Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Lzlo - 04.06.2013, 19:30:03
-
Eli koittanut topicceja selailla (ja nettiä muutenkin), muttei oikei infoa irtoa siispä.
Osaako joku kertoa 200 vakiojarrujen kokoonpanoista? Millä tehoilla/koneilla ja vuosimalli/varustelumallilla mitäkin jarrua, jäähdytettyä vai ei jäähyä. Tältä foorumilta löytyi tällaista
'89 240:ssä on jäähdytetyt etulevyt ja muutenki samat jarrut kuin turbossa, että turhaan moisia mietit.
-
Itse en oo ikinä törmänny jäähdyttämättömiin levyihin edessä. Tosin mulla ei ole ollu yhtään -83 vanhempaa.
Voiskohan olla, että 240-sarjassa on aina jäähdytetyt levyt, on tekniikka mikä tahansa, ja vanhemmissa 242/244/245 voisi olla myös jäähdyttämätöntä. ::)
Levy on muistaakseni aina 263mm. Satula edessä nelimäntäinen, takana kaksi. Takana on käytetty sekä ATE:n että Girlingin satulaa. Edessä lähes aina Girling.
Takajarrut on kooltaan aina samat.
ATE vs. Girling :
(http://timor.pic.fi/kuvat/turhuudet/ate_girling.jpg?img=img900)
-
Ja sit on vielä ainakin edessä erikseen vielä ABS-satulat?
-
Ja sit on vielä ainakin edessä erikseen vielä ABS-satulat?
Jep. Nämä tunnistaa vain yhdestä jarruletkuliitännästä kun absittomiin tulee kaksi.
-
Ainakin vuoteen 1982 asti jäähdyttämättömät oli yleisiä, mutta pääasiassa DL-malleissa.
Jäähdytettyjen levyjen kanssa tuli tehtaalta aina se isompi etuspoileri. Ja vuodesta 1983 alkaenhan tuo löytyi jo kaikista malleista (vai miten oli dieselien laita...?).
-
Jebu, tänks näistä.
Eli voidaanko päätellä olevan niin että kaikissa b21 ja b23 koneilla olevissa on aina jäähdytettyä jarrua vm riippumatta ja b19 ennen -83 ilman jäähyä?
Oikeastaan koko jutun pointti on se, että mitä konttorilla käytetään vertailualustana moottorinvaihtoihin? Eli jos vahdetaan b19 tilalle b23 (ei turbo), niin vaatiiko konttori jäähdytettyä jarrua myös ennen -83 autoihin? Turbottomien alustoissa ei muita eroja taida olla.
-
Jebu, tänks näistä.
Eli voidaanko päätellä olevan niin että kaikissa b21 ja b23 koneilla olevissa on aina jäähdytettyä jarrua vm riippumatta ja b19 ennen -83 ilman jäähyä?
Oikeastaan koko jutun pointti on se, että mitä konttorilla käytetään vertailualustana moottorinvaihtoihin? Eli jos vahdetaan b19 tilalle b23 (ei turbo), niin vaatiiko konttori jäähdytettyä jarrua myös ennen -83 autoihin? Turbottomien alustoissa ei muita eroja taida olla.
Turbon kanssa vaaditaan aina alustapäivitys jarruineen vastaamaan tehokkainta mallia.
-
Huomaako joku sen moottoriswapin ::) Ymmärsin puheista, että melko vakiona pidetään?
Minkä vuotinen sun auto olikaan?
Yleisesti ottaen, mikset vaan päivittäisi niihin jäähdytettyihin, onhan ne ihkummat :o
-
Huomaako joku sen moottoriswapin ::) Ymmärsin puheista, että melko vakiona pidetään?
Minkä vuotinen sun auto olikaan?
Yleisesti ottaen, mikset vaan päivittäisi niihin jäähdytettyihin, onhan ne ihkummat :o
Ja löytyy vara-osia helpommin :)
-
Joo, eihän sitä swäppiä kukaan oikeasti huomaakaan. Kunhan kirjoittelen, historia kun on kiinnostavaa ;D
@raul: '79 on peli, ja on se käynyt mielessä "isompiin" päivityskin. Onhan tolpatkin nyt ne isommat. Olikos ne sulle jääneet satulat kovinkaan iskukykyiset?
-
Varmasti ovat iskukykyiset. Varovasti irrottelis ilmausruuvit lämmön kanssa ja laittais varmuuden vuoksi uudet tiivisteet.
-
Jebu, tänks näistä.
Eli voidaanko päätellä olevan niin että kaikissa b21 ja b23 koneilla olevissa on aina jäähdytettyä jarrua vm riippumatta ja b19 ennen -83 ilman jäähyä?
Oikeastaan koko jutun pointti on se, että mitä konttorilla käytetään vertailualustana moottorinvaihtoihin? Eli jos vahdetaan b19 tilalle b23 (ei turbo), niin vaatiiko konttori jäähdytettyä jarrua myös ennen -83 autoihin? Turbottomien alustoissa ei muita eroja taida olla.
meillä oli vm-82 (ikkunan leimaukset) 244 alunperin b21 tai b23 (myöhemmin d24), ja jäähyttämättömät levyt varustelu gle ja perimätiedon mukaan ois ollu näitä arabeja tämä yksilö...
-
-81 DL dieselissä jäähdytetyt levyt eessä ilman isoa etuspoileria.. myöskään ohjaustehostinta ei ollut :hello:
-
...kun taas GL D6 oli Turbon lisäksi ainoa, jossa ohjaustehostin oli vakiona. Oliko sellaista DL dieseliä olemassakaan... D5 vai D6?
Jäähdytettyjä levyjä ei ainakaan Ruotsissa saanut kuin Turbon, GLT:n ja GL:n (B23A) kanssa 1981-1982.
-
ainakin vm 79 245 volvossa b23a koneella jäähdyttämättömät
http://s21.photobucket.com/user/lassimies/media/245%20kolhuja/PICT0041.jpg.html?sort=3&o=9
-
Toisaalta B23A tuli vasta vuonna 1981.
-
Kyllä oon parit d24 200 sarjalaiset nähny ilman ohjaustehostinta. Ainakaan -81 vuonna ei tainnu olla vakiona, tai sitte tullu loppuvuodesta vakioksi. Ite en oo koskaan nähny volvoa D20 koneella mutta kai niitäkin jossain on/ on ollu..
-
Mikä kone on D20?
Ensimmäiset diiselit oli viismukisia.
-
Mitä itse olen yheltä ruotsaiselta foorumilta lukenut, niin siellä kyselivät että onko suomessa nuita D20 koneita. Vissiin se 5 mukinen kone olis peräisin Audi 90stä. Vielä Youtubesta videota, http://www.youtube.com/watch?v=oN0Na_-980Q
-
D5 ja D6 on ihan samaa kuraa. Numeroista voi laskee pyttyjen määrän. sama kone on ollu volkkareissa 4-6 pyttysenä. Jarruista nyt ei voi faktaa heittää kun jöötteporin hemmot on väliin laittanu mitä sattuu kiinni ja vuosien saatossa on eri omistajatkin voinu vaihtaa osia.
-
Jooh, katoin korjaamokäsikirjasta, ainoat erot, värinäkumit ja vauhtipyörä, ja koska VAG, siksi ainakin Audi 90 ja 100sessa on käytetty tuota volkkarin valmistamaa 5 mukista.
-
Jebu, tänks näistä.
Eli voidaanko päätellä olevan niin että kaikissa b21 ja b23 koneilla olevissa on aina jäähdytettyä jarrua vm riippumatta ja b19 ennen -83 ilman jäähyä?
Oikeastaan koko jutun pointti on se, että mitä konttorilla käytetään vertailualustana moottorinvaihtoihin? Eli jos vahdetaan b19 tilalle b23 (ei turbo), niin vaatiiko konttori jäähdytettyä jarrua myös ennen -83 autoihin? Turbottomien alustoissa ei muita eroja taida olla.
Miksi sä edes muutoskatsastaisit b23sen b19sen tilalle jos pysyy vapareissa, sen ku heittää sinne ja on hiljaa.
B19 koneiset on yleensä DL, siitä voi tulla tuo sun oikasus logiikka, kun taas GL on ollut yleensä joko b21 tai b23motilla.
Mutta mitä jarruihin tulee, ruumisautoni, arviolta -80, käyttöönotettu -82, DL, b19a moottorilla, on varustettu silti jäähdytetyillä, muutenkin epäilen että Farmarit tais olla herkemmin varustettu ökyjarruilla vs. sedanit ja sitten 85-> kaikki jäähdytetyillä.
Turbon kanssa vaaditaan aina alustapäivitys jarruineen vastaamaan tehokkainta mallia.
TRÖÖT, ei välttämättä, jos sun ahdetun teho on vaikkapa alle 140hv, joka on GLTn teho, jolloin alustan tulee vastata GLTtä ja niin edespäin.
Mulle joskus tyrkytettiin varaosiksi 82mallista D24koneista jossa oli jäähdyttämättömät, eli kai sitä DLnä sai sitten tollakin motilla, ei oo meinaan tullu yhtään GL tai parempaa mallia jäähdyttämättömillä.
-
TRÖÖT, ei välttämättä, jos sun ahdetun teho on vaikkapa alle 140hv, joka on GLTn teho, jolloin alustan tulee vastata GLTtä ja niin edespäin.
Ai nii....unohdin matalapaineturbot.
Sen voisi lisätä että se 20% sääntö pätee siis vain mallisarjan tehokkaimpaan.
Eikös GLT muuten vastaa alustaltaan Turboa ???
-
Ai nii....unohdin matalapaineturbot.
Sen voisi lisätä että se 20% sääntö pätee siis vain mallisarjan tehokkaimpaan.
Eikös GLT muuten vastaa alustaltaan Turboa ???
Vastaa, mutta se ei ollu pointti ::) ;)
Ja "Volvon lapulla" ei vaadita muutoksia karvalakkialustaan alle 110kw tehoilla ja se kelpaa katsastusmiehellekkin sekä peräti trafille.
-
Vastaa, mutta se ei ollu pointti ::) ;)
Ja "Volvon lapulla" ei vaadita muutoksia karvalakkialustaan alle 110kw tehoilla ja se kelpaa katsastusmiehellekkin sekä peräti trafille.
Juu ei ollutkaan....lisäsin vaan :)
Täällä ainakaan tuolla lapulla ei tehny mitään...käskettiin heittää roskiin ;D
-
Niin Ate ja Girling ovat ne yleisimmät mitä löytää 2 srj OEM Aten 4mäntäistä edessä ihan vanhemmista yksilöistä ja sitten tuli Girling vakiona eteen "240" mallin myötä 80 luvun alkup. Takana saattoi olla myös ATE, mutta ei enää edessä. Sitten jos noissa ihan viimeisissä oli jotain Bendix tyyppistä satulaa takana niin ei varmaa tietoa. KUitenkin 2 sarjassa KAIKKI sylinterit ovat erillismännillä. Edessä 4 ja takana kaksi. eli muotopuolia uivia ei vakiona ole. Sitten takaa löytyy se varustekilpi kontista jossa tehdasasennuksen koodit.
Ja osassa vanhempia on ne sileät levyt, uusissa kaikissa tuuletetut. Levyt vaihtokelpisia satulan vaihdolla eli uudemman tuuletetun leveämpi satula.
Ja näihin ovat kaikki tapaamani katsastusmiehet joutuneet ja tyytyneet. oli turbo eli ei. ruisku tai kaasari. Tehtaalta kun tulivat vain nämä vaihtoehdot jotka on aikoinaan tyyppikatsastettu 2 sarjaan. 8)