Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Tukkijulli - 08.06.2013, 20:20:34
-
Sainpahan toimimaan kun kävin kolvilla lämmönsäätöpaneelin piirilevyä läpi. Ilmastoinnin ollessa päällä, kuivain ja sen putket huurtuvat voimakkaasti. Taispa vähän jäätäkin tuntua. Kompura pyörii koko ajan ja kylmää kyllä tuntuu tulevan. Toimiiko oikein? Ensimmäinen auto minulla jossa on ilmastointi, kokemus noista on aika nollassa.
-
Sainpahan toimimaan kun kävin kolvilla lämmönsäätöpaneelin piirilevyä läpi. Ilmastoinnin ollessa päällä, kuivain ja sen putket huurtuvat voimakkaasti. Taispa vähän jäätäkin tuntua. Kompura pyörii koko ajan ja kylmää kyllä tuntuu tulevan. Toimiiko oikein? Ensimmäinen auto minulla jossa on ilmastointi, kokemus noista on aika nollassa.
Kompuran ei pidä käydä missään tapauksessa jatkuvasti, vaan jaksoissa.
Joiden pituus määräytyy systeemin paineen perusteella, mikä taasen on lämpötilasta riippuvainen.
Kuumassa kompura käy tiheämmin ja kylmemmässä kelissä harvemmin.
Eli kaikki ei ole vielä ihan oikein jos se pyörii kokoajan.
-
Mitähän pitäisi tutkia seuraavaksi? Tyhjäkäynnillä sitä seurailin ja kattelin, niin kyllä se vaan pyöriä rullutti. Ei kompurakaan taida ihan kunnossa olla kun auton seistyä pitempään ja sen jälkeen kytkettäessä päälle pitää se helvetinmoista vikinää. Pari kertaa kun painaa on/off niin alkaa pyörimään äänettä.
-
Mitähän pitäisi tutkia seuraavaksi? Tyhjäkäynnillä sitä seurailin ja kattelin, niin kyllä se vaan pyöriä rullutti. Ei kompurakaan taida ihan kunnossa olla kun auton seistyä pitempään ja sen jälkeen kytkettäessä päälle pitää se helvetinmoista vikinää. Pari kertaa kun painaa on/off niin alkaa pyörimään äänettä.
Ettei vinkuisi se hihna... ;)
Ja'a sähkökaavio käteen ja sen ilmastoinnin antureiden antamia tietoja tutkimaan. Väittäisin, ettei se tyhjäkäynnilläkään pyöri kuin korkeintaan parisen minuuttia putkeen, jonka jälkeen se pitää lyhyen tauon.
Ja onhan autossasi sähköflekti? Jos on, sen pitäisi pyöriä muutaman minuutin jälkeen hetken aikaa koneen lämpötilasta riippumatta jos ulkoilma on yli 20C lämpöistä. Ja sammua heti kun ilmastoinnin kytkee pois päältä.
-
On sähköflekti. Joutokäynnillä pauhaa minkä kerkiää, ajossa se taitaa välillä sammua.
Kolme anturia näytti olevan maskin takana vasemmassa alareunassa kennossa ja se yksi paineanturi kuivaajassa. Muita en tiedä.
-
Juu, neljä anturia siellä pitäisi olla.
Ja sitten jos kompura käy kokoajan ja anturit toimivat, niin sitten taitaa olla aineet systeemissä vähissä!
Ne kannattaa tarkastaa joka tapauksessa. Muistaakseni 930g kylmäainetta systeemiin menee...
-
Autosalvassa käytin sen täytössä ja 950g olivat lisänneet, kuivain vaihdettu myös. Mitähän lukemia antureiden pitäisi sitten näyttää?
-
Autosalvassa käytin sen täytössä ja 950g olivat lisänneet, kuivain vaihdettu myös. Mitähän lukemia antureiden pitäisi sitten näyttää?
Anturit ovat painerajakytkimia, jotka ilmaisevat systeemissä painetta joka ylittää/alittaa tietyn paineen.
Eli ne ovat kytkimiä, jotka ovat auki/kiinni. Muita tiloja ei ole. Sähkökaaviosta selviää lisää.
-
Autoosi on tehty ilmastoinnin huolto jossa vanha kylmäaine imetään pois ja kone täyttää sinne uudet aineet. laittoivatko Autosalvassa väripatruunan mukaan? Jos laittoivat niin voi itse nähdä jos systeemissä on vuoto,näkyy tummana/vihertävänä kohtana jos vuotaa reilummin.Tuo että kompura kävi jatkuvasti viittaa siihen että systeemi oli vajaa ennen huollossa käyntiä eli paineet ei nouse tarpeeksi korkealle että kompura välillä huilaisi tai sitten kompuran magneettikytkimen välys on pielessä,olikos näissä 900-sarjalaisissa säädettävä välys ei muista tähän lähtöön Miksu saattaisi tietää.
-
UV-väriä on lisätty lapun mukaan kolme grammaa. Perjantaina se siellä pajalla oli ja eilen sain sen napista pyörimään. Sitä ennen ei toiminut muutoin kun suoralla virralla akusta, noin niin kuin testimielessä.
-
Poistin yhden tuollaisen prikan, välys pienenee eikä siinä mitään muutosta tapahtunut. Kaksi niitä siellä oli, molemmat taas paikallaan.
-
No sittenhän systeemi toimii,hyvä jos tuli kuntoon.
-
Kompura ei kyllä minusta huokaise kertaakaan ilman eri käskyä. Ajossa sen toimintaa ei kyllä oikein huomaa notta, katkooko vai ei. Kuivain tosin huurtuu voimakkaasti ajossa.
-
Kokeilepas ottaa keulalta violetin rajan pistoke irti ja ilmastointi päällä kytkeä/avata yhteyttä.
-
Kokeilin ottaa irti ja vähän renkata, kompura sammuu kun irrottaa.
-
Ja lähtee käyntiin kun navat yhdistää?
-
Lähtee päälle kun tökkää takasin kiinni.
-
Tuossa äsken mittarilla kattelin ja totesin että sen violetti painekytkin olisi auki vaikka ilmastointi päällä ja paineet "tapissa." Mittarin pilli vinkaisi kun laitoin piikit anturin liittimiin. Oisko siinä jotain hämärää?
-
Tuossa äsken mittarilla kattelin ja totesin että sen violetti painekytkin olisi auki vaikka ilmastointi päällä ja paineet "tapissa." Mittarin pilli vinkaisi kun laitoin piikit anturin liittimiin. Oisko siinä jotain hämärää?
Tarkoitit että on kiinni isommasakin paineessa?
Jos se raja ei avaudu jatkaa kompura pyörimistään kunnes jostain tule paineet pihalle.
Rajan nimi on "high pressure cut off switch" tjsp. ja sen kuuluu avautua kun järjestelmä on saavuttanut riittävästi painetta ja kompressorin tulee lepuuttaa.
-
Niin eli kytkin on kiinni ja kompura sen kun hyrisee. Kytkin pitää varmaan vaihtaa, kai niitä jostain vielä saa.
-
Ja onhan autossasi sähköflekti? Jos on, sen pitäisi pyöriä muutaman minuutin jälkeen hetken aikaa koneen lämpötilasta riippumatta jos ulkoilma on yli 20C lämpöistä. Ja sammua heti kun ilmastoinnin kytkee pois päältä.
Mun ysisatkussa flekti ei sammu kun ilmastoinnin ottaa pois päältä. Sitä en tiedä että kuinka kauan se käy paikallaan ollessa mutta suoraan ajosta pysähdyttäessä se ei käy vaan käynnistyy hetken päästä.