Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Topelius - 07.06.2013, 21:47:39
-
Mitähän mahtaa tarkoittaa kun avaa öljykorkin moottorin käydessä niin sieltä kuuluu jämerä raklatus. Samanlainen ääni kuuluu tällä videolla.
https://www.youtube.com/watch?v=UJ3gfdjxFyM&feature=youtube_gdata_player
-
Tuossa vertailu kahden moottorin välillä samasta äänestä.
https://www.youtube.com/watch?v=xlI0LC33skE&feature=youtube_gdata_player
-
Moni muukin jo täällä tätä samaa ääntä ihmetellyt :) Ääni tulee alipainepumpusta ja on ihan täysin normaalia, eli ei syytä huoleen.
Tuossa videolla esiintyvät kaksi erilaista ääntä saattaa johtua mahdollisesti jostain vuodosta alipainejärjestelmässä, tai ehkäpä eri tehoisista alipainepumpuista.
-
Kuinka paljon moottori saa huohottaa öljytikun kautta?
-
Itellä on kans alkanu pitämään samanlaista ääntä. Alkuun se vain huohotti korkin ja tikun kautta ja nykyään se pitää tuommoista lopotus-ääntä kanssa. Volvolla väittävät sitä normaaliksi. Ei kyllä kuulosta yhtään normaalilta varsinkaan, kun sitä ei aikaisemmin ole kuulunut.
-
Lainataas samaa topiccia, niin ei tarvitse samasta aiheesta montaa tehdä...
Eli autona on -07 D5, eli "harmaakoppainen" 136kW kone 200tkm ajettuna.
Kylmänä käy hetken äänettä, ei kuulu mitään erikoista, mutta vähän kun kone lämpeää, niin alkaa sellainen tasainen raksatus/tikitys.
Tulee mielestäni koneen takapäästä, eli 4- tai 5-pytyn tienoilta ja kuuluu koko kierrosalueella.
Ääni tulee koneen kierrosluvun tahtiin, eli mielestäni jokin yksi osa tms. tuon tekee, ei siis mikään epämäääräinen raklatus.
Mikäs tuollaisen äänen voisi aiheuttaa...?
-
Lainataas samaa topiccia, niin ei tarvitse samasta aiheesta montaa tehdä...
Eli autona on -07 D5, eli "harmaakoppainen" 136kW kone 200tkm ajettuna.
Kylmänä käy hetken äänettä, ei kuulu mitään erikoista, mutta vähän kun kone lämpeää, niin alkaa sellainen tasainen raksatus/tikitys.
Tulee mielestäni koneen takapäästä, eli 4- tai 5-pytyn tienoilta ja kuuluu koko kierrosalueella.
Ääni tulee koneen kierrosluvun tahtiin, eli mielestäni jokin yksi osa tms. tuon tekee, ei siis mikään epämäääräinen raklatus.
Mikäs tuollaisen äänen voisi aiheuttaa...?
Venttiilinnostin?? Vaihda öljyt niin näet paraneeko edes vähän. Öljyt notkistuu kun lämpiää ja paineet pääsee hydraulinostimesta karkuun, jolloin välys kasvaa alkaa tikitys.
-
Venttiilinnostin?? Vaihda öljyt niin näet paraneeko edes vähän. Öljyt notkistuu kun lämpiää ja paineet pääsee hydraulinostimesta karkuun, jolloin välys kasvaa alkaa tikitys.
Öljyt jo vaihdoin eikä ääni muuttunut mielestäni miksikään...
Onkos noissa nostajissa ollut näissä enemmänkin ongelmia?
-
Onkos noissa nostajissa ollut näissä enemmänkin ongelmia?
Ainakin taksikäytössä olleet nakuttavat järjestään kaikki, jos ei ole nostimia uusittu. Meillä nakutti tyhjäkäynnillä 395tkm asti, mutta nyt viimeiset 5tkm on nakuttanut kierroksista riippumatta. En tiedä missä kilometreissä nakutus on alkanut ;)
Vanhassa moottorityypissä ei tätä ongelmaa tainut juurikaan olla.
-
Joo, oon kanssa lukenu että tässä uudessa koneessa on tuo 30tkm huoltoväli tehnyt kulumavikoja yläpäähän.
Meneekö näistä vaan ne nostajat, vai kuluuko keinutkin pilalle?
Ja tietysti tärkeimpänä, millainen homma tuo on korjata?
Ihmetyttää vaan, kun tolla on vasta 200tkm ajettu...
-
Takseissa on 20tkm huoltovälit ilmeisesti just tuon venttiilikoneiston takia.
Pahimmassa tapauksessa kannesta on myös nostimien reiät kuluneet ja jos ovat päässeet pahaksi, niin uudet nostimet ei juurikaan enää auta.
Purkamista on aika paljon, että saa kaikki tarvittavat osat vaihdettua, mutta ei mitään rakettitiedettä kuitenkaan.