Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: azzyyr - 06.06.2013, 07:21:45
-
Jahans, seuraavaa murhetta.
Tuossa työmatkalla katosi autosta tehoja aika reilusti. Lähtiessä kotoa vielä toimi normaalisti, mutta yhdessä jyrkemmässä mäessä kun yritin kelata lisää vauhtia niin mitään ei tapahdukaan. 80 vauhdissa kun vitosella lyö nilkan suoraksi tuloksena on ei yhtään mitään. Auto ei siis lähde edes hitaasti kiihtymään. Kun heittää pienempää pesään, jotta kierrokset nousee yli 2000, niin taas alkaa ahtamaan ja kulkuja löytyy, alle 2000 ei mitään millään vaihteella. Kone kyllä vastaa kaasuun, kun kytkin pohjassa polkaisee.
Eikä ne kaikki hummat ole siellä ylhäälläkään kotona, sillä sateen kastelemalla asfaltilla en saanut valoista lähtiessä luistonestonvaloa edes välähtämään.
Tuntuma on aikalailla sama kuin viime kesänä, kun coolerista pamahti pari ripaa halki. Nyt vain uupuu se sysimusta voimasavun pöllähdys kaasua painettaessa.
Joten voisko tuo cooleri pamahtaa, ja siltikään ei nokivoimaa tule putkesta?
Vai onko koneessa jotain muuta mikä voi hajota ja oireet ovat yllä kuvatut?
Mikään merkkivalo ei syttyny, eikä ajotietokoneeseen mitään herjaa tullut.
-
Turbo jumittaa??
-
Onko ilmamassa mittari kunnossa, omasta kun unohdin laittaa johdon takaisin ilmamassa mittariin niin oli tehot hukassa.
En tosin osaa sanoa olisiko tehnyt täysin samoja oireita kuin sinun autosi, koska korjasin heti sen.
Oma on uudempi mutta varmaankin sinun reagoi samoin kyseisen osan ogelmassa.
-
Ääni ilmamassamittarille. Omaan juuri vaihtanut.
-
Kyllä se ongelma jossain muualla on, kuin ahtoputkistossa. Eilen kattelin kaikki paikat taskulampun kanssa läpi, ja missään ei vuotoja ollut.
Kiristelin samalla kaikki lemmarit. Kiinnitin kyllä huomiota, että turbolle tuleva putki on mennyt aika pehmoiseksi. Puhki se ei vielä ole, mutta varmasti menee luttuun pienestäkin alipaineesta. Tosin sekään ei tätä ongelmakuvausta täytä, kun eikös nuo lyttääntyvät putket ole niitä maksimitehon hukkaajia, ei niinkään alakierrosten.
Noh, yllätys oli sitten suuri, kun tänä aamuna auto päätti toimia normaalisti. Viittaa vielä selvemmin elektroniikka vikaan, ja tuo IMM on kyllä varteenotettava vaihtoehto.
Voikos tuosta tuolla vikakoodi, ilman että vikavalo tai ajotietokone reagoi asiaan mitenkään? Eli jos käyttäsiin piuhan päässä niin sieltä saattaisi jotain luettavaa löytyä?
Onkos tämän ikäisessä tuossa puhaltimessa jotain säätyviä siipiä? Ja jos on, niin miten ne toimii?
-
Kyllä mie veikkaisin että turbon kääntyvät siivet (onkohan nyt oikea ilmaisu)jumittaa,aika yleistä nokivasarassa,saattaa laueta ainakin joksikin aikaa kun poltat vaikka 10km kolmosella kaasu pohjassa
-
Kyllä mie veikkaisin että turbon kääntyvät siivet (onkohan nyt oikea ilmaisu)jumittaa,aika yleistä nokivasarassa,saattaa laueta ainakin joksikin aikaa kun poltat vaikka 10km kolmosella kaasu pohjassa
Tuota juurikin tarkoitin tuolla turbon vialla!
Sä toit sen tarkemmin esille ;D
-
Onks näille jotain paine/alipaine ohjausta, vai onko se vaan keskipakovoimalla vai miten ne siellä liikkuu... En mä ainakaan yläpuolelta kuikuillessa mitään asiaanliittyviä putkia osannut paikallistaa.
Ja korjaustoimi lienee puhaltimen vaihto?
Toivottavasti ei kotimatkalla ole vilkkupäitä liikenteessä, annetaan savukoneelle pikkasen normaalia enempi syöttöä, ni jospa se siitä herkistys... ::)
Tuosta IMM:stä vielä, onko olemassa mittausarvoja tolle värkille, jotta vois mittarilla katella onko se kunnossa....
-
No ei sitä välttämättä vaihtaa taartte,jos ei se löylyy antamalla ala toimia niin sitten karstat pois putsaamalla