Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: Kontsa - 10.03.2011, 13:25:55
-
Moro
Onko näiden akselien tehon/väännönkestossa eroa ? Ilmeisesti ainut ero akseleiden välillä on välityksen rattaiden koko ?
http://people.physics.anu.edu.au/~amh110/Diff_LSD/Crownpinion%201030%201031.jpg
Netissä surffaillessa ei tullut vastaan itselle ketään joka olisi saanut itse välityksen rikki, vetareita ja muita osia on kyllä rikottu. Tietääkö joku 1030-akselin jossa olisi voiman takia rikottu välitys ?
Itsellä on nyt ajankohtaista valita tuohon projektiin akseli ja tuon 1030-mallisen käyttöä puollustaisi huomattavasti halvemmat välitykset, koska kyseessä ratapeli niin karkeasti yhden 1031-välityksen hinnalla saa kaksi 1030-välitystä.
http://www.bakaxel.se/utvaexlingar.html
Onko jollain enemmän tietoa akseleiden erosta kuin tuo välityksen koko ?
-
Mulla mureni 1030:sen välitys ratakilpurista, vääntöä oli jotain 580nm ja autolla painoa kuskin kanssa jotain 1200kg. Yksi välitys meni ja kaksi kesää annettiin sikaa radalla ja vartilla, tosin ilman sliksejä.
-
kaverilla mureni välitys ralliautosta ja auto oli foort escortti 2000rs noin 210hv, vääntöö en muista.
välitys meni talvella rikki. perä oli 1030 5.385 välityksellä.
-
kaveri sai rs 2000 escortista volvon perän talvella rikki,pienestä pyörästä 1 hampas irti ja toinen kipee.tosin autolla ajeltu myös asfaltti sprinttejä hepoja jonkun verran yli 200,välitys 5,38. Ei tietoa onko 1030 vai 1031 perä siinä sitten mutta volvo kuitenkin.erottaako sen silmämääräisesti mitenkään?
-
Huomion arvoista on se että yli 4.1 välitykset eivät yleensä ole Volvon/Danan valmistamia
Ei ole perän heikkoutta jos kiinalaisesta paistinpannusta vuoltu välitys murenee kilpakäytössä
Rapakon takaa voisi löytyä vielä alkuperäisiä välityksiä volvoonkin. Tai sitten käytetty Jeepistä
-
Itte oon rikkonu vakio amazonilla pikkuperiä, yleensä tasauspyörästö pelkästään. Sitten tolla 144 rikoin vetareita ja lukon jonka jälkeen sinne on asennettu 31 rihlaset vetarit ja alumiinispooli. Välitys on vielä kestänyt.
-
Eikös Amassa ja 100-sarjassa ole eri akseli kuin 200-sarjassa??
-
Eikös Amassa ja 100-sarjassa ole eri akseli kuin 200-sarjassa??
On ne kaikki erilaisia, mutta välitys on kaikissa vastaava kuin 1030:ssä. Kuitenkin vanhempia Amazoneja lukuunottamatta, joissa Dana27, Salisbury tai ENV-perä.
-
Vähän infoo kaipailisin tässä, kun olen tohon 1030-perään vaihtamassa välitystä (3,54) , niin käykö nuo ebay:ssä olevat dana 30:n siihen ja ovatko miten kestäviä? Joskus luin entiseltä volvolandialta, että nuo uudet välitykset ei kestäisi kovinkaan hyvin... Ja eikös tuo 3,54 ole se harvin tohon 1030:iin? Sekä tarvitsen lukon, joita olen katsonut myös ebay:stä. Mutta ilmeisesti sitten pitää ton lukonki olla just passeli ton välityksen kanssa? Näyttäs aika paljo olevan erilaisia tarjolla tohon perään tuolla.. Joku jos viitsii hieman selventää asioita :P
P.s
Tietty jos joku foorumilainen omaa tuollaisia osia, sekä halukas myymään niitä, niin voi ottaa yhteyttä yv:llä... :)
-
Vähän infoo kaipailisin tässä, kun olen tohon 1030-perään vaihtamassa välitystä (3,54) , niin käykö nuo ebay:ssä olevat dana 30:n siihen ja ovatko miten kestäviä? Joskus luin entiseltä volvolandialta, että nuo uudet välitykset ei kestäisi kovinkaan hyvin... Ja eikös tuo 3,54 ole se harvin tohon 1030:iin? Sekä tarvitsen lukon, joita olen katsonut myös ebay:stä. Mutta ilmeisesti sitten pitää ton lukonki olla just passeli ton välityksen kanssa? Näyttäs aika paljo olevan erilaisia tarjolla tohon perään tuolla.. Joku jos viitsii hieman selventää asioita :P
P.s
Tietty jos joku foorumilainen omaa tuollaisia osia, sekä halukas myymään niitä, niin voi ottaa yhteyttä yv:llä... :)
Jos haluat 3,54 välityksen, niin ehdottomasti kannattaa metsästää jostain sellainen alkuperäinen. Aftermarket välityksiä on 3,07 asti, mutta ei niistä ikinä tiedä saako niitä hiljaiseksi.
-
Jos haluat 3,54 välityksen, niin ehdottomasti kannattaa metsästää jostain sellainen alkuperäinen. Aftermarket välityksiä on 3,07 asti, mutta ei niistä ikinä tiedä saako niitä hiljaiseksi.
Näinhän se varmasti menee. Ja eikös se ollukki ettei siitä 3.54 välitystä harvempaa enää saanu mahutettua 1030:iin. :(
-
Suurin osa kilpurien perä/välitys rikoista johtuu moottori jarrutuksesta, mennään kurviin ja paiskataan perä irti pienellä pykälllä. Siinä ne ralli,sprintti,rallicross,ym autojen perävälitykset hajoo. :nohnoh
-
Näinhän se varmasti menee. Ja eikös se ollukki ettei siitä 3.54 välitystä harvempaa enää saanu mahutettua 1030:iin. :(
En tiedä kuin sen, että 3,73 mahtuu varmasti.
-
Näinhän se varmasti menee. Ja eikös se ollukki ettei siitä 3.54 välitystä harvempaa enää saanu mahutettua 1030:iin. :(
Pikkuperän 3,54 menee luonnollisesti heittämällä ja ne pikkuperän 3,07 aftermarketvälityksetkin mahtuu.
-
mistä edullisesti tohon 740 lukkoperän vahvempi ristitappi ja pikkurattaat??? ebay on jotain onko suomessa??
http://www.facebook.com/messages/1114548732#!/photo.php?fbid=10150670792777232&set=o.209437832430236&type=1&theater
-
Edullisesta en osaa sanoa.
Hyvät ristitapit jos haluaa, niin Karpiolan sorvaamo on palvellut ainankin aiemmin.
-
Terve Volvolaiset!
Teillä luultavastikkin enemmän tietoa näistä peristä, kuin minulla/muualla. Vaikkakin sitä olen onnistunut kaivamaan sieltä sun täältä.
Kysymys kuuluu 1030 vaiko 1031? Tulossa GT corollan alle, driftingiin. tehot 400-500hv, Eli saisi sikaa.
1030:seen halvemmat välitykset. Mitenkä kesto? tuohon 1031 Näyttäisi olevan 2x kalliimpia nuo osat >:(
mikä näissä olikaan vakio välitys? Mitä lukkoa noilla tehoilla? kuullut huhuja, että dana 200hp asti, siitä ylöspäin joku muu? Olenko aivan hukassa? :idiot2:
-
Nostetaan vähän aihetta. Mitähän tuommonen Volvon oma vedosta kiristyvä kitkalukko kestää viiä voimaa läpi?
-
Tää ny liittyy jotenkin perän kestävyyteen niin semmonen kysymys että jos pinioninlaippaa pyörittäessä tuntuu sentin klappi ennenkuin "ottaa kiinni" niin onko siellä välitys kulunut vai mikä sen klapin aiheuttaa? Ei kuitenkaan melua häiritsevästi ajossa mutta joskus perästä kuuluu kolahdus kun lähtee liikkeelle.
-
Tää ny liittyy jotenkin perän kestävyyteen niin semmonen kysymys että jos pinioninlaippaa pyörittäessä tuntuu sentin klappi ennenkuin "ottaa kiinni" niin onko siellä välitys kulunut vai mikä sen klapin aiheuttaa? Ei kuitenkaan melua häiritsevästi ajossa mutta joskus perästä kuuluu kolahdus kun lähtee liikkeelle.
Ei liene iso rasti tiputtaa öljyjä ulos ja avata koppa. Ei sieltä mitään syliin tule. Itsellä väljyys oli tasauspyörästössä, ei välityksessä.
-
Aika normaali välys vanhalle perälle minusta. Välitys, tasauspyörät ja vetarin boorit, noissa kaikissa on vähän välystä niin äkkiä on useampikin sentti siellä laipalla. Sitten jos on kitkalukollinen niin levyjen kuluma lisää vielä entisestään välystä. Eri juttu jos olisi uusilla osilla kasattu murikka.
Kolahdus kyllä monesti tulee ristikoista tai kuluneista puslista.
-
Joo eli ei tarvi ressata sitä. Kyllähän se vielä toimii eikä sieltä tullu ylimääräisiä metallihileitä öljyjen mukana kun pari vuotta sitten tehtiin 18v huolto :P. Takimmainen ristikko on hieman väljä ja lehtijouset ainakin pakkasella nitisee koko ajan mutta se tekee tätä kolahdusta yleensä kesällä pidemmän yhtäjaksoisen ajon jälkeen. Takajouset ym. hilppeet vaihdettu pari vuotta sitten niin tuskin siellä mitään hirveitä välyksiä on.
Samalla lailla kolahtaa meidän muutkin veteraanit, vaihdoin PV:seen peräöljyt ja alkoi sekin kolahdella joskus. Vanha öljy oli aikamoista kuraa joka ilmeisesti tiivisti kaikki välykset. Pyhimyksen perä kolahtaa aina kun lähtee liikkeelle.
-
Itsellä oli amukan vakioperällä kauhea kolahdus joka kerta kun liikkui. Vika osoittautui umpiväljäksi pinionin laakeroinniksi. Oli ihan sivusuuntaista klappia havaittavissa, laipan mutteri ei liikkunut yhtään tiukemmalle enää. Alle tuli 240 akseli torsenilla, kummasti välykset ja kolinat katosivat ;)
Tosin nyt kolisee ja paukkuu vaihdelaaatikot :buck2: