Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Jonski-D5 - 03.06.2013, 08:33:33
-
Terve,
Kyse on porukoiden autosta: Volvo XC70 2.4T '02. Viime kesänä ilmastointi pelasi vain hetken käynnistämisen jälkeen. Veikkaisin tuota limun säätö ongelmaa??
Nyt taas tänä kesänä ilmeni vähän aikaa sitten se, että ilmastointi ei pelaa enää ollenkaan ja ilmastoinnin ollessa päällä kompurasta kuuluu karmea rallatus. Sama rallatus kuuluu autoa käynnistäessä kun kompuran magneettikytkin käy hetken ajan päällä vaikka ilmastointi on pois päältä (automaatti-ilmastointi).
Onko koko kompura sökö vai voisiko olla jokin laakeri?
Ja jos joku on tuon kompuran bensaturbosta joskus purkanut niin mistä kautta se kannattaa irroittaa?? :idiot2: Katselin että aika ahdasta on... Yläkautta ohjaustehostin ja laturi pois? Keulasta syyläriä ym purkamalla vaiko pyöräkotelon kautta? Sielläkin näytti joku pelti olevan tiellä.
Ja jos kädet loppuu kesken, mitä tuollainen operaatio teetettynä pikkupajalla voisi maksaa? Toiveena olisi, että jokin laakeri vaihtamalla ja prikkasäätö tekemällä saisi vielä soivan pelin... :pomo:
-
Siit on melko varmasti mennyt Kompsessorin laakeri ... näppärä kaveri vaihtaa pelkän laakerin.
-
Tuo ohje saattaapi käydä myös Sinulle :)
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=112.0
-
Jos kompressori pitää ääntä ollessaan kytkettynä ei vika ole vapaalaakerissa, jos olis se pitäis ääntä kokoajan. Pitää pureutua syvemmälle kompuran sisuksiin eli varsinainen akselin laakerointi on viallinen tai jotain muuta sieltä sisältä.
-
Vika voi olla siinä hihnapyörän laakerissa, kun kompressori kytkeytyy, siihen laakeriin kohdistuu enemmän voimaa, kuin ns. vapaana pyöriessä.
Hihnan kun ottaa pois, niin pääsee sitä hihnapöyrää pyöräyttämään, sittenhän se selkeää, että ääntääkö hihnapyörän laakeri.
-
Tilasin Briteistä uuden kompuran kun ei maksanut edes maltaita.
Nyt pitäisi sitten kaivella ohjeet jostain, että miten se kannattaa lähtee vaihtamaan. Vai tehdäänkö samat virheet kun kaikki edellisetkin ;D
Vissiin jotain öljyä pitäisi lurauttaa kompuraan ennen kasausta, mutta minkälaista? Tai no, kyseessä käytetty osa joten ei pakosti tarvitse?
Eli nyt kaipailisin purkamisjärjestystä ja muita huomion arvoisia vinkkejä! -H-
-
Tänään alkoi tämän tapauksen tutkinta.
Otin aluksi moniurahihnan pois. Kiristimen rullan laakeri aivan loppu, joten oletin tuon mekkalan kuuluvan siitä. Tein siis tuohon ilmastoinnin kompuraan vain välyksen säädön, koska käsin pyörittämällä kompura tuntui olevan ok. Nappasin prikkoja pois ja löin paketin kasaan. Nyt ei kompura kytkeydy ollenkaan?
Ideoita pikaisesti?? Välys ei ole liian pieni, koska pyörii vapaana hyvin. Ja välyksen pitäisi olla pienempi kuin aiemmin, mutta nyt ei pyöri ollenkaan. Napsuttelin automaatti-ilmastointia päälle ja pois useamman kerran, mutta ei vaikutusta. Nyt ei käynnistäessä kuulunut enää mitään ääntä (joko vika oli tuossa kiristinrullassa tai sitten se ei kuulu koska kompurakaan ei pyöri).
:-\
-
Päivitystä:
Järjestelmään lisättiin kylmäainetta ja kompura lähti päälle, mutta piti kovaa mekkalaa. Joten ei korjaantunut ei. Tästä viisastuneena kävin otattamassa aineet pois järjestelmästä ja aloin purkamaan kompuraa irti.
Puskuri pois, jotta pääsee kuivaimeen irti (vaihdan senkin nyt samalla) ja yläkautta ensin ylävesiletku pois tieltä, sitten ohjaustehostin, laturi ja itse kompura. Shimmailin uuden käytetyn kompuran välyksen pöydällä kohdalleen ja pyörittelin käsin jotta tuntuu minkälainen peli on kyseessä. Edellinen autosta purettu kinnaa pyöritäessä joten jotain vikaa siellä sisuksissa on, uusi käytetty pyörii hyvin.
Mutta jottei tämäkään onnistuisi liian helposti niin tässä vaihto-osassa on letkujen liittimet erikokoiset ja eri asennossa kuin vanhassa, vaikkakin Volvon varaosanumero on molemmissa täsmälleen sama!! :knuppel2:
Käyn kohta kysymässä yhdestä ilmastointihuollosta josko löytyisi sopivia o-renkaita jotta voisi edes kokeilla paikalleen tuota.
KYSYMYS: PYSTYYKÖ NOITA LETKUJEN LIITTIMIÄ KÄÄNTÄMÄÄN?? Ovat ilmeisesti metallia (letku ja laippa) ja pultin reikä on nyt väärässä paikassa. Joku sauma siinä näkyy, mutta onko edes mahdollista kääntää noita liitoslaippoja jos letkut eivät anna tarpeeksi periksi? :-\
Vai pitääkö lähteä metsästämään uutta kompuraa...
-
Jos varaosanumerot ovat ihan varmasti täysin samat, niin myös varaosa on 100% sama.
Jos varaosaan tehdään mikä vain muutos niin myös varaosanumero muutetaan, tuossa en muista ikinä tapahtuneen poikkeusta.
Materiaali voi muuttua, mutta rakenne ei koskaan ilman varaosanumeromuutosta
Ei passaa mennä sitä kompuran saumaa avaamaan, voi olla, että ei pidä enää.. pari kompuraa tullut vastaan, jotka vuoti saumasta.
Saisitko laitettua kuvaa uudesta ja vanhasta, kiinnostaa tuo ero.
-
Tuossa kuvat.
Vasemmalla paikallaan ollut ja oikealla varaosana hankittu kompura:
(http://i12.photobucket.com/albums/a241/jonski_sts/20130709_182457_zpsd01dac9a.jpg) (http://s12.photobucket.com/user/jonski_sts/media/20130709_182457_zpsd01dac9a.jpg.html)
Varaosa:
(http://i12.photobucket.com/albums/a241/jonski_sts/20130709_182521_zpsde90b8a4.jpg) (http://s12.photobucket.com/user/jonski_sts/media/20130709_182521_zpsde90b8a4.jpg.html)
Vanha paikallaan ollut:
(http://i12.photobucket.com/albums/a241/jonski_sts/20130709_182545_zps907e15b4.jpg) (http://s12.photobucket.com/user/jonski_sts/media/20130709_182545_zps907e15b4.jpg.html)
Molemmissa siis numerosarja 8708581.
Jouduin nyt sitten taipumaan ja tilasin uuden kompuran. Tuo paikallaan ollut on kuulemma harvinaisempi, mutta löytyi rekkarin perusteella. Tuo varaosa on kuulemma yleisin mitä noissa on. Tietysti just tässä oli erilainen!! :-\
Mutta täytyy laittaa myyntiin tuo varaosa kun tuntuu ihan ehjältä ja välyskin on shimmattu valmiiksi. Löytyy kohta foorumin myyntipalstalta jos joku tarvii!
-
Toi taitaa olla volvon öljypurkin varaosanumero, eli tolla numerolla löytyy sopiva öljy volvolta.
Molemmissa järjestelmissä sama öljy, niin sama numero :)
Vihreästä lapusta löytynee kompuran osanumero.
-
Toi taitaa olla volvon öljypurkin varaosanumero, eli tolla numerolla löytyy sopiva öljy volvolta.
Molemmissa järjestelmissä sama öljy, niin sama numero :)
Vihreästä lapusta löytynee kompuran osanumero.
Katselisitko vielä tuon vihreän lapun numeroita, kiinnostaisi katsella, että mihin ne numerot päätyy noissa varaosa-ohjelmissa joita käytän.
Eli mihin esim. sopii toi sulla ylimääräisenä oleva kompura
Tuo sulla kiinni ollut on kyllä tutumman näköinen näistä 2000 luvun puolen malleista, epäilen, että toinen on johonkin vanhempaan korimalliin, ei tuu heti mieleen, että missä olis ollu tollanen (joo, summissa jonkun 850:n valitsin, niin löyty kompura, jossa on putkiliitokset noin päin kuin kuvassa)
-
Toi taitaa olla volvon öljypurkin varaosanumero, eli tolla numerolla löytyy sopiva öljy volvolta.
Molemmissa järjestelmissä sama öljy, niin sama numero :)
Vihreästä lapusta löytynee kompuran osanumero.
Haha ;D No ilmankos!
Katselisitko vielä tuon vihreän lapun numeroita, kiinnostaisi katsella, että mihin ne numerot päätyy noissa varaosa-ohjelmissa joita käytän.
Eli mihin esim. sopii toi sulla ylimääräisenä oleva kompura
Tuo sulla kiinni ollut on kyllä tutumman näköinen näistä 2000 luvun puolen malleista, epäilen, että toinen on johonkin vanhempaan korimalliin, ei tuu heti mieleen, että missä olis ollu tollanen (joo, summissa jonkun 850:n valitsin, niin löyty kompura, jossa on putkiliitokset noin päin kuin kuvassa)
Joo mä tsekkaan huomenna kun alan parsia uutta kompuraa kiinni.