Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: _NepandeR_ - 07.06.2013, 15:02:06
-
Elikkä kyseessä on 850 T-5R ja ongelmana on että kun auto seisoo esim viikon tai yön yli ja starttaat kylmänä niin sahauttaa pitkään ja lähtee huonosti käyntiin. Jonka jälkeen käy jonkin aikaa vajaalla (2-3sek.) ja sitte käy normaalisti ja haisee BENSA käynnistyksen jälkeen.
Bensanpaineen säätimen olen vaihtanu jo,viittaisko vika siihen että bensanpaineet katoaa pitemmän ajan jälkeen...auttaisko bensapumpun vaihto tms... :-[
Apua kaivataan...kiitos jo etukäteen :)
-
Up
-
Niin, näihin kannattais aina ilmoittaa kilometrilukema.
Ensin lähdet liikkeelle lukemalla moottorinohjauksen vikadiagnostiikan.
Onko vikakoodeja?
Kannattaa vaihtaa/tarkistaa tulppien kunto, tulppien johtosarja, pyörijä ja virranjakajan kansi. Onko näissä hapettumaa tai muuta? Kun syttyosia vaihtelee niin parhaat saa suoraan Volvon varaosatiskiltä, ei kannata säästellä ostamalla tarvikeosia.
-
Niin, näihin kannattais aina ilmoittaa kilometrilukema.
Ensin lähdet liikkeelle lukemalla moottorinohjauksen vikadiagnostiikan.
Onko vikakoodeja?
Kannattaa vaihtaa/tarkistaa tulppien kunto, tulppien johtosarja, pyörijä ja virranjakajan kansi. Onko näissä hapettumaa tai muuta? Kun syttyosia vaihtelee niin parhaat saa suoraan Volvon varaosatiskiltä, ei kannata säästellä ostamalla tarvikeosia.
Itse asiassa kyllä voi säästää sillä ne aivan samat bougicordin sytytysjohdot+puolanjohdon saat varaosaliikkeestä mutta vain paljon halvemmalla ;) ja ettei tulisi paha mieli niin näissäkin lukee Volvo :pomo: eikä kyllä noissa boschin pyörijässä ja virranjakajan kannessakaan mitään vikaa ole :)
(http://i1067.photobucket.com/albums/u421/JoonasHalinen/IMG_2323_zpsee61acbb.jpg)
-
Vähän vastakkaisia oireita tuo bensapaineen katoaminen(liian vähän) ja bensan haiseminen (liikaa) joten minäkin kallistuisin tuonne kipinäpuolelle.
Vaihdoit siis jo sen pikkunapin sinne suutintukin alle mitä katteltiin siellä parkkiksella?
Ex T5 850 -95 teki muute vähän samaa, heräili käyntiin pikku ravistuksella, arviolta yksi sylinteri nukuksissa sekunnin kaksi.
-
Niin, näihin kannattais aina ilmoittaa kilometrilukema.
Ensin lähdet liikkeelle lukemalla moottorinohjauksen vikadiagnostiikan.
Onko vikakoodeja?
Kannattaa vaihtaa/tarkistaa tulppien kunto, tulppien johtosarja, pyörijä ja virranjakajan kansi. Onko näissä hapettumaa tai muuta? Kun syttyosia vaihtelee niin parhaat saa suoraan Volvon varaosatiskiltä, ei kannata säästellä ostamalla tarvikeosia.
Ei anna koodeja ja autolla on ajettu +266 000
-
Vähän vastakkaisia oireita tuo bensapaineen katoaminen(liian vähän) ja bensan haiseminen (liikaa) joten minäkin kallistuisin tuonne kipinäpuolelle.
Vaihdoit siis jo sen pikkunapin sinne suutintukin alle mitä katteltiin siellä parkkiksella?
Ex T5 850 -95 teki muute vähän samaa, heräili käyntiin pikku ravistuksella, arviolta yksi sylinteri nukuksissa sekunnin kaksi.
Niin, kyllä tilanne voi olla niinkin, että paine on alhainen ko.tilanteessa>vetää niin laihalle jolloin tulpat jo kastuu kun seos ei ole syttymiskelpoinen (bensa haisee).
Vaikuttaako mitään jos käyttää avainta rauhallisesti 2-3 krt II:s asennossa ennenkuin starttaa?
Näin luulisi linjaston olevan jo paineistettu valmiiksi.
-
oletkos kokeillut että onko tankissa ali/ylipainetta ???
-
Nyt on virranjakaja ja pyörijä ja tulpat vaidettu ja rykii ja sahuuttaa edelleen.
Nyt kahtoin taas vikanoodit ja antoi A7 Combined Instrument (trip computer) koodin 113 Fuel gauge open circuit. Mitähän tuo mahtaa tarkoittaa ja liittyykö ongelmaan?
Ens viikolla vaihetaan polttoainenesuodatin ja tarkistellaan bensanpaineita ja antureita (moottorinlämpötila,kampiakselinasento ja nokkien yms anturit)
Jospa se vika jostaki löytyis...
-
Veikkaanpa että vika on valitettavasti nokan asentoanturissa.
Ei anna välttämättä vikakoodia ennenkuin on täyspimeä. Motonetissa satasen paikkeilla. :o
Tekee juurikin tuon vajailla käyntiinlähdön ensioireena.
On vaan pirun kallis anturi, mötöneetissäkin hinta noussut kireesti parina viime vuotena, en tiiä saisko jostain halvemmalla?
Ehjä purkuosa vois olla luokkaa 20-30€ mutta kauanko kestää?
-
Justiinsa...pieni hinta minusta siitä että tulis kuntoon...ku välillä hävettää hinkutta ja ryvityttää julkisella paikalla käyntiin :D
Missähän tämä nokka-akselin anturi mahtaa sijaita ja onko kuinka tähtitieteellinen vaihtaa,tietenki purkaa puoli autoa???
-
Se sijaitsee pakonokan päässä virranjakajan takana.Sellanen ympyrän muotonen joka on kiinni kahdella torxilla ja siitä lähtee sähköpiuha.Pelti auki ja kattelee kyllä se sieltä löytyy :)
-
Jep ja jos stefa siellä alla tihuuttaa niin samalla on helppo vaihtaa sekin.
-
Nyt on virranjakaja ja pyörijä ja tulpat vaidettu ja rykii ja sahuuttaa edelleen.
Nyt kahtoin taas vikanoodit ja antoi A7 Combined Instrument (trip computer) koodin 113 Fuel gauge open circuit. Mitähän tuo mahtaa tarkoittaa ja liittyykö ongelmaan?
Ens viikolla vaihetaan polttoainenesuodatin ja tarkistellaan bensanpaineita ja antureita (moottorinlämpötila,kampiakselinasento ja nokkien yms anturit)
Jospa se vika jostaki löytyis...
Niin toi vikakoodi vaan kertoo että sulla on ollu bensamittarissa avoin virtapiiri :) voipi tulla tuo lähes tyhjästä jos on ollut esim huono kosketus liittimissä :) mutta tähän vikaan se ei liity :hello:
-
Ookkei,kiitosta taas informaatiosta :hello:
Kirjottelen tänne ens viikolla lisää ku saa auton ihan nosturille niin vaihellaan suodatinta yms tutkintaa... :ristus
Vaikka sitte valohoitoa jos se sattus auttamaan :knuppel2:
-
mulla on yks ylimääränen nokan asennon tunnistin jos haluut koittaa :hello:
-
mulla on yks ylimääränen nokan asennon tunnistin jos haluut koittaa :hello:
Onko uusi vai ähän käytetty? :)
Toki olen kiinnostunut jos vika ei löydy ens viikolla tuolta polttoaine puolelta...paljonko vaadit korvausta anturista? :pomo:
-
jotain 225tkm käytetty :D mutta ehyt kuitenkin joku nimellinen korvaus ihan omantunnon mukaan 8)
-
Justiisa :D pidetään toki mielessä :)
-
Nyt on hankittu polttoainesuodatin ja kampi-akselin asentotunnistin...
Alotellaan noilla ja katottaan mihin homma etenee... ::)
-
Nyt on vaihettu asentotunnistin kampiakselille ja polttoaine suodatin.
Suodatinta ei ollu varmaan ikinä vaihettu,oi melkeen jo rustunu puhki :idiot2:
Ja kampiakselin asentotunnistinkin näytti melko likaiselta,ei mittailtu vanhaa vaan lyötiin uus paikalleen...pystyykö/kannattaako nuita edes mitenkään mittailla?
-
Ja samat oireet jatkuu... :nuhtelu
Seuraavaksi vaihetaan nokka-akselin as.tunnistin ja mootorin lämpötila-anturi...jos se sitte rauhottus... :-\
-
Jatketaampas tännekkin...
Eli nyt on vaihettu:kampiakselin-as.tun.,nokkaakselin-as.tun.,moottorinlämpötila-anturi,bensanp. säädin...ja oireet jatkuu.
En keksi enään ku että suuttimet kusee läpi tai jtn sinne päin????
Kun lähtee rykimällä käyntiin ja sammuttaa heti sen jälkeen ja starttaa uudestaan niin täysin noormaalisti lähtee... :idiot2:
-
samat oireet oli itellä, ku kannentiiviste vuoti ja paheni pikkuhiljaa...tosin muistaakseni pitkän (päiviä) seisottamisen jälkeen lähti paremmin käyntiin, mut ns. normaalikäytössä sai startata ja kävi 4:llä muutaman sekunnin tai ei lähteny käyntii ees, ku ryki vaan ekalla yrityksellä.
Syökö jäähytinnestettä yhtään?
-
Ei kadota nestettä,loppu se oire kun vaihto uuden turbon.
En millään haluais uskoa kannen puoleen...missäs tuomosia suuttimia vois tarkistaa ja koe ponnistaa jos sen talven aikana tekis...? :idiot2:
-
Onko tässä minkälaisia releitä moottorin ohjaukselle, esim. Bensapumpulle?
Niitä tutkisin, kuluvia osia nekin. ???
Autosähkökorjaamoista saattaa löytyä testilaitteita suuttimien testaukseen. ??? ???
-
Onhan akkusi kunnossa?
Itellä teki tuollaista huonon akun kanssa, lähti rämisten käyntiin huonolla tyhjäkäynnillä ja sitten sammui. Sen jäkeen kun starttas niin lähti normaalisti.
Lähti paremmin, kun sammutti päävalot. Selväkin kun nekin kuormitti laturia het käynnistyksen jälkeen.
Uudella akulla rämähtää ihan eri malliin käyntiin ja laakista.
-
Empä ole aatellut asiaa tuollalailla akun kannalta... :(
Täytyy huomena kahtua että lähteekö paremmin käyntiin parkit päällä kuin toisin päin. :)
-
Empä ole aatellut asiaa tuollalailla akun kannalta... :(
Täytyy huomena kahtua että lähteekö paremmin käyntiin parkit päällä kuin toisin päin. :)
Ota parkitkin pois
-
Niin, kyllä tilanne voi olla niinkin, että paine on alhainen ko.tilanteessa>vetää niin laihalle jolloin tulpat jo kastuu kun seos ei ole syttymiskelpoinen (bensa haisee).
Vaikuttaako mitään jos käyttää avainta rauhallisesti 2-3 krt II:s asennossa ennenkuin starttaa?
Näin luulisi linjaston olevan jo paineistettu valmiiksi.
Onko vielä(kään) mitattu jäännöspaineita polttonestepuolelta?
-
Onko vielä(kään) mitattu jäännöspaineita polttonestepuolelta?
Ja mistähän tämä toimenpide tapahtuu,suutintikin päästä?
-
Sieltäpä hyvinnii
-
Pitäs löytää jostaki painemittariin sellanen kierrettävä liitin mikä passais tuohon tukin päässä olevaan venttiiliin...
-
Pitäs löytää jostaki painemittariin sellanen kierrettävä liitin mikä passais tuohon tukin päässä olevaan venttiiliin...
Otat semmosen "paremman" pyöränpumpun, jossa on autonventtiiliä varten se pää, sit katkaset se letkun ja liität siihen letkuun sen mittarin.
Itte löysin jostain tuollaisen irtonipankin, mutta en todellakaan tiedä mistä semmosia sais ostaa.
Ostin biluteeman mittarin ja tuo nippa sopi siihen suoraan.
Toinen ja ehkä paras vaihtoehto on marssia johonkin kuorma-autoliikkeeseen ja ostaa tommonen venttiilinjatke ja katkaista se ja liittää mittari siihen sitten.
(https://www.grene.com/pics//1500/1/1270/1270-5624863.jpg)
Sit on tietty vielä sekin mahku, että mittaa renkaanpainemittarilla. Kokeilin, mutta bensat lensi liittimestä ympäriinsä-> en suosittele, palaa vielä koko auto siinä samalla.
-
Itelläki on ihan vain bilteman mittari.
Ja kiitti vinkistä,täytyy laittaa semmosesta jalkapumpusta se letku ja liitin. :)
-
Otat semmosen "paremman" pyöränpumpun, jossa on autonventtiiliä varten se pää, sit katkaset se letkun ja liität siihen letkuun sen mittarin.
Itte löysin jostain tuollaisen irtonipankin, mutta en todellakaan tiedä mistä semmosia sais ostaa.
Ostin biluteeman mittarin ja tuo nippa sopi siihen suoraan.
Toinen ja ehkä paras vaihtoehto on marssia johonkin kuorma-autoliikkeeseen ja ostaa tommonen venttiilinjatke ja katkaista se ja liittää mittari siihen sitten.
(https://www.grene.com/pics//1500/1/1270/1270-5624863.jpg)
Sit on tietty vielä sekin mahku, että mittaa renkaanpainemittarilla. Kokeilin, mutta bensat lensi liittimestä ympäriinsä-> en suosittele, palaa vielä koko auto siinä samalla.
Nyt on customoitu painemittari esittämälläsi tavalla :)
Ja näytti mielestäni aika kummallisia lukemia... :idiot2:
Kun laitto virrat päälle niin mittari hyppäs heti lukemaan 95KPA...eikös tämä ole aika pieni lukema kun ei liikkunut viisari ollenkaan vaikka anto kierroksia.
Oiskohan tuo mittari jotenki horo tms,ku en jaksa uskoa että antaa nuin pientä lukemaa oisko tuo vajaa 1bar?
Ja kun auton sammutti niin ei viisari ainakaan lähteny laskemaan.
-
95kPa=0,95bar
On vähän outo tuo asteikko ja itekkin sitä ihmettelin, että mitä helv...
http://www.biltema.fi/BiltemaDocuments/Manuals/15-1366_man.pdf
Mun mielestä nuo asteikot on jotenkin päin viddua esim. 3psi on oikeasti 0,21bar ja keskimmäinen asteikko on g/cm²
1 bar = 1 019.716 212 978 gram-force/square centimeter, tai sit mä en vaan tajua
ja olikos tuo reunimmainen mikä KPa vai?
ei näy tuosta ohjeesta, enkä oo nyt kotona, jotta voisin tarkastaa.
Ite järkeilin, että omassa 960:ssä on abt 2,2 bar, eli liian vähän ja pumppu menee vaihtoon.
Mut tarvii vielä tehdä parempi adapteri, jottei tuo mun viritys pääse vuotaan.
Sit siellä oli vielä tuokin teksti:
Laite on kalibroitu toimivaksi merenpinnan tasolla. Ilmanpaine-
erojen vuoksi mittarin lukemaan on lisättävä puoli asteikonväliä (1"=25 mm) jokaista merenpinnan tason ylittävää
300 metriä kohti.
-
Tuskin ollaan kovin korkealla merenpinnasta ku se on ihan tuosa vieressä...ei vihtis ajaa biitsille paineita mittaileen :2funny:
Ja jos paine ois kokoajan nuin pieni (oli sama vaikka oli yli 3000rpm) niin luulis vaikuttavan ajoonki nykimisenä tms...
Mistähän sais kunnollisen mittarin.
-
No joo, ite oon about 100m merenpinnasta...
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=22215.msg668187#msg668187 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=22215.msg668187#msg668187)
-
Tuossa on annettu paineet moottori sammuksissa bensapumpun rele ohitettuna:
http://www.volvotips.com/index.php/850-2/volvo-850-s70-v70-c70-service-repair-manual/volvo-850-gle-glt-specifications/
FUEL SYSTEM FUEL PUMP
FUEL PUMP PERFORMANCE (1)
Application Pressure Volume In 30 Sec. psi (kg/cm ) Pts. (L)
850 …………. 43.5 (3.06) ……………. 1.1 (.52) (1) – At 12 volts, 68 F (20 C), with engine off and fuel
pump relay by-passed.
Tuota hiton mittaria pitää lukea, niin, että esim. 7P.S.I. niin se vastaa 500g/cm²=48,26kPa=0,48bar
mutta mutta, sitten tuo näytti kyl mullakin ihan perseelleen.
Eli heräs epäilys, että se meni heti kierroksen ympäri. Eihän tuossa asteikko riitä edes 1:een baariin!
Vttu mitä kusetusta, eihän tolla tee hevon peetä.
Taitaa olla kaasarikoneisiin tarkoitettu mittari, mutta ei riitä kunnolla edes siihen.
Ahtopainemittarinahan toi vois just vakiossa toimia... ;D pitäisköhän kokeilla, kun ei oo mulla sitäkään mittaria.
Taidan hakea Hiflexiltä mittarin, tai tilata tuollaisen:
http://www.ebay.co.uk/itm/SKON-FUEL-PRESSURE-REGULATOR-GAUGE-METER-COMPATIBILE-WITH-D1-SPEC-SARD-TOMEI-AND-/330865986676?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item4d09264c74#ht_4188wt_1161 (http://www.ebay.co.uk/itm/SKON-FUEL-PRESSURE-REGULATOR-GAUGE-METER-COMPATIBILE-WITH-D1-SPEC-SARD-TOMEI-AND-/330865986676?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item4d09264c74#ht_4188wt_1161)
-
Täytyy kahtella jostakin hyd.tarvike tai vastaavasta liikkeestä saman tyylinen mittari jolla sais hiukan todellisuutta tähän hommaan... ::)
Heitän kyllä lokkia tuolla mittarilla ku tallille pääsen... :knuppel2:
Ahtomittariksi tuo ois mukava ku ois äkkiä mittari tapissa :D
-
Ahtomittariksi tuo ois mukava ku ois äkkiä mittari tapissa :D
juuri näin, vaikkei tossa paskassa tappia edes oo :2funny:
Siinä taas piilteema koijas tyhmiä... :nuhtelu
Ois tonki voinu aiemmin hokata. No ei ollu onneks kallis, mutta kaikki turhahan on kallista.
-
Jäi vielä vaivaamaan, että kumpi pää viisarista sulla näytti 95kPa ja millä asteikolla?
-
Ihan se viisarin pidempi pää osotti yli painepuolen asteikon...laskeskelin ite että noin 95kpa.
Koitan saada lisättyä kuvan ku on puhelimessa jos se avaisi asiaa lisää. :)
-
Nyt on kunnon mittari hommattu ja näytti omasta mielestä oikeita lukemia,aitoin mittari vinkkariin kiinni ja baanalle.
Virrat päälle niin mittari nousi 3bar ja kun rele naksahti niin 2,8bar.
Ajossa noin 40-50km/h painetta oli 2,2-2,5bar ja täys kaasulla 3,8-4bar.
Kum auton sammutti niin mittari jäi 2,8bar joka paineena oli tyhjäkäynnillä,mutta laski aika nopiaa...10min noin 0.3bar,30min jälkeen painetta oli jotaki-2bar.
Taitaa olla suuttimet mktkä vuotaa kun en oo löytäny vuotojakaan mistään linjasta.
Päästää bensaa männällle jonka vuoksi vaikea käynnistys ja musta savupilvi?
-
Suuttimethan olisi suht. helppo irroittaa jakotukin kera. Pistää sitten vaikka sanomalehden niiden alle, käyttää paineet päällä ja jää seuraamaan, että "mistä kostuu" :)
-
Suuttimethan olisi suht. helppo irroittaa jakotukin kera. Pistää sitten vaikka sanomalehden niiden alle, käyttää paineet päällä ja jää seuraamaan, että "mistä kostuu" :)
ai että paineistaa tukin kun suuttimet ei oo millään kiinni ??? toki mut mä en ainakaan halua olla paikalla :D
-
Ai hitto, taisin muistaa väärin, että niissä olisi ollut vielä lukitus kuitenkin yläpäässään.
Meni pasmat sekaisin kun siihen on olemassa lukitustyökalut millä suuttimet saa pidettyä ko. tilanteessa tukissa paikoillaan.
-
Ainakaan omassani olivat sen verta piukassa, ettei ne siitä mihinkään lentäneet.
-
Mulla lähti ainaki helposti suuttimet irti tukista,että en lähtis kokeileen ilman jtn työkalua.
Mistähän semmosen sais?
-
Tekee itse rautalangasta :)
-
Minkähän näkönen viritelmä sen kuulus suunnilleen olla? :idiot2: