vageissa on äkkinäiset ja liian terävät jarrut. Volvoissa taas mahtavan pitkä ja herkkä alue, joten auton saa nätisti ja arvokkaasti stoppiin, ilman, että niskat retkahtaa. Kaikilla autoilla tuo onnistunee, mutta Volvoilla se on ehkä himpun helpompaa. S80:sen jarrutusmatka oli jossain lehdessä useita metrejä lyhyempi, kuin seuraavan kilpailijan, eli tehoa noista herraskaisista jarruista kuitenkin tarvittaessa löytyy. :)
-
Minulla oli V70:ssa ostaessa vasen takasatula ongelmasatula ja rupesi heti laahaamaan niin että sen haistoi. Korjaamolla se vielä elvytettiin ja opettelin itse huoltamaan jarruja kerran vuodessa. 4 vuoden ja jonkun 80tkm jälkeen kuitenkin se alkoi taas laahaamaan ja sai kuolintuomion. Jarrumäntää ei saanut sisään päästämättä jarrunesteitä pois jarruja putsaillessa. Uusi jarrusatula ei paljoa maksanut ja joulureissuun päästiin ja siitä on vuosi mennyt ilman ongelmia. Muut satulat on herkkiä jokavuotuisella herkistelyllä. Auto pysähtyy hyvin, kun käyttää poljinvoimaa, mutta halvimmilla levyillä ja paloilla mennään, ei mitkään ratajarrut.
Käsijarrua käytän päivittäin, siihen on vaihdettu 4 vuotta sitten orkkiskengät ja mitään ongelmia ei ole sen kanssa ollut edes venettä nostaessa tms.
-
Jarrumäntää ei saanut sisään päästämättä jarrunesteitä pois jarruja putsaillessa.
Eikö oikea tapa nimenomaan olekin se että letku puristimella tukkoon ja nippa auki ja sit mäntää sisään. Ei vissiin oo oppikirjan mukaista puskea nestettä takaspäin
Joku kysy et missä mulla parhaat jarrut. No Volvossa koska ne ei laahaa. En voi sietää laahaavia jarruja. Käyttöominaisuuksiltaan (herkkyys ja teho) Kiassa selvästi paremmat vaikka sillä ajettu yli 200tkm ja 9v ikää. Mutta siinä selvästi laahaa jarrut. Joissain testeissä moituttu yliherkiksi mut minusta hyvät
-
Eikö oikea tapa nimenomaan olekin se että letku puristimella tukkoon ja nippa auki ja sit mäntää sisään. Ei vissiin oo oppikirjan mukaista puskea nestettä takaspäin
Alfamer käskee ainakin noin, ettei ruosteet menis abs-yksikköön. Minä en ole sitä tähän asti tehnyt kun vaihdan kuitenkin nesteitä samalla.
Miten paljon sen kian jarrut laahaa, mistä sen huomaa?
-
Ei ne kian jarrut lämpene saati haise. Mut pysähtyy nahkeasti kun antaa valua pysäyksiin esim. jonossa madellessa. Hyvin vienossa mäessä pysyy jäsysti paikoillaan itsestään jne. Renkaita vaihtaessa huomasi selvästi et takapyörät pyörii liian nahkeasti. Volvo sen sijaan lähtee samassa mäessä välittömästi valumaan ja kun antaa valua pysäyksiin niin pysähtyy täysin huomaamattomasti. Vauhti vain hiipuuu. Takapyörä kun on ilmassa ja pistää pyörimään niin pyörii varmaan kaks kierrosta ellei jopa enemmän. En ole moista nähnyt aiemmin. Tuntuu kuin palat ei kahnuttas pätkääkään :idiot2:
-
Luulis että tuo jo näykyis kiian kulutuksessa! Onpahan sitten mäkilähtöavustin.
-
Luulis että tuo jo näykyis kiian kulutuksessa! Onpahan sitten mäkilähtöavustin.
Ei pienimuotoinen laahaus niin valtavasti näy. Enkä muutenkaan tilastoi sen kulutuksia ;D
-
Volvo-merkkistä PTFE Silikonirasvaa ja Brake Greasea tuntuu olevan myytävänä (ainakin Ebayssä, en ole siniseltä kysynyt). Silikonia käytettäs niisstä liukutapeissa ja rasvaa muualla. Vanhassa Vidassa Volvon liukuja ei rasvata, mutta nykyään kuulemma rasvataan tuolla silikonilla. Lähde: Jenkki-Volvofoorumi.
Jarrunesteenvaihdosta: Olen useammasta lähteestä lukenut, että Volvon piiriin vaihdetaan nesteet päinvastaisessa järjestyksessä. Eli ensin lyhin piiri, vasen etu, oikea etu jne. Onko kellään varmaa tietoa, tai asiasta mielipiteitä?
Kun männän painaa sisään, riittänee, että ilmausnippa on auki. Ei varmaankaan lähde neste yksikköä kohti, eli voi olla tarpeetonta puristaa letkuja kiinni? (ja rasittaa niitä turhaan)
-
Joo, kyllä se hieman pahaa tekee niitä puristella. Kerran taisin hifistellä ja niin tehdä ja sain tarpeekseni touhusta. Nippa vaan auki ja rauhassa painaa mäntää sisään niin (riittävän) hyvä tulee. Nesteitä kantsis muutenkin vaihtaa aika tiuhaan. Taitaa huolto-ohjekin olla että 2v välein. Monet ei piittaa jarrunesteistä ollenkaan ja kerran hämmästyin kun 10v seisonnassa olleen auton nesteitä ei meinattu vaihtaa "kun sillä ole ajettukaan"...
-
Kaksi vuotta monet nesteen valmistajat lupaa nesteen kestävän. Monet varmaan tietävät, mutta jos joku ei tiedä, niin jarruneste imee itseensä kosteutta ilmasta (vettä), joka sitten aiheuttaa korroosiota jarjestelmässä ja madaltaa kiehumispistettä.
Jarrunestesäiliön kantta ei tästä syystä kannata tarpeettomasti aukoa, niin neste ei ole suoraan tekemisissä kostean ilman kanssa. Jarruneste menee piloille myös avatussa purkissa - aina kun nesteitä vaihtelet, käytä uutta nestettä avaamattomasta purkista.
Nipat kannattaa vaihtaa uusiin, jos ne näyttävät vanhoilta. Saapahan jatkossakin auki niitä katkomatta. Aina renkaanvaihdon yhteydessä rasvailen nipat.
Tuossapa omia ajatuksia.
-
Jarruneste menee piloille myös avatussa purkissa - aina kun nesteitä vaihtelet, käytä uutta nestettä avaamattomasta purkista.
Noinhan ne ohjeet sanoo mutta tuntuisi että jos korkki on tiukasti kiinni niin se ilmamäärä joka pullossa on ei sisällä kovin paljoa vettä. Puhutaan gramman osista jos vaikka puolen litran pullo puolillaan ja täällä suomen keleillä todella pienistä osista. Eri asia sitten kuinka tiivis se korkki on jos pullo on korkattu. Itse en ole avattuja pulloja pois heittänyt ellei ole jotain vuosikertatavaraa.
-
Aika lailla samoilla linjoilla Mulugrenin kanssa. Kustannus jää kuitenkin pieneksi, jos jättää jämät käyttämättä. Toisekseen ostan aina litran ja sen valuttelen lähes kokonaan läpi nesteitä vaihdellessa, niin eipä jää jämiäkään. Ja aika tiivishän tuo korkki on noissa jarrunestesäiliöissäkin, mutta silti neste jaksaa imeä itseensä vettä.
Hyvä vinkki on myös, ettei täytä säiliötä aivan ylärajaan asti, jos ei ole uusia paloja/levyjä joka kulmassa. Jos laitat, nesteet tulee yli seuraavassa jarruhuollossa, kun painat männän sisään.
-
Olin sitten tyhmä ja katkaisin korjaamon liian tiukalle laittaman ilmausnipan satulasta. Vastaisuuden varalle, millä tuon uskaltaa rasvata ettei mene väärää tavaraa sylinteriin, mutta saa ehjänä auki?
-
Olin sitten tyhmä ja katkaisin korjaamon liian tiukalle laittaman ilmausnipan satulasta. Vastaisuuden varalle, millä tuon uskaltaa rasvata ettei mene väärää tavaraa sylinteriin, mutta saa ehjänä auki?
mä olen ihan raakasti laittanut kuparitahnaa tai tervaa.
-
Joo, siinä nipassa käy varmaan kaikki, sellanen on parasta mikä kestää hyvin rasitusta. Ite suhautan ensin jotain ohutta, tunkeutuvaa öljyä ja sitten hieron päälle paksua vaseliinia, esim. Bräklubea tai vastaavaa. Tervahan on kanssa kestävää tavaraa. Toki se pieni suojakumi ei tykkää maaöljypohjaisista rasvoista. Miten lie terva, ei taida hajottaa kumeja?
Tuo paksu rasva on myös hyvä, kun vaihtaa nesteitä, se tiivistää sen varren - kaikki mikä virtaa menee paremmin sen nipan reiän kautta, eikä valu siitä kauluksesta. Vanhalla hammasharjalla on hyvä harjata rasva siihen pintaa, sitä rasvaa voi hangata muuallekin satulaan, niin ei ruostu. Toki jos ne on vielä siistin maalin peitossa, niin ei ehkä silloin.
-
Ei ole koskaan nippa katkennut vaikken ole rasvannut. Takavuosina jostain romusta meni nippa niin sileäksi ettei avaimella auennut mutta lukkopihdeillä sai vielä auki.
Tässä yksi quick&dirty tapa avata ;D
https://youtu.be/KnJ4IQVritU
-
Olen minäkin ennen nuo omat sulkemani saanut auki, heti kun joku muu sulkee niin sitten käy näin :( Vastaisuudessa pitää kyllä herkistellä enemmän.
-
Varmaan on taas kovasti merkitystä mihinkä momenttiin ne on vedetty. Iteltä tosiaan yksi vasta katkesi, vaikkei ole mitenkään vanhat. Lienevät apinamomentissa olleet... Yleensä on lähtenyt vanhemmistakin katkeamatta auki. Se rasvailu on vaan niin helppo tapa varmistaa helpot nesteenvaihdot.
Momentin pitäisi kai olla 17-20nm.
-
mä olen ihan raakasti laittanut kuparitahnaa tai tervaa.
Ääni tervalle O0 Ei oo mullaakaan juminut yksikään pultti tai mutteri jonka oon tarvannut
-
Eikä kyllä järin tiukkaan tartte niitä nippoja vetää. Sillai "sopivasti" olen vuosien saatossa oppinu kiristämään. Nipassahan on aika pitkä kierre ja se kartio notta pysyy varmaan kiinni hyvin pienellä momentilla
-
Kävin tuossa varaamassa aikaa katkenneen ilmausnipan vaihtoon. Kyselin samalla niistä liukutapeista. Uuden liukutappisarjan kanssa tulee kuulemma aina niihin tarvittava rasva.
Mulle luultavasti joutuu vaihtamaan ne tapit, kun taitaa olla kierteet korkanneet, pahimmassa tapauksessa kierteet on menny siitä jarrusatulan pidikkeestä, se maksaa Volvolla 60 euroa. Liike tosin sanoi, että kyllä se AD Saarijärvi heitä uskoo, jos he siinä asennusvirhettä huomaavat - joutuvat sitten maksamaan töppäilynsä.
-
Mun katkennut ilmausnippa lähti irti hitsaamalla siihen mutteri :) Pikkupaja teki 40 euroa
-
Mulle luultavasti joutuu vaihtamaan ne tapit, kun taitaa olla kierteet korkanneet
Voi hyvänen aika :o Eipä taida olla paikkaa mitä nykyajan janipetterit eivät saisi rikottua