Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: luchadore - 06.06.2013, 00:09:26
-
Sellasta jäin miettimään kun noita männänrengassarjoja näyttää olevan useampia eri kokoisia. Ainakin löysin tällaiset: 2-2-4,7 mm, 1,75-2-4 mm, 2-2-4 mm jne..
Niin mistä tietää sitten että mikä koko on omassa koneessa, kun en ole avannut mäntiä koskaan pois. Vai onko se pakko vaan purkaa ja mitata ? Koneessa on kiinni 030" ylikokomännät, tasapäiset, muuta en tiedä.
Kun kone otti ja vissiin leikkasi kiinni vähän, nyki jonkun verran vastaan, luulin että kaasarit sekoilee vaan ja annoin vielä lisää kaasua :-[ Sitte muistin että en ole kattonut öljyjä pitkään aikaan, oli päässy kone ihan kuivaksi, kun tykkää kuluttaa öljyä jostain syystä.
Nyt pystyy vielä ajamaan kyllä, mutta kuuluu aina kun nostaa kaasun sellanen sirinä, melko varma olen että männänrenkaat on poikki ainakin yhdestä mukista, ja edelleen aika-ajoin kone nykii vastaan aivan kuin jarrupoljinta taputtelisi.
Osaako viisaammat sanoa onko kone entinen vai onko mahdollisuutta selvitä männänrenkaiden vaihdolla vielä ? (nyt olen seurannut päivittäin että öljyä riittää enkä ole huudattanut kovin pahasti konetta, tehot kuitenkin on aika hyvin tallessa vielä, bensankulutus vaan on aika hurjistunut)
-
Koneen ainaki pilaat ajamalla sillä yhä.. Tulee vähän muutaki damagea, varsinki ku oot yhä ajanu sillä ni ei tarvi varmaa enää tai piakkoin huolehtia enää männänrenkaista vaan siitä mistä seuraavan ylikoon männät. Rikki oleva rengas tekee monasti pahaa jälkeä pytyssä.
-
Eiköhän tappikoneessakin ota kiertokangenlaakerit ensimmäisenä kipeetä puuttellisesta voitelusta. Nykiminen luultavasti johtuu siitä, että kiertokangen laakeriliuskat yrittävät mennä päällekkäin tai jumivat kiinni kampeen.
-
Niin tiedossa on joo että ei paljon kannattaisi ajella, mutta pakkoajoja on ihan tietoisella riskillä ollut. Vielä ei ole vahinkoa tapahtunut(että ei oo jättäny tielle siis). Pihalla on nyt b18 kone, sen varmaan heitän pellin alle nyt nopsaan ja rupeen omaa konetta purkamaan. Kartotan vahingot. Piloilla se varmaan jo on joka tapauksessa :'(
Mutta ei mahda mitään. Menee kone ehkä myyntiin viallisena, jollekkin rakennusaihioksi siitä hyvä miljoonalohko ainakin. itellä ei ole varaa käydä poraushommia edes miettimään. Tässä on uuden alakerran ostosuunnitelmat menossa muutenkin juuri.
Onko paljon eroa onko kone 6- vai 8-pulttinen ? Tehojen kestossa, tai muussa missään, pitääkö jotain huomioida ?
(Ja Ilari; jos luet tämän niin tyhjäähän postilaatikkoasi :) )
-
Nyt on lohko-ongelma ratkaistu :) Uusi lohko (6-bolt) tuli haettua vähän aikaa sitten, kattelin sisälle sitä niin siellä on tän näköstä: http://s1351.photobucket.com/user/luchadore__/library/Amazon
Osaako joku kertoa tuosta mitään. Näyttää olevan vaivaa nähty ainakin ???
-
Tässä alkaisi olemaan kone kasausta vaille ja mietin noita öljyjä. Oon ajellut tähän asti aina teboilin 15w-40 mineraaleilla, lootassa jotain teboil öljyä myös. Mutta kun oon lukenut noista synteettisistä miten ne on niin huippuhyviä ja loistavia ja jne jne. niin onko sinne koneeseen tervettä laittaa synteettistä ?
Kyllähän tuo mineraaliöljy aikamoista lirua on kun kuumana kesäpäivänä ajelee.. ja kun en ole löytänyt tuota 40 kesäasrvoa korkeampaa mistään mineraalina. Koneessa on kammen etukoppa huoparenkaalla, mutta se on vaihtumassa stefalliseen, takana on jo valmiiksi. Jos tuolla on merkitystä öljyn kannalta.
Niin uskallanko laittaa synteettistä ? Motonetissä esim. olisi jotain mobil 5w-50 öljyä, kattelin myös niitä 2000 ja 3000 öljyjä(mobil).
-------
Toinen asia oli tuo m41 öljy ? mitä sinne, tuolla mainittiin sae30 yksiaste, myöskin mainittu tuo 10w-40 mineraaliöljy ???
On osto edessä mutta sormi suussa noiden kanssa, apuva :idiot2:
-
No en ala neuvoo mutta omaan koneeseen kaadoin 5W40 täyssynteettistä konerempan jälkeen. Ja on stefat. Siellä se pysyy. Venakoppa se tuppaa hieman hikoilee.
Ja en näe syytä miksi se ei toimis. Nii joo mul oli putipuhdas lohko jne ö-pumppu kun alotin käyttää täyssynteettistä.
AKK
-
Synteettiset öljyt varmaankin toimii , vaikka B20 gurut sanookin että mineraaleja pitäis käyttää :o
Mineraaleja löytyy esim http://www.pennzoil.fi/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1
-
No en ala neuvoo mutta omaan koneeseen kaadoin 5W40 täyssynteettistä konerempan jälkeen. Ja on stefat. Siellä se pysyy. Venakoppa se tuppaa hieman hikoilee.
Ja en näe syytä miksi se ei toimis. Nii joo mul oli putipuhdas lohko jne ö-pumppu kun alotin käyttää täyssynteettistä.
AKK
Oli putipuhdas kun aloit käyttämään :D muttei enää vai :P nojoo. Mitä merkkistä laitoit ? Katoin tuota motonetistä ihan niiden omaa 5w-40 fullsynth, 22e/5L pönttö. Uskaltaakohan tuota kokeilla, kovasti ainakin hehkuttavat laatua.
Mutta vielä on tuo m41 öljykysymys ? Mielipiteitä ?
-
Oli putipuhdas kun aloit käyttämään :D muttei enää vai :P nojoo. Mitä merkkistä laitoit ? Katoin tuota motonetistä ihan niiden omaa 5w-40 fullsynth, 22e/5L pönttö. Uskaltaakohan tuota kokeilla, kovasti ainakin hehkuttavat laatua.
Mutta vielä on tuo m41 öljykysymys ? Mielipiteitä ?
Puhtaalla lohkolla tarkoitin sitä että se kävi koneistuksessa samalla kerralla joten lohko oli pesty kokonaan.. Eli en vaan öljynvaihdonyhteydessä vaihtanut täyssynteettisiin. Ja AD 5w40 öljyä, en oo varma onko mobili vai teboilin tekemä mutta sama se mulle.
-
Kaksi 15 tuntista työpäivää auton kanssa takana ja lopultakin alkaa olla hyvällä mallilla. Vanhaa konetta en ole vielä kokonaan purkanut mutta hyvin on hiertänyt 1. ja 3. pyttyihin kunnon jäljet.
http://s1351.photobucket.com/user/luchadore__/library/Amazon tuolla on jotakin urakasta jos ketään nyt kiinnostaa :P
-
Niin kyllä minullakin Mobilin Rally Formula on sisällä pysynyt eikä kulu . Tuo 0W-30 on kyllä hieman kuluvaa kun ei sitä ole tarkoitettu kuumaan ajoon.
Oljynä moottoriöljy tosiaan laatikossa käy 10W40.
Noissa M45/6/7 laatikoissa kyllä käytän ATF.ää kuten tehdaskin, ettei ne loikkarin kytkinpinnat kulu turhaan.